پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خاک سرخ

اولین مجموعه تلویزیونی حاتمی کیا با تخصص خاص وی بر نوع فیلمبرداری و صحنه پردازی و استفاده از توان بازیگران، نقطه روشن دیگری در کارنامه فیلمسازی او به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از ماندگارترین سریال ها با موضوع دفاع مقدس و به خصوص حماسه سوم خرداد، "خاک سرخ" به کارگردانی چهره شاخص سینمای انقلاب و دفاع مقدس، ابراهیم حاتمی کیاست.
 پخش این سریال در دهه هشتاد از تلویزیون کشورمان، ثابت کرد که همچنان با کارگردانی کاربلد و هوشمند و توانا مواجه هستیم که هم قصه گویی می داند و هم از تکنیک های ناب هنر هفتم بهترین استفاده را برای جذب مخاطب در عین پای بندی به محتوا می کند.

 در واقع "خاک سرخ"، نخستین سریال تلویزیونی حاتمی کیاست که سال ۱۳۸۱تولید شد و پس از گذشت نوزده سال کماکان یکی از شاخص ترین محصولات رسانه ملی در ژانر دفاع مقدس محسوب می شود.

آنچه مشخص است این که سریال در راستای علائق و تمایلات این کارگردان کاربلد و متخصص و تأثیرگذار سینمای ایران یعنی پرداختن به موضوع دفاع مقدس است، هر چند نوع نگاه متفاوت و متمایز وی در این اثر کاملاً مشهود است.

این سریال گرچه چندین مقطع به هم پیوسته در روزهای اشغال و سقوط خرمشهر را به تصویر می کشد، اما به لحاظ القای حس آواره شدن و از دست دادن داشته ها در سایه تأکید بر پیوندهای خانوادگی، قومی و ملیتی، یک کار شاخص با محوریت مقاومت در برابر اشغالگران بعثی به شمار می رود.

آنچه صاحب نظران و منتقدان نیز به درستی به آن اشاره کرده اند این که کوچه شقایق، پلاک ۴ در این سریال تنها یک نشانه مشخص است که می تواند نمادی از همه کوچه هایی باشد که بر سنگفرش هایش خون شهیدان پاشیده شده و مشخصاً این ها به خاک خرمشهر، رنگی سرخ بخشیده است.

از این حیث باید گفت اولین مجموعه تلویزیونی حاتمی کیا با تخصص خاص وی بر نوع فیلمبرداری و صحنه پردازی و استفاده از توان بازیگران، نقطه روشن دیگری در کارنامه فیلمسازی او محسوب می شود که البته در زمان پخش نخستین بار از جعبه جادو و البته بازپخش های متعددش از شبکه های مختلف سیما، نشان داد که مخاطب عام با یک اثر شاخص و حرفه ای و جذاب کاملاً همراه و متمایل است.

یکی از شاخصه های ممتاز این سریال نسبت به دیگر آثار تلویزیونی با موضوعات مشابه، علاوه بر موسیقی بسیار جذاب و تأثیرگذار،   ناظر به نوع نگرش خاص کارگردان به مساله قصه و داستان در این اثر در کنار پرداخت دراماتیک به روابط انسان ها با یکدیگر در پهنه جنگ و مقاومت است، به طوری که هوشمندی حاتمی کیا در این باره با تجربه قابل توجه در عرصه فیلمسازی موجب جذب طیف گسترده مخاطبان تلویزیون به این سریال شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha