جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میزگرد آسیب های فرهنگ دینی

رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری با تأکید بر این که تصور ما از فرهنگ دینی باید بیشتر از نیازهای آجل (آینده ) جامعه باشد، افزود: آسیب دوم در این بخش این است که هر یک از ما به عنوان مسؤولانی در این کشور قرار نیست در حوزه فرهنگ دینی مداخله و مدیریت داشته باشیم و این نگاه صحیحی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، حجت الاسلام محمود دیانی، رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری، عصر یکشنبه در میزگرد چند جانبه پیرامون آسیب شناسی فعالیت های فرهنگی دینی در مازندران که در حاشیه نخستین نشست علمی، همایش علمی مازندران شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به صورت مجازی برگزار شد با تأکید براین که باید با آسیب شناسی فرهنگی و آینده نگری در این حوزه، فرهنگ دینی استان را یک گام به جلو حرکت دهیم، گفت: توصیف وضع موجود بهترین راه آسیب شناسی در این حوزه است.

وی به برخی آسیب های فرهنگی استان اشاره کرد و با بیان این که پاره ای از این آسیب ها اختصاص به مازندران ندارد و یک مسأله عمومی و کلان است، افزود: اما این وظیفه نهادهای فرهنگی است به این آسیب ها بپردازند چون بر وضعیت استان اثرگذار هستند.

حجت الاسلام دیانی با بیان این که یک تصویر جامع از فرهنگ دینی در سطح کلان جامعه وجود ندارد، ادامه داد: این مسأله بدان معنا که از خود فرهنگ دینی یک تصویر جامعی که معطوف به حوزه های مورد نیاز آجل نظام اسلامی نباشد در اختیار نیست.

دبیر همایش ملی مازندران شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأکید بر این که تصور ما از فرهنگ دینی باید بیشتر از نیازهای آجل جامعه باشد، افزود: آسیب دوم در این بخش این است که هر یک از ما به عنوان مسؤولانی در این کشور قرار نیست در حوزه فرهنگ دینی مداخله و مدیریت داشته باشیم و این نگاه صحیحی نیست.

وی با تأکید بر حمایت، تشویق و تکریم از کسانی که در حوزه فرهنگی می درخشند، ادامه داد: داشتن استراتژی فرهنگی یک ضرورت مهم در کشور است و باید تشویق و تکریم از انسان هایی که به فرهنگ الهی روی آوردند در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

حجت الاسلام دیانی بر ضرورت برجسته سازی نگاه فرهنگی در بخش های مختلف جامعه تأکید کرد و گفت: حتی باید در انتصاب مدیران و مسئولان نیز این نگاه مورد توجه جدی قرار گیرد.

این استاد حوزه با بیان این که متأسفانه در مازندران به تولید اندیشه دینی خیلی فکر نمی کنیم و این به نوبه خود یک نوع آسیب است، تصریح کرد: مسأله انفاق در حوزه فرهنگ دینی بسیار کمرنگ است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری در بخش پایانی سخنان خود به نقش برجسته روحانیت در نشر فرهنگ دینی و ترویج سنت های الهی اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم مازندران در حوزه فرهنگ دینی از یک رشد مناسبی برخوردار شود باید از همه ظرفیت های موجود به خوبی بهره گرفته شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران:

دغدغه ما پس از چهل سال از انقلاب نباید فرهنگی باشد

دکتر محمد اسماعیل ریاحی، عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران نیز در این نشست با اشاره به این که تعریف فرهنگ را نباید تنها به جنبه های غیر مادی محدود کرد، گفت: فرهنگ تنها آداب و رسوم و ارزش ها نیست بلکه سایر بخش ها را نیز شامل می شود.

وی، انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی معرفی کرد و با بیان این که عملکرد نامناسب حاکمان گذشته زمینه وقوع انقلاب اسلامی را فراهم کرد، گفت: وقوع انقلاب اسلامی نشانه یک شکاف و آسیب جدی در حکومت گذشته با هدف اصلاح امور بوده است.

ریاحی به طراحی برخی گفتمان های پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و با بیان این که باید بررسی کنیم تا چه حد این گفتمان ها توانسته فرهنگی دینی را در جامعه ترویج و نهادینه کند، افزود: باید با بررسی علمی دریابیم فرهنگ در میان مردم ما در مقایسه با گذشته چه تفاوت معنا داری به لحاظ باورها، رفتارها، عواطف و احساسات دینی داشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران با بیان این که شواهد و قرائنی وجود دارد که در کنار دستاوردها و اقدامات مناسبی که در حوزه فرهنگ دینی صورت گرفته، اما این دستاوردها تا رسیدن به هدف مطلوب فاصله دارد، گفت: با بررسی های صورت گرفته در خواهیم یافت آرمان هایی در ابتدا وجود داشته و اقداماتی نیز در این خصوص صورت پذیرفته، اما به اندازه کافی به آن آرمان ها دست پیدا نکردیم.

وی با تأکید براین که ما پس از چهل سال نباید دغدغه فرهنگی داشته باشیم، ادامه داد: امروز بیشتر دغدغه فرهنگی داریم و نگران هستیم جوانان و نوجوانان ما به لحاظ تربیت دینی چه وضعیتی پیدا می کنند به همین دلیل ضرورت آسیب شناسی در این حوزه ضروری به نظر می رسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha