جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رهبری

حوزه/ از رسانه ها، نخبگان، فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و دیگر شخصیت های تأثیرگذار کشور انتظار می رود که بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، شاخصه ها و مؤلفه های کاندیدای اصلح انتخابات ریاست جمهوری را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کسانی که با منظومه اندیشه ای و رهنمودهای مقام معظم رهبری آشنایی دارند به روشنی تصدیق می کنند که از منظر ایشان در بحث انتخابات، اولویت نخست تحقق مشارکت حداکثری است، چه آن که حضور مردم در انتخابات سرنوشت ساز و تعیین کننده است و یکی از مهم ترین مؤلفه ها و شاخصه های تقویت امنیت ملی به شمار می رود.

از نگاه رهبر معظم انقلاب، انتخابات مصداق بارز مردم سالاری دینی و تضمین بخش اقتدار کشور است، کما این که به تعبیر دقیق ایشان"انتخابات، لیله القدر نظام اسلامی است".

همچنین از منظر معظم له، انتخابات علاوه بر آن که فرصتی بی نظیر برای کشور و دفع کننده شر دشمن است، تجلی بخش ظهور قدرت نرم و هوشمند نظام اسلامی می باشد.

بعد از تبیین اهمیت و ضرورت حضور حداکثری مردم، تلاش همه جانبه در جهت اصلح گزینی آحاد جامعه در آوردگاه انتخابات بسیار مهم و کلیدی است، چرا که انتخاب درست به تعبیر مقام معظم رهبری، راه علاج مشکلات است و کسانی که به هر دلیلی و با هر توجیهی با صندوق های رأی قهر کرده اند باید بدانند که پشت کردن به انتخابات، نه تنها راه حل نیست بلکه تشدیدکننده معضلات موجود به شمار می رود.

رهبر فرزانه انقلاب در طول سال های اخیر، محورهای مهمی را به عنوان شاخصه های کاندیدای اصلح بیان کرده اند که مروری اجمالی نسبت به آن ها، به ویژه در این روزهای باقی مانده تا موعد برگزاری انتخابات، بسیار می تواند مؤثر و راهگشا باشد.

از جمله این شاخصه ها، تدیّن، ایمان و اخلاق مداری است؛ بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری، کسی که می خواهد رئیس جمهور شود اما فاقد ایمان و تقوای لازم باشد یا در او ظهور و بروز جدی نداشته باشد نمی‌توان به او اعتماد کرد، چه آن که انسان بی ایمان و بی تقوا بیشترین خطر را برای جامعه اسلامی به همراه دارد، کما این که چنین فردی بی شک اعتقاد و باور جدی به عدالت، مبارزه با فساد و تبعیض ندارد و چه بسا سخن گفتن او از لزوم خدمت به آحاد مردم نیز صرفاً شعاری و نمادین و بلکه گاه فریبنده باشد.

از دیگر شاخصه ها، مدیریت و توان بالای اجرایی است چه آن که به اذعان عموم کاندیداها و حامیان آن ها، امروز کشور از ضعف و سوء مدیریت به شدت رنج می برد و دود این وضع نامطلوب اول از همه به چشم مردم می رود.

داشتن روحیه جهادی و انقلابی از جمله مهم ترین مؤلفه های کاندیدای اصلح است، چه آن که کسی که می خواهد در تراز انقلاب و نظام اسلامی سکاندار قوه مجریه باشد، برای حل مشکلات مردم می بایست بر اساس روحیه، رویکرد و منش انقلابی و جهادی عمل کند.

نکته جالب توجه این که مقام معظم رهبری، لفظ عملکرد را برای انقلابی و جهادی بودن بکار برده اند و این یعنی به پیشینه، سوابق و عملکرد افراد باید توجه داشت و بدون توجه به کارنامه افراد به آن ها رأی نداد.

عدالتخواهی و روحیه ضد فساد داشتن از دیگر شاخصه های کلیدی است، چه آن که تحقق عدالت، آرمان مطلوب و غایت نهایت شکل گیری نظام اسلامی است و بی تردید کسی می تواند عدالت را محقق ساخته و به مقابله جدی با فقر و فساد و تبعیض بپردازد که اولاً خود سالم و پاک باشد و ثانیاً هم این که با عزم و باوری راسخ به این موضوع، اهل عمل باشد و گرنه اگر قرار بود با شعار و ژست گرفتن، مشکلات کشور حل شود، سال ها قبل این امر محقق شده بود.

از دیگر شاخصه ها به اجمال می توان به مواردی چون اعتقاد به جوانان و ظرفیت عظیم آن ها، باور به توانمندی های گسترده ی داخل، امید به آینده و برخورداری از نشاط مدیریتی، آینده نگری در عین شجاعت در عمل و ... اشاره کرد که هر کدام در جای خود مجال مناسبی برای شرح و بسط می خواهد، اما آن چه حائز اهمیت است این که رسانه ها، نخبگان، فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، شاخصه ها و مؤلفه های کاندیدای اصلح انتخابات ریاست جمهوری را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha