پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر بهرام سرمست استاندار قم

حوزه/استاندار قم با اشاره به تصویب سند آمایش سرزمینی استان قم در شورای عالی آمایش کشور بر ضرورت بهنگام سازی سند آمایش سرزمینی بر اساس چشم اندازهای توسعه ای استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، بهرام سرمست استاندار قم در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم طی سخنانی به هنگام سازی، بومی سازی و اجرایی کردن سند آمایش سرزمین را دارای اهمیت دانست و گفت:‌ بایستی در تدوین برنامه هفتم و برنامه ریزی های سالانه بر اساس این سند عمل شود.

وی تاسیس دو شهرستان کهک و جعفرآباد قم را مورد توجه قرار داد و افزود: بایستی نقش و جایگاه این دو شهرستان در سند آمایش استان در نظر گرفته شود.

سرمست در ادامه سند آمایش سرزمینی استان قم را برداشتی از ویژگی های  فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی قم دانست و گفت: با توجه به افق هایی که به لحاظ توسعه ی صنایع در شهرک های صنعتی قم شاهد هستیم باید رشته های فنی و حرفه ای نیز در این سند گنجانده شوند.

استاندار قم با بیان اینکه در چشم انداز توسعه استان، توسعه ی شهرک های صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان کمرنگ دیده شده است افزود: با توجه به اشباع شهرک های صنعتی در اطراف پایتخت، سرریز واحدهای صنعتی به استان قم اجتناب ناپذیر بوده و برای این مهم بایستی برنامه ریزی شود.

وی موقعیت استراتژیکی قم در قلب ایران و شاهراه مواصلاتی چندین استان کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: بایستی زیرساخت های ریلی، جاده ای و ترانزیتی برای حمل و نقل مسافر و ترانزیت کالا به عنوان یک راهبرد در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

سرمست خاطرنشان کرد: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به خطوط ریلی سراسری به عنوان یک اولویت مهم می تواند افق های توسعه ای استان را گسترش داده و از اینرو باید هرچه سریعتر در راستای  اجرا و  بهره برداری از این طرح مهم اقدام شود.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود برخورداری قم از معادن آهن و مس و طلا را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در توسعه  ی استان بهره برداری از معادن از اهمیت ویژه برخوردار است و بایستی در بهنگام سازی سند آمایش سرزمین به آن توجه شود.

خاطر نشان می شود ؛ آمایش سرزمین در سیستم حرفه‌ای امروزی و دانشگاهی ایران به برنامه‌ریزی فضایی در مقیاس ملّی و منطقه‌ای اطلاق می‌شود.به عبارت دیگر آمایش سرزمین، ارزیابی نظام‌مند عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… به منظور یافتن راهی برای تشویق و کمک به جامعه بهره‌برداران در انتخاب گزینه‌هایی مناسب برای افزایش و پایداری توان سرزمینی در جهت برآورد نیازهای جامعه است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha