پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی بررسی کارکرد ادبیات داستانی امربه معروف و نهی از منکر

حوزه/ نشست تخصصی کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر با حضور اساتید فن و رئیس و دبیر این کنگره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست تخصصی کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر در خبرگزاری حوزه در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین روح الله مختاری در این نشست گفت: یکی از مترقی ترین دستورات دین مبین اسلام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است؛ در ارتباط با این فریضه در قرآن کریم آمده است: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ».

وی افزود: در رمان و داستان یک همزادپنداری جدی بین شخصیت های داستان و مخاطبین آن به وقوع می پیوندد؛ به ویژه زمانی که رمان به خوبی و به طور دقیق نوشته شده باشد.

رئیس کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: در سال گذشته اولین کنگره شعر امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد؛ در قدم دوم ادبیات داستانی و سپس ادبیات نمایشی مورد پیگیری این کنگره است.

وی با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ مقاومت در جامعه اسلامی گفت: ما باید بتوانیم مردم جامعه را با مفاهیمی همچون مقاومت همراه کنیم؛ این منطق به طور ویژه باید به قشر جوان و نوجوان جامعه منتقل شود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری تصریح کرد: کنگره شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر کاملاً مردمی بوده و تاکنون هیچ گونه بودجه دولتی دریافت ننموده است.

مهدی فیروزجایی، از داستان نویسان حوزوی کشور در این نشست ضمن برشمردن ویژگی های قالب رمان گفت: در رمان به شدت از مستقیم گویی و از رو حرف زدن گریزان هستیم؛ در رمان عناصر کنایه، اسطوره ها و ابهام ها به شدت دخیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: نویسنده و هنرمند اساساً علت غایی و هدفش از خلق اثر نزدیک کردن خود و مخاطب به حق است؛ این دیدگاه از منظر فیلسوفان هنر اسلامی می باشد.

این کارشناس ادبی با تأکید بر اینکه هنر ابزاری برای انتقال پیام است گفت: همه عناصر داستانی اگر در آن ها ریز شویم می بینیم که باید به گونه ای به کار گرفته شوند که انتقال دهنده های خوبی برای پیام اصلی یعنی همان نزدیک کردن مخاطب به حقیقت باشند.

وی عنوان داشت: ما نویسندگان اعم از طلبه ها و سایر اقشار و حتی روشنفکران هر اثری که تولید کنیم می تواند در خدمت امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرد؛ اما باید در همه آن ها حواسمان باشد که این به مخاطب القاء نشود که نویسنده دارد مرا امر به کاری و یا نهی از امری دیگر می نماید.

فیروزجایی با اشاره به سیره معصومین علیهم السلام تصریح کرد: ما هر دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم امر به معروف و نهی از منکر را در سیره معصومین علیهم السلام داریم.

وی اظهار داشت: در رمان و داستان وقتی پیام با هنرمندی و به طور دقیق منتقل می گردد هیچوقت بین مخاطب و نویسنده تقابل ایجاد نمی شود؛ در این جاست که مخاطب به خوبی جذب داستان شده و پیام داستان هم خواه یا ناخواه به وی منتقل خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما باید به این نکته توجه کنیم که بیان احکام در قالب رمان حوصله و ذکاوت بیشتری را می طلبد؛ و این در حالی است که آموزه های اخلاقی به شکل راحت تری در قالب داستان می گنجند.

وی در پایان ضمن تأکید بر ضرورت آموزش و تقویت نویسندگان گفت: باید در زمینه آموزش و تقویت نویسندگان برنامه ریزی شود؛ این کار با چندبار اجرایی شدن ثمرات لازم را به دنبال نخواهد داشت و نیازمند تلاش های چندساله است.

حجت الاسلام دکتر علی آرمین، سپس به ایراد سخن پرداخت و گفت: رمان یک دنیایی را می سازد که قبلاً واقع نشده است؛ بلکه این نویسنده است که دنیایی را با رویکردی جدید ارائه می دهد و نوعی آینده نگری می باشد.

وی افزود: رمان وسیله ای است که دایره استفاده افراد از معارف دین را گسترش می دهد تا تعداد مخاطبین بیشتری از این معارف بهره مند گردند.

این کارشناس ادبی ادامه داد: وی افزود: رمان یکی از راه های ارتباط گیری عالِمین دینی با توده مردم جامعه است و از این طریق می توان پیام دین را بدون اینکه مخاطب از قبل با اصطلاحات و مفاهیم دینی آشنایی داشته باشد به وی منتقل کرد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم علامه جعفری می فرمایند حاضرم تمام زندگی خود را بدهم تا مردی همچون ویکتور هوگو داستانی در مورد حضرت امام حسین علیه السلام بنویسد.

حجت الاسلام آرمین گفت: ما باید داستان نویسی را به افراد فعال در مجامع فرهنگی همچون هیئات مذهبی، پایگاه های مقاومت بسیج و کانون های مساجد آموزش دهیم و منتظر نمانیم افرادی خارج از مجموعه روحانیت و مؤمنین بار این امر را به دوش بکشند.

این داستان نویس اظهار کرد: مطالب علمی صرف مخصوصاً برای قشر نوجوان جذابیت چندانی ندارد؛ اما رمان می تواند همان مطالب علمی را در قالبی سرگرم کننده که خستگی را به دنبال ندارد ارائه دهد.

حجت الاسلام حسین علاءالدین در این نشست با اعلام اینکه ما در سال گذشته توفیق پیدا کردیم کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر را با مرکزیت استان البرز تشکیل دهیم خاطرنشان کرد: در بخش شعر بیش از ۲۰۰۰ اثر با موضوع امر به معروف و نهی از منکر از سراسر کشور برای این کنگره ارسال شد.

وی افزود: فراخوان ملی دریافت آثار داستانی را اعلام کرده ایم که تا آخر خرداد ماه سال جاری ادامه دارد و تاکنون نیز ۲۸۶ اثر در این باب دریافت شده است.

دبیر کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر گفت: در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر قطعاً ادبیات داستانی می تواند تأثیرگذار باشد؛ کتابی که در شرح زندگی شهید ابراهیم هادی نوشته شد از نمونه های موفق در این زمینه است.

وی ادامه داد: تأثیر داستان آنچنان بالاست که خداوند متعال در قرآن کریم از این ابزار برای انتقال آموزه های اسلامی استفاده کرده اند.

حجت الاسلام علاءالدین گفت: باید در زمینه انتقال صفات و کردار نیک علمای اسلام به جامعه تلاش شود تا در قالب رمان و داستان این اوصاف و حالات به اقشار مختلف مردم منتقل گردند.

در این نشست از کتاب داستانی «دره گوزن ها» نوشته حجت الاسلام والمسلمین روح الله مختاری رونمایی شد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در توضیح موضوع این کتاب گفت: داستان دره گوزن ها ناظر به وضعیت امروز کشورمان است؛ بنده  سعی کرده ام فریب ها و نیرنگ های دشمنان در طول سال های اخیر را در قالب داستانی جذاب و تمثیلی ترسیم نمایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha