پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محسن ملک  پور
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملک‌پور

حوزه/ امام جمعه شهرستان فارسان گفت: فردی که معتقد است نمی‌توان از لحاظ دفاعی، سیاسی، اقتصادی و تولیدی کاری در داخل انجام داد، لایق حکمرانی بر مردم نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه در شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملک‌پور، در خطبه های نماز جمعه این هفته فارسان، با بیان اینکه اهل تقوی به‌اندازه وسع و توان از نعمت‌های خدادادی به دیگران انفاق می‌کنند، اظهار داشت: آنچه از آیات و روایات به دست می‌آید این است که در انفاق، صدقه و بخشش انسان باید از رزق خدا و روزی که خدا به او داده انفاق کند.

وی افزود: در قسمتی از آیه ۳ سوره مبارکه بقره آمده است؛ «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون‏»؛ یعنی باید از آنچه خدا رزق ما کرده، انفاق کنیم. اگر چیزی حلال نباشد و از راه حلال به دست نیامده باشد رزق نیست که بشود انفاق کرد.

حجت‌الاسلام ملک‌پور، خاطرنشان کرد: مردی از امام صادق علیه‌السلام راجع به آیه شریفه «وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ»، سؤال کرد که من انفاق می‌کنم اما عوضی نمی‌بینم. حضرت در جواب فرمودند: آیا خیال می‌کنی خداوند خلف وعده می‌کند؟ عرض کرد: نه. فرمود: پس به چه علت؟ عرض کرد نمی‌دانم. فرمود: اگر فردی از شما مال حلال به دست آورد و به‌حق انفاق کند، درهمی انفاق نکند مگر اینکه خداوند عوض آن را بدهد.

وی در ادامه با بیان اینکه حتی گاهی اگر از گناه کسی بگذریم هم مصداق انفاق است، تصریح کرد: خداوند متعال در قسمتی از آیه ۲۱۹ سوره مبارکه بقره فرمود: «یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْو»؛ که بعضی به معنای گذشت معنا کرده‌اند. به بیان قرآن کریم اگر کسی اهل نماز و از نمازگزاران واقعی باشد اهل انفاق هم هست؛ که در سوره معارج فرمود نمازگزاران: «وَ الَّذینَ فی‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ».

امام جمعه شهرستان فارسان بیان کرد: گاهی افراد می‌ترسند که اگر انفاقی داشته باشند مال و دارائی آنان کم شود درحالی‌که رسول خدا فرمودند: هیچ‌گاه مالی براثر صدقه دادن کم نشده است. پس عطا کنید و نترسید.

حجت‌الاسلام ملک‌پور ادامه داد: باید این را یقین داشته باشیم هرچه را که می‌بخشیم، می‌ماند و آنچه در نزد ما مانده است از بین رفته.

وی خاطرنشان کرد: گوسفندی را سر بریدند و گوشت آن را انفاق کردند. رسول خدا فرمودند: چیزی مانده است؟ یکی از همسران رسول خدا عرض کرد به‌جز دستش چیزی باقی نمانده است. پیامبر فرمودند به‌جز دستش همه آن باقی‌مانده است.

امام جمعه شهرستان فارسان گفت: جالب است بدانید به تعبیر قرآن کریم کسانی که منافق هستند از انفاق اکراه دارند و هیچ اقدامی در این زمینه ندارند؛ و اگر تمام جنبه‌های انفاق را در نظر بگیریم، در هیچ زمینه‌ای اهل بخشش نیستند.

حجت‌الاسلام ملک‌پور افزود: کسی که سواد دارد علمش را به کسی نمی‌دهد اگر نفاق داشته باشد. پُستی دارد می‌تواند خدمت کند ولی کسی که منافق است این کار را نمی‌کند.

وی بیان کرد: قسمتی از آیه ۵۴ سوره مبارکه توبه که فرمود: «وَ لا یُنْفِقُونَ إِلاَّ وَ هُمْ کارِهُون»‏؛ و جز با بی‌میلی و ناخشنودی انفاق نمی‌کنند. در مقابل این اندیشه نفاق، اهل ایمان از انفاق کراهتی ندارند و با خوشحالی و از روی طیب نفس بخشش می‌کنند و به آثار آن ایمان‌دارند.

امام جمعه شهرستان فارسان خاطرنشان کرد: هر کس به‌اندازه خودش، چه مال و ثروت باشد چه کمک فکری و اعتقادی باشد چه دستگیری‌های معنوی باشد، در هر زمینه‌ای که توان هست دریغ ندارند.

حجت‌الاسلام ملک‌پور در خطبه دوم نماز جمعه گفت: فضای انتخاباتی در داخل کشور و دفاع مردمی، ملت مظلوم فلسطین در عرصه بین‌الملل باعث شده، مذاکرات وین کمتر مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: طبیعی است که توجه به شرایط موجود ما را نباید به غفلت از آنچه در وین می‌گذرد وا دارد.

امام جمعه شهرستان فارسان ادامه داد: اکنون پرسش این است که چرا این مذاکرات تا این اندازه طولانی شده است؟ و آنچه که دولت انتظار داشت این گفتگوها پیش نرفته و به نتیجه نرسیده است؟

حجت‌الاسلام ملک‌پور با اشاره به تلاش طرف غربی برای جایگزینی «تعلیق» تحریم‌ها به جای «لغو» تحریم‌ها بیان کرد: آمریکا درصدد است با تعلیق تحریم‌ها در دوره‌های ۱۲۰روزه، شرایط را کج‌دار و مریز پیش ببرد و مانند گذشته راهبرد بی‌فایده «مذاکره برای مذاکره» را ادامه دهد تا بتواند به اهداف دیگرش در برجام‌های ۲ و۳ و... برسد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در واقع وضعیت کنونی را به گروگان بگیرد و به اهداف اصلی‌ترش که برجام منطقه‌ای و موشکی و... برسد. تداوم وضعیت موجود یعنی، تداوم تحریم‌ها، که اساسا با سیاست‌های کلان نظام مخالف است.

امام جمعه فارسان گفت: آمریکایی‌ها به‌شدت تلاش می‌کنند موضوع مهم راستی‌آزمایی را به‌نحوی به‌فراموشی بسپارند.

حجت‌الاسلام ملک‌پور افزود: با اینکه مسئولان دولتی ادعا می‌کنند بیل زدیم و کمر تحریم را شکستیم، اما  ساختار تحریم‌ها کماکان باقی مانده و فرو نریخته و محفوظ مانده است.

وی بیان کرد: هیچ کس و هیچ گروهی از لغو تحریم ها  ناراحت نمی‌شود مگر کاسبان تحریم که مشخص است چه کسانی هستند.

امام جمعه شهرستان فارسان خاطرنشان کرد: چه هماهنگی با غرب وجود دارد که بعد از هشت سال در آستانه انتخابات به ظاهر قرار است به قول رئیس جمهور تحریم های اصلی را بردارند؟ این هم کلاه جدیدی است.

حجت‌الاسلام ملک‌پور تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا فقط می‌خواهد به برجام برگردد. تمام هَم‌وغم بایدن همین است. منتهی نمی‌خواهد این بازگشت برایش هزینه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که براساس مکانیزم ماشه، ایران نمی‌تواند هیچ‌گونه شکایتی از آمریکا بکند. زیرا اساساً برجام برمبنای بی‌اعتمادی به ایران طراحی شده است. اینک نباید شرایط به همین مبنا ادامه پیدا کند.

امام جمعه فارسان گفت: انجام مذاکرات نباید به انتخابات گره بخورد و قطعاً باید در اولین فرصت با نگاهی ملی و منافع ملی پیوند برقرار کند و پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

حجت‌الاسلام ملک‌پور با بیان اینکه سوم خرداد، سال گشت آزادی خرمشهر را گرامی می‌داریم و علو درجات شهدای گران‌قدر دفاع مقدس به‌خصوص شهدا آزادسازی خرمشهر را از خدای تعالی خواستاریم، افزود: مناسبت دیگر در چهارم خرداد بوده که البته مربوط به انقلاب اسلامی نیست ولی از آثار و مثبتات انقلاب اسلامی است. روزی که ارتش صهیونیستی در مقابل مقاومت لبنان زبون شد و از جنوب لبنان فرار کرد.

وی بیان کرد: از این‌همه صبر و ایثار و رشادت این درس را می‌گیریم که راه مقابله با دشمن عنود و لجوج حضور درصحنه، ایستادگی و مقاومت است.

امام جمعه فارسان خاطرنشان کرد: تقویت توان دفاعی و موشکی، همان‌که دشمنان ما به آن چشم دوخته‌اند و می‌خواهند با فشار اقتصادی ایران را مجبور به مذاکره کنند که توان موشکی‌اش را و نفوذ منطقه‌ای‌اش را کنار بگذارد.

حجت‌الاسلام ملک‌پور تصریح کرد: دشمنان ما این را بدانند که همه ایران در وقت حادثه مثل اهل خرمشهر و اهل دزفول، اهل مقاومت هستند که با دست‌خالی شمارا مجبور به تسلیم کردند

وی ادامه داد: اگر شما پشت‌به‌پشت هم دهید که از اراده ملت ما نسبت به استکبارستیزی و دشمنی با خودتان کم کنید و با فشار اقتصادی ما را مجبور به کنار گذاشتن موشک‌ها و توان دفاعی‌مان کنید نخواهید توانست. برخلاف برجام که کوتاه آمدیم و اجازه دادیم عده‌ای خطوط قرمز و تذکرات رهبری را نادیده بگیرند

امام جمعه فارسان افزود: اعلام می‌کنیم هم واداده‌های غرب‌زده داخلی و هم به دشمنان کم‌عقل خارجی، بدانید که توان موشکی ما قابل‌مذاکره نیست.

حجت‌الاسلام ملک‌پور تصریح کرد: آقایان مسئول این را خوب دقت کنید آنچه که ما را تا امروز پیروز میدان کرده و دشمنان را در زمان‌های مختلف مجبور به عقب‌نشینی کرده مقاومت بوده نه مذاکره.

وی بیان کرد: معمولاً در هر مذاکره‌ای به‌جای به دست آوردن، چیزی ازدست‌داده‌ایم. گوش به حرف رهبری بدهید و از راهبرد مقاومت برای پیش برد کارها استفاده کنید.

امام جمعه شهرستان فارسان خاطرنشان کرد: راهبرد مقاومت امروز آمریکا و اسرائیل را مجبور به عقب‌نشینی کرده است این را بدانید که لحظه‌به‌لحظه بر این عقب‌نشینی اضافه خواهد شد.

حجت‌الاسلام ملک‌پور با بیان اینکه ایام عملیات فتح المبین است و همه ما روزهای آینده بیست و هشتم خرداد ماه این عملیات را پیش روی داریم، گفت: در عملیات فتح‌المبین انتخابات، ملت ایران باید رئیس دولتی را بر سر کار بیاورند که به تعبیر فرماندهی کل قوا، «دارای کفایت و مدیریت، با ایمان، لبریز از امید و معتقد به توانمندی‌های داخلی باشد چراکه اگر مسؤولین دولتی ناامید باشند کاری از پیش نمی‌رود.

امام جمعه فارسان افزود: فردی که معتقد است نمی‌توان از لحاظ دفاعی، سیاسی، اقتصادی و تولیدی کاری در داخل انجام داد، لایق حکمرانی بر مردم نیست.

حجت‌الاسلام ملک‌پور تصریح کرد: کسانی باید بر سر کار بیایند که معتقد به مردم و جوانان باشند، عنصر جوان را قدر بدانند، عملکرد انقلابی داشته باشند و حقیقتاً عدالتخواه و ضدفساد باشند.

وی ادامه داد: چنین دولتی پس از روی کار آمدن می‌تواند با گماردن صدها مدیر جوان و مؤمن در مدیریت‌ها کار کشور را سامان دهد.

امام جمعه فارسان گفت: اینجا است که عمق این فرمایش امام خامنه‌ای بیش از پیش قابل درک می‌گردد: «خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است.»

حجت‌الاسلام ملک‌پور با سپاس از شورای نگهبان بیان کرد: طبعاً افراد یا جریان‌هایی با طراحی سناریوهای شیطنت‌آمیز، با علم به عدم احراز صلاحیت‌شان، دست به ثبت‌نام زده و پس از اعلام نتایج بررسی‌ها، اقدام به فضاسازی و جریان‌سازی مسموم خواهند کرد تا هزینه نظام اسلامی را بالا ببرند.

وی خاطرنشان کرد: از همه دلسوزان خواسته می‌شود در این مرحله با هوشمندی و دقت برای حمایت منطقی و مستدل از شورا و تصمیمات‌اش وارد عمل شوند و از ظرفیت‌های مختلف خود استفاده کنند.

امام جمعه شهرستان فارسان تصریح کرد: انتظاری که از شورای محترم نگهبان می‌رود، تداوم حرکت هوشمندانه بر مسیر قانون و رعایت «مُرّ قانون» بدون ملاحظات سیاسی و توقعات زیاده‌خواهانه برخی کاندیداها و جناح‌های سیاسی است.


انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha