پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 961303
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
تصاویر/ نشست دوم زندگی پس از زندگی

حوزه/ علمای ما بسیاری از این حقایق را دیده اند، ولی بیان نمی کردند. یکی از اساتید ما که حالات خاصی داشت از بیان آن امتناع می کرد، زیرا این کار را خطرناک می دانست، چون ممکن است انسان به جای خدا، انسان ها را دور خود جمع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین نشست تخصصی نقد و بررسی برنامه «زندگی پس از زندگی» با حضور استاد غلامرضا فیاضی، رئیس مرکز تخصصی فلسفه اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین برنجکار، قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

در این نشست علمی تخصصی که به همت خبرگزاری حوزه و در محل این رسانه رسمی حوزه های علمیه برگزار شد، در ابتدا محمد رسول صفری، کارشناس مجری نشست، با اشاره به بازتاب های مثبت و منفی در خصوص پخش برنامه زندگی پس از زندگی که در ماه مبارک رمضان از شبکه چهارم پخش شد گفت: هفته گذشته نشست بررسی این برنامه با حضور تهیه کننده و مجری و یکی از کارشناسان این برنامه برگزار شد و بررسی کاملی در خصوص ساخت این برنامه صورت گرفت.

در ادامه کارشناسان این برنامه به ارایه مباحث خود پیرامون این برنامه پرداختند که در زیر مشروح این مباحث آمده است.

استاد غلامرضا فیاضی:

بنده این برنامه را ندیدم، ولی در گذشته برنامه ای در همین راستا پخش می شد که برنامه بسیار خوبی بود. به طورکلی این برنامه ها مزایای بسیاری دارد. این برنامه خوبی است و اگر کسانی از آن سوء استفاده کنند، خودشان را بدبخت می کنند و مومنین این استفاده را می برند.

تمام انسان روح انسان است

تا جایی که بنده از  مباحث مطلع شدم ، همه این افراد بر اثر یک حادثه ای این جریانات را دیده و گزارش کرده اند و نشان می دهند که روح از بدن آنها رفته است. البته رفتن روح از بدن یک مساله عادی است. قرآن کریم، مساله تَوَفی در زندگی یعنی توفی انسان در خواب را بیان می کند. تمام حقیقت انسان در خواب از دست او می رود. تمام انسان نیز روح انسان است. قبل از اینکه عالم ماده ای خلق شود، روح انسان بوده است.

تجربه های قبل از مرگ نه خواب است و نه انتقال عالم به عالم

در روایات ما بیان شده است که اولین چیزهایی که خلق شده اند، روح  بود است  که اولین روح، نیز روح پیامبر اکرم(ص)بود. وقتی این روح از این عالم خارج می شود، به هیچ وجه به زندگی باز نمی گردد. در خواب و مرگ، دریافت کامل روح صورت می گیرد. در مرگی که انتقال قطعی روح صورت گیرد، انسان هیچ اختیاری ندارد و انسان هیچ اراده ای برای بازگشت ندارد. تجربه های قبل از مرگ نیز نه خواب است و نه انتقال عالم به عالم است. خداوند متعال روح را از این بدن می گیرد و چنانچه عرض شد، صحنه هایی را از عالم غیب یا برزخ به این شخص نشان داده می شود.

کسی که به عالم دیگر می رود، باز نمی گردد، پیامبر اکرم و معصومین(ع) را می بینند، ولی در این گزارشات چنینی امری نبوده است. این افراد برای همیشه نمی روند، بلکه او را می برند تا عنایت و هشداری به وی داده شود. این مساله سبک خاصی از گرفتن روح از بدن و بردن برای عالمی است که همه در آنجا پس از مرگ می روند و بدن هم ندارند. این بدن مادی را همه رها می کنند و اگر این بدن وجود جدیدی مثل بدن قبلی بیابد برای جهان باقی است.

در خصوص اینکه چرا مردم از مرگ می ترسند باید به حدیثی از امام علی(ع) توجه کنیم. ایشان می فرمایند: اگر کسی به دلیل تقوایی که دارند آن عالم را ببیند، عاشق مرگ است. اگر کسی ولیّ خدا باشد عاشق مرگ است. ما از مرگ می ترسیم زیرا از عواقب اعمال خود می ترسیم. اگر انسان از حقیقت مرگ نترسد حقایقی از عالم قیامت دریافت می کند که برای دیگران قابل وصف نیست.

تنها راهی که انسان از مرگ نترسد آن است که از اعمال خود بترسد و سعی کند که در زندگی به سان روایت امام علی(ع)رفتار کند، صبح که از خواب بر می خیزد به دنبال عملی باشد که رضای خداوند در آن باشد. کسی که هستی و عمر خود را با خدا معامله کند از مرگ نمی ترسد مگر کسی که عقل خود را به قول قرآن کریم دفن کرده. این گروه چون فکر می کنند که هیچ حیاتی پس از دنیا وجود ندارد  و مرگ را تمام شدن می دانند در این ورطه غوطه ور شده اند.

یقینا نیازی به این مسایل و گزارشات نداریم، زیرا خداوند متعال دو راهنمای بزرگ برای ما گذاشته که هر دوی ما حجت هستند. عقل، بسیاری از مسایل را می فهمد و درک می کند و به همین دلیل بسیاری از مسایل به شکل استفهام انکاری بیان شده است. یعنی ای بشر تو با فکر خود نمی توانی گناه کنی. این مساله یک حجت بزرگ است و یکی از بزرگترین آنها نیکی به والدین است. کسانی که این حجت را مورد استفاده قرار می دهند و عقل شان را به کار می گیرند افرادی هستند که کلاس اول انسانیت را گذرانده است. قرآن کریم افرادی که تقوا دارند را هدایت می کنند. این افراد، افرادی هستند که طبق عقل خود آنچه را که می فهمیده عمل می کرده است. در دوران جاهلیت شراب خوردن مثل آب خوردن جاری بوده است و برخی بر اساس عقل خود، شراب خواری نمی کردند. عقل انسان نیز همه چیز را نمی فهمد و بسیاری از مسایل است که عقل انسان به آن نمی رسد. عقل انسان نیز حکیم بودن خداوند را درک می کند و به همین دلیل هدف خود از خلقت را جستجو می کند. در ادامه، خدای حکیم باید کسی را بفرستد که آنچه که عقل انسان از درک آن عاجز است را از کسی مثل پیامبر بگیرد. پیامبر  اموری به ما می آموزد که تا قبل از آن کشش دریافت این مسایل را ندارند.

همه آنچه بشر به آن نیاز دارد در قرآن کریم آمده است

اگر این مسایل از مجرای غیر الهی باشد شیطان وارد می شود و ممکن است واقعیاتی با تحریک شیطانی جلوه داده شود که ممکن است انسان را بفریبد و به سمتی برود که مراد شیطان است.  خداوند متعال خود را ولیّ متقین و ایمان آورندگان معرفی می کند. از این طریق می توان مسایلی را به مردم بیاموزد که شامل وحی نظری و عملی است. وحی عملی، ولایت تکوینی است که خداوند متعال آن را روی کسی که دوستش می دارد اعمال می دارد. یعنی خداوند جلوی گناه افراد را می گیرد.

تولید این برنامه کار بسیار خوبی بود. بنده نیز از سازندگان این برنامه تشکر کردم و علاقه دارم که این برنامه را ادامه دهند. به همین دلیل کسی که بخواهد راه را پیدا کند از این مسیر پیدا می کند و کسی هم که قرار باشد بدبخت شود از این مسیر بدبخت می شود. این برنامه جنبه های مثبت بسیاری دارد و کسانی که این کار را می کنند اگر قصد شان خدمت به جامعه اسلامی و ایمان مردم باشد عبادت است و ماجور خواهند بود و این برنامه نیز باید ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار:

یاد مرگ یکی از مستحبات است که در روایات ما نیز به آن تاکید شده است که انسان باید به یاد مرگ باشد. یکی از حکمت های یاد مرگ، جنبه تربیتی است. اگر انسان به این امر توجه داشته باشد که این جهان، جهان موقت و آزمایشی است و جهان باقی، جهان دیگری است باعث توجه بیشتر انسان به خدا و ترک گناهان و آمادگی هرچه بیشتر است.

از این نگاه که به هر حال این برنامه ها انسان را متوجه مساله مرگ و پایان این دنیا و حساب و کتاب آخرت می کنند امری مستحب است. انسان باید به یاد مرگ باشد و از این زاویه برنامه هایی که در این راستا ساخته می شوند، البته سوای جزییات منفی و مثبت آن، مناسب است.

 ای کاش این برنامه را همان تجربه های نزدیک به مرگ می گذاشتند تا زندگی پس از زندگی. ما معتقدیم که انسان مرکب از نفس و بدن است. بلکه حقیقت انسان، همان نفس است ولی با بدن همراه است. حقیقت اصلی انسان همان روح است. این روح می تواند روح را از بدن خود جدا کند و بدون این بدن این وقایع را ببیند. خیلی ها هم اینکار را می کنند. برای برخی نیز به شکل اتفاقی این مساله رخ می دهد.

یک حالت آن در خواب است. در مرگ نیز این جدایی شکل می گیرد، ولی این جداشدن ها به یک صورت واحد نیست. یعنی در غیر از مرگ، ارتباط روح با بدن به نحوی وجود دارد. در برخی از روایات آمده است که این جدایی در دوبخش صورت می گیرد.

در مسایلی غیر از مرگ این روح از بدن به شکل کامل قطع نمی شود. به هر حال اینکه نفس از بدن جدا شود، شکل های مختلفی دارد. ولی هر لحظه ای که اراده کنیم بر می گردد. این مساله به شکل غیر ارادی نیز شکل می گیرد. در این موارد این مسایل مرگ نیست بلکه تجربه ای شبیه مرگ است. زیرا مرگ آداب و تشریفاتی دارد و در این تجربیات رخ نمی‌دهد.

برخی در خصوص تجسم اعمال آورده اند، اصل این معاد است و برخی نیز می گویند، معاد در تجسم اعمال خلاصه نمی شود. در این دنیا نیز افرادی هستند که عمل آنها به نوعی برای آنها مجسم می شود که این مساله جنبه معنوی گناه و ثواب است. افرادی که چشم برزخی باز دارند این مسایل را ببینند.

 نمی توانیم قضاوت کلی در خصوص تجربیات همه افرادی که در این برنامه صحبت کرده اند مطرح کرد زیرا برخی از گزاره های مطرح شده ممکن است دارای مشکل باشند و ممکن است درست باشند.

برخی از تجربیات انسان به دلیل حسی بودن ممکن است دچار اشتباه شود. دست انسان در وسوسه و اشتباه انسان باز است و ممکن است شیطان در این تجربه دخل و تصور کند. گاهی اوقات نیز ممکن است این گزارشات بر اساس اعتقادات و سویه فکری ارایه شود. به همین دلیل هر تجربه ای باید به کتاب و سنت و امور عقلی بدیهی مراجعه شود.

این تجربیات نیز این گونه است که افرادی تجربیاتی داشته باشند و افرادی نیز این گزارشات را دقیق بیان کنند. ممکن است که این مساله خواب و خیال باشند. گاهی نیز ممکن است به دلیل اعتقادات غلط تفسیر غلطی نیز از طرف مقابل ارایه شود. هر ده گزارش باید به کتاب و سنت ارایه شود. اجمالا این تجربه هایی که روح از بدن جدا شده و نقل می کنند که کارهای خوب خود را به شکل خوبی دیده است با روایات ما تطبیق دارد. مثلا اینکه کسی بگوید من خدا را به شکل نور دیدم کاملا اشتباه است.

علمای ما بسیاری از این حقایق را دیده اند

ما می توانیم کلیات مساله را بپذیریم که منطبق بر کتاب و سنت است؛ ولی این راه و مسیر، مسیر خطرناکی است و نباید جلوی آن را باز گذاشت. زیرا خطر دکان داری برخی از افراد نیز وجود دارد و هر کسی ممکن است بر این اساس افرادی را دور خود جمع کنند.

علمای ما بسیاری از این حقایق را دیده اند، ولی بیان نمی کردند. یکی از اساتید ما که حالات خاصی داشت از بیان آن امتناع می کرد زیرا این کار را خطرناک می دانست زیرا ممکن است انسان به جای خدا انسان ها را دور خود جمع کند.

همه این گزارشات باید تک به تک بحث شود. در هر برنامه کارشناسان برنامه باید کاملا مسایل را آنالیز کنند. ولی اجمالا روح از بدن جدا می شود و تجرید اختیاری و اختیاری وجود دارد، ولی چیزهایی که مشاهده می کند مثل دیدن حقایق اعمال با روایات ما تطابق دارد.

ممکن است در یک زمان کوتاه عنایاتی به انسان صورت گیرد. امکانی وجود دارد که انسانی در یک زمان کوتاه حقایقی را به امر خدا ببیند ولی وقوع آن را نمی دانیم که این مسایل تخلیات یا ذهنیات طرف بود ولی امکان این امر وجود دارد.

به صورت قطعی نمی توانیم بگوییم که چه مسایلی رخ می دهد. تایید یا رد این گزارشات زمانی است که با معیار عقل و سنت و قرآن تطبیق داده شود. وقتی دلیلی برای تایید و ردی برای گزارش نداریم از امکان سخن می گوییم.

وقایع بهشت و جهنم مثل این دنیا نیست

برزخ و نفخ صور اول دوم یک عوامل و وقایعی برای خود دارند که در قرآن و روایات نیز به آن اشاره شده است. در بهشت و جهنم نیز برنامه هایی دیده شده است.

وقایع بهشت و جهنم مثل این دنیا نیست. مثلا سیستم گوارش انسان مثل این دنیا کار نمی کند. بدن ما همین بدن است، ولی سیستم آن با این دنیا فرق دارد. رنج و نغمت ها در آن دنیا برای بهشتیان وجود ندارد. این ترتیبات در برزخ نیز وجود دارد. سوختن انسان در جهنم نیز با این سوختن فرق دارد. پس این مساله مشخص می شود که وضعیتی که در این عالم است در برزخ و قیامت و بهشت و جهنم فرق می کند و اشتراکاتی نیز وجود دارد.

در تجربیاتی که برای برخی رخ می دهند اثری را از واقعیات می بینند. برای برخی از افرادی که چشم برزخی آنها باز است توانایی وجود دارد که این مسایل و حقایق را ببینند و حتی بدانند که چه شخصی نماز خوانده و نخوانده است.

در برزخ عده ای عذاب می بینند و عده ای نیز در حال راحتی و عده ای نیز در حالت بینابین هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید محسن موسوی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    2 0
    بسمه تعالی با سلام ما انتظار داشتیم از حضور این کارشناسان خصوصا آیت الله فیاضی بیشتر استفاده کنیم و کاش مجری برنامه زندگی پس از زندگی هم حضور داشت و سوالاتی که در برنامه مطرح میشد و سوالات دیگر اینجا مطرح میشدو از پاسخ استفاده میکردیم فرصت از دست رفت مجری این گفتگو سوالاتی آماده میکرد و میپرسید حیف
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    1 0
    خیلی عالی هست که این برنامه را در حد خودش نقد و برسی کرد مثلا این افراد در مجموعه زندگی پس از زندگی قبض روح نشده و دفن و کفن و شب اول قبر نداشته اند باید به این نکته توجه کرد اثر مستقیم اعمال رو درک نکردند
  • محمد نخعی FR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    1 0
    ظاهرا این نشستها بیشتر برای تایید و حمایت جناب معینی‌پور برگزار شد والله العالم
  • مهرایین IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    4 0
    سلام‌وادب...کاش حناب استاد فیاضی لااقل قسمت هایی ازبرنامه مورد نقد رادیده بودند
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    4 0
    سلام با عرض سلام واحترام انتظار این بود اساتید بصورت علمی و عالمانه تر وارد این موضوع می شدند. مطالب موضوع بندی و دسته بندی و در حد همین نشست ارائه می شد. بنظر می رسد مطالب درذهن اساتید ارائه گردیده ؛بدون پژوهش و تحقیق. هم اکنون که رسانه حوزه علمیه در اختیارما است خوب بود از این فرصت بهتر استفاده گردد به خصوص اینکه الان جامعه تشنه شنیدن چنین مطالبی است. به هر حال پیشنهاد می گردد اساتید محترم و متخصص حوزه علمیه در این موضوع بصورت جدی تر و با ارائه یادداشت و جزوه و کتاب مطالب متقن و علوم اسلامی مکتب پربار ونور اهل بیت علیهم السلام را ارائه فرمایند. باتشکر
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    4 1
    با سلام وخدا قوت برنامه زندگی پس از زندگی یکی از برنامه های موفق وتاثیر گذار بود من وهمسرم ودختر دانشجویی که دارم از علاقه مندان این برنامه بودیم چون دقت نظر در اعمال یکی از مهمترین ماحصل این برنامه بود واین یعنی توجه به تقوی داشتن ، در شگفتم که چرا در این برنامه نقد وبررسی آقای موزون تشریف نداشتند بنده از طرف خود وخانواده ام از ایشون وعوامل وکارشناسان محترم برنامه شون کمال تشکر رو دارم
  • م IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    2 1
    به نام خدا برنامه تاثیر گذاری بود واقعا هر کاری را آدم مراقبت می کنه انگار به خود آدم این اتفاق افتاده... انشالله باقی بموند ولی احساس می کنم باقی خواهد ماند.
  • میثم IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 1
    متاسفانه نقدهای ما اینجوری هست که فقط دوست داریم یک انسان یا یک برنامه را بکوبیم بدون انکه اجازه بدیم طرف از خودش دفاع کنه
    • کمیل رحیمی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 1
      دقیقا
  • یاکوب GB ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    5 4
    بدون غیت شناسی معقول ؛ منطقی و شهودی نظریه علمی مه بانگ هرگونه نظریه پردازی در مورد زندگی پس از زندگی بی پایه و اساس و اوهامی خواهد بود. شناخت خود ؛ وجود ؛ هستی ؛ جهان و خداوند تنها و تنها از طریق شناخت طبیعت و کیهان امکان پذیر و میسّر می باشد و نه از راه غرق شدن در داستان های دینی در قالب آیات و روایات و احادیث انبیاء و اولیاء و تفاسیر قطور و پرحجم و بی محتوای آنها. چرخه تولد و مرگ های بیشمار کلیه افراد انسانی از مبداء تا معاد ؛ از نهایت کمال تا نهایت نقصان و باز گشت به نهایت کمال در پایان سَفَر آفرینش، فقط و فقط به همراهی و همگامی با تسلسل تولد و مرگ کیهان بر اثر نوسانات متوالی انقباض و انبساط و وقوع مه بانگ های بیشمار امکان پذیر است و نه از راه جدایی روح ؛ روان ؛ جان و نفس از کالبد. محیط و مرز جهان های موازی ؛ همسان و بیشمار در پهنه هستی و وجود نامتناهی ؛ بیکران و بینهایت بطور مطلق مسدود و نفوذ ناپذیر اند. این یک حقیقت شهودی است و الهام و القاء کلام الاهی در باطن و فهم و عقل انسان مدرن و آگاه و بیدار و هوشیار.
    • نور IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      4 2
      کاملا حرف های شما بی اساس و غلط است و دین اسلام و قرآن بهترین راه شناخت خداست
  • کم نام و نشان GB ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    1 3
    نه تنها روح بلکه ماده هم امر خداوند می باشد. ماده و روح بهمراه همدیگر یک نوسانگر عظیم دو قطبی را تشکیل می دهند که قطبین آن از هم جدا ناپذیر اند، اما قابل تبدیل به همدیگر. به این معنا که بدن های مادی که موجودات زنده و غیر زنده از آن برخوردارند، دارای قابلیت تبدیل به کالبدها و یا تن و بدن های روحی می باشند. روان لایه درونی قطب روحی می باشد. جان عامل حیات بخش و نفس ساکن سرا و منزل کالبد و یا تن و بدن مادی - روحی - روانی می باشد. همچنین برخلاف باور بعضی از اندیشمندان، مرگ در مقابل حیات و یا زندگی قرار ندارد بلکه نیم قلوی همزاد تولد می باشد. مرگ و تولد یک دوقطبی عظیم نوسانگر هستند و قطبین آن از هم جدا ناپذیر اند، اما قابل تبدیل بهمدیگر و یا تعویض نقش و جا می باشند. در لحظه بسته شدن نطفه در رحم مادر، قطب تولد این نوسانگر یکباره به نهایت وسعت خویش می رسد و در بطن خود قطب مرگ را در قالب یک بذر قابل رشد تا پایان حیات تن حمل می کند. در لحظه فرارسیدن اجل معلق ( مرگ بر اثر تصادفات ؛ بیماری های علاج ناپذیر؛ قتل ؛ جنگ) و اجل طبیعی براثر پیری و کهولت، بذر مرگ یکباره به نهایت رشد و وسعت خویش می رسد و همزمان قطب تولد به نهایت قِلَت می رسد و به بذر تبدیل می شود و در بطن قطب مرگ منتظر و خانه و پرده نشین می شود تا لحظه دریافت مجال و فرصت غلبه نمودن مجدد بر همزاد خویش و شکست وی و خانه و پرده نشین نمودن او. این فرصت طلایی مجدد پس از مرگ در این عالم نصیب هیچ انسانی نمیگردد تا بعد از وقوع مه بانگ بعدی و آفرینش و ظهور نوین همین عالم در سطحی برتر و کمال یافته تر از حالت فعلی و الا آخر تا رسیدن به معاد و عالم آخرت. نتیجه اینکه حقیقت وجودی انسان تنها روح نمی باشد بلکه هم کالبد تثلیثی ماده - روح - روان و هم سر نشین آن یعنی نفس در بستر امن و آرام و ساکن و پیوسته و کثرت ناپدیر و حیات بخش جان. در پایان برای روح گرایان و ماده گرایان که هرکدام به تجرد و برتری یکی از جنبه های دوگانه این خمیر مایه واحد و یگانه باور دارند، اظهار تاسف خودرا خدمت آنان بیان می دارم که هنوز به این درجه از سطح آگاهی و بیداری ارتقاء نیافته اند.
  • باز آمده GB ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 3
    دریافت پیام از عالم غیب تنها مختص افراد انسانی نیست که بر اثر تصادف یا حوادث طبیعی به حالت اغما یا کما فرو می روند و حیات بعضی از آنها دوباره احیا می گردد، بلکه کلیه افراد انسانی از ناچیز ترین و ناتوان ترین افراد انسانی گرفته تا تواند مند ترین آنها می توانند مشمول حال رحمت و فیض خداوند قرار گیرند و پیام دریافت دارند و چنین پیام هایی حتما نباید در قالب کلمات و جملات باشند بلکه حتا وزش یک نسیم ملایم ؛ قار قار یک کلاغ؛ جیک جیک یک گنجشک ؛ میو میو یک گربه ؛ افتادن یک سیب روی سر یک آدم که زیر یک درخت سیب نشسته باشد و حتا عو عو یک سگ در لحظات خاص و ویژه ای حامل پیام هایی از عالم غیب به بعضی افراد انسانی باشند و اغلب اوقات مورد توجه قرار نمی گیرند. این حقیر بر این باورم که عالم دنیوی - شهودی در خارج از عالم غیب قرار نگرفته و جدا از آن نیست بلکه یکی از ظهورات حالت های کلی عالم غیب می باشد. حالت های کلی و بیشمار عالم غیب در چهارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس مفاد ثابت و تغییر ناپذیر آن پشت سر هم با یک ترتیب خاص و شگفت انگیز و حیرت زا در قالب عوالم دنیوی - شهودی بیشمار از طریق وقوع سلسله قیامت ها ( به زبان علمی : مه بانگ های متوالی ) به ظهور می رسند و تجربه میگردند و آنهم هر بار در سطحی برتر و کمال یافته تر از سطوح قبلی و الا آخر تا معاد یعنی تا باز گشت به حالت اولیه کمال ایده آل بهشتی هستی و وجود. بنابراین طبق باور من و بر خلاف داستان آدم و حوای دینی ، ما انسانها از بهشت رانده نشده و از خداوند جدا نشده ایم بلکه پس از آفریده شدن همیشه در پیشگاه خداوند و در بهشت بوده ؛ هستیم و خواهیم بود. همچنین بهشت یک باغ نیست بلکه برترین حالت هستی و وجود می باشد و از آنجاییکه هستی و وجود نامتناهی و بیکران و بی نهایت اند، لذا هیچ چیزی نمیتواند از آنها به بیرون و خارج رانده شود. نیاز ما انسانها در اصل و ریشه به اثبات وجود خداوند و عالم غیب و رجعت به خداوند نیست بلکه شناخت مجدد خداوند و عالم غیب در حالت اولیه می باشد و در مبداء یعنی قبل از آغاز نزول هستی و وجود و رسیدن آنها به نهایت نقصان ، شناختی که هرکدام از ما افراد انسانی از آن برخوردار بوده ایم و بر اثر انقباض هستی و وجود و تبدیل آنها در مرکز جهان ( و جهان های بیشمار ) به دمای محض بطور کامل به سطح فراموشی رسیده است.
    • افسانه IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 1
      چه ارامش بخش بود توضیحاتتون. چطور میشه به شما دسترسی پیدا کرد تا ازتون یه سری سوالها رو بشه پرسید؟
  • عشرت IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 2
    با سلام برنامه زندگی پس از زندگی رو به نظر من باید ازش تجلیل به عمل آورد چون همین برنامه زندگی مرا متحول کرد این برنامه باعث شد خیلی ها در مورد اعمال خود دقت نظر داشته باشند من افراد زیادی را دیدم که متحول شدن بنده بعد از مشاهده این برنامه تمام کسانی را که در حقم جفا کرده بودند بخشیدم الان هرکسی حرفی میگه کاری می‌کنه خیلی راحت می بخشمش و سعی میکنم به دیدنش برم بهش محبت کنم جواب بدی رو با خوبی میدم نمی‌دونم انگار آدم دیگه ای شدم خیلی آروم شدم حتی برای کسانیکه بهم بدی کردم دلم میسوزه اصلا بدی کسی رو نمی‌خوام اول اینطور نبودم این برنامه بهم آرامش داد تمام کینه های درونم مردند و جاشون رو به محبت دادن انگار دست خودم نیست خیلی مهربان و دلسوز شدم عبادت میکنم سعی می کنم آدم خیری باشم زمین تا آسمان با شخصیت قبلی خود فرق کردم به نظر من آقای موزون قابل تحلیل هستند من از این دکتر بزرگوار آقای دکتر عباس موزون بی نهایت متشکرم برنامه ایشون فوق العاده است.
  • اشرف IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 3
    سلام تورو خدا این برنامه رو گسترش بدید من با دیدن این برنامه آرامش می گیرم خیلی ها متحول شدند به آرامش رسیدند این برنامه و تجربه گران آن همه پیام آور هستند کسانیکه می گن کی ازون دنیا خبر آورده بدونن که کسانی هستند که ازون دنیا خبر آوردند از آقای موزون بی نهایت ممنونم و سپاسگزارم
  • حسین IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    واقعاً انتظار از حوزه در برابر مسائل کلامی جدید بیش از این است. بیشتر توصیه های اخلاقی بود تا تبیین مسائل.
  • آراسته نیا IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    3 0
    خیلی جالبه نقد برنامه تلوزیونی میذارید و حتی کارشناس به خودش زحمت دیدن اون رو هم نمیده! معلومه سازندگانش توضیحاتی که به نفع خودشونه رو به ایشون میدن نه اون چه واقعا هست. این کار شما هدر دادن وقت مخاطب و بیت الماله. گناهش گردن تک تک حاظرین و برگزارکنندگان میمونه
  • فریده IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    5 0
    من تعجب کردم که گفتن با وجود قران و ائمه دیگه نیازی به ساختن این جور برنامه ها نیست یعنی الان مردم تو مسائل دینی هیچ مشکلی ندارن و همه رو شما آگاه کردین؟
  • سادات IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    1 1
    با سلام این برنامه یک برنامه پزوهشی است علم قادر به اثبات ماورا نیست بنابراین تحیل و درک تجربیات مرگ از عهده علم خارج است این برنامه رو خیلی قبول دارم و امیدوارم همه ازین برنامه درس بگیریم و نسبت به اعمال خود واقف باشیم سپاس از آقای موزون
  • مجتبی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
    1 0
    امان امان از دست شماهااااا
  • Reza IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    کلا اقایون خودشون رو تو هر زمینه ای مایل به اظهار نظر میدونن....
  • حمیده IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    ذره بین نقد...؟،حتی به خودتون زحمت ندادید یک بار این برنامه رو ببینید ...
  • حمیدرضا IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 4
    در یک سایتی دیگر یک منتقد این برنامه رو توهم و خیال نقد کرده بود که میخوام این حرفم رو بهش بزنم : تمام نقد شما که میفرمایید به احتمال زیاد این تجربه هایی که مهمانان برنامه میگن توهم و خیال هست با یک حرف باطل هست که شما منتقد عزیز اگه به این مسئله فکر کرده بودی اصلا اینجوری نقد نمیکردی و این مسئله این هست که تا حالا کدوم توهم و خیالی وجود داشته که بتونه حرفها و کارهایی که دیگران داشته اند انجام میدادند رو ببینه و بعد از به هوش اومدن ازشون سوال کنه که من دیدم فلان کاری رو داشتی انجام میدادی یا فلان حرفی داشتی میگفتی و اون افراد هم کاملا تایید کنن که درست هست ؟ شما اگر منتقد حرفه ای هستی یا اینکه ادعای منتقد بودن رو داری چجوری این مسئله رو یادت رفته نقد کنی ؟ پس با نقدت مردم رو به خطا ننداز بنده اصلا نمیخوام این برنامه رو تایید یا رد کنم اما نقدتون کاااااملا اشتباه و کودکانه بود
  • اکرم IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 2
    سلام خسته نباشید. چطور میتونم صحبتی با آقای عباس موزون داشته باشم؟ خیلی مهمه
  • علی ملکی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    4 1
    برنامه سال جدید واقعا ساختگی به نظر میرسه برنامه نسبت به سالهای اخیر بسیار جهت دار و مصنوعی ساخته شده
  • ناشناس IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 2
    با سلام متاسفانه ما به جای اینکه از اینگونه برنامه ها درس بگیریم و خودمون رو اصلاح کنیم سعی داریم فقط نقد کنیم کسانیکه ازین برنامه انتقاد می کنند باید بگم که نقد آنها فوق العاده ضعیف است چون بنده تجربه مرگ داشتم بنابراین این برنامه را تایید می کنم به نظر من این برنامه بی نظیره حق آقای موزون که این همه زحمت کشیدند این نیست که اینقد قدر نشناسی کنیم همیشه بزای نادیده گرفتن اعمال خود توجیهی داریم
  • فاطمه IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 2
    سلام.متاسفانه بعضیا نقدکردن براشون راحت تر از تجلیل و تشویق کردن هست. تنها برنامه ای که ما از این تلویزیون میبینیم همین زندگی پس از زندگی هست.میخواهید درب همین را هم تخته کنید؟بسم الله.
  • اهورا IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 1
    اولآ که مرگ یعنی جداشدن روح از بدن و سرگردانی در عالم برزخ دومآ اسم این برنامه بهتر بود میشد تجربیات بعد از بیهوشی .کاش اینهایی ک ب اصلاح مرگ موقت داشتن از دنیای برزخ خبر میاوردن نه دنیای خودمون ک بالاسر جسدشون ایستادن و وقایع رو نظاره میکنن و دارن دستوپا میزنن بفهمونن ک زنده هستن.البته این برنامه خوب بود چون اگه آدم وجدان و انسانیت داشته باشه تلنگری میخوره ک ظلم نکنه حق خوری نکنه.
    • دل را به خدا بسپار IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 2
      متاسفم که هیچ علم و آگاهی ای ندارید و نه به حرفی که میزنید کمی معتقدید...چون میگید هرچند برنانه خوبیه و اگه کسی وجدان و انسانیت داشته باشه و این برنامه را ببینه تلنگر میخوره و وجدانش بیدار میشه و ظلم و... نمیکنه... متاسفم که وجدان خفته(یا شاید بهتره بگم مُرده ی شما) بیدار نشده که شاید اونایی که درموردشون مغزتان را پر کرده اید که چطور میخواهند جواب دهند، برحق باشند و بهتر است از فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای و... فاصله بگیرم و از جاهای مطمئن دنبال حق و حقیقت باشم. اینجاست که آدم میرسه به همون شعر که میگه هر کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند... اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
  • مریم IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 2
    سلام این برنامه عاااااااالی است خدابه شماقوت وتوفیق روزافزن عطا کند
  • الهه IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 1
    بسیار جای تأسف است که بزرگان و عالمان ِ دین از مشکلات ِ جامعه ی خود انقدر بی خبر باشند... آیا شما از حوزه تا به حال خارج شده اید، در فضای واقعی و مجازیِ جامعه چرخی زده اید...آدم های بسیاری امروزه حتی در اصل اول دین که حضور خداست شک دارن چه برسد به فرع و.... حالا یک انسانی پیدا شده با یک تیم ِ کاربلد و کوشا، با خبرها و استدلالات علمی و منطقی جوری وجود ِ دنیای پس از مرگ رو ثابت کرده که کافران ایمان آوردن و از دین برگشتگان ِ جوان و پیر به دین برگشتند.... خواهش میکنم از این برنامه ها حمایت کنید، هر چقدر هم ما بگیم حق مطلب ادا نمیشه که این برنامه چه انقلابی در دین گریزیِ نسل ِ جوان ٍ جامعه داشته است.... خداوند به همه ی آنها قوت و توان بدهد انشالله
  • فراهانی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 1
    همیشه یه عده نگران تشکیلات خودشون هستند تا واقعیت
  • قلی زاده IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 5
    وقتی خورشید هست چه نیازی به شمع وقتی قرآن هست چه نیازی به شهادت دیگران بابا قرآن بخوانیم خوب بخوانیم امان از غربت قرآن واهل بیت علیهم السلام دلخوش به فانوسم مکن اینجا مگر خورشید نیست
  • حسن زاده IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    متاسفانه شب ها كه اين برنامه سرگرمى در ماه مبارك رمضان احراء ميشد عزيزان در حال خواب و استراحت و آماده شدن براى روزه فردايشون بودند و حالا كه دعوت شده اند بجاى نقد كردن برنامه مطالبى درست و بر اساس قرآن مجيد بيان ميكنند كه ربطى به ريزه كارى هاى برنامه عامه پسند زندگى پس از زندگى ندارد. در اين برنامه بوى فساد ضداسلامى عمدى يا غير عمدى بلندشده اين برنامه وجاهت علوم دينى ندارد وجاهت علوم پزشكى هم ندارد و چون پاى صدا و سيما درميان است. دانشمندان رده بالا تا حدى سكوت اختيار كرده اند كه قوه قضاييه وارد شوند
    • با اجازه ناشناس IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      0 1
      اين ديدگاه متفاوتى بوده من نميخواهم وارد اين مقوله بشوم. ولى اگر قرار باشد دست دشمن مخصوصا صيهونيست در كار باشد خوب ميدانند چگونه ضد اسلام برنامه ريزى كنند چگونه مجرى برنامه اقاى موزون را هم فريب بدهند. فريب دادن صدا و سيما فريب دادن علماء و دانشمندان فريب دادن مردم عامى برايشان آسان است. نديديد در ترور شهيد فخرى زاده چه كردند؟ چقدر دير تر متوجه شديم ؟
  • سيد جواد IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 0
    اگر شما هم ميخواهيد درباره زندگى پس از زندگى بيشتر بدانيد بايد نظرات حجت الاسلام والمسلمين رضا غلامى را خوانده باشيد ايشان جاى خالى هم براى شك وترديد گذاشتند. برداشت من از اين برنامه ظاهرا مردم پسند اين بود كه بوى شيطنت ضد اسلامى بلند شده است. شايد لازم باشد اقاى موزون فعلا ممنوع الخروج بشوند. تا نظر قوه قضائيه چه باشد. ان شاء الله خبر در پيش بأشد.
    • محمد رضا IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      من رفتم و نظرات اقاى حجت الاسلام و المسلمين رضا غلامى را خواندم دو سه بار هم خواندم با كلماتى مثل ( كما ) برخورد كردم دير متوجه شدم منظورشان Coma همان اغماء است كلمات ديگرى را هم به فارسى نوشتند با كمى تلاش فهميدم منظورشان Nihilism پوچ گرايى است و متافيزيك كه همان تصورات ماوراء طبيعت ، بگذريم ، حيف است نظرات اين جوان دانشمند خوانده نشود.
    • محمد رضا IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      من رفتم و نظرات اقاى حجت الاسلام و المسلمين رضا غلامى را خواندم دو سه بار هم خواندم با كلماتى مثل ( كما ) برخورد كردم دير متوجه شدم منظورشان Coma همان اغماء است كلمات ديگرى را هم به فارسى نوشتند با كمى تلاش فهميدم منظورشان Nihilism پوچ گرايى است و متافيزيك كه همان تصورات ماوراء طبيعت ، بگذريم ، حيف است نظرات اين جوان دانشمند خوانده نشود.
  • محمد رضا IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    ضمن قدردانى از دست اندرگاران حوزه نيوز كه واقعا برترى خودرا نشان ميدهند من اين ماجرا را پيگيرى ميكنم. اكنون پيشنهاد ميكنم خودتان در انترنت با اين آدرس جستجو كنيد: Life after Life Dr. Raymond Moody و ببينيد درسال 2015 ميلادى چه اتفاقى افتاده است. أكنون سال 2023 ميلادى است.
  • راغبی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    مطالعه ترجمه کتاب زندگی پس از زندگی ریموند مودی به قلم مرحوم دکتر فرخ سيف بهزاد چاپ سال 1363 به همه علاقه مندان توصیه میگردد با مطالعه این کتاب به بسیاری از سوالات و نقدها پاسخ داده میشود لینک دانلود رایگان کتاب از کتابخانه مجازی ادبیات https://eliteraturebook.com/books/view/14826/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA+%D8%A8%D9%87+%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C