دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ هم اندیشی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمعیت در موسسه آموزشیش امام خمینی (ره)

حوزه/ پیشنهاد ما این است در حوزه هدفمندی یارانه ها در رابطه با فرزند آوری، مسکن و توجه نیروهای انقلابی و تهیه بحث شیر خشک باید اقدامات جدی صورت گیرد تا شاهد اتفاقات خوبی در روند افزایش جمعیت باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،جواد توکلی در هم اندیشی علمی ابعاد فرهنگی اجتماعی جمعیت که در مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد گفت: خدا در قرآن کریم « افرادی که فرزندان خود را می کشند و به قتل می رسانند زیان کردند، ما با این که روزی این فرزندان را داده بودیم ولی آنها خودشان تحریم کردند، به خدا افتراء بسته اند لذا گمراه شدند و امکان هدایت ندارند.

این استاد دانشگاه افزود: خدای متعال با این آیه با موضوع فرزند کشی مقابله کرده  است و از سویی بیان آیه نشان از اهمیت موضوع جمعیت که مسئله جدای از بحث اقتصاد، دارای ابعاد مهم فرهنگی است.

وی بابیان این که براساس آمارهای موجود اگر به فکر زنگ طلایی افزایش جمعیت نباشیم، باید خیلی زود منتظر عواقب بدتر از آن یعنی رفتن کشور به سمت پیری باشیم، افزود: آمارها نشان می دهد که طی۳۰ سال آینده بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت سالمند در کشور افزایش پیدا خواهند پیدا کرد و این یعنی مشکلات کشور در همه موارد دو چندان خواهد شد.

توکلی گفت: وقتی این امر اتفاق بیافتد ایران جزو ۴ کشور پیر دنیا خواهد شد و این یعنی کشور مجبور است برای گذر از این دوره خطرناک فکری در بحث زاد و ولد برای خود کند و میزان زاد و ولد را در این زمان بسیار حساس افزایش دهد و اگر مسئولین این فرصت طلایی الان را از دست بدهند، دیگر نمی توانند فقدان جمعیت را جبران کرد.

این استاد دانشگاه افزود: از نظر اقتصادی نیز باید گفته شود تا سال ۱۴۲۵ در پنجره جمعیت قرار داریم و اگر دیر حرکت کنیم، این پنجره نیز بسته خواهد شد چون جمعیت جوان کاهش پیدا خواهد کرد و با کاهش پیدا کردن آن، تبعات آن نیز برای کشور در موارد مختلف هم چون نبود نیروی کار، امنیت، ورشکسته شدن صندوق تأمین اجتماعی و... بیشتر و بیشتر خواهد بود.

وی با بیان این که بعضی افراد به بهانه مشکلات اقتصادی حاضر نیستند صاحب فرزند شوند، اظهار داشت: آمارها نشان می دهد در شهرهایی که دارای وضعیت اقتصادی خوبی وجود دارد، هم مردم تمایلی به فرزند آوری نیستند که این خود نیز می تواند به عوامل مهمی بستگی داشته باشد که از جمله القاء فرزند کمتر زندگی بهتر و القاء فرزند کمتر تربیت بهتر و... است.

توکلی گفت: این موضوع بیانگر اهمیت فرهنگی بودن بحث جمعیت است چرا که بعضی افراد و شهرها و کلان شهرها با وجود این که از اوضاع و رشد اقتصادی خوبی برخوردارند، حاضر نیستند صاحب اولاد شوند.

این استاد دانشگاه افزود: برای برون رفت از این مشکل به نظر می رسد باید ذهن مردم و جامعه را نسبت به زندگی بهتر فرزند کمتر که از دیر باز به گوش ما خوانده اند، تغییر داد و این خطر کاهش جمعیت را در موارد مختلف امنیتی و سیاسی و... گوش زد کنیم و در عین حال سیاست همه جانبه ای را برای آن طراحی و اجر و مهمتر نیز دولت جدید با عزم جدی پای کار افزایش جمعیت بیاید.

وی بیان داشت: اگر ما از فرصت ۵ تا ۶ سالی که در آن قرار داریم به خوبی استفاده نکنیم، این جمعیت از سن ۴۰ سالگی عبور خواهند کرد و دیگر امیدی به بازگشت آنها نخواهد بود.

توکلی گفت: در این رابطه پیشنهاد ما این است در حوزه هدفمند یارانه ها در رابطه با فرزند آوری، مسکن و توجه نیروهای انقلابی و تهیه بحث شیرخشک باید اقدامات جدی صورت گیرد تا شاهد اتفاقات خوبی در روند افزایش جمعیت باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha