جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 959123
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
سینمای ایران

آن چه مسلم است این که سینمایی که گرایش به نشان دادن افسردگی و نااُمیدی در آثارش دارد، به هیچ وجه نمی تواند پیام آور اُمید و نشاطی باشد که برای پیشرفت جامعه ایران اسلامی از جمله مهم ترین بایسته هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چندی پیش در میزگرد یکی از برنامه های تلویزیون با محوریت نقد و بررسی تحلیلی و محتوایی سینمای ایران به این موضوع اشاره شد که آثار سینمای کشور به سمت افسردگی و خشونت سوق یافته و حتی این مساله رد پایی نسبتاً قوی در محصولات شبکه نمایش خانگی پیدا کرده است.

سید شهیدان اهل قلم، آقا مرتضی آوینی معتقد بود که سینما هم هنر است، هم صنعت و هم رسانه و توجه به این سه مؤلفه در بحث فرم و محتوا کمک می کند که از این ابزار مهم و تأثیرگذار عصر کنونی نهایت استفاده را در جهت اهداف متعالی نظام و جامعه اسلامی ببریم.

به تعبیر وحید جلیلی، سینما تنها یکی از اجزایش فرم و محتوا است، چه آن که سینما قرار است رسانه هم باشد و از سویی نسبتی با زمانه‌اش هم داشته باشد.

البته عده ای از این عبارت برداشت ناصوابی کرده و به بهانه ی ترسیم اوضاع اجتماعی به سمت نشان دادن نااُمیدی و تصویر کشیدن صرفاً زشتی ها و پلشتی ها سوق پیدا کرده اند و حال آن که در عین واقع گرایی، "هنر- صنعت – رسانه" سینما می بایست پیام آور اُمید باشد.

یکی از انتظارات به حق از هنرمند متعهد و مردمی این است که در عین پای بندی به وقایع و حقایق، از رسالت امیدبخشی و آگاهی دهی خویش به هموطنانش به عنوان مخاطب عام محصول رسانه ای و هنری غافل نشود.

این نکته مهمی است که البته باید در مقام عمل، عینیت پیدا کند و گرنه در حد حرف و شعار می توان بسیار گفت اما به راستی که دو صد گفته چون نیم کردار نیست!

مساله حائز اهمیت دیگر این که به نظر می رسد در مقوله سبک زندگی ایرانی و اسلامی، هنوز کار شایسته و بایسته ای صورت نگرفته و یا حداقل این که اگر معدود آثاری به این مباحث توجه داشته، این امر به یک جریان متداول در ساحتِ هنر هفتم وطنی تبدیل نشده است. مع الاسف این که برخی فیلمسازان در ترسیم سبک زندگی با مشخصات اندیشه و فرهنگ غربی، بسیار مجدانه می کوشند و در این راستا حتی گاه از خود غربی ها نیز به نظر می رسد که دغدغه مندتر هستند اما از این سوی قضیه ...، بگذریم!

ناگفته پیداست که سبک زندگی آن هم با رویکرد مقابله با افسردگی و نااُمیدی، ذائقه ساز است و بسته به این که کدام سبک زندگی را انتخاب کرده باشی، ذائقه ها و سلیقه ها و انتخاب های تو نیز میل به آن سمت پیدا می کند. از آن سوی قضیه نیز باید گفت که یکی از عوامل مهمی که در جهت دهی به سبک زندگی بسیار اثرگذار است، تولید و اکران فیلم هایی است که هم از حیث فرمی مخاطب پسند باشند و هم این که به ویژه در امر محتوا به شاخصه ها و مؤلفه های سبک زندگی ایرانی و اسلامی به شکل هنرمندانه و نه شعاری و کلیشه ای اهتمام بورزد.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha