یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ |۱۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 26, 2024
مصاحبه با طلبه ورزشکار

حوزه/ به آینده حوزه در عرصه گسترش ورزش و برنامه های ورزشی امیدوارم. سخنان آیت الله اعرافی در دیدار با ورزشکاران و فعالان ورزشی نشان از نگاه ویژه ایشان به ورزش همگانی و حتی قهرمانی در میان طلاب است. فعالیت های خوبی در این عرصه در حال انجام است و ورزش حوزه در مسیر تحول است.

خبرگزاری حوزه| شاید برای بسیاری از مردم، باور فعالیت گسترده طلاب در عرصه های ورزشی و حتی حضور حرفه ای آنها در این عرصه و قهرمانی های آنها ساده نباشد. در این میان برخی از طلاب در عرصه رشته های رزمی حضور فعال و تأثیرگذاری دارند که از جمله این افراد، حجت الاسلام حامد خواجه وند است که پس از کسب موفقیت های گسترده در مسابقات کشوری و عضویت در تیم ملی کونگ فو، در حال حاضر به عنوان مربی، شاگردان زیادی را در این رشته رزمی تربیت می کند.

برای آشنایی بیشتر خوانندگان گفت و گویی صمیمی با او انجام داده ایم که تقدیم می گردد:

ضمن تشکر از زمانی که برای این گفت و گو قرار دادید، در ابتدا خود را معرفی کنید.
بنده حامد خواجه وند هستم، اهل خدابنده زنجان و الآن ۳۱ سال سن دارم. از جهت خانوادگی، در یک خانواده مذهبی و فرهنگی متولد و رشد یافتم. در سال ۱۳۸۶ وارد حوزه علمیه شدم و درس طلبگی را شروع کردم.

درباره ورود خود به حوزه و علاقه مندیتان به آموختن علوم دینی بگویید.

دلیل ورود به حوزه، پیشینه مذهبی خانوادگی من و طلبه بودن عمویم که از مدرسین حوزه علمیه بود، شد. از زمانی که چشم باز کردم، در منطقه ای متدین بزرگ شدم و با هیئت های مذهبی و حوزه های علمیه ارتباط داشتم؛ اینها موجب شد علاقه ای در حقیر برای ورود به حوزه ایجاد شود.

چهار سال اول سطوح را در شهر هیدج، شهر شاعر برجسته، حکیم هیدجی در حوزه علمیه علوی گذراندم و دو سال آخر پایه مقدمات را در مدرسه علمیه مدینه العلم قم به صورت مهمان ادامه تحصیل دادم. بعد از آن نیز سطوح عالی را در نزد اساتید گذراندم و الآن هم سه سال است که در درس خارج شرکت می کنم.

درباره زندگی ورزشی خود هم بگویید؛ از چه زمانی شروع شد و در چه رشته ای فعالیت کردید؟

حضور من در ورزش به قبل از حوزه باز می گردد، سال ۷۸ وارد ورزش شدم. با توجه به این که دوستان و اطرافیان من در ورزش های رزمی حضور داشتند، من نیز از نه سالگی وارد ورزش های رزمی شدم. رشته ورزشی من از شاخه های کیک بوکسینگ، در شاخه سوپر کنتاکت بود. این کار ادامه یافت تا این که در سال ۸۳ وارد رشته ووشو شدم. در همین سال دان یک کیک بوکسینگ را گرفته بودم و با توجه به این که پایه ووشو، کیک بوکسینگ است، و از آنجایی که زنجان قطب ورزش ووشو در کشور است و در این استان فعالیت های زیادی در این رشته انجام می شود، بنده نیز در این ورزش، در سبک ساندا (مبارزاتی) فعالیت کردم و این رشته را تا سال ۹۰ ادامه دادم تا این که به قم آمدم و به ورزش کونگ فو نیز به دلیل مبارزاتی که داشت، ورود کردم.

مقام ها و موفقیت هایی هم در این مدت فعالیت به دست آوردید؟

در این بیست سال از عمر ورزشی خود، در استان زنجان و قم، در چند رشته رزمی چون کیک بوکس، ووشو، کونگ فو و حتی تکواندو، در سطح استان های زنجان و قم حائز رتبه و مقام قهرمانی شدم. در سطح کشور هم در ووشو و کونگ فو چندین مقام کشوری دارم که از مهم ترین آنها در سال ۹۶ در استان کردستان، در مسابقات کشوری کونگ فو، همزمان که درس طلبگی را در سطوح عالی می گذراندم، به اردوی تیم ملی کونگ فو دعوت شدم. این جزو نقاط عطف ورزشی من هست.

چندین مقام کشوری به دست آوردم که در سال ۹۴ در استان قم در رشته کونگ فو اول شدم، در سال ۹۶ از سوی کمیته استعداد یابی فدراسیون کونگ فو به تیم ملی دعوت شدم. در سال ۹۷ در استان قم، در سبک تک رزم، مقام سوم کشوری را کسب کردم؛ در رشته تووا سنتی هم قهرمان شدم.

ورزش حوزه در مسیر تحول است

 با توجه به این که در حال حاضر در عرصه مربی گری ورزش های رزمی نیز حضور فعال دارید، دراین باره نیز توضیح دهید.

زمانی که من وارد حوزه شدم، ورزش را به صورت حرفه ای دنبال می کردم، در آن ایام، شرایط مانند امروز نبود که ورزش به صورت منظم و سازماندهی شده از سوی حوزه برای طلاب وجود داشته باشد. در آن زمان ورزش کردن به صورت حرفه ای برای طلاب ساده نبود، ولی به دلیل حمایت های حجت الاسلام احمد صالحی، مدیر حوزه علمیه علوی هیدج با این که سن و سال کمی داشتم، با اعتمادی که ایشان به من کرد، در سن ۲۱ سالگی، اجازه فعالیت ورزشی به من داده شد و این که بتوانم کلاسی آموزشی برای طلاب داشته باشم.

در نماز خانه مدرسه کلاس رزمی برگزار می کردم وکنار این که فعالیت های خود را ادامه می دادم آموزش دیگر طلبه ها را نیز دنبال می کردم. من در مسائل قهرمانی بودم و نیاز به این تمرینات داشتم. این کار موجب شد که در این شهر غریب، دوستان زیادی از میان طلاب پیدا کنم  و این روند تا پایه چهار ادامه داشت.

این اعتماد و حمایت در قم نیز وجود داشت؟

وقتی به حوزه مدینه العلم وارد شدم، در آنجا هم همکاری مدیریت حوزه علمیه، حجت الاسلام رضوی موجب شد که کلاس رزمی را برای طلاب برگزار کردم.

هم زمان که در حوزه مدینه العلم کلاس می رفتم و فعالیت های ورزشی داشتم، در بلوار مدرس قم نیز در باشگاه ورزشی پیشکسوتان، برای عموم مربی گری می کردم.

تا اینکه در سال ۹۴ وقتی که به شهرک مهدیه طلاب رفتم، گستره فعالیت های ورزشی من به صورت مربی توسعه یافت.

در مدتی که در شهرک مهدیه فعالیت ورزشی خود را شروع کردم، تا به امروز قریب به هزار نفر شاگرد تربیت کردم. همه آنها هم طلاب و از خانواده های طلاب بوده و هستند. الآن هم شش کلاس فعال در این شهرک دارم که روزانه سه کلاس از خردسال تا پیشکسوتان برای تمامی گروه های سنی در نظر گرفته شده است و در حال حاضر نیز ۱۲۰ شاگرد فعال دارم.

برای طلاب مسابقاتی برگزار شده است؟

تا کنون دو دوره مسابقات ورزشی در شهرک مهدیه برگزار کردم. یکی در سال ۹۸ بود که در اربعین سردار سلیمانی یادواره این سردار بزرگ اسلام را به صورت مسابقات استانی، با حضور ۱۲۰ نفر از کونگ فو کاران استان قم برگزار شد. در دهه فجر سال ۹۹ نیز جشنواره فرهنگی ورزشی کونگ فو کمپو با حضور ۱۰۰ نفر که مختص ورزشکاران شهرک مهدیه بود، برگزار شد. این جشنواره با حضور مدیر سلامت و امداد و مسئول تربیت بدنی حوزه های علمیه کشور برگزار گردید. رئیس هیئت کونگ فو و هنرهای رزمی قم و جمعی از مسئولان نیز از دیگر حاضران این جشنواره بودند.

غیر از برنامه های ورزشی که در باشگاه برگزار می شود، برنامه های دیگری هم برای ورزشکاران در نظر گرفته اید؟

در کلاس های ورزشی، فقط دنبال ارائه تکنیک های رزمی به ورزشکاران نیستیم، ما اردوهای فرهنگی ورزشی از جمله اردوهای استخر هفتگی، اردوهای بیرون شهری، که به وسیله آن می توان ارتباط با شاگردان را تقویت کرد و کارهای فرهنگی را دنبال نمود، برگزار می کنیم.

در شهرک مهدیه، ظرفیت های زیادی وجود دارد،حضور چندین رشته ورزشی در این شهرک به صورت اختصاصی و با حضور مربیان مجرب از جمله ظرفیت های این شهرک است. کونگ فو، ووشو، جودو و...، در سالنی مجزا برای خواهران و برادران برگزار می شود؛ البته ادامه این روند نیازمند حمایت های بیشتر تربیت بدنی حوزه است که شاهد شکوفایی استعدادهای نابی در این شهرک باشیم.

در عرصه ورزش، مسئولیتی هم دارید؟

بیش از دو سال مسئولیت سبک کونگ فو کمپو را در قم عهده دار شدم و نماینده این سبک در استان هستم. در کنار آن به عنوان مسئول فرهنگی هیئت کونگ فو و عضو شورای فنی هیئت استان فعالیت داشتم و الآن هم مسئول کمیته آزمون سبک کونگ فو کمپو کشور هستم.

ورزش حوزه در مسیر تحول است

برای غیر طلاب هم مربی گری داشتید؟

در این چند سال که مربی گری کردم، در سال ۹۱ تا چند سال اولی که وارد قم شدم، در بلوار مدرس، در باشگاه پیشکسوتان در خدمت عموم مردم بودم. الآن هم که در مهدیه هستم، از بخش های مختلف قم نیز شاگردانی دارم.

جایگاه ورزش در میان طلاب چطور است؟

در مورد این که طلاب باید نسبت به تقویت جسم و روح خودشان تلاش کنند و نسبت به تقویت آن همت گمارند، امری واضح است و در آموزه های دینی ما در آیات قرآن و روایات وجود دارد. در آیه «إِنِّی خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِینٍ» (سوره ص آیه ۷۱) خداوند خود را خالق ابدان معرفی می کند و در آیه بعدی بیان می دارد که «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» که خود را مالک روح انسان معرفی کرده است. بنابراین دو آیه می توان این را استخراج کرد که اگر جسم تقویت شود، روح هم تقویت می شود. بر اساس دیگر آموزه های قرآنی، و روایات معصومین علیهم السلام هم نسبت به سلامت جسم و ورزش توصیه هایی وجود دارد. در دین ما به تقویت جسم و جان توصیه های فراوانی وجود دارد و در سیره بزرگان ما به ویژه مقام معظم رهبری، در دیدار با نخبگان ورزشی و قهرمانان و دیدار با شورای عالی حوزه های علمیه، ایشان فرموده اند، که طلاب را باید وادار به ورزش کرد. ایشان در جایی دیگر گفته اند که امر به ورزش، امری واجب است. ایشان نسبت به ضرورت ورزش و ورزش طلاب دغدغه مند هستند.

نکته دیگر این که با توجه به این که طلاب در بحث تعلیم دینی خود، بیشتر سرشان در کتاب و تحصیل علم است، قطعا اگر بخواهند دچار سستی و تنبلی نشوند، باید در کنار تحصیل، نسبت به تقویت جسمشان از جهت فردی فعالیت داشته باشند که فعالیت طلاب در بحث ورزش هم از جهت نگاه شخصی و هم اجتماعی دارای فوایدی است.

ورود طلاب به ورزش های رزمی از جمله کونگ فو را چطور می دانید؟

طلاب به ورزش های رزمی گرایش دارند که اگر آماری بخواهیم در این زمینه تهیه کنیم، به تعداد قابل توجهی از طلاب بر می خوریم که به این نوع ورزش ها گرایش دارند و فعالیت می کنند.

 چرا این گرایش وجود دارد؟

درباره خودم بگویم که من در سه حیطه فعالیت دارم. نخست، بحث علمی است که سعی بر این داشتم که به هیچ عنوان عقب ماندگی علمی نداشته باشم و حتی پیشرفت کنم. بحث دیگر، بحث تبلیغ است که از پایه چهارم به صورت رسمی و معمم آغاز کردم و تا امروز ادامه داشته است. حضور طلاب در عرصه ورزش های رزمی را در دو بعد مهم می دانم، نخست بحث جسمی و سلامت جسم است و آمادگی دفاعی و روایاتی که در باب آخرالزمان و یاران امام زمان است و طلبه هم به طریق اولی اگر خود را سرباز امام زمان می داند، باید آمادگی دفاعی و رزمی هم داشته باشد. بعد دیگر، بعد تبلیغی است. در کارهای تبلیغی، برای مخاطبم که من را یک روحانی و مبلغ می بیند، داشتن یک حرفه و تخصص ورزشی جذابیت مضاعفی ایجاد می کند. در چند سالی که در تبلیغ در مناطق محروم و در بین جوانان دارم و در حال حاضر نیز هر هفته دو منبر در استان قم دارم، به عینه دیدم که جذابیت وجود دارد.

البته مسائل دفاع از جان و مال و ناموس و وطن هم مباحثی است که در این عرصه وجود دارد.

 برای آینده ورزشی خود چه برنامه ای دارید؟

ما طلاب از زمانی که وارد حوزه می شویم، بیشتر نگاهمان نگاه همگانی به ورزش است. با این که در عرصه قهرمانی نیز حضور فعالی در کنار درس خواندن داشتم، ولی نگاهمان بیشتر نگاه همگانی کردن ورزش در بین عموم جامعه است، نه قهرمانی.

آینده را من بیشتر در پرورش استعدادها و شکوفا کردن استعدادها به ویژه در میان طلاب و خانواده های آنها و در ادامه در میان عموم مردم دنبال می کنم. در این چند سالی که تجربیاتی کسب کردم امید است کار را به صورت گسترده تری پیش ببرم.

در عرصه حوزوی هم باید بگویم که آرزوی ما سربازی حضرت ولی عصر است و ان شاءالله اگر بتوانیم در این عرصه موفقیت هایی داشته باشیم و در نظر حضرت حجت(عج) دیده شویم، بالاترین دستاورد است و این را ادامه می دهیم.

 با توجه به این که شما هم دغدغه طلبگی و هم دغدغه ورزشی دارید، چه سخنی با مسئولان در این عرصه دارید؟

دغدغه من پرورش شاگردان به عنوان یک شاگرد ورزشکار ایده آل در تراز و انقلابی و متدین است، به عنوان یک مربی که این دغدغه ها را برای شاگردان خود دارد، جامعه امروزی را دارای خطراتی می بینم که از جوانب مختلف جوانان و نوجوانان ما را تهدید می کند. متأسفانه در این چند ساله شاهد مشکلات اخلاقی و خانوادگی برای شاگردان خود بودم.  حل شدن این مشکلات مستلزم حمایت است، از جانب ادارات دولتی و مسئولان ورزش حوزه. در اداره تربیت بدنی حوزه های علمیه چند ماهی است که در خدمت طلاب هستم و اطلاع دارم و شاهدم که در این عرصه تلاش ها و فعالیت های خوبی از سوی حوزه انجام می شود.

به آینده حوزه در عرصه گسترش ورزش و برنامه های ورزشی امیدوارم. سخنان آیت الله اعرافی در دیدار با ورزشکاران و فعالان ورزشی نشان از نگاه ویژه ایشان به ورزش همگانی و حتی قهرمانی در میان طلاب است. فعالیت های خوبی در این عرصه در حال انجام است و ورزش حوزه در مسیر تحول است. خواسته من حمایت معنوی و مادی و تهیه امکانات در عرصه ورزش است.

در پایان از تمامی کسانی که دغدغه سلامت فرزندان این انقلاب را دارند و در جهت تعالی انقلاب قدم بر می دارند، آرزوی سلامتی و توفیق دارم.

ورزش حوزه در مسیر تحول است

گفت و گو: علیرضا سهلانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
    3 1
    عالی بود حاج آقا، لایک داری بخدا
  • حسین احمدی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    1 2
    شما با افرادی مصاحبه میکنید که کمترین شاگرد رو در جمع خانواده کونگ فو قم دارند درحالیکه اصل جمعیت کونگ فو استان و برنامه های فنی قهرمانی فرهنگی رو استاد بنده استاد کریمی درپردیسان قم دارند بگردین چهارتا ادم واقعی پیدا کنید نه شعاری ها
    • محمد جمشیدی IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      3 0
      با احترام به همه اساتید کونگ فو قم در جواب دوست عزیزی کامنت تخریبی برای استاد خواجه وند گذاشته بودند. توهین و تخریب در شأن یک طلبه نیست قطعا و من این را میگذارم به پای اینکه خودتون فرمودید شاگرد هستید. من هم شاگرد هستم ولی در دفاع از استادم چند جمله ای مینویسم. ولی در رابطه با استاد خواجه وند ایشان هم اکنون در دو رشته مسئول سبک در استان هستند رشته ووشو: سبک خواچوان و رشته کونگ فو سبک کونگ فو کمپو کلاس های فعال ایشان: روزهای زوج1- ساعت 16 زنبیل آباد فلکه بستنی مسجد تولیت( کونگ فو) 2- ساعت 19 شهرک مهدیه خردسالان 5 الی 9 سال(کونگ فو) 3-ساعت 20:15 ووشو شهرک مهدیه 4- 21:30 ووشو شهرک مهدیه 5- روزهای فرد ساعت19 نونهالا و نوجوانان 9 الی15 سال کونگ فو شهرک مهدیه 6- ساعت20:15 کونگ فو نوجوانان و جوانان جهت اطلاع عزیزان برای بازدید و حتی شرکت جهت استفاده (قضاوت با عزیزان)
  • حسین مهربان IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    3 0
    درود بر دوست و برادر عزیزم استاد خواجه وند ان شاء الله در مراتب فرهنگی و ورزشی موفقیت‌های بیشتری را کسب کنید.
  • گمنام IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 0
    اقا حسین احمدی اقای خواجه وند در این بی نام و نشانیش خیلی کارا کرده وهیچ وقت متقلب نبوده نه مثل بعضی اساتید که برای بردن شاگرداشون در مسابقات و بالارفتن اسم خودشون ناداوری و تقلب میکنند
  • میلاد IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 2
    یکی از افتخاراتی که بدست آورده رو بگو ببینیم توگمنامی چکار کرده ؟؟هیچ مربی درکونگ فو قم درسطح استاد کریمی نیست حتی در کشور پس هی بااسامی مختلف پیام‌نزار چون این باعث نمیشه ضعف فنی شما جبران بشه. چهارتا مثل توا هم اگه مقامی دارن بواسطه مسابقاتی هست که استاد کریمی برگزار کرده وگرنه همشون باید برن حالا حالا کارکنند تابرسن درسطح شاگردان استادکریمی چه برسه به خودش
    • محمد مهدی مددپور IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
      0 0
      آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است. کل خانواده کونگ فو قم باید در مورد اینکه کدوم مربی بهتر یا بالاتر یا با اخلاق تر هست نظر بدهند. مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.