شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام عبدالحجت حق

حوزه/ استاد فقه و اصول با اشاره به اهمیت حمایت و پشتیبانی از طلاب گفت: شناسایی و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر در حوزه باید در اولویت باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضور در حوزه‌های علمیه و یادگیری دروس حوزوی همواره با سختی‌ها و مشکلات خاص خودش همراه بوده است، دروسی که یادگیری آن نیازمند همت، تلاش و کوشش فراوان است،‌از همین رو با حجت‌الاسلام عبدالحجت حق جو استاد سطوح عالی فقه و اصول و استاد مرکز فقهی ائمه اطهار از طلاب موفق به گفتگو نشستیم تا از دلایل موفقیت وی در یادگیری این دروس بیشتر بدانیم.

خودتان را معرفی می‌کنید؟

بنده عبدالحجت حق‌جو هستم متولد قم، بعد از گذراندن مقطع راهنمایی و گرفتن مدرک سیکل وارد حوزه علمیه شدم.

ابتدا در مدرسه المهدی مشغول تحصیل شدم و بعد از وارد مدرسه معصومیه شدم هم‌زمان توانستم مدرک دیپلم خودم را هم بگیرم و وارد دانشگاه صنعتی اراک در رشته آی‌تی شدم بعد از دو ترم دیدم خیلی فضای دانشگاه باب طبع من نیست به همین علت درس را نیمه کاره رها کردم و بعد از سپری کردن دوره خدمت سربازی دوباره وارد حوزه شدم.

دروس حوزه را تا چه مقطعی ادامه دادید؟

در طی ۸ سال پایه ده حوزه را گذراندم و وارد مدرسه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی شدم.

من چون به کامپیوتر آشنا بودم، تقریرات را سر کلاس تایپ می‌کردم و چیزهای مهم را می‌نوشتم و بعد هم مطالب دیگر را هم اضافه می‌کردیم، ما یک گروهی داشتیم که تقریرات را اختصاصی بررسی می‌کردیم، این تقریرات یک مقداری غلط املایی و محتوایی داشت و ایرادهایی داشت، ما به‌عنوان پیشنهاد به استاد خود آیت‌الله فاضل گفتم این طرح حیف است، درس که به این خوبی انجام می‌شود این تقریرات به این صورت می‌آید خیلی جالب نیست.گفت پیشنهاد شما چیه؟ گفتم ما تقریرات شما را به این صورت می‌نویسیم و اگر بشود یک الگویی بشود برای کسی که برای شما تقریر می‌نویسد.  تقریرات را آوردیم خدمت استاد و گفت من ملاحظه می‌کنم. اواخر سال تحصیلی بود یکی از اعضای دفتر به من گفت که آیت‌الله فاضل اظهار کرده‌اند که شما از سال بعد تقریرات درس اصول را انجام بدهید.

 شما اگر نیرو را شناسایی کردید، کار محول کردید اما پشتیبانی نکنید! نیرو شکست می‌خورد چون تجربه ندارد، خلاصه با حمایت‌های استاد توانستیم کار را پیش ببریم و چندین سال که تقریرات اصول وی را انجام می‌دهیم.

الآن در حوزه ما متأسفانه مسئله‌ای که وجود دارد، البته در جامعه هم وجود دارد، بحث حمایت از استعدادها است، الآن قحط‌الرجال نیست، بلکه جهل الرجال است، کسی نمی‌داند استعداد چیست؟ ما الآن طلبه سطح سه و چهار داریم که یک کاری انجام می‌دهد کاری هم ندارد که آیا مرتبط با حوزه است یا نه.

الآن بزرگ‌ترین دغدغه انتخاباتی مردم این است که این فرد رجل سیاسی هست یا نیست؟ رجل سیاسی که از شکم مادرش رجل سیاسی نمی‌شود، باید کار کند، برایش سرمایه‌گذاری کنند و به او کار محول کنند، این‌طور نیست که به یک سطحی برسد و مدیریت کشور را به عهده بگیرد. ما در این چیزها ضعف داریم.

انگیزه‌ای شما برای حضور در حوزه و یادگیری دروس حوزوی چه چیزی بود؟

اصل انگیزه‌ای که باعث شد وارد حوزه شوم پدربزرگم بود، بعد از حضور در دانشگاه به این یقین رسیدم که باید در همان حوزه به دنبال علم‌آموزی و آینده خودم باشم.

 وقتی پایان‌نامه سطح سه را دفاع کردم، با اینکه موقعیت شغلی خیلی خوبی داشتم در بیرون از قم، در تهران یک موقعیت شغلی خوبی بود و من پنج شش ماه زمینه‌سازی کرده بودم وقتی با استاد خود مشورت کردم به بنده گفتن در قم بمانید و همین کار را کردم، بنابر این شناسایی و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر در حوزه باید در اولویت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha