جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست جمعیت

حوزه/ متخصص زنان و زایمان در توضیح غربالگری گفت: فرآیند غربالگری که در کشور انجام می شود آن چیزی نیست که در تمام کتب پزشکی از غربالگری جنین تحت عنوان غربالگری آنوپیلوئیدی جنین حرف می زنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، خانم دکتر سمائی، متخصص زنان و زایمان از طریق ارتباط تصویری با اولین نشست علمی میز جمعیت مدرسه راهبری علم و عمل، که با موضوع «جوانی و حمایت از خانواده» با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه جمعیت و تعالی خانواده و جمعی از کارشناسان حوزه خانواده و جمعیت در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، ضمن انتقاد از فرآیند درمانی و غربالگری زنان باردار در کشور اظهار داشت: تلقی بر این است که همه می دانند که موضوع در مورد چه چیزی است؟ اما واقعیت ها و خروجی نشان دهنده یک خَلط مفهومی  است که در این موضوع صورت گرفته است. البته افرادی که این خلط را در جامعه دامن زده اند می دانند که دست به چه خلطی زده اند و متاسفانه جامعه مخاطبین نسبت به این موضوع اشراف کاملی ندارد.

این متخصص زنان و زایمان در تعریف علمی غربالگری گفت: غربالگری یک تست تشخیصی، علمی، ارزان، آسان، قابل دسترس و قابل قبول است که منجر به تشخیصی که از درون آن تشخیص درمان و پیشگیری حاصل می شود، می‌گویند؛ لذا فرآیندی که این تعریف و مشخصه را نداشته باشد نمی توان به آن غربالگری گفت.

وی ادامه داد: با این تعریف از غربالگری کسی مخالف نیست و اگر کسی با فرآیند بخصوص مشکل داشته باشد در  واقع دچار یک جاهلیت مدرن شده است ولی آن چیزی که در عمل از جامعه پزشکی دیده می شود این تعریف را شامل آن نمی شود.

دکتر سمائی بیان داشت: هیچ فردی با تشخیصی که منجر به پیشگیری از عارضه در نوزاد باشد، اصلا مشکلی ندارند اما مشکل آنجایی پیش می آید که تشخیص منجر به سقط جنین شود و یا به صراحت می توان گفت قتل نفس را موجب شود.

وی در توضیح غربالگری که امروزه در جامعه پزشکی ایران انجام می شود بیان داشت: فرآیند غربالگری که در کشور انجام می شود آن چیزی نیست که در تمام کتب پزشکی از غربالگری جنین تحت عنوان غربالگری آنوپیلوئیدی جنین حرف می زنند. در واقع بحث غربالگری ناهنجاری جنین نیست! و تمام تمرکز مربوط است به سه ناهنجاری عمده در تشخیص ریزومی، یعنی ۱۳، ۱۸ و ۲۱ است. در واقع آن چیزی که مورد بحث است همین مورد است.

وی افزود: مادر در یک زمان های مشخصی تست های آزمایشگاهی و سونوگرافی را انجام می دهد و از دل آن نتیجه ای حاصل می شود که آیا فرزند دچار ناهانجاری سندرم داون است یا نه؟ اگر این ناهانجاری را هم داشته باشد و با توجه به اذعان خود متخصصین ژنتیک درمان علتی ندارد و چون ندارد در نتیجه باید این جنین سقط شود.

وی بیان داشت: این اقدام مشکلاتی را به وجود می آورد. اولین مشکل این است که آیا سقط جنین درمان است؟ و یا پاک کردن صورت مسئله؟ و این اقدام تشخیصی و سقط جنین با آن تعریف غربالگری که کاملا متفاوت و در تعارض است.

دکتر سمائی با بیان تعارض بین آموزه های دینی و سقط جنین گفت: تعارض آموزه های دینی و اعتقادی با مسئله سقط در فرآیند تشخیصی و غربالگری زنان باردار هم یک مسئله ای دیگر است. اقدام به سقط موجب فراگیر شدن آن در جامعه می شود به یک ناهنجاری عادی انگاری در جامعه خواهد شد.

وی در خصوص اجباری بودن فرآیند غربالگری در ایران گفت: بحث اجباری بودن غربالگری در این نیز مسئله دیگری است که باید در این خصوص فکر اساسی کرد و نهایت امر اینکه اطلاع کافی در این فرآیند به مادر داده نمی شود.

این متخصص زنان و زایمان در پایان با بیان بحث عدالت اجتماعی که در خصوص غربالگری مطرح می شود گفت: متاسفانه بعضی افراد با بیان عدالت اجتماعی در صدد ترویج اصلاح نژادی هستند. با داشتن اختلال جزئی در جنین به افراد این مجوز داده شود که به راحتی بتوانند اقدام به سقط جنین کنید و اسم این اقدام اصلاح نژادی است نه عدالت اجتماعی!

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha