پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
همایش الی الحبیب

حوزه/ نخستین همایش ملی "الی الحبیب" با حضور جمعی از مداحان و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نخستین همایش ملی «الی الحبیب»، امروز با حضور ۳۰۰ مداح شاخص و جوان کشور در مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین  علیرضا پناهیان، حاج صادق آهنگران و سید مهدی حسینی پژوهشگر عرصه هیأت به ایراد سخن پیرامون موضوعات روز پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان به عنوان نخستین سخنران این همایش ملی اظهار داشت: برای توصیف و تبیین کارکردی ولایت فقیه یک کتاب هم نداریم و بیشتر کتاب‌های موجود فقط به اثبات ولایت فقیه می‌پردازد و استدلالی است در حالی‌ که رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۰ سال پیش به خبرگان فرمودند که باید فواید ولایت فقیه را برای مردم ذکر کنیم تا مردم به‌سمت این نظریه حرکت کنند.

وی اثرگذاری توصیف را بیشتر از استدلال دانست و مطرح کرد: کار مداحی، تبلیغ دین با استفاده از عنصر توصیف است و استدلال بدون توصیف برای مخاطب چیزی جز نفرت ایجاد نمی‌کند. غربی‌ها هم در تهاجم فرهنگی به توصیف می‌پردازند اما باز هم ما به استدلال می‌پردازیم و ناموفق می‌شویم، ما فقط در توصیف عاشورا توانسته‌ایم موفق باشیم به همین علت هم امروز اقشار مختلف جامعه امام حسینی هستند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه برخی از دروس دینی در فضای آموزشی کشور چیزی جز نفرت نسبت به دین به‌دنبال ندارد، اظهار کرد: اینکه ما در این کتب با استدلال به‌دنبال تحمیل آموزه‌های دینی هستیم کار اشتباهی است.

 اخلاص حضرت عباس(ع) سبب ماندگاری قمر بنی‌هاشم شد

این سخنران مذهبی با بیان اینکه فقط یک صفحه در مورد حضرت عباس(ع) تاریخ مستند وجود دارد، عنوان کرد: اخلاص ایشان موجب شد همه مردم این شخصیت را بشناسند هرچند نسبت به شخصیت‌های دیگر اطلاعات زیادی از ایشان در دسترس نیست، این موضوع به توصیف مطلوب از واقعه کربلا نیز ارتباط دارد که موجب معرفی این شخصیت شده است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: حضرت زینب(س) در گودال، بیشتر از آنکه از به شهادت رسیدن برادر خود ناراحت باشند نسبت به از دست دادن امام زمان خود ناراحت بودند اما تا به امروز کمتر با این نگاه، به روضه‌ گودال پرداخته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با تأکید بر اینکه حجاب، نماز و دیگر اوامر دین باید برای مردم توصیف شود، عنوان کرد: اگر در توصیف خوبی‌ها موفق باشیم هیچ نیازی نیست که علت پرداختن به خوبی‌ها را برای مردم بگوییم و فقط با توصیف مردم خود مدافع خوبی‌ها می‌شوند.

 بی‌تعهدی و بی‌انگیزگی رقیب اصلی ما در این انتخابات است

وی با بیان اینکه انتخابات از فضای دعواهای تند جناحی دور شده است، گفت: بی‌تعهدی و بی‌انگیزگی رقیب اصلی ما در این انتخابات است و رقیب افرادی که دلسوزانه وارد انتخابات شده‌اند اغواگری دشمنان نظام است که می‌گویند انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات وجود ندارد و در نقطه مقابل ما وظیفه داریم به توصیف زیبایی‌های انجام مسئولیت سیاسی بپردازیم.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان رقابت در این انتخابات را رقابت اصیل خواند و عنوان کرد: افرادی که در صحنه انتخابات مانده‌اند نیز تفاوت‌های اساسی دارند و رقابت باید در میان این افراد شکل گیرد درحالی‌که برخی فکر می‌کنند رقابت باید میان دلسوزان نظام و توهین‌کنندگان به نظام باشد و توهین‌ها خون انقلابی‌ها را به جوش آورد و غیرانقلابی‌ها را تحریک کند و یک آش شله‌قلم‌کاری درست شود تا ما به ناشایسته‌ترین فرد رأی دهیم تا فرد دیگری رأی نیاورد.

وی با تأکید بر اینکه در دعوای جناحی ضعیف‌ترین افراد روی کار می‌آیند، گفت: اگر دعوا تبدیل به رقابت شود مسیر درست را دنبال خواهیم کرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اکنون رقابت میان دوقطبی‌های کاذب نیست و جناح‌هایی که تهمت‌های نادرست را به نظام نسبت می‌دهند دیگر جایی ندارند؛ ما همیشه نسبت به انتخاباتی که در آن رقابت میان دلسوزان و غیردلسوزان کشور باشد معترض بودیم.

وی با بیان اینکه "رقیب اصلی ما در این انتخابات قهرکردن با صندوق است"، گفت: نمایندگان افکار متعدد در جامعه باید در صحنه باشند چرا که بدون حضور آن‌ها جامعه رشد نمی‌کند حتی نماینده فکر غلط هم باید در صحنه حضور داشته باشد چرا که موجب مشخص شدن خط فکری درست می‌شود اما رعایت قانون و حفظ اصول، احترام‌ها و خط قرمزها مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان ادامه داد: این‌که وحشی‌گری میان سیاسیون عامل انگیزه در رقابت‌های سیاسی شود امر اشتباه است. مداحان با بهره‌مندی از فرصت هیأت، باید زیبایی یک انتخاب درست و عرصه سیاست را با زبان هنر برای مردم توصیف کنند.

 در هر شرایطی باید به‌دنبال تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم

حاج صادق آهنگران مداح جبهه‌های دفاع مقدس نیز در این مراسم گفت: در هر شرایطی باید به‌دنبال تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم، ایران اسلامی به‌برکت هدایت‌ها و رهبری‌های ایشان توانسته است تا امروز در سطح جهانی مقابل زورگویان عالم ایستادگی کند.

وی با تأکید بر اینکه پرداختن به مسائل مالی در مسیر مداحی برای اهل‌بیت(ع) چیزی جز خسران و ضرر به‌دنبال نخواهد داشت، تصریح کرد: هدف اصلی در این درگاه باید خدمت به اهل‌بیت(ع) باشد و اگر مسائلی همانند شهرت هدف قرار گیرد ما را از نتیجه دور می‌کند.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس با بیان خاطراتی از همراهی‌های خود با شهید قاسم سلیمانی در سوریه و بر سر بالین شهدای مدافع حرم خاطرنشان کرد: این شخصیت دو ویژگی مهم داشت که نخستین ویژگی کثیرالبکاء بودن و دومین آن داشتن روحیه شهادت‌طلبی بود.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم تقویت روحیه حماسی در اشعار و مداحی‌ها تأکید ویژه داشته‌اند، گفت: امروزه سطح مداحی حماسه‌خوان‌ها بسیار بالاتر رفته و اشعار و سبک‌ها پرشورتر شده است.

آهنگران بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت اساتید و احترام به پیشکسوتان تأکید کرد و گفت: برخی از آموزه‌های فنی و تخصصی را فقط با زانوزدن در مکتب استاد می‌توان فرا گرفت.

مداحان باید به‌دنبال بهره‌مندی از ظرفیت روحانیون انقلابی باشند

وی با تأکید بر اینکه مداحان باید به‌دنبال بهره‌مندی از ظرفیت روحانیون انقلابی باشند، عنوان کرد: معیارها و ارزش‌های انقلابی‌گری باید در صحنه عمل مورد توجه قرار گیرد و توسط مداحان ترویج شود.

این استاد مداحی با بیان اینکه مداحان در مجالس هیأت برای استفاده از ذکر امام حسین(ع) باید دقت لازم را داشته باشند، مطرح کرد: ادب و احترام این واژه باید حفظ شود.

سید مهدی حسینی پژوهشگر عرصه هیأت نیز در این مراسم بیان کرد: موضوع مورد نظر در حوزه مداحی و شاعری هدف است چراکه اگر به‌دنبال هدف اصلی که رضای اهل‌بیت(ع) است نرویم با وجود اینکه مخاطب هم داشته باشیم اما به بیراهه رفته‌ایم.

وی روش را دوم موضوع مهم برای شاعر و مداح دانست و اضافه کرد: باید از خودمان سؤال کنیم که برای رسیدن به هدف از چه ابزار و روشی استفاده می‌کنیم، گاهی این ابزار و روش با وجود اینکه فکر می‌کنیم نتیجه زودبازده دارد اما در حقیقت ما را از نتیجه دور می‌کند.

این پژوهشگر عرصه هیأت با تذکر اینکه "هیأت، مداحی و شعر به‌عنوان یک امانت به ما سپرده شده است"، گفت: اگر اکو را از برخی بگیرند و بازه سبک‌ها را برای آن‌ها محدود کنند، میزان هنر آن‌ها مشخص می‌شود.

نسل جوان امروز در حوزه مداحی نیازمند یک الگوی موفق است

وی با تأکید بر اینکه نسل جوان امروز در حوزه مداحی نیازمند یک الگوی موفق است، عنوان کرد: متأسفانه امروز افراد زیادی نداریم که بتوانیم از آن‌ها به‌عنوان الگو برای نسل جدید نام ببریم چراکه هنوز از نظر مبنایی و فنی در جامعه مداحی با مشکل روبه‌رو هستیم و تمرکز مداحان به‌روی شگردها و فنون مداحی نیست.

حسینی خاطرنشان کرد: افرادی که تریبون دارند باید از افراد دیگری بخواهند که خواندن‌های او را نقد کنند این‌که اجازه نقد کردن خود را به هیچ کسی نمی‌دهیم فقط نشان از غرور و تکبر ماست.

وی کپی‌برداری کردن از دیگران را نشان از تنبلی دانست و گفت: اگر ما نتوانیم جایگاه شعر را به‌درستی بشناسیم نمی‌توانیم روضه‌خوان و مقتل‌خوان شویم و در حقیقت نمی‌توانیم امانتی را که گذشتگان به ما رسانده‌اند به‌درستی به نسل آینده منتقل کنیم.

این استاد مداحی با تأکید بر اینکه "ما باید به‌دنبال استفاده از ظرفیت اساتید و پیشکسوتان باشیم"، عنوان کرد: برخی از مباحث فقط با زانوزدن در محضر اساتیدی که سال‌هاست مداحی می‌کنند به دست می‌آید.

وی ادامه داد: مشاوره داشتن و مراجعه کردن به افراد متخصص نکته دیگری است که باید مورد توجه مداحان قرار گیرد، درست است که یک فرد نمی‌تواند در چندین عرصه به‌صورت تخصصی ورود کند اما می‌تواند برای ارائه یک محتوای قوی به چندین فرد متخصص برای دریافت مشاوره مراجعه کند. این فرد باید روحیه معلمی داشته باشد و نسبت به هیأت احساس دغدغه کند تا در جلسات هیأت حضور یابد و ایرادات ما را رفع کند.

وی با تأکید بر اینکه هدایای مداحان باید خرج مداحی شود، خاطرنشان کرد: باید برای مشاوران خود هزینه کنیم چراکه برخی از مشاوره دادن‌ها نیازمند وقت و تخصص است، به‌عنوان نمونه مداح نیازمند مشاوره مقتل‌خوانی است که در مقتل دنبال نکات مورد نظر او را بگیرد.

گزارش از: پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha