جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسین کندری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حمایت از تولیدات علمی که براساس نظام جامع پژوهش در دستور کار است، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ نشریه در مدارس علمیه خراسان وجود دارد که طلاب در زمینه های مختلف پژوهشی قلم فرسایی می کنند.

حجت الاسلام حسین کندری در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد با بیان اینکه یکی از بحث های پیش روی این حوزه در اتقان و ارتقای سطح علمی آن، پیگیری مباحث مربوط به کمیسیون های نظریه پردازی، ترویجی، آزاداندیشی، نشریات علمی، قطب های علمی و سایر فعالیت ها علمی و پژوهشی است که این موارد طبق مصوبه شورای عالی انقلاب افرهنگی به عنوان «ماده واحده» تلقی می شود، ابراز کرد: برای اخذ این ماده واحده از سال ۱۳۹۵ پیگیری های لازم و اقدامات مستمر انجام شد که در شهریورماه ۱۳۹۷ مصوب و در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۹ به حوزه علمیه خراسان ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه این امر به شتاب و جهت دهی در حرکت های علمی منتج می شود، گفت: بحث ماده واحده حرکتی تاسیسی نیست، بلکه امور پژوهشی با عناوین مختلف دنبال می شد اما الان این حوزه به عنوان یک نهاد مجوز دهنده در کنار وزارت علوم تحقیقات و فن آوری و حوزه علمیه قم شناخته می شود تا جهش علمی لازم اتفاق بیفتد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان ضمن بیان این نکته که واحدها و فعالیت های پژوهشی حوزه از گذشته حمایت می شدند و حتی نتیجه حضور گسترده آنان در قالب غرفه های حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه های علمی بسیار مورد توجه بوده است، ابراز کرد: با این پشتوانه علمی و سوابق پژوهشی، مسیر و فرآیندهای مرتبط با ماده واحده از جمله بحث اعطاء مجوز و ارتقای رتبه نشریات به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

وی همچنین تشکیل هیئت های اندیشه ورز با تکیه بر همین نگاه را یادآوری و ابراز امیدواری کرد که این هیئت ها نیز به پژوهشکده یا اندیشکده تبدیل شوند تا در کنار ایجاد واحدهای پژوهشی متعدد، به سمت پاسخ گویی به نیازهای حوزه، نظام، جامعه و بین الملل گام بهتری برداشته شود.

حجت الاسلام کندری در ادامه با بیان اینکه حمایت از تولیدات علمی که براساس نظام جامع پژوهش در دستور کار است، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ نشریه در مدارس علمیه خراسان وجود دارد که طلاب در زمینه های مختلف پژوهشی قلم فرسایی می کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان افزود: از ۳ سال پیش در مراکز و مدارس تخصصی ۱۱ نشریه علمی تخصصی راه اندازی شده است که در قالب ماده واحده نیز طبق آیین نامه ها و قوانینی که نگارش اولیه ی آن انجام شده و پس از تصویب در شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اقدام خواهد شد، در فرآیند علمی ترویجی و یا علمی پژوهشی ارزیابی می شود.

وی به بحث کرسی های آزاداندیشی، نقد و مناظره و نظریه پردازی اشاره و اظهار کرد: بر اساس تجربه و رایزنی های انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که تغییرات و اصلاحاتی متفاوت با آنچه در دانشگاه ها وجود دارد، نیاز است و در حوزه علمیه باید جنبه پژوهشی به کرسی آزاداندیشی داده شود تا اساتید و دانش پژوهان به طور دقیق و با انگیزه وارد این بحث شوند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه بحث نقد و مناظره های علمی از گذشته دنبال می شده که مجوز لازم برای آنان با توجه به ماده واحده، صادر و امتیازدهی خواهد شد، مسئله کرسی های نظریه پردازی را نیز به همین صورت دانست و توجه به این امور را موجب فعال شدن ظرفیت موجود عنوان کرد.

وی به فرآیند ایجاد رشته های تخصصی مانند قرآن و حدیث، ادبیات عرب، علوم عقلی و تاریخ که در حوزه علمیه خراسان دنبال می شود نیز اشاره کرد و گفت: با نظر به مقوله ماده واحده، بهره مندی از ظرفیت های اشاره شده در نهایت به موضوع پاسخ گویی به نیازها منجر می شود و در همین راستا اساتید می توانند برای ایجاد انجمن علمی مدنظر خود در رشته های تخصصی اعلام آمادگی کنند.

حجت الاسلام کندری در ادامه با بیان اینکه طبق قوانین اجرای ماده واحده و تسری یادشده برای حوزه علمیه خراسان و تشکیل شورای اعطای مجوزها، توضیح داد: مطابق ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی می بایست شورای اعطای مجوزها با ریاست مدیر حوزه علمیه خراسان تشکیل و لیست اعضای کمیسیون های ۵ گانه به شورای عالی حوزه علمیه خراسان ارائه شود که در این زمینه نیز پیش نویس لازم تهیه شده که در آینده نزدیک به این شورا ارائه می گردد.

وی همچنین با بیان اینکه آیین نامه های کمیسیون های ۵ گانه، توسط شورای اعطای مجوز تصویب و پس از تایید شورای عالی اقدام می شود، اضافه کرد: نتیجه ساماندهی امور پژوهشی و علمی، دربرگیری تمام ظرفیت موجود در یک رشته خاص است و هر کسی که در این زمینه حضور دارد می تواند به تاثیرگذاری بپردازد. این مسئله یک نکته امیدوارکننده برای عرصه تحقیق و محققان است که باید با دقت انجام شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در سوی دیگر این مصاحبه یادآور شد: کمیسیون شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ناظر بر عملکرد و مجموعه فعالیت های این حوزه در ذیل ماده واحده است.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری و استقبال از همکاری و تعامل علمی نهادهای غیرحوزوی و دانشگاهی با حوزه علمیه خراسان گفت: با توجه به حضور مراکز علمی و دانشگاهی در مشهد، همراهی نهادهای حوزوی برای تولید متقن و حرکت علمی با سرعت و دقت بیشتر لازم است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    سلام این اعداد و ارقام رو بگذارید کنار. بفرمایید که چقدر کار باکیفیت انجام دادید؟ کیفیت مهم است نه کمیّت. حوزه خراسان درگذشته خیلی شکوفاتر از امروز بود. لطفا نقاط ضعف حوزه را بررسی کنید و آنها را ریشه کن کنید. طلبه های خراسانی نیروهای خوبی هستند که متأسفانه با بی برنامگی آن حوزه در حال ناامیدی و خروج از حوزه هستند