جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شورای نگهبان

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اولین انصرافی ۱۴۰۰ مشخص شد

رئیس بنیاد مستضعفان از حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انصراف داد.سید پرویز فتاح در صفحه مجازی خود نوشت: «با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه، همان‌طوری که پیش از این نیز عرض کردم، حکم رهبری عزیز انقلاب را مدال افتخار می‌دانم و ان‌شاءالله سرباز نظام، خادم و خاک پای مردم خصوصاً مستضعفان تا شهادت فی سبیل الله باقی خواهم ماند.»

منبع:شبکه خبر

کرونا شیوه نامه تبلیغات انتخاباتی ۱۴۰۰ را تغییر داد

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: شیوه نامه اختصاصی تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری متناسب با سند مقابله با کرونا و با حضور مقامات مربوطه تنظیم و اعلام می‌شود.آقای جمال عرف درباره تبلیغات داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری متناسب شیوه نامه‌های بهداشتی و شرایط اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: شیوه نامه‌های کلی را در این خصوص ارسال کردیم، روز دوشنبه (۲۷ اردیبهشت) با حضور معاون وزیر بهداشت، معاون وزیر ارشاد و جمعیت هلال احمر می‌نشینیم و برای زمان تبلیغات داوطلبان ریاست جمهوری شیوه نامه اختصاصی تنظیم خواهیم کرد که بعد از ابلاغ آن، در ۲۰ روز مهلت تبلیغات داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باید این شیوه نامه‌ها رعایت شود تا مشکلی پیش نیاید. رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین درباره افزایش تعداد شعب اخذ رای افزود: در دوره قبل یعنی چهار سال پیش، بیش از ۶۲ هزار شعب اخذ رای داشتیم، اما این دوره به دلیل شرایط کرونایی تعداد شعب ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است که حدود ۷۰ هزار شعبه خواهیم داشت. وی گفت: لذا تلاش کردیم با افزایش شعب و با افزایش ساعت کار شعب اجازه ندهیم که تراکم و تزاحم ایجاد شود. رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: قطعا همه دستور العمل‌های بهداشتی در شعب رعایت خواهد شد، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی کننده و در صورت لزوم استفاده از شیلد خواهد بود. وی گفت: لذا تلاش می‌کنیم که این ۷۰ هزار شعبه مکان آرام و امنی از حیث بهداشتی باشد و مردم هیچ نگرانی در این خصوص نداشته باشند و وقتی می‌خواهند به شعب مراجعه کنند با خیال راحت مراجعه و رای خود را داخل صندوق‌ها بیاندازند.

منبع:شبکه خبر

شورای نگهبان از کاندیداها مهلت گرفت

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نهایتا ۱۰ روزه باید نتایج بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور اعلام کنیم.به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی با اشاره به ثبت نام از داوطلبان انتخابات و آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، گفت: از ۲۱ اردیبهشت ثبت‌نام‌ها شروع شد و به مدت ۵ روز ادامه داشت و دیروز تا ساعت ۱۸ روند ثبت‌نام‌ها پایان یافت. وی افزود: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول، راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود. تعداد کسانی که برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، ۵۹۲ نفر بوده‌اند و طبیعتا شورای نگهبان صلاحیت کسانی که شرایط اعلام شده را داشته باشند، در بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد و کسانی که آن شرایط را نداشته باشند، کنار گذاشته خواهند شد. سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فرصت قانونی برای بررسی صلاحیت‌ها، ۵ روز است، اما این بازه قابل تمدید به ۱۰ روز هم هست، گفت: بررسی صلاحیت‌ها از امروز در شورای نگهبان آغاز می‌شود، البته طبق قانون اگر این ۵ روز کافی نبود، ما می‌توانیم این فرصت را ۵ روز دیگر تمدید کنیم ولی نهایتا ۱۰ روزه باید نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کنیم. وی افزود: بعد از اعلام اسامی نهایی نامزدها، فرصت تبلیغات انتخابات آغاز می‌شود و کاندیداها تا یک روز قبل از روز انتخابات (۲۷ خرداد)، فرصت تبلیغات دارند. البته امسال براساس شرایط کرونا، عمدتاً تبلیغات در رسانه‌ها خواهد بود و تبلیغات در فضای عمومی، براساس وضعیت هر شهر و استان تعیین و توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد.

منبع:شبکه خبر

نمایندگان از اقدام وحدت آفرین قالیباف قدردانی کردند

در پایان جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، بیانیه‌ای با امضای ۲۴۰ نماینده در تقدیر و تشکر از اقدام وحدت آفرین و عملکرد انسجام بخش رئیس مجلس در انتخابات ریاست جمهوری قرائت شد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ که تشکیل دهنده نخستین دولت گام دوم انقلاب است و هم از جهت سیاست ورزی میدان مهمی برای فعالان سیاسی جبهه انقلاب است. به خصوص اینکه بعد از هشت سال بی عملی و در دوره رکود دولت‌های یازدهم و دوازدهم باید دولتی روی کار بیاید که با تمرکز بر حوزه اقتصادی و نشان دادن کارآمدی وضعیت معیشتی مردم را سروسامان دهد. از همین جهت حرکت‌های سیاسی مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی و پا گذاشتن روی عافیت طلبی شخصی برای نیل به اهداف بلند لازمه این عرصه پیچیده و خطیر است. در این میان اقدام دکتر محمدباقر قالیباف در پایبندی به عهد خود برای ایجاد وحدت جریانی در جبهه انقلاب با وجود آنکه بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، تخریب‌ها و تهمت‌ها دیگر بر محبوبیت وی تأثیر منفی نداشت، برعکس به مرور بر توان رأی آوری وی در برابر کاندیداهای جریان مقابل افزوده می‌شد، بار دیگر روحیه جهادی یک رزمنده را از جنس پاگذاشتن روی منافع شخصی که در میدان‌های نبرد دیده‌ایم و شنیده‌ایم، به رخ کسانی کشید که در سال‌های اخیر از هیچ تهمت و برچسبی علیه وی فروگذار نکردند. عرصه انتخابات سال جاری نیاز به رفتارهای مؤمنانه از جنس چنین اقداماتی دارد. از همه نامزدهای جریان انقلاب دعوت می‌کنیم با توجه به حساسیت شرایط، وحدت جریانی را مدنظر داشته و با تمسک به این راهبرد مهم و پیروزی ساز و با اقدام انقلابی زمینه ساز پیروزی قاطع نامزد مورد اجماع جبهه انقلاب گردند. از هر گونه چندصدایی درون گفتمانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی پرهیز کنند تا ان شاءالله با تشکیل دولتی با مؤلفه‌های انقلابی که بارها در بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب ذکر شده است، شاهد پیشرفت همه جانبه، تحقق عدالت در عرصه‌های مختلف و ثبات اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی مردم عزیز باشیم.

منبع:مهر

بررسی صلاحیت کاندیداها آغاز شد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ملاک‌ها برای تایید صلاحیت داوطلبین انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ملاک اصلی ما قانون اساسی و شرایطی است که در اصل ۱۱۵ ذکر شده است. سخنگوی شورای نگهبان همچنین افزود: علاوه بر آن، از زمانی که سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، آن سیاست‌ها نیز مبنای کار ما قرار گرفت. به همین جهت مصوبه‌ای را در شورای نگهبان داشتیم و شرایطی را به وزارت کشور اعلام کردیم. لذا با توجه به دریافت اسناد و مدارک داوطلبین، از فردا شورای نگهبان کار خود را آغاز خواهد کرد. وی در تشریح جزئیات بررسی اولیه صلاحیت داوطلبین گفت: اداره کل انتخابات شورای نگهبان، مسئولیت بررسی اولیه و تهیه اسناد و مدارک لازم را برعهده دارد. این کار امروز شروع شده است و دوستان ما مشغول هستند و سعی دارند تا فردا و تا جایی که امکانپذیر است، مدارک را به صحن شورا برسانند. کدخدایی اضافه کرد: آن تعداد پرونده‌هایی که مدارک و اسنادش آماده شود در اختیار اعضای شورای نگهبان قرار می‌گیرد، لذا از فردا رسیدگی رسمی در شورای نگهبان را آغاز می‌کنیم. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ملاک و مبنای ما رای نهایی است که اعضای شورای نگهبان باید ارائه کنند. طبیعتاً با توجه به وجود ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان، ۷ رای مثبت لازم است تا بتوانیم بگوییم یک فرد احراز صلاحیت شد و واجد اصل ۱۱۵ است. وی در پایان نیز در خصوص مدت زمان مهلت شورای نگهبان برای ارائه اسامی نامزدهای نهایی تایید صلاحیت شده، گفت: الان نمی‌توانم به روشنی عرض کنم. با توجه به کثرت افراد شاخصی که ثبت نام کردند، در تلاشیم که در پنج روز اول نتیجه را اعلام کنیم. در غیر این صورت ناچاریم از فرصت پنج روزه مجدد قانونی، استفاده کنیم

منبع:مهر

زمان انتخابات هیئت رئیسه مشخص شد

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم گیری این هیئت در نشست امروز خود گفت: مقرر شد انتخابات هیئت رئیسه مجلس مطابق آئین نامه داخلی مجلس، روز چهارشنبه پنجم خردادماه و بر اساس رویه سال گذشته و امسال به دلیل شرایط کرونایی به صورت الکترونیکی برگزار شود. وی ادامه داد: همچنین مقرر شدد جلسات صحن از این به بعد در محل صحن علنی برگزار شود و خبرنگاران نیز می‌توانند مانند گذشته در برخی ساعات، غیر از ساعات صحن علنی، در محل محوطه اطراف صحن حضور پیدا کنند. فرهنگی افزود: پس از انتخابات هیئت رئیسه مجلس، جلسات علنی دو روز در هفته برگزار می‌شود تا نمایندگان ناظر بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح کشور، فرصت بیشتری برای انجام وظایف قانونی خود داشته باشند. هفته منتهی به انتخابات هم هفته حضور در حوزه انتخابیه خواهد بود.

منبع:خبرنگاران جوان

رشوه تایید صلاحیت رد شد

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ضمن تشریح آخرین وضعیت تأیید صلاحیت‌ افراد ثبت‌نام‌کننده برای این انتخابات پاسخ‌های درباره شبهات مطرح‌شده درباره این انتخابات را ارائه کرد. کاظمی گفت:خیر پیشنهاد شوه برای تایید صلاحیت نادرست است، چنین گزارشاتی تاکنون به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ارجاع نشده است، این را هم بگویم که برخی فضای کشور را مسموم می کنند که هیئت‌های نظارت استانی سخت‌گیرانه تایید صلاحیت ها را انجام داده‌اند و به همین دلیل رد صلاحیت ها گسترده شده است که با موضوع دادن رشوه به عوامل اجرایی منافات دارد. کاظمی افزود : ما دلیل رد صلاحیت را به صورت علنی اعلام نمی‌کنیم، ولی به خود فرد اعلام می‌کنیم بر اساس کدام از بند قانون رد صلاحیت شده است، حالا اگر خودش خواست می تواند به افکار عمومی اعلام کند که چرا رد صلاحیت شده است.

منبع:تسنیم

عضو فقید شورای نگهبان برای رد صلاحیت ها کتاب نوشت

یکی از اعضای فقید شورای نگهبان در کتاب خاطرات خود از رد صلاحیت برخی داوطلبان کاندیداتوری که قبلا صلاحیتشان تایید شده سخن گفته است.به نقل از پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، سیدرضا زواره‌ای می‌گوید: «کسانی هستند که یک دوره صلاحیتشان تأیید می‌شود و دور بعدی رد می‌شوند. این امر چند دلیل می‌تواند داشته باشد؛ یکی نداشتن اطلاعات است. ممکن است کسی ثبت‌نام کرده، شورا هم امکانات و تجهیزات کافی را برای تحقیق درباره‌ او ندارد. البته در حال حاضر بحث‌های مفصلی مطرح است تا از چند ماه قبل، براساس یک آموزش دقیق و سازماندهی جدید، ارزیابی صحیحی درباره‌ افراد صورت بگیرد. اما در گذشته این قبیل مسائل وجود داشت. بحث شورا هم نیست. یکی از اشکالات ما این است که نظام‌های پارلمانی دنیا را احزاب سیاسی تشکیل می‌دهند. در انتخابات هم احزاب سیاسی تلاش می‌کنند لایق‌ترین فرد خودشان را به جامعه معرفی کنند؛ کسی که از اعتبار نسبی بیشتری برخوردار است. اما در کشور ما افراد بدون نظم خاصی به صحنه می‌آیند. علی (ع) در نامه‌اش به مالک‌اشتر، در رابطه با انتخاب کارکنان می‌فرماید: مالک! افرادی را که می‌خواهی برای دولت انتخاب کنی باید آزموده و کاردان باشند. صرف آشنایی با تو یا توصیه‌ دیگران گماشته نشوند. آنها را از خانواده‌های صالح انتخاب کن زیرا خانواده بزرگ‌ترین نقش را در شکل‌گیری افراد دارد. کسانی باید در مسند امور بنشینند که برای پست و پول و مقام یا موقعیت و شهرت نیامده باشند. اگر کسی ریش گذاشت و هشت تا انگشتر به دست کرد، یا چهار حدیث و آیه بلد بود، به صرف تظاهر به مسلمانی، نمی‌تواند مسئول حکومتی بشود. در قضیه‌ صلاحیت هم شورا نه تنها در هنگام انتخابات بلکه در طول دوره‌ مسئولیت هم باید افراد را تحت مراقبت و نظارت قرار دهد و اگر جایی ‌اشکالی پیدا شد، از همان لحظه عذرش را بخواهد. یا اگر کسی در دوران نمایندگی‌اش نشان داد که صلاحیت لازم را ندارد، شورا وظیفه دارد اشتباه سابقش را جبران کند. نه اینکه چون دفعه‌ قبل طرف تأیید شده، شورا خود را ملزم به حفظ موضع پیشین بداند. انسان عاقل و مسلمان خردمند هم کسی است که ‌اشتباهات خود را اصلاح می‌نماید. کسی که در گذشته مؤمن و معتقد و داور بوده و یا این‌طور وانمود کرده ولی حالا زورگو و متعدی و متجاوز به حقوق دیگران است، یا کسی که چهار سال پیش در خانه پدرش زندگی می‌کرده و حالا در فرمانیه ویلای سه هزار متری دارد، نباید صرف تأیید گذشته، دوباره وارد میدان شود. هر چند به‌طور قطع هم‌فکران و هوادارانش جنجال به راه خواهند انداخت.»

منبع:ایسنا

کدخدایی شروط شورای نگهبان را تشریح کرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.عباسعلی کدخدایی گفت: فردا اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها برگزار می‌شود. وی افزود: آمار ثبت نام انتخابات قبلی بالای ۱۶۰۰ نفر بود. اگر مصوبه شورای نگهبان نبود، پیش‌بینی بالای ۳۰۰۰ ثبت نامی داشتیم. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند؛ البته اگر کسی نقص مدارک داشته باشد یا برای تکمیل مدارک فرصت گرفته باشد، امکان تکمیل مدارک را دارد. کدخدایی افزود: وقتی در موعد قانونی درباره صلاحیت‌ها به نتیجه رسیدیم، نتایج را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم تا اسامی را اعلام کنند. وی درباره تبلیغات کاندیداها گفت: تبلیغات از ۷ خرداد آغاز خواهد شد و به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت. سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگرچه اعلام کردیم که افراد فاقد صلاحیت ثبت نام نکنند اما اصرار داشتیم که افراد توانمند ثبت نام کنند. وی تاکید کرد: سلایق مختلف سیاسی در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. کدخدایی یادآور شد: به هیچ‌وجه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تایید خواهند شد. سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در خصوص مدیر و مدبر بودن، سابقه اجرایی به عنوان حداقل مورد نظر است البته ارزیابی مدیریت فرد هم مهم است و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اینکه خود فرد سوابق خدمتی را در ثبت نام‌ها ارائه کند، یک گام به جلو بود. کدخدایی گفت: شورای نگهبان بر مبنای نظارت موثر، طبیعتا باید بر تبلیغات هم نظارت کند. در انتخابات مجلس تبلیغات را رصد می‌کردیم اما در انتخابات ریاست جمهوری، چنین رویه‌ای نبوده است. البته این به معنای آن نیست که کاندیداها پشت تریبون بروند و هر چه می‌خواهند بگویند. وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد اما رجل مذهبی نباشد یا رجل مذهبی باشد اما رجل سیاسی نباشد. این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد. سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه  ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی، گفت:  در این ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم، این را حس نکردم که علایق سیاسی اعضای شورای نگهبان دخیل بوده باشد.  وی افزود: ما سقف مشخصی برای تاییدصلاحیت‌ها نداریم و اگر تعداد زیادی هم شرایط لازم را داشته باشند، ما اعلام می‌کنیم.  قانون از ما خواسته شرایط قانونی را مدنظر قرار دهیم و ما بدون هیچ ملاحظه‌ی مرّ قانون را رعایت می‌کنیم. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد:  میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست و در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دور بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رییس‌جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم. کدخدایی گفت: برای تایید صلاحیت داوطلبان، ۷ رای اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر فردی ۶ رای یا کمتر داشته باشد، تایید نمی‌شود. وی اظهار کرد: ما بارها گفته‌ایم که باید به سمت انتخابات الکترونیک برویم. البته الان بسیاری از مراحل بصورت الکترونیکی انجام می‌شود. به دلیل اینکه ما باید از آرای مردم به عنوان حق‌الناس صیانت کنیم، قدری نگرانی داریم و باید زیرساخت‌های امنیتی لازم فراهم شود. سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه اخیر شورا درباره ساماندهی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، مصوبه‌ای درباره انتخابات داشتیم که همان زمان اعلام شد. از طرف دیگر، بنا بود مجلس هم ورود کند و اقدامات موثری با قانون‌گذاری داشته باشد. مصوبه‌ای که در مجلس یازدهم در دست بررسی بود، حداقلی بود ولی با اصلاحاتی که به عمل آمد، نظر اعضای شورای نگهبان تامین شد. اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص این اقدام مجلس را مغایر قانون دانست و قانع نشد؛ لذا تصمیم بر این شد که شورای نگهبان با مصوبه‌ای، همان مصوبه سال ۹۶ خود را اصلاح کند. کدخدایی افزود: خوشبختانه دیدیم که مصوبه شورای نگهبان آثار خیلی خوبی هم داشت و تعداد ثبت‌نامی‌ها را هم اگر همان عدد ۵۹۲ بدانیم، نسبت به ادوار گذشته کاهش خوبی داده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر اسامی و پرونده افرادی که پرونده‌شان مدارک لازم را دارد، برای شورای نگهبان ارسال شده است. ما در بررسی صلاحیت‌ها، فقط پرونده‌هایی را رسیدگی می‌کنیم که مدارک لازم را داشته باشند. کدخدایی در پایان گفت: همه سلایق در مرحله ثبت‌نام‌ حضور داشتند و امیدواریم‌ پس از بررسی صلاحیت‌ها هم نتیجه همین‌گونه باشد.

منبع:ایسنا

رادیو انتخابات کارش را شروع کرد

همزمان با نزدیک شدن به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رادیو انتخابات آغاز به کار کرد. علی بخشی زاده معاون صدای در روز آغاز به کار رادیو انتخابات ضمن اشاره به ابعاد مهم و سرنوشت ساز مشارکت مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برگزاری انتخابات و اعلان حمایت مکرر ملت ایران از انقلاب اسلامی ایران، امری مهم و قدرت بخش به جمهوری اسلامی در عرصه های داخلی و بین المللی است؛ چراکه، هر اندازه، میزان مشارکت عمومی بالاتر و  انتخاب سکانداران کشور درست تر باشد، نتایج انتخابات، پیام ها و دستاوردهای آن روشن تر و مقرون به منافع و امنیت ملی بلکه، منافع جهان اسلام است. بخشی زاده درباره نقش راهبردی صداوسیما درباره برگزاری پرشور انتخابات افزود: رسالت رسانه ملی در جایگاه خط مقدم جبهه مقابه با جنگ روانی و رسانه ای دشمنان ملت ایران، بس گران و سنگین تر از پیش است. رسانه ملی اکنون باید با بیانی محکم تر و رساتر از جایگاه قوه مجریه و وظایف آن سخن بگوید. باید تاکید داشت، حضور پرشور و انتخاب درست مردم موجب بالا رفتن ضریب امنیت ملی و پررنگ شدن خط صیانت از منافع عمومی خواهد شد. معاون صدا با اشاره به اهمیت رادیو انتخابات ادامه داد: این رادیو که در هم افزایی با همه شبکه های رادیویی در زمینه انتخابات، به شکلی متمرکز و تخصصی فعالیت و برنامه سازی خواهد کرد، تلاش دارد، با تبیین ضرورت مشارکت مردمی در عرصه انتخابات، جایگاه قانونی مشارکت، زمینه ها و دستاوردهای این مشارکت ، ملاکها و مولفه های انتخاب درست و کمک به دست اندرکاران برگزاری انتخابات در دو انتخابات ریاست ‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خلق حماسه ۲۸ خرداد سهم و نقشی تعیین کننده ایفا کند. بی شک، رادیو انتخابات دارای کنشی سیاسی است، اما از سیاسی کاری پرهیز دارد. این رادیو حامی جناح و حزب و گروه خاصی نیست، بلکه در بستر تلاش برای انتخاباتی پرشور، مخاطبان را به شکلی استدلالی و معیار محور به « انتخاب درست و اصلح» دلالت می دهد. این رادیو، ضمن برپایی میزگردهای تخصصی در حوزه های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و با فراهم آوردن زمینه تعاطی افکار، تضارب اندیشگی و مناظرات چهره های گوناگون  فکری و با نگاهی حل المسائلی، از نامزدهای انتخاباتی برنامه های عملیاتی مطالبه می کند. رادیو انتخابات به صورت  ۲۴ ساعته و با هدف تبیین و اطلاع رسانی از مهمترین رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری، برنامه های مختلفی را تا پایان برگزاری این رویداد به روی آنتن می برد. مخاطبان می توانند در سه بخش خبری و از  ساعات ۹ ، ۱۵ و ۲۰ آخرین اخبار را دریافت کنند. همچنین در کنار بخش های مختلف خبری، دیگر برنامه های این رادیو نیز با ارائه تحلیل، گفتگو، گزارش و میزگرد هموطنان را همراه می سازد. بر این اساس برنامه های منتخب این شبکه به شرح ذیل اعلام می شود:  متولد ایران (مجله صبحگاهی) از ساعت ۷:۰۰ تا ۸:۳۰، این برنامه با رویکرد اطلاع رسانی و با هدف «ارائه تحلیل های درست و منطقی از فضای انتخابات کشور و هدایت مخاطبان به سمت و سوی انتخاب درست» استفاده از ظرفیت های مختلف برنامه سازی مانند: بسته های کوتاه با ساختارهای نوین، گزارش های مردمی، مستندهای کوتاه، مسابقه و ... به منظور رنگ آمیزی مناسب تر برنامه تدارک دیده شده است. زنده باد مردم (مجله نیمروزی) از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۱:۳۰؛ این برنامه با رویکرد «اطلاع رسانی و تبیینی ـ تحلیلی» و با هدف «افزایش حضور و مشارکت مردم در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری» طراحی شده است. در برنامه «زنده باد مردم» که از بخش های مختلفی همچون: گزارش های مردمی، تلفن های مردمی، گفتگو و مباحث کارشناسی، مسابقه تلفنی، مستند، ارتباط با ستادهای مربوطه و ... تشکیل شده، به طور کلی «اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات» را بررسی می کند. برگ برنده (مجله عصرگاهی) از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰؛ این برنامه با رویکرد «اطلاع رسانی و تفریحی ـ سرگرمی» و با هدف «جذب حداکثری رای اولی ها برای حضور در انتخابات و مشارکت در تعیین سرنوشت کشور و انتخاب هوشمندانه» طراحی شده است. افق های نو (مجله شامگاهی) از ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۲:۳۰؛ این برنامه با رویکرد «اطلاع رسانی و تبیینی ـ تحلیلی» و با هدف «دغدغه های دولت آینده در موضوعات مختلف و اهمیت انتخاب درست مردم» طراحی شده است. در این برنامه از چهره های تاثیرگزار بر اقشار مختلف مردم (افرادی با پشتوانه مردمی بالا) دعوت می شود. همچنین در این شبکه رادیویی چهار برنامه میزگردی نیز طراحی شده است: سدید (میزگرد تخصصی انتخاباتی) از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۰۰ بصورت زنده؛ این میزگرد با حضور چهار نفر کارشناس از طیف ها و گرایشات مختلف سیاسی و حزبی درخصوص موضوعات کلان کشور مانند: جوانان، اشتغال، تولید، مسکن و ... بحث و گفتگو می کنند و راهکارهایی را برای دولت آینده ارائه می نمایند. اقتصاد و انتخابات (میزگرد اقتصادی) از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰ بصورت زنده؛ در این برنامه که با حضور مسئولان سابق اجرایی کشور در دولت های گذشته برگزار می شود، درخصوص دغدغه های اقتصادی کشور بحث و مناظره می شود. این برنامه به مخاطبان برای انتخاب درست و هوشمندانه نامزدها کمک می کند. پرسه در پاستور (میزگرد سیاسی) از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۳۰ به صورت زنده؛ در این برنامه به چالش های سیاسی کشور پرداخته و چشم انداز سیاسی ایران بخصوص در حوزه بین الملل و برجام بررسی می شود. این برنامه با حضور کارشناس سیاسی با گرایش های متنوع برگزار می شود. مُلک آرا (میزگرد سیاسی اقتصادی) از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۸:۰۰ (روزهای فرد)؛ این برنامه درخصوص چالش های حوزه اقتصادی و سیاسی کشور بوده، از برجام تا تحریم و از روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر و ... بوده که با حضور مسئولان سابق، نمایندهای مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاه و .. تولید و پخش می شود. موج وارونه (میزگرد اجتماعی) از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۸:۰۰ (روزهای زوج)؛ این برنامه که در یکی از خبرگزاری ها تولید می شود، درخصوص افشای القائات منفی دشمن در فضای رسانه ای کشور پیرامون انتخابات با هدف افزایش سواد رسانه ای و با حضور کارشناسان و صاحبنظران رسانه و مسائل استراتژیک تولید و پخش می شود. رادیو انتخابات به صورت ۲۴ ساعته و از طول موج ۵ /۹۵ مگا هرتز ردیف اف ام ، همچنین برنامه کاربردی تلفن همراه رادیو "ایرانصدا"؛  قابل دریافت از نشانی www.iranseda.ir  برنامه های خود را به سمع شنوندگان می رساند.

منبع:ایسنا

عرف خیال مردم را راحت کرد

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تمام پروتکل های بهداشتی در شعب اخذ رای رعایت می شود و مردم هیچ نگرانی از حضور در شعب نداشته باشند.جمال عرف با اشاره به افزایش ده درصدی شعب اخذ رای نسبت به دوره قبل انتخابات، اظهار کرد: حدود هفتاد هزار شعبه در نظر گرفته ایم و تلاش داریم با افزایش شعب و ساعات اخذ رای از تراکم جمعیت در شعب جلوگیری کنیم. همه پروتکل های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده  در شعب اخذ رای رعایت می شود.وی در پایان گفت: تلاش می کنیم هفتاد هزار شعبه امن باشد. مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و با خیال راحت به شعب مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

احراز صلاحیت منوط به ۷ رای شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری منوط به رأی ۷ عضو شورای نگهبان است عباسعلی کدخدایی در این باره گفت:  مبنای ما در شورای نگهبان در حوزه ریاست جمهوری، قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است. پیرو آن مصوبه ای در شورای نگهبان داشتیم  که شرایطی را اعلام کردیم و به دوستان وزارت کشور اعلام کردیم و از فردا شورا کار خودش را آغاز می کند.  وی افزود: اداره کل انتخابات شورای نگهبان مسئولیت بررسی اولیه  و تهیه اسناد و مدارک لازم را برعهده  دارد که این کار امروز  شروع شده است و ان‌شاءالله تا فردا سعی می کنند تعداد پرونده ای که اسناد و مدارکش آماده شده را در اختیار شورای نگهبان قرار دهند و ما از فردا کار  رسیدگی پرونده‌ها را در شورا داریم.  کدخدایی درباره ملاک احراز صلاحیت داوطلبان گفت: ملاک ما رأی نهایی اعضای شورای نگهبان است و با توجه به ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان، ۷ رأی مثبت برای احراز صلاحیت لازم است.  سخنگوی شورای نگهبان درباره  تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری گفت: بحث تبلیغات  در ریاست جمهوری فرصت ۲۰ روزه است که از هفتم  شروع می شود و تا  یک روز قبل از  رای گیری.  یعنی  ۲۷ خرداد ماه ممنوعیت تبلیغات را داریم و ۲۸ هم رای گیری است. وی افزود: کسانی که برای پست ریاست جمهوری نامزد شدند و  می خواهند کشور را از طریق قانون اداره کنند، در گام اول که تبلیغات هست باید تبلیغات منطقی با الزامات قانونی  داشته باشند و  از ساختار شکنی پرهیز کنند و مطالبی که خلاف منافع ملی هست را بیان نکنند. کدخدایی یادآور شد: مقام معظم رهبری تعبیر خوبی داشتند و  در وعده های انتخاباتی فرمودند صحبت های فریبنده و وعده های غیر قابل اجرا داده نشود و واقعیت‌ها گفته شود و هر کسی که  برنامه ای دارد و این برنامه می تواند مشکلات کشور را حل کند، آن برنامه‌ها را به خوبی معرفی کند.

منبع:ایسنا

حداد عادل به نیروهای انقلاب هشدار داد

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با صدور بیانیه‌ای از اصولگرایان خواست تا حداکثر توان خود برای پشتیبانی از سیدابراهیم رئیسی را کار گیرند تا میدان گسترده‌تری برای تحقق ارزش‌های انقلاب گشوده شود. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: «با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور طیف گسترده‌ای از انواع گرایش‌ها و سلیقه‌های سیاسی مرحله مهمی از انتخابات پایان پذیرفت. اینک هنگام برداشتن گامی دیگر در مرحله‌ای دیگر است. خوشبختانه آیت‌الله رئیسی، با توجه به واقعیات جامعه و کشور و درخواست‌های مردمی فراوانی که از جمله از طریق شوراهای ائتلاف استان‌ها و شهرستان‌ها از ایشان برای حضور در انتخابات دعوت به عمل آمده بود ثبت‌نام کردند. اکنون پس از مرحله مطالبه حضور، مرحله حمایت و پشتیبانی فرا رسیده است و وظیفه همه نیروهای انقلاب اسلامی که خواهان عزت و سربلندی و رفاه ایران و ایرانی هستند این است که حداکثر توش و توان خود را برای پشتیبانی از ایشان در عرصه انتخابات به کار گیرند تا ان‌شاء‌الله میدان گسترده‌تری برای تحقق ارزش‌های انقلاب اسلامی و به‌ویژه گسترش عدالت و مبارزه با فساد و رفع مشکلات مردم گشوده شود و فرصت خدمت در اختیار خدمت‌گزاری شایسته قرار گیرد. در این مرحله از حضور و در چند هفته‌ای که تا روز رأی‌گیری باقی است، همه خواهران و برادران عزیز و نیروهایی که تحت عنوان شورای ائتلاف در عرصه سیاسی فعالیت می‌کنند مراقب خواهند بود تا وحدت صفوف نیروهای انقلاب فشرده‌تر و مستحکم‌تر شود. مسلم است که با حضور آیت‌الله رئیسی انواع تخریب‌ها آغاز خواهد شد و دیگران سعی خواهند کرد با تبلیغات حساب‌شده خود دام‌هایی پیش پای نیروهای انقلاب بگسترانند. در این شرایط هشدار باید داد که مبادا نیروهای انقلاب با بدزبانی و تندی و ستیزه‌جویی به دام افتند و به ایجاد دوقطبی‌های مورد نظر آنان کمک کنند. سیره و سنت ما دعوت به حق و حفظ روحیه انقلابی بر پایه خردمندی و ادب و اخلاق اسلامی و منطق و برهان است. نکته دیگری که باید بدان توجه داشت این است که همچنان ‌که آیت‌الله رئیسی خود نیز اظهار داشته‌اند حضور ایشان نه‌تنها به معنی نفی حضور دیگر نامزدهای جبهه انقلاب در این مرحله از انتخابات نیست بلکه ثبت نام چهره‌های موجه می‌تواند در عین افزایش مشارکت موجب هم‌افزایی و تقویت جبهه انقلاب باشد. از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم ملت ایران را در آزمون خطیر انتخابات ۱۴۰۰ با مشارکتی پرشور و انتخابی درست موفق گرداند و ایران عزیز را به سوی آینده‌ای شایسته اسلام و ایران هدایت فرماید.»

منبع:ایسنا

مصوبه شورای نگهبان جلوی سیل ثبت‌نام‌ ها را سد کرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود. عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه "متولد ایران" در رادیو انتخابات با اشاره به ثبت نام از داوطلبان انتخابات و آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، گفت: از ۲۱ اردیبهشت ماه جاری ثبت‌نام‌ها شروع شده و به مدت ۵ روز ادامه داشت و دیروز تا ساعت ۱۸ روند ثبت‌نام‌ها پایان یافت. وی افزود: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول، راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود. تعداد کسانی که برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، ۵۹۲ نفر بوده‌اند و طبیعتا شورای نگهبان صلاحیت کسانی که شرایط اعلام شده را داشته باشند، در بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد و کسانی که آن شرایط را نداشته باشند، کنار گذاشته خواهند شد. سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فرصت قانونی برای بررسی صلاحیت‌ها، ۵ روز است اما این بازه قابل تمدید به ۱۰ روز هم است، تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌ها از امروز در شورای نگهبان آغاز می‌شود، البته طبق قانون اگر این ۵ روز کافی نبود، ما می‌توانیم این فرصت را ۵ روز دیگر تمدید کنیم ولی نهایتا ۱۰ روزه باید نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام کنیم. کدخدایی اضافه کرد: بعد از اعلام اسامی نهایی نامزدها، فرصت تبلیغات انتخابات آغاز می‌شود و کاندیداها تا یک روز قبل از روز انتخابات (۲۷ خرداد)، فرصت تبلیغات دارند. البته امسال براساس شرایط کرونا، عمدتاً تبلیغات در رسانه‌ها خواهد بود و تبلیغات در فضای عمومی، براساس وضعیت هر شهر و استان تعیین و توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که هم سلامت انتخابات و هم سلامت مردم برای ما مهم است، اظهار داشت: خوشبختانه دوستان ما در وزارت کشور تدابیر خوبی در این حوزه داشته‌اند و امیدواریم که مشکل خاصی نباشد؛ تاکنون ما پیش‌بینی‌ها و آموزش‌هایی که برای عوامل نظارتی نیاز بوده را انجام دادیم و مشکل خاصی بر سر راه‌مان نمی‌بینیم و امیدوارم ۲۸ خرداد هم مشارکت پرشور مردم را در انتخابات شاهد باشیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره الکترونیکی بودن بخش‌هایی از انتخابات نیز گفت: امسال چند انتخابات همزمان داریم؛ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، به صورت سراسری برگزار می‌شوند و دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، میان دوره‌ای هستند و صرفا در برخی حوزه‌های انتخابیه برگزار خواهند شد؛ در انتخابات سراسری، ما طبق قانون فقط بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت می‌کنیم و نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس است و ظاهراً در انتخابات شوراها، در برخی شعبه‌ها بنا شده که انتخابات تمام الکترونیک باشد چون شرایط ساده‌تری دارد اما در انتخابات ریاست جمهوری، مراحل احراز هویت و تجمیع، الکترونیکی هستند اما مرحله اخذ آرا، همچنان به صورت دستی برگزار خواهد شد.

منبع:ایسنا

«قالیباف» برای انتخابات توصیه نامه نوشت

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایان یافتن مهلت ثبت‌نام کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تعدد نامزدهای انتخاباتی را نشانه «پذیرش فرآیند انتخاباتی در ایران و موثر بودن جایگاه ریاست جمهوری» دانست و مردم را به مشارکت گسترده دعوت کرد. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین اظهار کرد: رژیم صهیونیستی شر اعظم و لکه ننگ کارنامه مستکبران جهان است. این رژیم نامشروع و جنایت‌کار، تعدی به حقوق مردم فلسطین را به بالاترین حد رسانده است و با هدف نسل کشی فلسطینی‌ها به تداوم عملیات در منطقه شیخ جراح ادامه می‌دهد و مردم بی‌دفاع و مناطق مسکونی را مستقیما هدف بی‌رحمانه‌ترین حملات قرار داده است. رئیس مجلس شورای اسلامی اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: قلب اسلام برای فلسطین می‌تپد. امت اسلامی و جریان مقاومت با قدرت و اعتماد به نفس و تا پای جان بر سر آرمان فلسطین ایستاده‌اند و غاصبان جنایت‌کار صهیونیست‌ را به سزای عمل خود خواهند رساند. قالیباف افزود: از ایستادگی همه طرف‌ها در داخل فلسطین و خیزش‌های مردمی استقبال می‌کنیم و حامی هر اقدامی برای متوقف‌ کردن ماشین جنایت صهیونیستی خواهیم بود تا غیرت، شجاعت و شرف در رگ جوانان مسلمان جاری است، مردم فلسطین حتی یک لحظه تنها نخواهند بود. طرح‌های بی‌حاصلی مثل معامله قرن با وادادگی برخی سران عرب به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید. ضروری است همه رهبران منطقه، هر چه سریع‌تر به یاری نیروهای مقاومت بشتابند و مانع از نسل کشی مردم فلسطین شوند. نماینده مردم تهران در مجلس به پایان یافتن مهلت ثبت‌نام کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اشاره کرد و در مورد تعدد نامزدها گفت: تعداد زیاد نامزدها از طیف‌های سیاسی مختلف، نشانگر آن است که نخبگان سیاسی کشور با سلیقه‌های مختلف، هم فرآیند انتخاباتی در ایران را پذیرفته‌اند و هم جایگاه ریاست جمهوری را موثر دانسته و اختیارات کافی برای ایجاد تغییر و تحول در آن قائل هستند. قالیباف حضور پرشمار نامزدها را «طلیعه امیدوارکننده‌ای برای برگزاری انتخاباتی پرشور با مشارکت بالا» خواند و گفت: جدی شدن فضای رقابتی و مشارکت بالای مردم به نفع کشور و خواسته تمام دلسوزان ایران سرافراز است. تبدیل این شور انتخاباتی به مشارکت قطعی در انتخابات در صورتی اتفاق می‌افتد که نامزدهای انتخابات و جریان‌های وابسته به آنها به این مهم اعتقاد داشته باشند که امیدآفرینی و ترسیم افق روشن پیش روی کشور و ارائه راهکارهای عملیاتی برای دستیابی به آن امری ضروری برای افزایش مشارکت در انتخابات است. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش نامزدها را به رعایت موازین شرعی و اخلاقی برای عدم تخریب یکدیگر دعوت کرد و گفت: نامزدها باید از طرح ادعاهای غیرمنصفانه علیه رقیبان با جدیت بپرهیزند چرا که اینگونه اقدامات باعث سیاه نمایی از وضعیت کشور شده و مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کند. ملت ایران خود بهتر از هر کسی می‌دانند که قدرت اصلی سرزمین ما در پشتوانه مردمی آن است. افزایش این قدرت مردمی مستقیما به تأمین منافع ملی در عرصه‌های مختلف بین المللی در برابر دشمنان مردم منجر خواهد شد. مردم عزیز ما به این مسئله توجه جدی دارند که رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مسئول اجرایی کشور مهم‌ترین نقش را در زندگی مردم ایفا می‌کند. قالیباف در پایان مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت و تأکید کرد: استفاده نکردن از ظرفیت مشارکت در انتخابات برای تأثیرگذاری در سرنوشت خود، به منافع مردم در تمام گروه‌های اجتماعی آسیب خواهد رساند. مشارکت پایین هیچ برنده‌ای ندارد. مردم از حق خود برای ریل‌گذاری دستگاه اجرایی کشور استفاده کنند و آینده را با خواست خود بسازند. امروز، فرصت مناسبی که ما با هر عقیده و نگرش و با هر جناح بندی سیاسی دست به دست هم دهیم تا به فرموده رهبر انقلاب ایران قوی را بسازیم.

منبع:ایسنا

انتخابات ریاست جمهوری تمام سلایق را جا داد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: خوشبختانه با دعوت هایی که شده، همه سلایق برای انتخابات ریاست جمهوری آمده‌اند و سهمیه‌بندی وجود ندارد. عباسعلی کدخدایی افزود: دوشنبه نخستین جلسه شورای نگهبان را برای تایید صلاحیت ها داریم و در نهایت پس از چند روز اعلام نتیجه می کنیم. وی ادامه داد: اسامی اعلامی وزارت کشور نزدیک ۶۰۰ نفر است. این افراد مجموعه افراد ثبت نامی است و در نهایت ۴۰ نفر از جهت مدارک، با آیین نامه مطابقت دارند. سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: مدارک تحصیلی، سوابق کار، سوء پیشینه بر اساس مصوبه باید از سوی متقاضیان ارائه می شد. ما اسامی را دریافت کردیم و آنچه برای ما اعتبار دارد، شرایط اعلام شده از سوی شورای نگهبان است و کسانی که مدارک ندادند، مورد بررسی قرار نمی دهیم. ممکن است کسی نقص مدارک داشته باشد یا فرصت گرفته باشد اما اگر کسی مدرکی ارائه نکرده باشد درخواستش برای مهلت، موضوعیت ندارد. کدخدایی عنوان کرد: تلاش ما این است که ظرف مدت پنج روز صلاحیت‌ها را نهایی کنیم اما این زمان قابل تمدید است. ما به وزارت کشور اعلام می کنیم و وزارت کشور یک یا دو روز بعد، نامزدها را اعلام می کند. تبلیغات نیز از هفتم خرداد به مدت ۲۰ روز آغاز می شود. وی یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نداریم بلکه احراز صلاحیت را داریم. نسبت به افرادی که صلاحیت ندارند اظهار نظر نمی کنیم و افراد مورد نظر را اعلام می کنیم. اینجا رد صلاحیت مانند انتخابات مجلس نداریم. در سالهایی بوده که تعدد افراد شاخص را داشتیم و ممکن است فضای سیاسی دیگری داشته باشیم. اعلام کردیم افرادی که واجد شرایط نیستند حضور نداشته باشند و البته تاکید کردیم کسانی که توانایی دارند حضور یابند و سلایق سیاسی مختلف حضور یافتند. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: نمی توان گفت چند تن را در لیست نهایی قرار می دهیم؛ زیرا ملاک ما قانون اساسی است و نمی توان حدس و گمان زد و این پیش‌گویی ها نیز اعتبار ندارد. فضای مجازی محملی برای گفتن است و باید صدق و کذب آنرا بررسی کرد و بنده نمی دانم فردا نظر آقایان درباره نامزدها چیست. کدخدایی ادامه داد: در تبلیغات، ما نظارت داریم اما انتخابات ریاست جمهوری با مجلس متفاوت است. در انتخابات ریاست جمهوری رویه ای نداشتیم که فردی را بخاطر تبلیغات تایید نکنیم. انتظار داریم بحث برنامه ها و کارآمدی باشد و حرف های فریبنده و گفتار مخالف نظام مطرح نشود.

منبع:ایرنا

انتخاب نهایی جبهه اصلاحات به بعد موکول شد

عضو جبهه اصلاحات ایران، «احراز صلاحیت» و «نظرسنجی» را در تعیین نامزد نهایی اصلاح‌طلبان موثر دانست و از تعویق رای‌گیری از نامزدها در جلسه امروز جبهه اصلاحات به پس از احراز صلاحیت‌ها خبر داد. «عزت‌الله تقواییان» درباره جلسه امروز جبهه اصلاحات ایران، گفت:  طبق برنامه در این جلسه قرار بود ۹ داوطلب اصلاح طلبی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرده اند را در معرض رای قرار دهیم و افرادی که حداقل دو سوم رای جبهه اصلاحات را به دست آورند، به عنوان گزینه‌ یا گزینه‌های اصلاح‌طلبان معرفی شوند. عضو جبهه اصلاحات ایران افزود: با توجه به شرایطی که پیش آمده مصوب شد همه داوطلبان فعالیت انتخاباتی خود را انجام دهند و بعد از اعلام نظر نهاد نظارت در مورد گزینه‌ها تصمیم‌گیری شود. احراز صلاحیت و نظرسنجی که بعد از آن صورت می‌گیرد در انتخاب گزینه نهایی بسیار تاثیر دارد. تقواییان درباره احتمال حمایت جریان اصلاحات از علی لاریجانی گفت: این اصل قطعی است که از نامزد غیر اصلاح‌طلب حمایت نخواهیم کرد. هیچ فرد و حزب اصلاح‌طلبی موضوع حمایت از علی لاریجانی را در جبهه اصلاحات مطرح نکرده است و این شایعه به واقعیت نمی‌رسد. وی یادآور شد: باید منتظر روزهای آینده بود و ببینیم هر جریان چه گزینه‌هایی را در دست دارد و همچنین باید منتظر نظرسنجی‌های علمی و معتبر بود. آنجا مشخص می‌شود که نرخ مشارکت چگونه است.  دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران با تاکید بر اینکه عده‌ای به دنبال مایوس کردن مردم و انتخابات حداقلی هستند، گفت: نسخه مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم برای عده‌ای مطلوب است و سود و پیروزی خود را در آن جستجو می‌کنند. ما به شکل مرتب نظر مردم را رصد می کنیم و ارزیابی و خروجی نظر مردم در تصمیم گیری نهایی جریان اصلاحات موثر است.

منبع:ایرنا

شورای ائتلاف از رئیسی و قالیباف قدردانی کرد

سخنگوی شورای ائتلاف گفت: در نشست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، اعضا از نامزدی آیت الله سید ابراهیم رییسی در انتخابات تشکر و در عین حال از عدم حضور محمد باقر قالیباف در راستای حمایت از وحدت در جریان انقلاب قدردانی کردند. امیر ابراهیم رسولی اعلام کرد: نشست شورای ائتلاف عصر یکشنبه (۲۶ اردیبهشت) با حضور اکثر اعضا و به ریاست غلامعلی حدادعادل و دبیری پرویز سروری برگزار شدوی گفت: حداد عادل در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و از اعضای موسس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد، با اشاره به تنوع بالای داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری بر لزوم داشتن نقشه هوشمندانه برای رسیدن به انسجام حداکثری و حمایت از کاندیدای شاخص جریان انقلاب تاکید کرد. سخنگوی شورای ائتلاف تاکید کرد: همه اعضای حاضر در جلسه شورا از داوطلبی و حضور «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» در عرصه انتخابات ریاست جمهوری استقبال و در عین حال از رویکرد جهادی و فداکارانه «محمد باقر قالیباف» در عدم داوطلبی به نفع وحدت و انسجام جریان انقلاب به رغم دارا بودن پایگاه رای مردمی قابل توجه تشکر و قدردانی کردند. رسولی اظهار داشت: تاکید بر حمایت همه جانبه شورای ائتلاف از نامزد واحد جریان انقلاب و پرهیز از هرگونه اختلاف‌افکنی و خود تخریبی در درون جریان بزرگ نیروهای انقلاب از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود. وی گفت: همچنین اعضا از حضور شجاعانه برخی از کاندیدها جهت نقد جریان مدافع وضع موجود و غرب‌گرا در عرصه انتخابات تشکر کردند. حجت‌الاسلام تقوی در این نشست در پاسخ به شایعه احتمال حمایت همزمان شورای وحدت از آیت الله رئیسی و لاریجانی در عرصه انتخابات تاکید کرد که از ابتدا تاکنون تنها گزینه مطرح در شورای وحدت آیت الله رئیسی بوده و بر حمایت همه‌جانبه نیروهای انقلاب، گروه‌ها و تشکل‌ها از آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد. رسولی گفت: در ادامه این نشست، بخش‌هایی از فرآیند و مراحل انتخاب فهرست نهایی شورای شهر تهران از طریق مجمع عمومی ۷۰ هزار نفره شهر تهران بحث و بررسی شد.

منبع:ایرنا

زمان اعتراض مجدد معیین شد

جعفر طولابی بیان داشت: این افراد در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، براساس قانون فرصت دیگری برای اعتراض دارند و می‌توانند اعتراض مرحله دوم نسبت به رد صلاحیت خود را به هیات مرکزی مستقر در تهران اعلام کنند. وی اظهار داشت: در مجموع ۳۳۴ نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای خرم آباد داوطلب شده اند که صلاحیت ۲۱ نفر آنها تایید نشده است و این افراد تا ۲۸ ماه جاری فرصت اعتراض مجدد دارند. وی با بیان اینکه ۱۲ درصد این ثبت نامی ها زنان هستند ادامه داد: خرداد امسال انتخابات شورای اسلامی شهر در خرم‌آباد به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود. فرماندار خرم آباد همچنین گفت: کار بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی و نظارت انجام و به هیات نظارت استان ارجاع شد که در نهایت هیات نظارت استان روز جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها را به فرمانداری خرم آباد اعلام کرد. طولابی افزایش مشارکت داوطلبان شوراهای شهری در مرکز لرستان را ۱۰ درصد اعلام کرد و افزود: بسترهای لازم برای برگزاری الکترونیک انتخابات آماده و مقدمات آن فراهم شده است. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد امسال همزمان با سراسر کشور در لرستان برگزار می شود.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha