شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جلسه تبیینی و تحلیلی انتخابات ویژه مبلغان، نخبگان و طلاب و فضلای استان های مرکزی، البرز، تهران و قم

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه گفت: حضور در انتخابات و دادن رأی به شخصی که اصلح می دانیم، لبیک به ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی سیدالشهداست؛ امروز همچنان هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی امام حسین (ع) بلند است و باید امام زمان خود را نصرت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله محسن اراکی در جلسه تبیینی و تحلیلی انتخابات ویژه مبلغان، نخبگان و طلاب و فضلای استان های مرکزی، البرز، تهران و قم که در مسجد مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، اظهار داشت: نظام سیاسی از نظر اسلام دارای دو پایه «مشروعیت» و «قدرت» است؛ هر نظام سیاسی اگر بخواهد نظام سیاسی مشروع و عادلانه ای بوده و تحقق پیدا کند، نیازمند به این دو پایه است.

وی ابراز داشت: مشروعیت به این معناست کسی که می خواهد قدرت را در دست بگیرد، باید معلوم شود به چه حقی به چنین جایگاهی تکیه می زند؛ آیا او مشروعیت دارد یا خیر؟ چرا دیگری نیاید؟ او باید حقانیت داشته باشد و اگر حقانیت با او نباشد، نظام سیاسی جائر خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: در نظام سیاسی اسلام گفته می شود این حقانیت از خدای متعال گرفته می شود؛ چراکه خدای متعال، فرمانرواست و او حق دارد جایگاه را به دیگران بدهد؛ مُلک دست خداست و فرمانروایی از آن اوست و تعیین جانشین، از آنِ خدای متعال است که اولین جانشین ایشان، رسول خدا(ص) بوده است و بعد از ایشان، ائمه اطهار (ع) به عنوان جانشینان تعیین شده و ولی فقیه نیز در دوران غیبت، جانشین امام معصوم (ع) مشخص شده است.

عضو هیأت رئیسه جامعه مدرسین تصریح کرد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که مشروعیت نظام سیاسی به تنهایی کفایت نمی کند؛ چراکه بدون اطاعت و تمکین مردم برای حاکمیت حاکم عدل، نظام سیاسی ایجاد نخواهد شد.

این استاد حوزه بیان داشت: حاکمی که حاکمیت او مشروع است، اگر مردم، حامی و یاور او باشند، می تواند حکومت عدل را اجرا نماید و اگر مردم اطاعت و یاری نکردند، قدرت دست افرادی می افتد که همانند امروز، بشریت را به روزگار سیاه نشانده اند و که شاهد نمونه آن در سوریه، عراق، یمن، فلسطین، لبنان، افغانستان و ... هستیم.

آیت الله اراکی اظهار داشت: مردم مسئولند که حاکم حق را یاری و نصرت کنند و علت تحقق غیبت امام معصوم (ع)، یاری نکردن مردم است؛ حادثه پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) جهش اعلان یاری بود؛ به این معنا که جامعه اسلامی پیرو ائمه اطهار (ع) در ایران آماده شد و انقلاب اسلامی ایران را رقم زد.

وی با اشاره به اینکه همه باید پای صندوق های رأی بیایند، ابراز داشت: آمدن پای صندوق رأی به این معناست که به امام زمان (عج) و نائب ایشان، قدرت اعمال حکومت می دهیم و مطابق با آیات قرآن کریم، اگر این کار را انجام ندهیم، باید در روز قیامت پاسخگو باشیم.

حضور در انتخابات، لبیک به ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی سیدالشهداست

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: همه باید فکر کنیم که چه شد قریب به ۵۰ سال پس از حکومت رسول خدا(ص)، حادثه کربلا رقم خورد و آن ظلم ها و ستم ها انجام شد؛ همه این مسائل به دلیل عدم یاری و نصرت امام زمان آن روز بود.

عضو هیأت رئیسه جامعه مدرسین تصریح کرد: برخی بیان می کنند چرا امام زمان (عج) ظهور نمی کند؟ که باید گفت قرار نیست امام زمان (عج) پس از ظهور، با معجزه پیروز شود؛ باید یاری و نصرت مردم به کمک امام زمان (عج) بیاید تا ایشان ظهور کرده و به پیروزی برسند؛ اگر قرار بود معجزه اتفاق بیفتد که در همان زمان رسول خدا (ص)، معجزه اتفاق افتاده بود و پس از ایشان، آن اتفاقات سخت و تلخ رقم نمی خورد.

این استاد حوزه بیان داشت: امروز شرکت ما در انتخابات به معنای اعلان یاری امام زمان (عج) است؛ باید زمان بگذرد و مشخص شود که ما وفادار هستیم یا نیستیم؛ آیا سختی ها، گرسنگی ها، تحریم ها و ... ما را از اماممان جدا می کند یا نه؛ همه باید مرد میدان بوده و با پایداری و ماندن در صحنه، به پیروزی نهایی برسیم.

آیت الله اراکی اظهار داشت: ما در دوره ای حضور داریم که باید خود را برای پذیرایی از امام زمان (عج) و یاری ایشان در مقابله با تمام قدرت های جهانی آماده کنیم؛ این یاری با عدم خستگی از تحریم، گرسنگی، سختی ها و ... رقم خواهد خورد تا بتوانیم در رکاب ایشان به اهداف اسلام بلند دست پیدا نماییم.

وی ابراز داشت: امام زمان (عج) منتظر ماست که ببیند ما چگونه عمل می کنیم؛ ملت ایران این افتخار را دارد که تاکنون پایداری خود را به اثبات برساند؛ البته امتحان ها و فتنه ها وجود دارد و با نیرنگ ها و تحریم ها و دشمنی های جدیدی در دوران گوناگون مواجه شده و خواهیم شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امتحان امروز ما این است که علیرغم تمام مباحثی که بر ما گذشت و علیرغم توطئه ها و تحریم های دشمن، سر صندوق های رأی حاضر شویم و لبیک خود را به اماممان اعلام نماییم.

عضو هیأت رئیسه جامعه مدرسین تصریح کرد: حضور در انتخابات و دادن رأی به شخصی که اصلح می دانیم، لبیک به ندای هل من ناصر ینصرنی سیدالشهداست؛ امروز همچنان ندای هل من ناصر ینصرنی امام حسین (ع) بلند است و باید امام زمان خود را نصرت کنیم.

حضور در انتخابات، لبیک به ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی سیدالشهداست

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: اقامه دین، یکی از وظایف ماست که صرفا به معنای استنباط حکم نیست؛ استنباط حکم، بخشی از فرایند اقامه دین است و پس از آنکه این احکام توسط فقها عرضه شد، برپایی دین نیز بر عهده علما و فضلا قرار داده شده است.

وی اظهار داشت: امام راحل، فقیهی بود که بعد از استنباط، به دنبال اقامه دین حرکت کرد و رژیم استبدادی را کنار زد و حکومت اسلامی را برپا نمود؛ حرکت ایشان در راستای اقامه دین بود و این حرکت توسط رهبر معظم انقلاب دنبال شد و ادامه پیدا کرد؛ اما در مسیر این حرکت، اختلال هایی ایجاد شده است.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: تحقق دولت اسلامی از منویات رهبر معظم انقلاب است که ایشان بیان کرده اند هنوز این دولت برپا نشده و به اهداف کامل خود نرسیده ایم که ان شاءالله پس از تحقق آن، جامعه اسلامی و در پایان، تمدن اسلامی باید مطابق با منویات ایشان محقق گردد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تصریح کرد: امروز نظریه های گوناگون برای تحقق دولت اسلامی در حوزه های علمیه شکل گرفته و تدوین شده است؛ اما مشکل ما، اجرای این نظریه هاست؛ چه شخصی در عرصه اقامه دین در مرحله دولت سازی، این نظرات را به مرحله اجرا برساند؛ کسی که اولا باور داشته باشد که علمای دین، توانایی نظریه پردازی در ساحت های گوناگون دولت اسلامی را دارند؛ همچنین باید انگیزه و شجاعت اجرای آن را داشته باشد.

وی بیان داشت: عرصه انتخابات ریاست جمهوری، از مهتمرین عرصه ها برای انتخاب کارگزاری است که بتواند این نظریات را به مرحله اجرا در بیاورد؛ ما در هشت سال گذشته تا به امروز دولتی را سرکار داشتیم که فقط نگاه به بیرون داشته و به دنبال آن بودند در سایه ارتباط با غرب، مشکلات کشور را حل کنند و حتی آب را نیز به ارتباط با آمریکا گره زده بودند.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: امروز همه باید بیدار شده و اشخاصی را در رأس کار قرار دهند که با نگاه به داخل، مشکلات کشور را حل نمایند.  

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز داشت: این تصور که کار تمام شده و جریان انقلاب، پیروز میدان انتخابات خواهد بود، تصور غلطی است؛ باید در میدان حاضر شد و تلاش و کوشش کرد تا شاهد انتخابی اصلح در کشور باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین مسئله حضور حداکثری مردم در انتخابات که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است نیز از دیگر مسائل ضروری کشور ماست که می طلبد طلاب و فضلا و روحانیون به صورت پرقدرت در این مسئله کار کنند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: باید دست به دست هم دهیم در یک جشنواره تبلیغی در ایام انتخابات، شاهد انتخاباتی پرشکوه و انتخابی اصلح در کشور باشیم.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha