پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام روح الله راسل

حوزه/ حجت الاسلام روح الله راسل گفت: امروز آمریکا به عنوان شیطان بزرگ باید به مردم شناسانده شود؛ شناخت دشمن از نان شب برای مردم واجب تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام روح الله راسل در نشست تبیین معیارهای انتخاب اصلح بر مبنای آیات قرآن کریم که از سوی معاونت آموزشی تربیتی جامعة الزهرا سلام الله علیها برگزار شد گفت: آیات فراوانی از قرآن کریم ناظر به مسئله حکومت و مسائل سیاسی و اجتماعی وجود دارد؛ ما اگر سراسر قرآن را بررسی کنیم در همه اجزای آن آیات سیاسی اجتماعی و مربوط به حکومت و دولت اسلامی قابل رؤیت است.

وی افزود: مشکلات یک کشور را قرار نیست یک نفر حل کند؛ مشکلات کشور را همه با هم باید حل کنیم؛ هم دولت و هم ملت همه و همه مسئول هستیم.

این پژوهشگر اجتماعی  اظهار داشت: باید کسی که می خواهد رئیس جمهور شود باید با نگاه قرآنی بشر را ببیند؛ اگر کسی این نگاه را داشت می توان گفت نامزد اصلح است.

وی با اشاره به دیدگاه قرآن کریم به مسائل مختلف حیات بشر گفت: در نگاه قرآنی تمام مسائل به موضوع اقتصاد، پول و مال خلاصه نمی شود و مباحث فرهنگی هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ زیرا انسان موجودی نیست که تمام حوائج او با مادیات قابل برآوردن باشد.

حجت الاسلام راسل تصریح کرد: نکته ی دیگر این است که اگر نگاه ما به ترتیب حوائج انسان اصلاح شود انسان به معنای واقعی کلمه در جامعه اسلامی رشد می کند.

وی افزود: یکی از مسائلی که در زندگی انسان بسیار نقش آفرینی می کند، مسئله قصه و داستان است؛ در آیات قرآن کریم می بینیم که خداوند خطاب به پیامبرش می فرماید: «فَاقْصُصِ الْقَصَصَ»، ای پیامبر برای مردم داستان بگو ، زیرا مردم به وسیله داستان متذکر می شوند؛ داستان جایگاه ویژه ای در قرآن دارد.

این محقق علوم دینی گفت: در قرآن داستان های متعددی بیان شده، حال سوال این است که قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت بشر، اولین داستانی که بررسی می کند کدام است؟

وی خاطرنشان کرد: اولین داستان در قرآن کریم، حول موضوع خلقت انسان می باشد؛ خداوند در این داستان، حوائج انسان را یک به یک برمی شمرد که نشان می دهد خداوند به عنوان خالق، مالک و رب انسان که بناست انسان را پرورش دهد، حوائج او را به چه ترتیب می بیند و به چه ترتیبی برآورده می کند.

حجت الاسلام راسل ضمن نقد نگاه غرب به انسان گفت: نگاه جهان غرب به بشر، یک نگاه مادی است؛ لذا در هرم حوائج، اندیشمندان غرب اولین حاجت های انسان را به نیازهای اولیه از قبیل خوردن و خوابیدن خلاصه کرده و در حاجت های انتهایی مباحث علم و دانش را مطرح می کنند.

وی افزود: جهان غرب حاجت انسان را ابتدا در شکم او و محدود به مباحث اقتصادی می بینند.

پژوهشگر دینی اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم ضمن بیان حوائج انسان، اولین نیاز و حاجت او را به عنوان یک پیش فرض، لباس و پوشش معرفی می کند، یعنی انسان اساساً بدون لباس فرض نمی شود.

وی با اشاره به موضوع انتخابات گفت: کسی که می خواهد رئیس جمهور بشود، باید به مسئله پوشش به حد و اندازه اهمیت خودش توجه کرده، و در این مسیر از روش های قرآنی بهره گیرد؛ البته افراط و تفریط در این مسئله درست نیست.

حجت الاسلام راسل تصریح کرد: مسئله حجاب مسئله ای جدی است که رئیس جمهور آینده باید به آن نگاه درستی داشته باشد؛ به طوری که نه چکشی و نه قهری با آن برخورد شود.

وی ادامه داد: مسئله حجاب مثل بسیاری از مسائل دیگر، معلول مسائل دیگری می باشد که با عنایت به آن مسائل، این مسئله نیز که حل شدنی است.

این محقق  حوزوی خاطرنشان کرد: در مواجهه با مسئله ای همچون اقتصاد که امروز از رایج ترین مسائل مبتلا به در جامعه ماست نباید به پیش فرض انسانیت و بشریت یعنی مسئله پوشش و حجاب بی توجهی شود.

وی ضمن انتقاد به اندیشه های روشنفکرنما گفت: اگر مسئله حجاب از سوی نامزدی با نام روشنفکری تحقیر شود، آن نامزد علاوه بر عدم صلاحیت، صالح نیز نمی باشد.

وی ادامه داد: در نگاه قرآنی به حوائج انسان برخلاف نگاه غربی، اولین حاجت و نیاز بشر علم آموزی و کسب معرفت است؛ لذا با نگاه قرآن در میابیم که نیاز مهم انسان و کشور علم است.

حجت الاسلام راسل بیان داشت: رشد علمی در دین و همین طور رشد علمی در علوم روز به عنوان یک نیاز مهم و اساسی، باید در دولت آینده محقق شود.

وی در بیان برخی ویژگی های رئیس جمهور تراز انقلاب گفت: رئیس جمهور آینده باید اهل حرکت علمی و استفاده جدی و غیر شعاری از نخبگان در حل مسائل کشور باشد، از حرکات پوپولیستی به دور و از فعالیت برای جلب تشویق و تحسین ظاهری مردم خودداری کند.

وی  ادامه داد: حاجت دوم از نگاه قرآن، احترام است؛ یکی از مصادیق مهم این حاجت در بحث انتخابات، مسئله ترک دروغ گویی می باشد؛ صداقت در واقع نوعی کرامت است.

وی با اشاره به اینکه مردم از مسئول اداره کشور توقع شنیدن مطالبی را دارند که امیدوار کننده و اجرا شدنی باشند گفت: اما اگر آن شخص مسئول در آینده از اجرای آن وعده ها کوتاهی کند، مردم نسبت به مشارکت در انتخابات دلسرد می شوند؛ لذا نامزدی اصلح می باشد که دروغ را پلید بشمارد و راه صداقت را پیشه قرار دهد.

حجت الاسلام راسل بیان داشت: یکی از مصادیق مهم احترام به مردم از سوی رئیس جمهور، مسئله اشتغال است و اقتصاد صدقه ای نیست.

وی افزود: خداوند با حکمت بالغه خود سومین حاجت از حوائج انسان را در مسئله دشمن شناسی می بیند و دشمن انسان را به او که شیطان است معرفی می کند.

محقق دینی تأکید کرد: امروز آمریکا به عنوان شیطان بزرگ باید به مردم شناسانده شود؛ شناخت دشمن از نان شب برای مردم واجب تر است.

وی به نقل بیانی از سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: در یکی از فرمایشات سردار سلیمانی می بینیم که می فرماید"بالاترین خیانت مسئولین جامعه اسلامی این است که جای دوست و دشمن را برای مردم عوض کنند".

حجت الاسلام راسل در تشریح یکی دیگر از حوائج بشر بیان داشت: حاجت چهارم نیاز به مسکن است؛ مسکن به معنی جایی برای سکنّت و آرامش می باشد؛ لذا رئیس جمهور باید نگاه ویژه به مسئله مسکن داشته باشد.

وی گفت: حاجت پنجم مسئله همسرگزینی و فرزندآوری است؛ البته در این مسئله مسکن نقش مقدمه دارد، هنگامی که تهیه یک مسکن جزء آمال و آرزو های جوانان باشد مسئله ازدواج نیز با مشکل مواجهه می شود.

پژوهشگر دینی در ادامه افزود: حاجت ششم برای بشر از نگاه آیات قرآن کریم فضای سبز، نشاط و تفریح حلال است؛ رئیس جمهور باید در مسئله گردشگری و پارک ها و فضای سبز برنامه های اجرایی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حاجت هفتم از نگاه قرآن برای آدم ابوالبشر مسئله خوراک می باشد؛ یکی از مصادیق در این مسئله کار و تلاش رئیس جمهور برای کاهش بیماری ها و بهداشت و سلامتی مردم است؛ این کار با استفاده خوراک حلال قابل انجام می باشد به نحوی که مردم واقعاً سالم زیست کنند؛ به طور مثال جامعه باید از محصولات تراریخته که سرشار از زیان هستند به دور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha