جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 958177
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
فمینیسم

حوزه/ دومین جلسه از سلسله نشست‌های«الگوی اسلامی مدیریت در خانواده» با عنوان « فمینیسم و توزیع قدرت در خانواده » توسط هیئت اندیشه‌ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، هیئت اندیشه‌ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش با همکاری اداره آموزش خواهران معاونت آموزش این حوزه و مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی، دومین جلسه از سلسله نشست‌های «الگوی اسلامی مدیریت در خانواده» را با عنوان « فمینیسم و توزیع قدرت در خانواده » و با حضور دکتر سمیه خراسانی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده، به‌صورت مجازی برگزار کرد.

استاد این نشست تخصصی با اشاره به اینکه فمینیسم جریان حمایت از حقوق زنان می‌باشد که در مسیر تاریخی خود تغییر رویکردی داشته و در حال حاضر به دنبال حمایت از حقوق انسانیت است، گفت: دانش خانواده پس از آن در دو محور « دانش‌های فمینیستی و نقد و انتقادات به توزیع نقش‌ها بر اساس جنسیت در خانواده» و «پاسخ به نگاه‌های غلط فمینیستی» رشد کرد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده، ادامه داد: با نگاه برساختی (فرهنگی یا تربیتی)، تاریخ بشر در فرایند تحولات اجتماعی و فرهنگی خود به ساختار خانواده می‌رسد و عوامل مؤثر در ایجاد آن، ذاتی و طبیعی نیست بلکه فرهنگ، آموزش و جریان عمومی تاریخ در آن تأثیرگذار هستند.

وی بابیان اینکه در مطالعات فرهنگی، صورت های مختلفی از خانواده مشاهده می‌شود و این حاکی از آن است که می‌توانیم تحولات را در مناسبات خانواده داشته باشیم چراکه ساختار خانواده و الگوی توزیع قدرت در آن طبیعی نبوده و برساخته است، تصریح کرد: در مطالعات خانواده باید به الگوها دقت کنیم و ورود و خروج به بحث و پاسخگویی به مسائل در یک پارادایم(الگوواره و سرمشق) باشد، در غیر این صورت دچار اغتشاش خواهیم شد.

خراسانی در ادامه به بحث قدرت در خانواده پرداخت و ابراز کرد: این‌که زنان بی‌قدرت و مردان دارای قدرت تام هستند یک بحث کلیشه‌ای است؛ شاید زمانی این کلیشه مطرح بود اما هر چند هنوز مطرح است اما بعد از انباشت مطالعاتی فراوان دیگر قابل‌ تأمل نیست.

وی با اشاره به اینکه فمینیست‌های رادیکال گروه تندرویی بودند که البته زود از جرگه علمی خارج شدند اما پرسش‌ها و چالش‌هایی که ایجاد کردند باعث شد حوزه‌ی توزیع قدرت در خانواده، مورد مطالعه قرار گیرد، ادامه داد: علاوه بر اینکه فمینیسم مارکسیست نیز معتقد شد مناسبات قدرت در خانواده از مناسبات قدرت در اجتماع تأثیرپذیر است، فمینیسم سوسیال تأکید مارکسیست بر قدرت و ثروت را در مناسبات جنسیتی جامعه ضرب می‌کند.

وی با بیان اینکه حل مسئله در تغییر موضع قدرت نیست، بلکه در اخلاق و ... است و بخشی از مشکلات فعلی زنان ناشی از توزیع نامتناسب قدرت در خانواده است و نه همه مشکلات، افزود: تلاش فمینیست‌ها به‌ویژه فمینیسم رادیکال باعث شد این مناسبات به هم بریزد و زنان وارد عرصه تحصیل و اشتغال شوند و آنگاه متوجه شدند که با کسب دانش مناسبات اجتماعی می‌توانند مانند مردان قدرت را در دست داشته باشند.

خراسانی با طرح چند پرسش که «چرا باوجود تحصیل و اشتغال، زنان همچنان از قدرت کمتری برخوردار هستند؟»، «چرا جریان بازگشت مادران شاغل به خانه ایجادشده است؟» و «چرا همچنان علیه زنان خشونت روا می‌شود؟»، گفت: راهکار فمینیست‌ها برای حل توزیع قدرت در خانواده، برابری زن و مرد در حقوق بوده است. آن‌ها معتقد شدند ابتدا باید جامعه را اصلاح کرد چراکه مناسبات خانواده از مناسبات جامعه تأثیر می‌پذیرد.

گفتنی است، این نشست مجازی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، مشاوران و روانشناسان، پژوهشگران عرصه‌ی خانواده و طلاب و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha