پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره فعالیت گروهی از نخبگان در خصوص تدوین سند فرهنگی استان، گفت: این مجموعه زیر نظر شورای برنامه ریزی که متولی این کار می‌باشد، مشغول فعالیت هستند و در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی در حال برنامه ریزی می‌باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی همدان با اشاره فعالیت گروهی از نخبگان در خصوص تدوین سند فرهنگی استان، اظهار داشت: این مجموعه زیر نظر شورای برنامه ریزی که متولی این کار می‌باشد، مشغول فعالیت هستند و در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی در حال برنامه ریزی می‌باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های فعال در عرصه فرهنگ باید به صورت رسمی اولویت‌های فرهنگی خود را به این مجمع تحویل دهند، گفت: پس از ارائه اولویت‌ها توسط دستگاه‌ها، کارگروه‌های این مجموعه اقدام به شناسایی اولویت‌های برتر استان در عرصه فرهنگ کرده و سپس بر اساس بالاترین اولویت‌ها اقدام به آماده سازی و تدوین سند و ارائه آن به شورای فرهنگ عمومی جهت تصویب و اجرا خواهند کرد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی جایگاه قانونی الزام آور پیدا کرده است، مطرح کرد: قوانین مصوب در این شورا با امضای استاندار لازم الاجرا خواهد بود.

وی با بیان اینکه در طول یکسال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلساتی به دنبال رفع اشکالات شورای فرهنگ عمومی بوده، خاطر نشان کرد: آیین نامه شورای فرهنگ عمومی تغییراتی پیدا کرده است که در آن هم شورا از نظر جایگاه و منزلت ارتقا پیدا کرده و هم برخی از مشکلات و خلاهای قانونی ضمن شناسایی، اقداماتی برای برطرف سازی آن انجام شده است.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه پیش از ابلاغ آیین نامه به همدان، سند فرهنگی استان به صورت خودجوش با استفاده از ظرفیت نخبگان پیگیری و اجرا شد، یادآور شد: نخبگان استان با برگزاری نشست‌های تخصصی کار خود را آغاز کرده‌اند و پس از آن بود که آیین نامه جدید توسط تهران به مراکز ابلاغ شد.

لزوم استفاده از نظر نخبگان در سند نویسی فرهنگی

سید سعید شاهرخی، استاندار همدان نیز با بیان اینکه سند فرهنگی استان، باید با استفاده از ظرفیت نخبگان، دقیق، علمی و پژوهش‌ محور تدوین شود، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دستورات جلسه‌ شورای فرهنگ عمومی، تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگ کشور است و لذا شورای فرهنگ عمومی باید با نگاهی جامع و ملی و البته با توجه به مسائل علمی، برای تحقق این موضوع با تمام وجود تلاش کند.

وی افزود: نتیجه این سند نویسی باید بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه و استان همدان باشد و شرط دستیابی به این هدف، انجام تحقیقات جامع زیر نظر کارشناسان و متخصصان امر است.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه نباید به سند فرهنگی به عنوان یک موضوع اداری نگاه کرد، گفت: در تدوین سند راهبردی استان همدان بیش از  هزار نفر ساعت کار فکری، علمی صورت گرفت و از آنجایی که این ظرفیت در استان وجود دارد، بنابراین برای سند نویسی فرهنگی نیز نیازمند تشکیل شورای برنامه ریزی با استفاده از ظرفیت نخبگان و پژوهشگران هستیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان برنامه بودجه باید همکاری لازم در راستای تدوین سند را با اعضا داشته باشد، یادآور شد: با هماهنگی همه دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی با این مجموعه قطعا نتیجه بهتری را کسب خواهیم کرد که در جامعه نمود آن را مشاهده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha