شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/همایش در مسیر فقاهت،گردهمایی طلاب جدیدالورود مرکز فقهی ائمه اطهار

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: اگر کسی مجتهد نباشد، دین را نمی‌تواند بشناسد و قدرت تفسیر ندارد و در واقع اجتهاد یک گوهر و نعمت است که به برکت آن اسلام شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی بعدازظهر امروز در همایش" در مسیر فقاهت " ویژه طلاب جدیدالورود که در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد، اظهار داشت: اول نکته‌ای که باید به شما عرض کنم این است که در همان ابتدا مسیر آینده علمی خودتان را تعیین کنید و در واقع از مهم‌ترین عوامل موفقیت این است که فرد مسیر علمی خودش را مشخص کند البته این مهم باید در سال‌های اول تا پایه ششم مشخص شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در خصوص ادامه تحصیل علمی و رشته مورد نظرتان در درجه اول با اساتید خودتان مطرح کنید و در گام دوم با افرادی که از ظرفیت‌های شما آگاه هستند مشورت کنید چراکه ممکن است کسی استعدادهایش خوب باشد اما رشته‌ای مناسبی را انتخاب کرده نباشد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی به اهمیت دروس حوزوی و طلبه بودن اشاره کرد و گفت: طلبه باید دنبال منطق و دلیل باشد و کاری را بدون دلیل انجام ندهد به‌طوری‌که برای هر حرکتی باید دلیل داشته باشد.

وی ادامه داد: مسائل علمی و تقوایی باید با مستندات و دلایل باشد تا در طرف مقابل و شنونده تأثیر گذاشته و ماندگار شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی به ورود طلاب در مسائل سیاسی تأکید کرد و ابراز داشت: در مسائل سیاسی طلبه باید وارد شود و بتوانند مسائل را تبیین کند، در این مرکز تمام اصول سیاسی تدریس می‌شود و در واقع بیشترین موضوعات را در مسائل فقهی انقلاب مورد بررسی و تحلیل قرار داده است، در همین ایام در خصوص فقه انتخابات جلسه داشتیم.

وی افزود: در خصوص انتخابات و انتخاب اصلح، طلبه باید دلیل داشته و تمام مسیرها را با فکر و اندیشه جلو ببرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) رسیدن طلبه به درجه اجتهاد را مهم و حیاتی برشمرد و اظهار داشت: امروز ده‌ها هزار مسئله میان بشر وجود دارد که تا اجتهاد نباشد نمی‌توان آنها را حل کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این مجتهد در باب معاملات نیز باید ورود کند و در این زمینه اجتهاد مجتهد تنها مورداستفاده مسلمانان بلکه به مورد استقبال همه مردم دنیا قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تصریح کرد: اگر کسی مجتهد نباشد دین را نمی‌تواند بشناسد و قدرت تفسیر ندارد و در واقع اجتهاد یک گوهر و نعمت است که به برکت آن اسلام شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: اجتهاد زمانی که در اختیار انسان قرار می‌گیرد راه برای انسان باز می‌شود و درواقع به‌خوبی مفاهیم اهل‌بیت (ع) را درک می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که امروز جامعه بشری به روحانیت نیاز دارد، گفت: امروز ولایت خدا و رسول خدا(ص)در جمهوری اسلامی ایران برقرار شده و حوزه‌های علمیه رشد فراوانی به برکت انقلاب کرده است که باید قدردان آن باشیم.

وی تأکید کرد: امروز اسلام در میدان است و نیاز به سربازان اسلام‌شناس و مجتهد دارد که تمامی این‌ها در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است حال این‌که در زمان طاغوت چیزی از دین باقی نمانده بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در پایان به فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اشاره کرد و گفت: این مرکز به‌صورت مستقل اداره شده و ریالی کمک دولتی نمی‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • FR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    ولمون کن تو رو خدا دوره قبل با دلیل از روحانی حمایت کردید!