دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انتخابات ریاست جمهوری 1400

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی گفت: برخورداری از روحیه و رویکرد جهادی و انقلابی و نیز توان بالای مدیریتی از جمله شاخصه های مهم نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری است.

دکتر علی اصغر حبیبیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهمیت و اولویت حضور حداکثری و گسترده مردم در انتخابات اظهار داشت: بعد از مساله ضرورت مشارکت حداکثری، راهبرد اصلح گزینی حائز اهمیت است یعنی این که بر اساس معیارها و ملاک ها در تراز انقلاب اسلامی، چه فردی شایسته رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری است و در این میان وظیفه ما هم در بحث پرشور کردن انتخابات و هم در مقوله شناخت و معرفی و تبلیغ فرد اصلح چیست.

حضور حداکثری؛ راهبرد اصلی و دارای اولویت

وی افزود: وقتی از راهبرد صحبت می کنیم منظور بهره گیری از همه طرح ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر آن هم با حداکثر بهره وری و حداقل هزینه است و لذا قبل از هر چیز باید از همه زمینه ها و طرح ها برای رسیدن به مقصود اصلی یعنی حضور حداکثری مردم استفاده کنیم.

وی گفت: این دوره از انتخابات، نخستین انتخابات در شروع قرن جدید است که طبعاً شاخصه ها و ویژگی های متمایزی دارد، ضمن آن که در آغاز دهه پنجم عمر مبارک انقلاب نیز این مساله حائز اهمیت است.

کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی افزود: اهمیت دیگر از این جهت است که اولین انتخابات در بحث گام دوم انقلاب به شمار می رود که ان شاء الله نتیجه آن در مسیر اهداف متعالی انقلاب  و نظام باشد.

چرایی لزوم تشکیل دولت جوان مؤمن و انقلابی

وی گفت: مقام معظم رهبری هیچ گاه به صورت مصداقی در انتخابات ورود نکرده اند اما این بار بر لزوم اهمیت تشکیل دولت جوان مؤمن و انقلابی تأکید کردند، چه آن که در این دولت کسانی که توانمند و مومن و متعهد و متخصص هستند باید بر سر کار بیایند و مشکلات را رفع کنند.

وی افزود: ایشان فرمودند که راه حل مشکلات، دولت جوان، انقلابی و حزب اللهی و با رویکرد جهادی است که خود این مساله نیز برگرفته از محتوای بیانیه گام دوم است و ان‌شاءالله در عرصه مردم سالاری دینی شاهد تحقق همین مساله باشیم.

رمز پایندگی و مانایی نظام در بستر انتخابات

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: به هر صورت انتخابات در هر نظام مردم سالاری، شاخصه مهمی است، به این جهت که در انتخابات مشخص می شود که اداره مملکت بر اساس اراده مردم است و اصل ششم قانون اساسی کشور ما نیز همین را می گوید، ضمن آن که به واسطه انتخابات، نظام تازگی و پایندگی و مانایی خود را پیدا می کند و نیروهای جدیدی با طرح های نوینی بر سر کار می آیند.

وی بیان داشت: واقعیت آن است که در برخی از کشورهای منطقه ما اساساً دموکراسی برقرار نیست اما در کشور ما، ویژگی مردم سالاری دینی یک مساله بسیار مهمی است و ما باید بدانیم که به واسطه انتخابات هر گونه تهدید و تحریم و توطئه از جانب بدخواهان انقلاب برطرف می شود به خصوص که همان طور که عرض شد، به واسطه انتخابات خون تازه ای بر پیکره دولت و حاکمیت ایجاد می شود.

تقویت عزت و آبروی نظام در عرصه بین الملل

حبیبیان همچنین خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این که حضور آگاهانه مردم در انتخابات باعث تقویت عزت و آبروی نظام در عرصه بین الملل است و به همین خاطر از نگاه مقام معظم رهبری راهبرد حضور حداکثری حتی مهم تر از اصلح گزینی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مهم ترین شاخصه های کاندیدای اصلح ابراز داشت: مساله مهم و ریشه ای که در بیانات امام و رهبری نیز همواره مطرح شده، بحث ایمان و تقوا و تدین است و لذا ما نیاز به رئیس جمهوری با این ویژگی ها داریم که با رویکرد جهادی و حزب اللهی به دنبال حل مشکلات کشور باشد.

ایمان و توان بالای مدیریتی؛ شاخصه مهم نامزد اصلح

وی افزود: یکی از شاخصه ها، توانمندی و قدرت بالای مدیریتی است و این که این ها با رویکرد جهادی ممزوج شود. عالم بودن و متعهد بودن و شناخت دقیق ظرفیت های کشور از دیگر بایسته هاست که توان مدیریتی به این مساله کمک می کند.

عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی همچنین بیان داشت: مساله مهم بعدی این که کاندیدای اصلح کسی است که حقیقتاً مردمی باشد و از مردم و برای آن ها باشد و تلاش هایش از جنس مردم باشد، ضمن آن که ظرفیت های عظیم مردمی در ابعاد و عرصه های مختلف را به میدان بیاورد.

اهمیت و ضرورت روحیه انقلابی و فسادستیزی

وی با اشاره به این که شجاعت در دفاع از حقوق مردم و نهراسیدن از زیاده خواهی بیگانگان از دیگر شاخصه هاست، گفت: نامزد اصلح کسی است که با روحیه جوانی از ظرفیت نسل جدید به درستی استفاده کند، ضمن آن که به معنای واقعی کلمه، انقلابی باشد و غرب گرا و غرب گدا.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که ما هر وقت روحیه انقلابی داشتیم پیش رفتیم و هر وقت روحیه انقلابی وجود نداشت به مشکل جدی برخورد کردیم.

حبیبیان همچنین افزود: مساله مهم بعدی فسادستیزی است، چه آن که در این خصوص باید توجه داشت فساد در کشور متاسفانه عمدتاً متوجه قوه مجریه است که باید این ها را رفع کرد و جلوی سوء استفاده از بیت المال و حقوق های نجومی و رانت خواری را گرفت تا شاهد تحقق عدالت به معنای واقعی کلمه باشیم و البته در این زمینه قوای سه گانه باید به هم کمک کنند.

اولویت منافع و مصالح ملی بر مباحث جناحی و باندی

وی بیان داشت: از این نکته کلیدی هم نباید غافل شویم که کسی که رئیس جمهور می شود به هر حال رئیس جمهور و مسئول همه مردم است نه این که بخواهد قبیله ای و گروهی و باندی و حزبی عمل کند، بلکه باید برایش منافع و مصالح ملی همواره در اولویت باشد.

این کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی با تأکید بر اهمیت توجه به بُعد ساده زیستی و تجملاتی نبودن در بررسی شاخصه های کاندیدای اصلح انتخابات ریاست جمهوری گفت: رعایت تقوا، ایمان و عدالت محور بودن از شاخصه های کلیدی است، چه آن که بر اساس آموزه های ناب دینی ما، کسی که تقوا داشته باشد خدای متعال به او نورانیت و نصرت می دهد و یاری گر او در همه حال است

وی با اشاره به این که رزق مادی و معنوی در سایه ایمان و تقوا حاصل می شود، افزود: از دیگر مسایل مهم در خصوص رئیس جمهور، ناظر به قانون گرایی است و لذا او نباید قانون گریز باشد و احیاناً خود را برتر از قانون بداند بلکه رئیس جمهور بر اساس اصول قانون اساسی، مسئول اجرای قانون است.

رسیدگی به وضع محرومان و مستضعفان جامعه

حبیبیان در خاتمه سخنان خود با بیان این که رسیدگی به وضع محرومان جامعه و دفاع از مستضعفین از دیگر شاخصه های کاندیدای اصلح است، گفت: ما نیاز به رئیس جمهوری داریم که حقیقتاً مرامش مثل سردار دل ها شهید سلیمانی باشد و برای او خدمت به آحاد مردم به خصوص محرومان در اولویت باشد و ان‌شاءالله با حضور بابصیرت و یکپارچه مردم در انتخابات شاهد روی کارآمدن رئیس جمهور و دولتی باشیم که به فکر مردم است و عزت و عظمت نظام برایش دارای اولویت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha