جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 958166
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
ازدواج

حوزه/ عدم رغبت جوانان به ازدواج، منجر به عدم درک واقعیت‌ها می‌گردد و همچنین باعث می‌شود که جوانان از لذّت‌های حلال محروم شوند و به مقام پدری یا مادری نائل نگردند.

خبرگزاری حوزه | متاسفانه یکی از معضلاتی که جوانان با آن روبه‌رو هستند، مسئله‌ی ازدواج است.

 سن ازدواج بالا رفته و آنها رغبتی به ازدواج ندارند، امّا حقیقتاً آیا عدم رغبت به ازدواج یک امر حقیقی است؟ یا اینکه مسائل و مشکلات باعث شده که جوانان رغبت به ازدواج نداشته باشند؟ آیا می‌شود گفت کسی ذاتاً رغبت به ازدواج ندارد؟

 به راستی علّت عدم رغبت به ازدواج چیست؟

 استاد مطهری در کتاب تعلیم و تربیت می‌فرمایند: (چرا در اسلام ازدواج، یک امر مقدس و یک عبادت تلقی شده با اینکه از مقوله‌ی لذّات شهوات است).

یکی از علل آن این است که: ازدواج اولین قدمی است که انسان از خودپرستی و خود دوستی به سوی غیردوستی برمی‌دارد. تا قبل از ازدواج، فقط یک «من» وجود داشت و همه چیز برای «من» بود.

اولین مرحله ای که این حصار شکسته می‌شود، یعنی یک موجود دیگری هم در کنار این«من» قرار می‌گیرد و برای او معنی پیدا می‌کند؛ کار می‌کند، زحمت می‌کشد، خدمت می‌کند نه برای «من» بلکه برای او، در ازدواج است. (تعلیم و تربیت/ ص ۳۹۷)

 انسان از ابتدای خلقت تا انتها به یک شکل و با ویژگی‌های یکسان و مشترک آفریده شده است؛  بنابراین نیاز جنسی همواره در همه‌ی انسانها وجود داشته است پس عدم نیاز به ازدواج یک امر غیر ممکن است.

امروزه متاسفانه مسائل و مشکلات اقتصادی، جوّ منفی اجتماعی‌ و فرهنگی، سخت گیریها و ملاک‌های نامعقول برای ازدواج، توقعات زیاد والدین و عدم تشویق وکمک آنها به فرزندانشان، ازدواج‌های سخت و هزینه‌های هنگفت، پر توقعی جوانان و بزرگ‌نمایی مشکلات، فرار از مسئولیت، اعتیاد، اشکال‌تراشی و بهانه‌گیری از دلایلی است که جوانان را از ازدواج دور می‌کند.

ازدواج نکردن بستر انحرافات جنسی و اخلاقی و همچنین آلودگی به گناهان جنسی را فراهم می‌آورد. علاوه بر این خشم خدا و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را در بر دارد و نهایتاً شیوع گناه در جامعه را نیز نتیجه می‌دهد. 

عدم رغبت جوانان به ازدواج، منجر به عدم درک واقعیت‌ها می‌گردد و همچنین باعث می‌شود که جوانان از لذّت‌های حلال محروم شوند و به مقام پدری یا مادری نائل نگردند. نابسامانی های روانی، ضعف شخصیت اجتماعی و تضعیف نهاد خانواده از دیگر عوارض این معضل است.

برای رفع این مشکل راهکارهایی وجود دارد که لازم است والدین و جوانان با توجه به این راهکارها در صدد حلّ این مشکل بر آیند.

قرآن کریم  می‌فرماید:

«وَأَنکِحُواْ الْأَیَمَی‏ مِنکُمْ وَالصَّلِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَآئِکُمْ إِن یَکُونُواْ فُقَرَآءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَسِعٌ عَلِیمٌ

پسران و دختران بی‏ همسر و غلامان و کنیزان شایسته‏‌ی (ازدواج) خود را همسر دهید. (و از فقر نترسید که) اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بی‌نیازشان می‌گرداند. خداوند، گشایش‌گر داناست. او از فقر و نیاز شما آگاه است و بر کفایت شما وعده داده است ودر عمل به وعده ‏اش قدرت دارد. (سوره نور آیه ۳۲) 

 دقّت در مفاسد تجرّد و اندیشه در فواید ازدواج نیز می تواند گام دوم برای حلّ این معضل باشد.

از مهمترین فواید ازدواج ایجاد آرامش در زندگی است.

ازاین رو خداوند در (آیه ۲۱ سوره روم) می‌فرماید:

«وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا بواسطه‌ی آنها آرامش بیابید و میان شما دوستی و محبت قرار داد، همانا در این امر نشانه‌هایی برای گروهی که تفکّر کنند وجود دارد.

در تفسیر این آیه آمده است از نشانه های دیگر پروردگار آن است که برای بشر از جنس خودش جفتی قرار داد تا مسأله توالد و تناسل صورت بگیرد و آنها را به گونه‌ای آفرید که هر یک به تنهایی ناقص و محتاج به دیگری باشد، چون هر ناقصی جویای کمال است و این همان میل و شهوتی است که خداوند آن را در هر یک از این دو جفت به امانت نهاده است ، تابواسطه یکدیگر به آرامش و کمال برسند. (تفسیرالمیزان) .

آموزش از طریق والدین، مربیان، مشاورین و اساتید مجرب و همچنین رسانه‌های ملّی می‌تواند درک و شناخت جوانان را از ازدواج بالا ببرد.

از سوی دیگر توکّل بر خدا و دقّت در آیات و روایات، برنامه ریزی در زندگی،  آشنایی و

مراجعه به سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)  و ائمه طاهرین (علیهم السلام)، پرهیز ازبزرگنمایی مشکلات ازدواج و آشنایی با خانواده‌های موفق ازدواج را برای جوان ها آسان می کند.

 رسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «اِتَّخِذُوا الأهلَ ؛ فإنّه أرْزَقُ لَکُم» (بحار الأنوار : ۱۰۳/۲۱۷/۱)

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید:  زن بگیرید؛ که ازدواج کردن روزی شما را بیشتر می کند.

 و در حدیثی دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «مَن تَزَوّجَ فَقَد احرَزَ نِصفَ دین»

 هر کس ازدواج کند، نیمی از دینش را حفظ کرده است. [ مکارم الاخلاق، جلد ۱،  صفحه ۱۹۶] .

امید است مسئولین کشوری به یاری جوانان آمده و آنها را در این امر مهم یاری کنند.

     

ملک رئیسی، عضو گروه نویسندگی صریر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha