پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / مصاحبه در مورد انتخابات در خبرگزاری حوزه

حوزه/ باید ساختاری ایجاد کنیم که مردم، محور اصلی باشند. این مساله دارای چند مولفه است. اگر مردم ببینند یک سری مسائل تبعیض آمیز وجود دارد، نمی توانند امید داشته باشند. نامزدهای فعالی در این حوزه دغدغه مند هستند. اگر کسی دغدغه انقلاب را نداشته باشد دیگر روح جهادی و روحیه مردمی و روحیه استقلال خواهی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  از مهمترین مسئله امروز کشور بحث انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شورای های اسلامی شهر و روستا، میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی است که ۲۸ خرداد ماه مردم ایران اسلامی در ماراتنی  به کاندیدای مورد علاقه خود رأی خواهند،‌ و در این راستا مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری در رسانه ملی مورد توجه همگان است که خبرگزاری حوزه با هدف  «گفتمان انتخابات ۱۴۰۰» نشستی را  با حضور کارشناسان حوزوی از جمله حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه عضو مجمع عالی حکمت اسلامی وحجت الاسلام والمسلمین  محمد رضا فلاح شیروانی مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار کرد.

بر اساس این گزارش:در ابتدا محمدرسول صفری کارشناس مجری این نشست به بررسی ابعاد مناظرات و نقش مهم بررسی گفتمان انقلاب اسلامی پرداخت.

در ادامه حجج اسلام والمسلمین فلاح و یزدان پناه به بررسی مناظرات از حیث گفتمان انقلاب اسلامی پرداختند که مشروح مطالب این نشست را در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام والمسلمین فلاح:

انقلاب در خون مردم ایران است

نکته اول این است که به نام نامی انقلاب، نباید منفعل باشیم. پس از انقلاب پیامبران و نبی مکرم اسلام(ص) و اولیا و ائمه و شاگردان خاص مکتب اهل بیت(ع) و مفاهیم فخر آمیزی که در قرآن و اسلام وجود دارد، موضع موحدان همیشه به دور از انفعال است و برای همه افعال خودش ریشه و برنامه دارد. مومنان برای دیدن خدا و بزرگترین حادثه ای که می تواند تمام سلول های بشر را منفعل کند به هستی آمده اند و به این مساله باور دارند.

عده ای باید در کشور باشند که دغدغه انقلاب را فراموش نکنند. ظلم است که تنها به دنبال نان و این مسایل باشیم، زیرا انقلاب در خون مردم ایران است. مردم ما به وضوح به ما می‌گویند که ما اسلام را انتخاب کردیم و کسی نمی تواند آن را از ما بگیرد. مردم مکتب اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) را باور کردند و به حضرات اهل بیت(ع) افتخار می کنند و برای آنها می میرند.

این مسایل یک انتخاب های بزرگ است که این ملت انجام داده است. دوران ابتدایی رسالت پیامبر(ص) جزو پرکارترین دوره تاریخی بشریت است. پیامبر اکرم تمام لحظات یارانش را پر از معنا کرده بود و این شور و شعف را به عالم هدیه داد.

اهل علم به مشارکت حداکثری کمک کنند/ نفوذ،  اهداف انقلاب را با مشکل مواجه می کند

مگر امام راحل و حضرت آقا تخفیف داده اند

مگر امام راحل و حضرت آقا تخفیف داده اند؟ حال باید پرسید که چرا و چگونه عده ای در این امر تخفیف می دهند؟ حضرت آقا در بحث پیچ تاریخی بیان می کنند که یک مکتب دارد ضربه می خورد. بحث الان خطای راهبردی نیست، بلکه یک خطای بنیادین است و حضرت آقا نیز می خواهند این را عده ای بفهمند. نباید بگذاریم که این مکتب به زمین بخورد. همه باید رسالت خود را بدانند.

یکی از خطاهایی که باید از خود گله مند باشیم، آن است که مگر فرصت انتخابات فرصتی نیست که یک ترقی به مردم ایران بزنیم؟ هدف حکومت انقلابی رسیدن به حکومت علوی است و مردم ما نیز این خواسته را دارند. حال باید ببینم چه کسی باید این پرچم را دست خود خودش نگه دارد. انتخابات یک فرصت عالی است. اصل ماجرا آن است که دوباره این مسایل را بارور کنیم و رسالت تاریخی مردم ایران را به منصه ظهور برسانیم.

فرهنگ اسلام روی اصل تواصی حق و صبر تاکید دارند که رهبری معظم انقلاب نیز روی آن تاکید دارند. در چنین شرایطی رهبری کاملا جنگنده حرکت می کنند و هیچ چیزی را تخفیف نداده اند و از توحید و عظمت بعثت، همه را عنوان می کنند.

موظف هستیم که سطح  جامعه را در تمامی زمینه ها  ارتقا دهیم

امروزه مشکلات بسیاری وجود دارد که راه حل آنها نیز وجود دارد. ما امروزه موظف هستیم که سطح مردم و جامعه را ارتقا دهیم. عده ای امروز قبول زحمت کرده و به جلو آمده اند، حالا چرا سطح بحث ها انقدر پایین است؟ باید از این انفعال گلایه کنیم که چرا فرصت انتخابات را به شکلی قرار دهیم که عده ای گیرهای بچه گانه بدهند. این بحث ها واقعا توهین به ملت ایران است.امروزه همه باید متوجه رسالت خود باشیم. متاسفانه در مقاطع مختلف امتیازات منفی گرفتیم، چون ورود نکردیم. در این زمینه حتما باید ورود علمی داشته باشیم؛ زیرا رهبر معظم انقلاب در این حوزه طرح مفصل دارند.

حضرت آقا چند سال است که سه مساله را به عنوان مسایل اصلی انقلاب مطرح می کنند. در وهله اول ایشان فرهنگ را اشاره کردند که سالها بر این مساله تاکید کردند و کم کم این بحث را کمتر کردند و در ادامه بیان کردند که درست است که اولین اولویت ما فرهنگ است و انقلاب مان را با تبیین به دنیا ارایه می کنیم، ولی روی مساله اقتصاد متمرکز شده اند، زیرا بر این باور هستند و بیان هم می کنند که دشمن روی اقتصاد متمرکز شده است و می خواهد مردم را ناراضی کند. ایشان در سالهایی که نامگذاری سالها را انجام داده اند، حدود ۶۰ درصد این سالها، نام ها را به عناوین اقتصادی نامگذاری می کنند.

ایشان می فرمایند بحث از تحریم هدف دار نیست، بلکه یک جنگ تمام عیار اقتصادی است. ایشان از مسئولان و مردم درخواست کردند که این جنگ را که یک جنگ تمام عیار است را ببینید و حالت جنگی بگیرید.

این مساله خیلی دیر درک شد. یکی از این مسایل مساله نفوذ است. ایشان گفتند، «این مساله عجیب نفوذ». ایشان در ادامه گفتند، در این جنگ راه حل داریم و چیزی که توصیه می کنیم که اقتصاد مقاومتی است. ایشان تاکید کردند، اقتصاد مقاومتی ریاضتی و موقتی نیست، بلکه الگویی الهام بخش از اقتصاد اسلامی است و مقاومتی از الگوهای برگرفته از اقتصاد اسلامی است. اسلام کلا اقتصاد مقاومتی را تجویز می کند. اقتصاد مقاومتی نیز اقتصادی است که یک ملت را در مقابل همه نوسانات و هجمه های دشمن ایمن می کند. این مساله به معنی کم خوردن و کم پوشیدن نیست، زیرا بحث حضرت آقا این است که این افرادی که برای اقتصاد کشور نسخه می پیچند که اقتصاد کشور را به سمت وابستگی و کاپیتالیستی و زرسالاری ببرند باید مورد تمرکز قرار گیرند. ایشان  گفتند، اسلام با سرمایه داری فی نفسه مشکلی ندارد؛ ولی، بد حادثه آنجا است که ثروت شعور انسان را به گروگان بگیرد. ایشان تاکید نمودند، این اقتصاد عدالت محور، مردم بنیاد، جهادی، درون زا و برون نگر است. مهمترین نکته، توجه به داخل و نگاه به بیرون است. یک مدل وجوددارد که از کدخدا اجازه بگیریم تا نفس بکشیم ولی مردم متوجه شدند که این رویکرد عقیم و بی فایده است. ایشان در اول فروردین ۹۴ از مردم و صاحب نظرات درخواست کردند که این دو الگو را بشناسند.

اهل علم به مشارکت حداکثری کمک کنند/ نفوذ،  اهداف انقلاب را با مشکل مواجه می کند

مساله اول مردم، مساله اقتصاد معیشت است و به قول رهبری نباید مسایل دیگر را مطرح کنید. یعنی بازی در نیاورید و بحث های حاشیه ای مطرح نکنید. زیرا مساله مردم اقتصاد است. الان نامزدهای انتخابات باید برنامه های خود را ارایه کنند. مشکل مردم امروز، معیشت است. در اینجا اهل علم می توانند کمک دهند. دشمن نیز روی این مساله تمرکز کرده است، ولی اقتصاد مقاومتی با خواسته های اصلی حضرت آقا جلوه نمایی می کند. ایشان می گویند، باید روی توان داخلی تکیه کنید. اگر همین یک عنصر را نهادینه کنیم رویکرد مخالف زمین می خورد زیرا آنها دائما ما را به تعویض و تعلیق می اندازند و ما را به اراده دشمن وابسته می کنند و کلا فرهنگ کشور را با حربه روانی، شرطی می کنند. ایشان رویه دیگری که شامل عزت، شکوفایی، استفاده از فرصت ها، فعال شدن سرمایه های خرد و کلان و جوانان را پیشنهاد می دهند. البته برخی نامزدها برخی از این عناوین را بیان می کنند، ولی کبرای این بحث باید گفته شود. در سی ثانیه باید کبرای بحث گفته شود و سپس خط را به مردم می دهیم.

انقلاب در میان دو کلیشه غالب فکری یک حرف نویی آورد و بر اساس آن قیام شد و به پیروزی رسید. این مطلب در بیانیه گام دوم آمده است که انقلاب یک سخن نو بود. کلیشه های رسمی قبلی کنار رفت و سخن نویی به نام خدا به میان آمد. تمام دو بلوکی که حرف های منازع ما را داشتند در تمام محیط های آکادمیک دنیا با برند علم در حال تدریس است. این سخن نو به شدت مظلوم بود و اگر در کشور ایران نیز این سخنان غربی به عنوان علم تدریس می شود. حال این سخن نو که کل دنیا به عنوان علم، علیه آن است و اگر سخنی از خدا بگویید می گویند شما حرف ارزشی و غیر علمی می زنید، هنوز پس از چهل سال زنده است. این سخن مظلوم در بیانیه هنوز حرف های شصت سال پیش است که امام فرمودند.

رهبری گفتند، شاکله این انقلاب و بیانیه اسلام گرایی و خدا گرایی و مردم گرایی است. این بیانیه اصلا متاثر از تحولات زمانه نیست و این بیانیه کاملا بر اساس افق اسلام و انقلاب است.

ما هرچه داریم از دعا و نیایش هایمان داریم که امام راحل و حضرت آقا به ما یاد دادند. همه ما باید برای مردم و اطرافیانمان یادآوری کنیم که باید دعا کنیم و به امداد الهی ایمان داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه:

استکبار ستیزی  و عدالت محوری در اندیشه اسلام و رهبری

اندیشه انقلاب اسلامی یک اندیشه عمیق بوده است و می توان گفت، یک خواست و میل عمومی و اجتماعی و تمدنی ایجاد شد که به انقلاب مبدل شد که با یک دست مطالبات و راهبردها همراه بود که هم در فطرت ریشه دارد هم در انسانیت. اصل آنچه انقلاب به ارمغان آورد و می خواهد جهت تمدنی به آن بدهد گفتمان انقلاب است که اصلی کاملا شفاف است.

این گفتمان جهت تمدنی دارد که بسیار واضح است، یعنی اگر برخی از این موارد را نام می برم قطعا همگان این مبانی را در اندیشه اسلام و رهبری به راحتی می توانند ببیند. مثل استکبار ستیزی که خود یک بنیادی دارد و ریشه دارد در این مساله که هرچه که منافی با کمال انسانی است و راه را بر کمال انسانی بر بشریت و یک ملت می بندند باید ببندد. این استکبار ستیزی که در اندیشه دینی و عنیت تاریخی بر مردم ما استوار بود که چرا باید در مقابل استکبار بایستیم.

یکی از این موارد، عدالت محوری است. این مورد را در بیان امامان خود فراوان دیده ایم. مثل عدالت محوری که از مهمترین خصوصیات ولایت و امامت و حکومت حضرت علی(ع) است. این گفتمان به کرات از لسان امام(ره) و رهبری صادر شده است و یکی از مطالبات اصلی مردم است. در همه این انتخابات این اصل به عنوان یک محور مطرح می شود ولی گاهی اوقات در مصادیق دچار مسایلی می شویم.

این گفتمان یک گفتمان شفاف و واضح است و هر کسی بخشی از این گفتمان را به منصه رساند مردم نیز از او حمایت می کنند. این مساله در ذات مردم ما وجود دارد.

اهل علم به مشارکت حداکثری کمک کنند/ نفوذ،  اهداف انقلاب را با مشکل مواجه می کند

گفتمان مقابل انقلاب گفتمان تحریف انقلاب است

این گفتمان در برخی از مقاطع به دست برخی از کسانی که به حاکمیت می آیند ممکن است کمرنگ شده باشد.  معتقدم که گفتمان مقابل انقلاب را باید گفتمان تحریف گفتمان انقلاب دانست. میل اجتماعی ملت را گاهی اوقات به سمت دیگر برده است ولی بنده در این حرکات اجتماعی مشاهده کردم که مثلا در ۹ دی به چیزی جز گفتمان انقلاب و میل عمومی ملت نمی رسیم. در گفتمان  شهیدحاج قاسم سلیمانی نیز چنین امری هویدا است و برخی نیز آن را تضعیف می کنند.

انتخابات ما بهترین موقع است که این گفتمان را ارتقا ببخشیم. اگر استقلال در اندیشه انقلاب وجود دارد این مساله در اندیشه و گفتمان خود را بوجود می آورد. مثلا هر اتفاقی که رخ می دهد باید به این گفتمان رجوع کرد و این عناصر را استخراج کنیم.

اندیشه هایی که اندیشه انقلاب را بر نمی تابد و این موارد را انکار می کند گاهی اوقات در برخی از گوشه های حاکمیتی و فضای مجازی خود را مطرح کرده است. گاهی اوقات گفتمان انقلاب را انکار می کند و برخی اوقات مواردی را همراه انقلاب میکند، مثل بحث تجمل گرایی که در این گستره کم کم جای گرفت. این مسایل وقتی به سطح حاکمیت و فضای اجرایی می رسد به ناکارآمدی ها ختم می شود.

در این زمینه ما باید معترض باشیم که چرا عده ای که گفتمان انقلاب را نمی پذیرند به وسط میدان می آیند. باید بگوییم که گفتمان انقلاب در برخی اوقات حاکم نشده است و این مشکلات ایجاد شده است. مردم نیز این تشنگی را دارندو این تشنگی را نیز باید به رخ بکشیم.

رهبر معظم انقلاب بر مساله نفوذ تاکید دارند، زیرا نفوذ انقلاب را با مشکل مواجه می کند، ولی باور داریم که این مسایل هزینه هایی به انقلاب بار می کند ولی هر چه این مسایل رخ دهد، این گفتمان پویاتر می شود. مثل تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و مساله ۹ دی. مردم ما دوست دارند صداقت انقلاب را ببینند. اگر این را ببیند حمایت کامل را نیز خواهند کرد.

شیوه ای در انقلاب ما وجود دارد که موفقیت آن همیشه در عمل عمومی اثبات شده است. انقلاب ما همیشه در مشکلات روی مردم ایستاد و همیشه جواب گرفته است. رهبری معظم نیز همیشه در مسایل مهم کشور مسایل را به مردم متوجه می کنند و نتیجه می گیرند. در مسئله اقتصاد مقاومتی نیز این امروز به سمت مردم کشیده شده است که باید جایگاه مردمی را تقویت کنیم.

اهل علم به مشارکت حداکثری کمک کنند/ نفوذ،  اهداف انقلاب را با مشکل مواجه می کند

باید مردم محور باشند

باید ساختاری ایجاد کنیم که مردم، محور باشند. این مساله دارای چند مولفه است. اگر مردم ببینند یک سری مسائل تبعیض آمیز وجود دارد، نمی توانند امید داشته باشند. به قول رهبری معظم اگر فساد وجود داشته باشد، در اقتصاد خلل ایجاد می شود. مجری این طرح ها باید مردم را نیز باورداشته باشد و روحیه استقلال نیز داشته باشد. اگر این روحیه ها جمع نشود این روحیه ایجاد نمی شود، ولی نامزدهای فعالی در این حوزه دغدغه مند هستند. اگر کسی دغدغه انقلاب را نداشته باشد دیگر روح جهادی و روحیه مردمی و روحیه استقلال خواهی نخواهد داشت.

بیانیه گام دوم انقلاب تمام مطالبات اندیشه انقلاب و اسلام را بیان کرده است. همچنین به شکل جهت داده شد تر به سمت تمدن سازی اسلامی حرکت کرده است. تمام کسانی که دغدغه اسلام و انقلاب و ایران را دارند این بیانیه را به خوبی درک می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    لزومی ندارد اساتیدی مانند استاد معظم یزدان پناه را خرج انتخابات کنیم. متاسفانه تحلیل هایی از جناب حاج آقای فلاح سبب می شود اساتید علمی حوزه نیز سیاسی شوند و بی جهت وارد فضای انتخاباتی گردند.