جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسینی بوشهری

حوزه/ مشکل این است که در جامعه ما افرادی مسئولیت پذیرفته اند و در قبال این مسئولیت آنچه که خواسته و نخواسته اند، به آنها داده شد، اما در مقام اجرای وظیفه سخت کوتاهی و بلکه مردم را ناامید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در هم اندیشی معاونین امور طلاب  و دانش آموختگان حوزه های علمیه با تسلیت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)، گفت: سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع، روزی است که انسانهای جاهل و از خدا بی خبر دست به جنایت بزرگی زدند و قبور ائمه بقیع را در جنت البقیع تخریب و به ویرانه تبدیل کردند. البته این آغاز و پایان جنایت نبوده و نیست.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: آنچه امروز در افغانستان  می گذرد و دختران شیعه مانند برگ خزان پرپر می شوند و آنچه در سرزمین های فلسطین اشغالی اتفاق می افتد، در حقیقت زنجیره بهم پیوسته ای است که  از یک جا فرمان می گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: امروز دشمن اصلی امت اسلامی، استکبار جهانی آمریکا و در رأس آنها صهیونیست بین الملل است ؛ قبله اول مسلمین باید توسط خود مسلمانان بدون سایه شوم صهیونیست اداره شود.

عضو خبرگان رهبری در ادامه  با بیان این که حجم کار امور طلاب و دانش آموختگان سنگین است گفت: هدف از برگزاری این همایش نیز تجلیل و تقدیر از خدمت‌گزاران جهادی و باز کردن باب گفتگو با شما است.

احساس شرمندگی می کنم

آیت الله حسینی بوشهری گفت: امروز شاهد مشکل دیگری به دلیل ویروس کرونا در بحث معیشت و اشتغال هستیم که برکشور ما حاکم شده است. متأسفانه به خاطر بعضی بی تدبیری ها، همه مردم درگیر می باشند و طلاب درگیرترند، چرا که شهریه طلاب و آنچه به دست آنها می رسد، نسبت به سایر اقشار جامعه، رقم ناچیزی است و بنده به عنوان رئیس شورای عالی در این قبال احساس شرمندگی می کنم. با این مبلغ ناچیز، اجاره، پول و آب و ... بخواهند بپردازند، واقعا وضع اسفناکی است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: اگر عنایت الهی و توجه حضرت حق تعالی و حمایت های این سو و آن سو نبود، الان معلوم نبود وضعیت طلاب در این شرایط حساس چگونه می بود، به همین دلیل لازم است با وجود همه کمبودها از خدمات شما تشکر کنم و بگویم این گونه خدمت چه قدر در پیشگاه خدای متعال ارزشمند است.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: در اسلام روی دو نکته تأکید فراوانی شده است. از جمله بحث برقراری عدالت است. مبعوث شدن انبیاء الهی برای ایجاد بسترهای عدالت تا مردم خودشان به سمت عدالت حرکت کنند. مردم به رشد و بلوغی برسند که در زمینه اجرای عدالت تلاش کنند.

وی بیان داشت: مسئله دوم که در اسلام و به عنوان عبادت بر آن تأکید فراوانی شده ، بحث خدمت رسانی و خدمت کردن  به مردم است. نتیجه این دو مسئله باید این باشد که مردم و گروه هدف از زندگی سالمی در جامعه برخوردار باشند و به آرامش برسند؛ چرا که فلسفه حکمرانی حکومت در اسلام برقراری عدالت و رسیدن به آرمش و امنیت است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: در دین واگذاری مسئولیت ها به اشخاص در راستای مقوله اجرای عدالت و خدمت‌گزاری به مردم است. موقعی که مسئولیتی را به کسی واگذار می کنند مثل این روزها که در ایام انتخابات هستیم، متأسفانه گاهی احساس می کنیم که به جای اعتماد سازی، اعتماد سوزی رخ داده است، اصلا فلسفه واگذاری مسئولیت ها اجرای عدالت و ارائه خدمات صادقانه به مردم است تا مردم در سایه حکومت اسلامی در قبال خدمت، احساس آرامش کنند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: در روایتی حضرت علی(ع) می فرماید« این کاری که به شما واگذار شده است، امانت است. به هر حال هر چه مسئولیت بالاتر، بازخواست هم بالاتر خواهد بود. انبیاء بزرگ می باشند، مسئولیت ها هم رفیع می باشند و در کنار هدایت مردم، انبیاء خدمت گذار مردم و برای رفع مشکلات مردم هم تلاش می کنند.

امام جمعه قم اظهار داشت: انبیاء تنها به فکر مسئله گفتن به مردم و روی اعتقادات آنها سرمایه گذاری نمی کردند، بلکه بر این باورند که موارد آرامش مردم هم باید در سایه حکومت دینی و الهی فراهم شود. آنها هم به فکر اعتقاد و دنیای مردم بودند و در این راستا هم تلاش می کردند. بنابراین توجه دین به دنیا و اعتقاد است.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: در این شرایط هم  عالم و روحانی موفق است که به فکر هر دو جنبه اعتقادی و مادی مردم باشد. پیامبران و امامان، الگوی روحانیت می باشند، این امر می طلبد در ادامه همان مسیر انبیاء الهی حرکت کنیم.

وی بیان داشت: هیچ کدام از ما نمی توانیم از زیر مسئولیت شانه خالی کنیم، به خصوص که مسئولیت خدمت‌گزاری به طلاب و سربازان امام عصر(عج) را به ما واگذار کردند و چارچوب هم مشخص کردند، علاوه بر خدمت رسانی به مردم، مسئولیت خدمت گزاری به سربازانی را به ما داده اند که در آینده باید برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی و جامعه و در پست ها و رده های مختلف نقش آفرین باشند.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: اگر این افراد دلگرم نباشند، در مسائل آموزشی، پژوهشی می لنگند و در ادامه دچار لغزش های اخلاقی خواهند شد و نهایتا وارد مسیری می شوند، که انتظارش نیست. به هر حال، مسئولیتی که بر عهده ما در باب خدمت گزاری به جامعه و سربازان امام زمان(ع) گذاشته شده، بسیار سنگین و الهام گرفته از مسئولیت و رسالت انبیاء الهی و... است که آنها برای ما ترسیم کردند. آنها هم گفتند و عمل کردند ما هم باید بگویم و عمل کنیم، تا مردم هم با عمل ما، راه را پیدا کنند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که خدمت گزاران نباید از مشکلات احساس خستگی کنند، بلکه باید احساس شادی کنند تا بهتر بتوانند به مردم و طلاب خدمت رسانی نمایند تا در نتیجه عمل شما برکت بیشتری پیدا کند، اظهار داشت: در بعضی از روایت مطرح شده که خصلت ایمان به خدا و سود رساندن به مردم دو عملی است خوبی بالاتر از آن نیست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: از حضرت علی(ع) سوال شد، چه کسی را بیشتر دوست می دارید، فرمودند« بهترین مردم در نزد من کسی است که سود رسانی او از دیگران بیشتر است. این روحیه جهادی است و اگر در همه بخش های نظام وجود می داشت، امروز شخصی نگران و ناامید در جامعه وجود نداشت.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: مشکل این است که در جامعه ما افرادی مسئولیت پذیرفته اند و در قبال این مسئولیت آنچه که خواسته و نخواسته اند، به آنها داده شد، اما در مقام اجرای وظیفه سخت کوتاهی و بلکه مردم را ناامید کردند و امروز هم وقتی از مردم در مورد حضور در انتخابات نظر سنجی می کنند، دغدغه جدی وجود دارد که  آیا مردم نسبت به انتخابات و حضور در آن دلسردند یا خدا عنایتی خواهد کرد و مردم در انتخابات حضور باشکوه خواهند داشت و مردم بعد از ۴۰ سال در دنیا شاداب تر از گذشته به نظام خود دل بسته اند و در آزمون بزرگ شرکت خواهند کرد.

وی با بیان این که خدمت‌رسانی دارای ارزش ذاتی، حس نوع دوستی و شخص خدمت گزار بهره دنیایی و اخروی می برد، گفت: در روایتی حضرت علی(ع) فرمودند« انسان خدمت گذار، خوش عاقبت خواهد بود».

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که خدمت گزاری هم آوری با عبادت را دارد، عنوان کرد: در روایت از پیامبر(ص) آمده که خدمت به برادر دینی مانند کسی است که همه عمر را در عبادت سپری کرده است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: خدمت گزار موفق کسی است که کاری که انجام می دهد بی منت و منتظر تقدیر و تشکر و پاسداشت دیگران نباشد و مهمتر زمینه خدمت رسانی به دیگران را فراهم کند، خیری را شناسایی کند و از این طریق به مدارس علمیه دیگر هم کمک کند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: باید در بحث جذب منابع و کمک ها تلاش کرد تا حوزه به آن رابطه اصیل و قدیمی و دیرپایی که با مردم داشته باشد،  برسد و تقویت شود. در اصفهان می بینید که مدارس علمیه در بازار است. فلسفه این حضور، همان ارتباط مردم با فقه مکاسب و حوزه و روحانیت است. که برکاتی خوبی برای حوزه  خواهید داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha