پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور

حوزه/ مسجدی با اشاره به این که آمار فوتی های دخانیات از کرونا بیشتر است، گفت: هم اکنون به خاطر تحریم ها برای تهیه دارو و واکسن کرونا دچار مشکل هستیم، اما جالب است بدانید که تنها صنعت و کالایی که از بعد از انقلاب تا کنون تحریم نشده است، صنعت دخانیات است!

دکتر محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه دخانیات ره آورد دنیای جدید است، گفت: این محصول توسط آمریکا کشف شد و متاسفانه امروز یکی از بزرگترین عوامل خطر برای سلامتی مردم است.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات مهمترین بازدارنده توسعه کشورهای در حال رشد است، ابراز داشت: بحث دخانیات صرفا بحث سلامتی نیست، بلکه همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را هم دربرمی گیرد.

استعمال دخانیات بیش از ۵۰ نوع بیماری و سرطان بوجود می آورد

مسجدی با بیان اینکه استعمال دخانیات بیش از ۵۰ نوع بیماری و سرطان بوجود می آورد، افزود: هنوز با گذشت ۱۶ ماه از زمان شیوع بیماری کرونا در جهان تعداد جان باختگان این بیماری به ۴ میلیون نفر هم نرسیده است اما در طول یکسال گذشته بیش از ۸ میلیون نفر به علت عوارض ناشی از دخانیات در دنیا فوت کرده اند.

آمار فوتی های دخانیات از کرونا بیشتر است

وی ادامه داد: در کشور خودمان از بهمن سال ۹۸ تا امروز بیش از ۷۰ هزار نفر به علت کرونا فوت کرده اند، اما در همین مدت بیش از ۸۰ هزار نفر به علت بیماری ها و عوارض ناشی از دخانیات جان خود را از دست داده اند.

رشد مصرف دخانیات در میان دختران جوان

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با ابراز نگرانی از میانگین سنی پایین مصرف دخانیات در کشور، افزود: عامل هشدار دهنده، روند رو به رشد مصرف دخانیات در میان دختران جوان می باشد و ادامه این روند موجب گرفتاری مداوم آنها در دام دخانیات، مواد مخدر و انواع بزهکاری های دیگر خواهد شد.

وی با بیان اینکه دخانیات مهمترین تهدید کننده سلامت عمومی جامعه است، گفت: شاید در کل کشور حدود ۱۰ درصد جامعه دخانیات مصرف می کنند، اما این درصدی که دخانیات استعمال می کنند به جهت عوارضی که به وجود می آورند به کل جامعه تعمیم پیدا می کند.

دخانیات تنها صنعت تحریم نشده توسط آمریکا!

دکتر مسجدی با بیان اینکه دخانیات تنها موردی است که مورد تحریم دشمنان واقع نشده است، اظهار داشت: هم اکنون به خاطر تحریم ها برای تهیه دارو و واکسن کرونا دچار مشکل هستیم اما جالب است بدانید که تنها صنعت و کالایی که از بعد از انقلاب تا کنون تحریم نشده است، صنعت دخانیات است!

وی افزود: برخی از صنایع به خاطر تحریم ها از تولید بازمانده و ورشکسته شده اند، اما صنعت دخانیات نه تنها متوقف نشده، بلکه با چراغ سبز آمریکا به شرکت های خارجی شاهد رشد سرمایه گذاری در صنعت دخانیات هستیم. آیا می شود گفت که اینها دلسوز مردم ایران هستند؟ قطعاً خیر بلکه این ها به دنبال منافع مالی خود هستند و برای سلامتی مردم ذره ای اهمیت نمی دهند.

امضای تفاهم نامه با مدیر حوزه های علمیه کشور

مسجدی با اشاره به تفاهم نامه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با مرکز مدیریت حوزه های علمیه، گفت: یکی از ارکان مهم جامعه که نقش تاثیرگزاری در افکار عمومی دارند روحانیت است. روحانیت نقش آگاهی بخشی، ترویج افکار و مشارکت مردم را در همه صحنه ها دارد و همین امر موجب شد تا جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه های علمیه تفاهم نامه همکاری امضاء کند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور تصریح کرد: خوشبختانه مراحل اجرایی این تفاهم نامه به خوبی پیش می رود و ما در حال تامین محتوا و ارسال آن ها به دفاتر حوزوی هستیم تا آگاهی بخشی عوارض دخانیات به جامعه توسط روحانیت انجام شود.

فتوای آیت الله میرزای شیرازی بهترین الگوی مبارزه با دخانیات

مسجدی در پایان با بیان اینکه فتوای مرحوم آیت الله میرزای شیرازی در خصوص تحریم تنباکو می تواند الگوی خوبی برای جامعه روحانیت در راستای مبارزه با دخانیات باشد، گفت: تفاهم نامه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با حوزه های علمیه، توافق نامه ای ارزشمند است که امیدواریم به نفع مردم ایران و همه مسلمانان جهان باشد. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha