پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 961007
۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
صفحه مجازی بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری

حوزه/ زنی به حضرتش عرض کرد که تو همه چیزت خوب است، فقط یک عیب‌داری و آن اینکه خود را نمی‌گیری، مثل بندگان با خودت رفتار می‌کنی، روی زمین می‏‌نشینی. فرمود: کدام بنده از من بنده‌‏تر است (ایُّ عَبْدٍ أعْبَدُ مِنّی)؟

به گزارش خبرگزاری حوزه،در صفحه مجازی بنیاد علمی‌وفرهنگی شهید مطهری آمده است:

اعتراض عجیب یک زن به پیامبر(ص): چرا خودت را نمی‌گیری؟

تاریخ آن حضرت پر است از تواضع و فروتنی و مهربانی نسبت به خلق، و عبودیت‏ و اظهار ذلت نسبت به خالق. زنی به حضرتش عرض کرد که تو همه چیزت خوب است، فقط یک عیب‌داری و آن اینکه خود را نمی‌گیری، مثل بندگان با خودت رفتار می‌کنی، روی زمین می‏‌نشینی. فرمود: کدام بنده از من بنده‌‏تر است (ایُّ عَبْدٍ أعْبَدُ مِنّی)؟

شک ندارد که سیرت متواضعانه و خودشکنانه آن حضرت جنبه اخلاقی و فروتنی دارد، اما قرائن نشان می‌دهد که رسول اکرم به جنبه اجتماعی این قضایا هم زیاد توجه داشته؛ توجه داشته که همین احترامات، همین القاب و عناوین، همین عادات که کوچک به نظر می‌رسد، چه دیوار ضخیمی میان افراد به وجود می‌‏آورد، چقدر تأثیر دارد در اینکه دلها را از هم دور کند.

همین‌هاست که ناهمواری‌ها و پست و بلندی‌‏ها و سنگلاخ‌ها به وجود می‌‏آورد. همین‌ها که در بادی امر یک رشته امور اعتباری و خیالی است، در نهایت امر منتهی می‌شود به امور عینی و خارجی. تخم اوّلی تفاوت‌های ناروا را همین احترامات غلط و همین عناوین و القاب دروغین می‌کارد.

استاد مطهری، بیست گفتار، ص۲۶۷.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha