جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتخابات 1400

حوزه/ شنیده های انتخاباتی در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

زاکانی اختیارات رئیس جمهور را لیست کرد

علیرضا زاکانی در شبکه استانی البرز اظهار کرد: با انتخاباتی روبه‌رو هستیم که نقش بسیار سرنوشت‌سازی در آینده خودمان دارد. وی بیان کرد: شاید انتخابات ریاست جمهوری مهمترین انتخابات کشور باشد، چراکه ۸۵ درصد منابع کشور در دست رئیس جمهور است. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اینکه وضعیتی که اکنون مشاهده می‌کنیم زیبنده ملت ایران نیست، تصریح کرد: اسلام، ایران عزیز، رهبری فرزانه، جوانان، فرهیختگان، نخبگان و زنان همه و همه ظرفیت‌هایی است که با بهره‌گیری صحیح از آنها می‌توانیم مشکلات را حل کنیم و گام‌های بلندی برداریم. وی با بیان اینکه ما برخوردار از اسلام، یک تمدن با پیشینه چند هزارساله، اقوام به عنوان گل سرسبد کشور و مذاهب و اقلیت‌ها که بنده همه آنها را برای خودمان یک فرصت بزرگ می‌دانم، خاطرنشان کرد: متعجب هستم که به این ظرفیت‌ها بی‌دقتی می‌شوند و این بی‌دقتی باعث ایجاد شرایط موجود شده است که فقر، فساد، تبعیض، کمبود مسکن و مشکلات دیگری که به خاطر تورم بر گرده و معیشت مردم سنگینی ایجاد می‌کند. زاکانی با بیان اینکه این تعارض را باید حل کرد، گفت: راهکار رفع این تعارض حضور پرشور پای صندوق رأی است، بنابراین باید پای صندوق رأی حاضر شوید و سرنوشت این ملت را رقم بزنید.

منبع:مهر

قاضی زاده هاشمی مدل حکمرانی جدید را طراحی کرد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در سخنان انتخاباتی در شبکه استانی با بیان اینکه مازندران استانی بزرگی بوده که تمامی مزیت‌های کشور را داراست، افزود: عدم کفایت درآمد برای معیشت، اشتغال و بیکاری، گرانی‌ها دغدغه ذهنی ما است و چندسالی با جمعی از جوانان با تجربه و اندیشمند و با طرح گام دوم، ایجاد تمدن ایرانی و اسلامی تلاش‌های جدی انجام دادیم. وی افزود: مشکل فقط در روی کار بودن این یا آن جناح نیست بلکه با هر دولت ۲۷۵ اتوبوس مدیر می‌آید و می‌رود و در حال حاضر مسئله این آدم‌ها نیستند بلکه از این منظر که حاشیه سازی می‌کنند، مسئله است. وی مسئله اصلی را نوع حکمرانی و نگاه به مردم در اداره کشور دانست و افزود: به محض اینکه انتخابات تمام می‌شود انگار تمامی اختیارات عالم به مدیران واگذار می‌شود و دولت‌های ضد مردمی بدون توجه به منافع مردمی از جمله مشکلات است. قاضی زاده هاشمی یادآور شد: مدل حکمرانی جدیدی را طراحی کردیم تا امور به مردم واگذار شود و متأسفانه همه اختیارات کشور را به پایتخت و تهران واگذار کردیم. این نامزد انتخابات گفت: در طراحی دولت ما تمامی شهرستان‌ها به پایتخت تبدیل خواهند شد و دولت اختیارات اجرایی را به فرمانداران شهرستان‌ها تفویض می‌کند و همه اختیارات هیئت وزیران را به فرمانداران و آنها را پاسخگو می‌کنیم. وی ادامه داد: اگر یک سوم مردم از مسئولان ناراضی باشند، توسط دولت عزل می‌شوند زیرا رضایت مردم اصلی ترین وظیفه مسئولان است و اگر مسئولی نتواند رضایت مردم را جلب کند، مسئول عزل می‌شود. وی با اظهار اینکه هلند از محصولات کشاورزی ۸۰ میلیارد دلار درآمد درآمد دارد، گفت: مازندران می‌تواند با توجه به منابع آبی و اقلیمی این درآمد را کسب کند. قاضی زاده هاشمی با اشاره به معضل تغییر کاربری و ویلاسازی در استان مازندران، اظهار داشت: مردم از قیمت گذاری نامطلوب محصولات کشاورزی از جمله گندم و برنج گلایه مند هستند و واردات برنج خارجی نیز مشکلاتی ایجاد کرده است.

منبع:مهر

همتی قول تعامل از خانه تا دنیا را داد

عبدالناصر همتی در ویژه برنامه انتخاباتی رسانه‌ای استان سمنان با اشاره به اینکه اقدام جدی برای اقتصاد کشور نیاز است، بیان کرد: ۶۰ الی ۷۰ درصد از مطالبات مردمی حول دغدغه معیشت است بنابراین دولت بعد نمی‌تواند غیر اقتصادی باشد. وی با بیان اینکه می‌بایست تا دیر نشده از اشتباهات گذشته درس بگیریم، افزود: امروز یکی از اقداماتی که باید صورت دهیم این است که ریل گذاری اقتصادی کشور را تغییر دهیم و حکمرانی اقتصادی کشور را اصلاح کنیم. این نامزد انتخابات با بیان اینکه روندی که در سال‌های قبل بوده چندان قابل قبول نیست، تاکید کرد: مردم به خوبی کاهش قدرت خرید را احساس کرده‌اند و می‌دانند که رشد اقتصادی و رشد تولید کاهش یافته است اما سوال اصلی این است که باید چگونه این روند را اصلاح کرد؟ ما معتقد هستیم که رشد میانگین سه درصد در یک دهه گذشته اصلاً درخور شأن ملت ایران اسلامی نیست در نتیجه باید ساختارها را اصلاح کرد.همتی با بیان اینکه اصل توسعه و اشتغال به رشد و تولید باز می‌گردد، افزود: باید امروز موانع تولید و رشد اقتصادی برداشته شود، تاکید داشت: تورم مزمن ساختاری در سه دهه گذشته حول و هوش ۲۰ درصد بوده و در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها بیش از این میزان نیز برآورد می‌شود اما باید این موضوع را چگونه کنترل کرد؟

منبع:مهر

رئیسی به گلستانی ها قول تحول داد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در برنامه تبلیغاتی خود در سیمای مرکز گلستان، اظهار کرد: ما در مورد استان گلستان به عنوان استانی که هم جنگل و ساحل دارد و اقتصاد وابسته به جنگل و دریا هم برای آن مطرح است برنامه ریزی کرده‌ایم. وی کشاورزی و دامپروری را از ظرفیت‌های خوب اقتصادی گلستان دانست و افزود: بعضی کشورهای اروپایی دسترسی کمی به دریا دارند اما ۵۰ درصد درآمد آن‌ها از دریا و صنعت آبزی پروری است. رئیسی با تاکید بر اینکه صنعت آبزی پروری در گلستان باید بازنگری و توسعه یابد، ادامه داد: چرا نزولات آسمانی در گلستان باید به سیل مخرب و نگران کننده تبدیل شود و مردم از باران دلهره داشته باشند در حالی که می‌توان از آن بهره اقتصادی در کشاورزی و آبزی پروری برد. وی با این سوال که چرا قوانین بازدارنده اجرا نمی‌شود؟ گفت: در سازمان بازرسی به خاطر سیل به گلستان آمدم و در سیل اخیر هم در آق قلا حضور یافتم و بخش‌هایی از شهر را گشتیم. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: نزولات آسمانی باید نعمت باشد ولی باعث دردسر شده بود زیرا قانون اجرا نشده و باران خداوند وقتی جنگل از بین برود و رودخانه‌ها لایروبی نشود تبدیل به سیل می‌شود. وی با انتقاد از اینکه وقتی سیل می‌آید همه جمع می‌شوند و وقتی سیل تمام شد دوباره فراموش می‌کنند، تصریح کرد: رها شدگی منابع طبیعی گلستان باید پایان یابد و شرایط استان باید مدیریت شود.

منبع:مهر

مهرعلیزاده وظایف دولت «زندگی» را برشمرد

محسن مهرعلیزاده در گفت و گوی تلویزیونی با مردم بوشهر اظهار داشت: امروز کشور ما در مقطع تاریخی بسیار خطیری قرار گرفته است. وی اضافه کرد: امروز مردم ایران دست به انتخابی خواهند زد که با تکیه بر تجربیات گذشت راهی برای برون رفت مشکلات پیچیده بسیاری که در کشور موجود است بیابند و خدمتگزاری را روی کار بیاورند که بتواند به تمام معنا در خدمت مردم باشد. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مسائل معیشتی، فقر، تنگدستی و بیماری فاصله بسیار زیاد اجتماعی بین مردم را ایجاد کرده است. افزایش سطح فقر و رسیدن خط فقر به ۷۰ درصد جامعه از مسائل اساسی کشور است. وی تاکید کرد: دست ناپاکی، دزدی، فسادی و دست درازی به بیت المال و فشار به مردم باعث تحمیل زندگی سخت بر مردم شده است. این مسائل باعث شده تا مردم امید خود به آینده را خیلی کمتر از آنکه باید داشته باشند. مهرعلیزاده بیان کرد: کشور ما که می‌توانست به قوی‌ترین کشور منطقه تبدیل شود امروز با مشکلات زیادی روبرو است. این وضعیت باعث شده تا فاصله بسیار زیادی از آنچه در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب بود را شاهد باشیم و اعتماد مردم به مدیران کشور به میزان زیادی آسیب دیده است. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: این مسائل سبب می‌شود تا اگر مسئولان بخواهند کاری برای اعتماد عمومی انجام دهند هم مورد اعتماد مردم قرار نگیرد.

منبع:مهر

رئیسی برای فارس چهار راه ریلی گذاشت

سید ابراهیم رئیسی در گفتگوی تلویزیونی با مردم فارس گفت: حضور در انتخابات نه تنها در سیاست گذاری داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بلکه در جهان نیز حضور مردم در انتخابات می‌تواند اثرگذار باشد. وی اضافه کرد: شرایط کرونا باعث شد امکان سفر به استان فارس فراهم نباشد این در حالی است که فارس جلوه گاه تمدن در ایران اسلامی است و استان فارس دریچه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی برای معرفی این فرهنگ غنی به مردم جهان است. این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: استان فارس در تمامی بخش‌های کشاورزی، خدمات و صنعت در کشور قطب بوده و فارس در حوزه گردشگری سلامت در جهان شگفتی آفریده است. آیت الله رئیسی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که باید در استان فارس در راستای توسعه هرچه بیشتر استان صورت بگیرد توجه به توسعه در این استان است. لازم به ذکر است که فارس دارای ویژگی‌ها و پتانسیل‌هایی است که اگر تمامی این ویژگی‌ها مورد بهره برداری قرار بگیرند آمارهای بیکاری در استان فارس به شدت کاهش خواهد یافت. او افزود: فارس می‌تواند به عنوان قطب فرودگاهی و چهارراه ریلی در کشور فعالیت کند لذا زیرساخت‌های لازم باید در استان فارس بیش از هر زمان دیگری تقویت شود تا این مهم محقق گردد البته در این میان نباید حمایت از واحدهای کوچک و متوسط فراموش شود زیرا این بخش‌ها مولدان چرخه صنعت در استان هستند. وی در خصوص اهمیت روستاها نیز عنوان کرد: با توجه به ویژگی‌هایی که در روستاهای استان فارس وجود دارد و پتانسیل‌های ٣۶ شهرستان استان، باید شرایط روستاها به گونه‌ای باشد که شاهد مهاجرت معکوس باشیم این در حالی است که با قطع دست دلالان بخش کشاورزی می‌توان زمینه تقویت زنجیره تولید در استان را نیز فراهم کرد.

منبع:مهر

رضایی استانداران را بومی کرد

محسن رضایی عصر جمعه در گفتگو با مردم استان گیلان از طریق شبکه باران با بیان اینکه ایران را با گیلانش باید شناخت، اظهار کرد: طبیعت، نوابغ و طبیعت و فرهنگ چندین ساله این خطه درخشان است‌ نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: هنر انقلاب این بود که با کمک عشق به وطن و اسلام انسجام بزرگی ایجاد کرد و ما یکی و واحد شدیم و روی قامت خود ایستادیم. وی با اشاره به اینکه سیاست‌های نادرست دولت‌ها در ۳ دهه اخیر باعث شد توانایی عظیم و قامت بلند ایران خم شود و در برابر مشکلات احساس ناتوانی و ناامیدی کند ادامه داد: دوباره قیام کرده و حرکتی را از نو با دولتی نو آغاز می‌کنیم. رضایی با اشاره به اینکه دولت وی دولت قیام فرهنگی، اقتصادی و شکستن محاصره اقتصادی، قیام پیشرفت‌های بزرگ برای زندگی بهتر و تشکیل دولت وحدت ملی است بیان کرد: شهروند درجه ۲ و ۳ در قاموس جمهوری اسلامی وجود ندارد و این طور نیست که انتخابات مهندسی شده باشد بلکه اراده مردم و انتخاب آنها اصل است.

منبع:مهر

جلیلی اقتصاد همسایگی را تیتر یک دولتش کرد

سعید جلیلی در گفت و گوی تلویزیونی با مردم خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه با توانمندی‌های این منطقه آشنایی دارم، اظهارکرد: خراسان‌جنوبی در شاخص‌هایی چون کاهش جرایم و ارتقا سطح دانش برجسته است. کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان‌کرد: من و همکارانم بر اساس حرکتی که در هشت سال گذشته داشته‌ایم بر این باور هستیم که در سال‌های آتی می‌توان کشور را به یک جوشش رساند. جلیلی با بیان اینکه در هشت سال گذشته جلسات متعددی با اساتید خراسان‌جنوبی، فعالان در اتاق بازرگانی و در مرز ماهیرود داشته‌ام، ادامه‌داد: بر اساس این بررسی‌ها می‌گویم می‌توانیم خراسان‌جنوبی را به یک رشد برسانیم. وی افزود: محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی می‌تواند مبنایی برای صادرات و ارزآوری کشور باشد و معادن منطقه نیز در صورت داشتن ارزش افزوده فرصت ارزشمندی برای اشتغال‌زایی و ارزآوری است. کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان‌کرد: همجواری خراسان‌جنوبی با کشور افغانستان یک فرصت مهم برای صادرات محصولات تولیدی خراسان‌جنوبی به افغانستان و سایر کشورهای همسایه شرق ایران است. جلیلی با تأکید بر اهمیت مجرای صادراتی مرز ماهیرود، ادامه‌داد: صادرات ایران به ۲۸ کشور اروپایی حتی در شرایط گشایش اقتصادی نصف صادرات به کشور افغانستان بود.

منبع:مهر

رضایی سپرده های استانی را حبس کرد

محسن رضایی در گفتگو با مردم خراسان شمالی که از طریق شبکه اترک صورت گرفت، دولتش را دولت اقدام و تحول خواند و اظهار داشت: اختیارات را به خود استان‌ها واگذار می‌کنیم و مانع خروج سپرده‌ها از استان‌ها به مرکز کشور می‌شویم. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری قول ایجاد مناطق اقتصادی در استان‌ها را داد و گفت: به عنوان نمونه منطقه اقتصادی خراسان شمالی با آسیای مرکزی ایجاد خواهد شد. رضایی با بیان اینکه در دولت اقدام و تحول استانداران از مردم همان استان انتخاب می‌شوند، خاطرنشان کرد: کدام استان است که مردان و زنان بزرگی نداشته باشد؛ سرزمین ایران مردان و زنان بزرگی دارد که مورد غفلت قرار گرفته اما در دولت ما پارتی‌بازی انجام نمی‌شود و این طور نیست که دولت مرکزی رفقای خود را از یک استان به استان دیگر به خاطر منفعت طلبی ببرد و ما به این کار در دولت خود پایان می‌دهیم. این داوطلب ریاست جمهوری توجه به اقشار آسیب پذیر، ایجاد اشتغال در استان‌ها، آموزش و مهارت جوانان را از دیگر خط مشی‌های دولت خود عنوان کرد.

منبع:مهر

آیت‌الله اعرافی به سخنان ضد حوزوی واکنش نشان داد

آیت الله اعرافی در مجموعه فرهنگی سرچشمه با اشاره به اظهارات یکی از نامزدهای ریاست جمهوری درباره دانش حوزوی، گفت: برخی‌ها علیه حوزه علمیه صحبت‌های ناروایی انجام دادند که به هیچ عنوان در شأن حوزه علمیه نیست. وی تاکید کرد: ما به دانشگاه احترام می‌گذاریم، ۴۰ سال در دانشگاه تدریس کرده و درس خوانده‌ام اما حوزه علمیه جایگاه عظیمی دارد که شان آن باید حفظ شود. مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: من از کسانی که این حرف‌ها را علیه حوزه علمیه زدند دعوت می‌کنم تا بروند تاریخ علم اروپا و موضوعات تمدنی را بخوانند. انتخابات، عظمت و شکوه ایران اسلامی است که باید برای آن وارد صحنه شویم و با آرای خود به دشمن درس ایستادگی دهیم. آیت الله اعرافی تاکید کرد: ما در آینده پیش روی خودمان چند سند داریم که مجلس، دولت آینده و نهادهای ما باید بر پایه آن اقدام کنند که بیانیه گام دوم از مهمترین این سندهاست. وی افزود: بیانیه گام دوم جایگاه ویژه‌ای دارد که باید به آن ارج بنهیم، همچنین به زودی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد، با ۲۷۰ استاد حوزه و نهادهای مختلف بر روی این سند کار کردیم و کلیات آن تقدیم رهبری انقلاب شد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: علی رغم دستاوردها و پیشرفت‌ها، ما خلاءهای بزرگی داریم که باید به آن‌ها توجه شود، مجلس شورای اسلامی در حال تدوین برنامه هفتم است که باید این برنامه بر پایه اسناد مهم کشور طرح ریزی شود. آیت الله اعرافی گفت: مجلس خبرگان با رویکردهای کلان باید با هر انتخاباتی متحول و نو شود و زبان ملت بزرگ ایران شود.

منبع:مهر

همتی از جلیلی عذرخواهی توئیتری کرد

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در صفحه توئیتری خود، نوشت: ‏امروز درگیر امور انتخاباتی بودم و متوجه شدم ادمین عزیز یک متن به همراه عکس اشتباهی را توییت کرده است. وی تاکید کرد: ضمن حذف توئیت، از این بابت پوزش می‌طلبم. روز گذشته، صفحه شخصی همتی در توئیتر در واکنش به حضور «سعید جلیلی» در کنار کشاورزان، با انتشار پوستری از «مائو تسه‌تونگ»، رهبر سابق چین، جلیلی را با رهبر سابق کره‌شمالی مقایسه کرد. لازم به ذکر است، همتی قبل از ریاست بر بانک مرکزی، به عنوان سفیر کشورمان در چین انتخاب شده بود.

منبع:مهر

همتی فرصت احقاق حق گرفت

شکایت آقای عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نسبت به موارد مطروحه در مناظره، در کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بررسی و به مدت ٦ دقیقه برای ایشان فرصت احقاق حق منظور شد.

منبع:خبرنگاران جوان

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی برای ناتمام ها آستین بالا زد

  آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان اردبیل اظهار داشت: هرچند توفیق حضور در اردبیل و در جمع اهالی خونگرم این استان فراهم نشد اما در اولین فرصت در این استان حاضر شده و ادای احترامی را به خانواده‌های شهدا و ایثارگران و اهالی مومن و شهیدپرور اردبیل خواهیم داشت. وی یاد و خاطره نام‌آوران این استان نظیر آیت‌الله مشگینی، آیت‌الله مروج، موذن‌زاده‌ها و چهره‌های شاخص علمی، فرهنگی و ورزشی را گرامی داشت و خاطرنشان کرد: استان اردبیل در طول تاریخ در تحولات علمی، فرهنگی و هنری همواره پیشقدم بوده و در حال حاضر نیز با چهره‌های نام‌آشنایی در سطح ملی برای ایران عزیز افتخارآفرینی می‌کنند. کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جایگاه بی‌نظیر استان اردبیل را با دشت حاصلخیز مغان به عنوان مهد تولید و کشت محصولات متنوع یادآور شد و بیان کرد: خاک حاصلخیز، آب و هوای مناسب و همچنین نیروی انسانی کارآمد و جوان بهترین فرصت را فراهم کرده تا استان اردبیل در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی به عنوان یک استان پیشقدم ورود پیدا کرده و زمینه توسعه یافتگی همه جانبه را فراهم کند. رئیسی به وجود یک هزار و ۶۰۰ پروژه نیمه تمام در اردبیل اشاره کرد و گفت: اصلا شایسته نیست این همه پروژه نیمه تمام به حال خود رها شده باشد که در دولت آینده سعی خواهیم کرد ضمن تکمیل این پروژه‌های نیمه تمام خسارت هنگفت معطل ماندن این پروژه‌ها را کاهش داده و به عنوان یک اولویت اساسی شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها با منابع ملی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشیم. وی ضرورت مدیریت منابع آب را در این استان در کنار احیای حقابه‌های واقعی یادآور شد و گفت: باید استان اردبیل را از بن بست خارج کرد و در این زمینه ضمن تقویت راه‌ها و محورهای مواصلاتی سعی خواهیم کرد تا راه آهن اردبیل – میانه تکمیل و در کنار آن پروازهای فرودگاه اردبیل رونق بیشتری بگیرد. کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از استان اردبیل به عنوان قطب گردشگری در جذب گردشگران داخلی و خارجی یاد کرد و افزود: در این حوزه نیز نه تنها سرعین بلکه سایر شهرهای استان اردبیل باید نقش ممتازی را ایفا کنند تا ظرفیت‌های گردشگری به تقویت این صنعت پردرآمد کمک کرده و اهالی استان از درآمد سرشار گردشگری منتفع شوند. رئیسی وجود ۷۰ هزار بیکار در این استان را با این همه ظرفیت و توانمندی بی‌معنا دانست و بیان کرد: باید حلقه وصلی بین محورهای توسعه این استان از گردشگری گرفته تا صنعت و کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی به وجود آورد تا حتی یک بیکار نیز در این استان مشاهده نشود. وی ادامه داد: در سفری که سال گذشته به استان اردبیل داشتیم با بررسی مشکلات کارخانه سبلان پارچه سعی کردیم تا این واحد تولیدی را دوباره راه‌اندازی کنیم تا به حرکت درآمدن چرخ‌های تولید این کارخانه بخش زیادی از بیکاران منطقه در این مجموعه مشغول فعالیت شوند. کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بی‌معناست که چنین ظرفیت‌هایی در اردبیل معطل بمانند و ده‌ها جوان بیکار در آرزو و حسرت درآمد حلال باشند که قطعا با تشکیل دولت مردمی سعی می‌کنیم تا دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی را در این استان که معطل برخی از پیگیری‌ها و اقدامات ضروری هستند به چرخه تولید بازگردانده و فرصت اشتغال جوانان را فراهم کنیم.

منبع:تسنیم

رشد اقتصادی ایران "صفر" شد

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظرات انتخاباتی خود از مباحث اقتصادی سخن به میان آوردند که این نشان از اهمیت این موضوع و دغدغه مردم در این حوزه دارد. وی به شاخص درآمد ملی کشور از سال ۹۲ تا سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: متوسط رشد سالانه کشور منفی ۵.۴ و شاخص پس‌انداز ملی منفی ۷.۸ درصد را نشان می‌دهد که نگران کننده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این گزارشات براساس مستندات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ارائه شده افزود: کسری بودجه کشور از ۴۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده و رشد اقتصادی کشور تقریباً صفر است. وی با بیان اینکه سال‌ها مشکلات اقتصادی کشور را به برجام گره زدند و اقتصاد کشور را به جریانات خارج از کشور متصل کردند تصریح کرد: مسلما وابستگی به خارج از کشور چیزی برای ایران به دنبال نخواهد داشت، همان طور که در جریان هسته‌ای شاهد بودیم که با وجودی که کشور ما به همه تعهدات خود عمل کرد اروپا و آمریکا به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند. پورابراهیمی با انتقاد از اینکه سال‌ها تمام ظرفیت کشور را در سبد برجام گذاشتیم ادامه داد: امروز نتیجه این نگاه اشتباه را در وضعیت نگران کننده کشور و شاخص‌های اقتصادی مشاهده می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه امروز نیز به طور عمده در فضای مناظرات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری دو طیف نگاه عمده وجود دارد گفت: عده‌ای به صراحت اعلام می‌کنند که با میزان فعلی فروش نفت و با بدون حل مشکل تحریم‌ها و FATF نمی‌توان کشور را اداره کرد و حل مشکلات کشور را به این مسائل گره می‌زنند. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه دیگر توجه به توان و ظرفیت‌های داخلی است ادامه داد: توجه به توان داخل منافاتی با مذاکرات خارجی ندارد و جمهوری اسلامی ایران حتماً باید در عرصه بین المللی نیز حضور فعال داشته، از منافع ملی دفاع کرده و از حقوق ملت ایران ذره‌ای کوتاه نیایید. وی با اشاره به اینکه داشتن دیپلماسی قوی در عرصه بین‌المللی یک اصل ضروری و مهم است اما نباید تمام ظرفیت‌های داخلی را به سیاست خارجی گره بزنیم گفت: می‌توان با وجود تحریم‌ها، محدودیت فروش نفت، محدودیت‌های ارزی و بانک مرکزی کشور را به سوی وضعیت بهتر هدایت کنیم، به سمت خنثی‌سازی تحریم‌ها برویم و با اتکا به توانمندی داخلی تحریم را به فرصت طلایی برای کشور تبدیل کنیم. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی ذره‌ای از منافع ملی بابت تعهدات دولت آینده کوتاه نمی‌آییم و نگاه نظارتی داریم بیان کرد: امیدواریم با تشکیل دولت انقلابی دهه پنجم انقلاب را به دهه اقتدار اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنیم.

منبع:تسنیم

مناظره سوم تغییر رویه داد

سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تغییر در برگزاری مناظره فردا (شنبه ۲۲خرداد)، اظهار داشت: ما در مناظره اول یک پیک مشارکت زدیم که برای ما راضی‌کننده بود اما روی مناظره دوم برآوردمان این است که نتواسته آن‌قدر تأثیرگذار باشد. وی ادامه داد: مناظرات ۴۰درصد مخاطب داشته است؛ این میزان مخاطب با حد انتظارمان فاصله دارد. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از برگزاری جلسه برای تغییر در نحوه ساختاری مناظره سوم خبرداد و عنوان کرد: این جلسه عصر امروز  در صدا و سیما برگزار خواهد شد. قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: مناظره سوم درباره مشکلات و دغدغه‌های مردم خواهد بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به درخواست دولت برای پاسخ به اظهارات برخی کاندیداها اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون، مقرر شد دولت در یک برنامه ضبط شده به مدت ۸ دقیقه، به اظهارات نامزدهای انتخابات در جریان نخستین مناظره پاسخ داده و از عملکرد خود دفاع کند. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری زمان پخش برنامه دفاعیه دولت را پیش از آغاز سومین مناظره عنوان کرد و افزود: در صورتی که در مناظره سوم نیز درخواست‌ و شکایتی به کمیسیون ارسال شود، تا پیش از پایان زمان تبلیغات، شکایت‌ها قابل رسیدگی و پخش است. قاضی‌زاده هاشمی درباره محورهای فیلم ۸ دقیقه‌ای گفت: در جلسات کمیسیون نماینده وزارت کشور حضور داشت و از محورها مطلع است و به حوزه اطلاع رسانی دولت انتقال داده شده است. وی درباره شکایت «سید ابراهیم رئیسی» و «سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی» دو نامزد دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای دفاع از خود در برابر مطالبی که دیگر نامزدها در مناظره اول و دوم به آنها گفتند، گفت: کمیسیون به آقای رئیسی ۵ دقیقه و به آقای سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز ۲ دقیقه زمان برای دفاع از خود داد که البته این دو نامزد از وقت پاسخگویی خود صرف‌نظر کردند. عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری با اشاره به درخواست «عبدالناصر همتی» برای دفاع از خود در مقابل سخنان سایر نامزدها هم گفت: این درخواست در کمیسیون در حال رسیدگی است و به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

منبع:تسنیم

جمعی از اقتصاددانان برای تغییر وضع موجود بیانیه دادند

جمعی از اقتصاددانان با انتشار بیانیه ای، ضمن تشریح وضعیت فعلی اقتصادی کشور و پیش‌بینی شرایط آینده، ضمن تاکید بر لزوم تغییر علمی و اصلی روند مدیریت کشور، حمایت خود را از آیت الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم اعلام کردند. متن بیانیه این اقتصاددانان به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم ...إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ/خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. ملت بزرگ ایران، همانطور که خود بهتر از هر کس می­دانید، امروز کشور عزیز ما در پایان چله اول  انقلاب اسلامی و آغازین سال­های هزاره سوم، یک بار دیگر در معرض انتخابی سرنوشت ساز و خطیر قرار گرفته  و بر همگان از پیر و جوان و خرد و کلان بویژه نخبگان و اندیشمندان کشور لازم است تلاشی انقلابی برای انجام این انتخاب به بهترین و آبرومندترین صورت بعمل آورند. ما به عنوان جمعی از اقتصاددانان وفادار به اهداف و آرمان­های  انقلاب اسلامی که در راس آنها سعادت دنیوی و اخروی مردم قرار دارد، وظیفه خود می­دانیم که در آستانه این رویداد مهم مطالبی چند را باستحضار شما ملت عظیم الشان ایران قهرمان برسانیم: ۱. همگان می‌­دانند که مدیریت کلان اجرایی کشور در چند دهه گذشته بصورت آشکار و نهان در اختیار جریان و افرادی بوده است که به ظرفیت و توانایی ­های ملت باور نداشته ­اند و عدم خودباری ملی، بیگانه باوری ناشی از بینش ارتجاعی و جاهلانه و ضعف دانشی همراه با خودفریبی آنها، عامل عمده و بانی اصلی نابسامانی­ های غیر قابل پذیرش امروز ایران اسلامی و تشدید مشکلات می­ باشد. تردیدی نیست که عمده آنچه موجب طولانی، سخت و پرهزینه شدن دوران گذار ملت ما از جامعه ­ای استبدادزده، استثمار شده و عقب نگه داشته شده به کشوری با شاخص­ها و وضعیت شایسته آن گردیده است، ریشه در دلایل پیشگفته ­ای دارد که حتی با حُسن ظن، کمترین ثمره آن سوء تدبیر مزمن و واپسگرایی عملی جریان و افراد حاکم بر قوه مجریه بوده است به گونه ­ای که سرریز آن، قوا و بخش­های دیگر کشور را نیز دچار مشکلات حاد و مزمن مختلفی نموده و یا حل و رفع مشکلات و مسائل آنها را سخت و پیچیده ­تر کرده است. ۲. مطالعات و پیش ­بینی ­های ما حاکی از تغییرات قابل توجه در عرصه جهانی و منطقه­ایی در سال­ های آتی بوده و لذا بی شک دهه‌ی آینده یکی از حساسی‌ترین برهه‌های تاریخی سرزمین ایران خواهد بود. نتیجه ومحصول اقتصادی انتخابات پیش رو می­ تواند تداوم وضع نامطلوب موجود یعنی تورم دو رقمی فزاینده، عدم ثبات و ناپایداری دائمی، بیکاری آشکار و پنهان گسترده، رشد اقتصادی پایین، بی کیفیت، پرنوسان و غیرفراگیر و فقر و نابرابری غیرعادلانه اقشار وسیعی از خانوارها و رکود عمیق و طولانی همراه با وابستگی بیش از پیش اقتصاد به فروش ثروت ملی و بین­ نسلی و تداوم فساد و رانت­خواری و تشدید آسیب های اجتماعی و فعال تر شدن بسیاری از گسل‌های اجتماعی با استمرار حاکمیت ساختارها وجریانات و افراد  واپسگرا و دلبسته به بیگانگان باشد و یا منجر به انجام اصلاحات همه جانبه، گسترده، عمیق، هماهنگ و همگرا برای بازگرداندن قطار پیشرفت ملت بر ریل های ترقی و تعالیِ استبدادستیز، استثمارزدا، استقلال طلب و عدالت خواهانه ­ای گردد که از جمله اهم آرمان اصلی و اصیل انقلاب اسلامی بوده است. ۳. ما بر مبنای آگاهی و تحلیلی که از وضع موجود و ظرفیت­ها و توانایی­ هایی تاریخی ملت ایران -که با کمال تاسف حتی در بهترین برآوردها  بیشی از نیمی از آن هم تاکنون به فعلیت در نیامده است- داریم و بر اساس سوابق و برنامه ­های منتشره  نامزدهای انتخابات جاری، بر این باوریم که از میان نامزدهای حاضر در صحنه که برخی از آنان از بانیان و کارگزاران وضع موجودند و متاسفانه از آنچه به بار آورده­ اند، پشیمان و شرمنده نیستند، جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای رییسی و دولت جوان و انقلابی که ایشان آن را شکل خواهند داد قادر به تغییر وضع موجود به سمت وضع مناسب با توجه مقدورات و اقتضائات امروز کشور، می­ باشند. ساده زیستی، پاک دستی و عدم گرایش به اشرافی گری، مردمی بودن و دلسوزی و تلاش برای بهبود زندگی طبقات مستضعف، ایجاد امید و تحرک در مردم، بسیج نیروها برای ایجاد تغییرات اقتصادی بایسته، ایجاد شفافیت و برگزاری علنی دادگاه های مبارزه با فساد اقتصادی؛ قاطعیت در برخورد با اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، پاک سازی درونی قوه تحت مدیریت خود و شناسایی دقیق ریشه های فساد و رشوه و موارد متعدد دیگر از مزیتهای مشهود ایشان است. لذا برخود فرض و لازم دانستیم که ضمن ارائه کلیتی اجمالی از دیدگاه خود نسبت به وضع موجود و چرایی آن و همچنین بیان انتظارات وضرورتی که تغییر وضع موجود را تنها راه برون رفت کشور از دام عقب ماندگی می‌داند، حمایت خود از ایشان برای تحقق وفاق و همگرایی ملی، تغییرات نهادی و ساختاری و بویژه استفاده کامل از ظرفیت­های معطل مادی و انسانی کشور بهبود شاخص­های اصلی اقتصادی مانند افزایش رشد، شفافیت و آزادی اقتصادی و کاهش بیکاری، فقر مطلق و نابرابری و مقابله با فساد و ویژه خواری، با تعهد به آرمان های انقلاب اسلامی ابراز نماییم. ۴. روشن است این حمایت و همراهی مادامی که ایشان با میثاقی که با ملت ایران در این انتخابات با ارائه و تبیین مکتوب و شفاهی دیدگاه­ها و برنامه ­های خود مبتنی بر اصول قانون اساسی، اقتصاد اسلامی و سیاست کلی نظام بویژه سیاست­های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بسته­ اند، باقی مانده باشند، بطور کامل و در تمامی عرصه­ ها و ساحات نظری و عملی تداوم خواهد داشت. با آروزی پیروزی ملت بزرگ ایران»

منبع:فارس

ستاد انتخابات کشور برای انتخابات شوراها اطلاعیه داد

ستاد انتخابات کشور در خصوص روند قانونی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها توضیحاتی منتشر کرد. متن توضیحات ستاد انتخابات کشور، درباره صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهابدین شرح است؛ باسمه تعالی در حالیکه فقط چند روز، تا ۲۸ خرداد، روز برگزاری انتخابات مهم ۱۴۰۰ باقی مانده است و مجری نی انتخابات، با همراهی و همکاری همه دستگاه های مسئول و مجموعه عظیمی از هموطنان از طبقات و اقشار گوناگون که در روند اجرای انتخابات نقش آفرینی می کنند، در تدارک آخرین آمادگی ها برای برگزاری انتخابات در تراز جمهوری اسلامی ایران است، شاهد انتشار مطالبی حاوی تعریض بی مبنا نسبت به وزارت کشور، منتسب به یک عضو و همچنین رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم که به منظور پیشگیری از هرگونه ایجاد  شائبه در اذهان و قضاوت های غیر منصفانه در افکار عمومی، کل سابقه موضوع و ابعاد قانونی و اجرائی آن در قالب نکات ذیل به استحضار ملت عزیز ایران و اصحاب  شریف رسانه می رسد؛۱.    بر اساس قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی؛ هیات مرکزی نظارت وظیفه خطیر نظارت بر انتخابات را در چارچوب قانون به عهده دارد. لکن تائید صلاحیت داوطلبین و تائید صحت انتخابات از اختیارات این هیات خارج شده و به عهده هیات های نظارت شهرستان و استان قرار گرفته است. ۲. وظیفه اصلی هیأت مرکزی نظارت قبل از شروع انتخابات رسیدگی به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده می باشد. ۳.هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در آخرین روز از مرحله رسیدگی به شکایات داوطلبان ردصلاحیت شده در هیاتهای اجرایی و نظارت شهرستانها و استانها؛ بر خلاف تبصره ۳ ماده ۶۳ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، اقدام به رد صلاحیت تعدادی از داوطلبانی نمود که قبلاً در هیاتهای اجرایی و نظارت شهرستانها تایید شده بودند. ۴.از آنجا که رد صلاحیت این افراد، مغایر با تصریحات موازین قانونی و بدیهیات حقوق شهروندی در این ارتباط  است، وزارت کشور، پس از استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، به مسئولیت قانونی خود در صیانت از حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان عمل کرده و افراد تائید صلاحیت شده در هیات های اجرایی و نظارت را جهت انجام مراحل قانونی بعدی به فرمانداری های ذیربط معرفی نمود. ۵.    بررسی دقیق و احراز شرایط لازم برای صلاحیت نامزدها با پیش‌بینی زمان کافی در چارچوب قانون هر انتخابات از طریق استعلام از مراجع ذی‌صلاح و پاسخگویی مسؤولانه و به‌موقع آنها، از تصریحات سیاستهای کلی انتخابات است  و برای وزارت کشور و سایر دستگاه های مرتبط با انتخابات، لازم الاتباع است. بر این اساس و همچنین با عنایت به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر اجزای قانون انتخابات، وزارت کشور متعهد به رعایت مر قانون و بی طرفی کامل است و در عین حال تمام تلاش قانونی خود را بکار گرفته تا مستند به پاسخ مراجع چهارگانه استعلامی از ورود افراد بدون صلاحیت به شوراهای اسلامی جلوگیری کند. ۶.  پیش از این در چندین جلسه با اعضای هیات مرکزی نظارت و دو مکاتبه وزارت کشور در این ارتباط، تاکید شد که وزارت کشور بر اساس ماده ۱۰۶ قانون وظائف، تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجری قانون انتخابات است و مجری قانون نمی تواند، مجری تصمیمات فراقانونی باشد. ۷.    همچنین تصریح شد؛ چنانچه از نظر برخی از اعضای هیأت مرکزی نظارت،  در احراز صلاحیت داوطلبین، اشکالی وجود دارد،  این امر در هیات های نظارت شهرستانها و استانها واقع شده که توسط هیأت مرکزی تعیین شده اند و بموجب قانون، مسئول تعیین صلاحیت هستند. ۸.    انتظار می رود، هیات مرکزی نظارت، ضمن قانون مداری، چنانچه اشکالی در روند های قانونی انتخابات می بیند، نسبت به پیگیری اصلاح قانون اقدام کند.

منبع:فارس

محسن رضایی ماندنی تر از قبل شد

رییس ستاد محسن رضایی در استان کردستان گفت: محسن رضایی به نفع هیج نامزد دیگری کنار نمی رود و تا آخر کار در صحنه می ماند و معتقد است که با هرکس که خادم محرومین بوده و در خدمت انقلاب باشد، فارغ از نوع تفکر وی، همکاری می کند. خالد حسینی با بیان اینکه انتخابات به معنی برگزیدن بهترین مورد، بین گزینه های موجود است، اظهار کرد: آسیب مشارکت نکردن در انتخابات به خود مردم بر می گردد و مردم باید بدانند که در صورت دوری کردن از این امر در آینده هم نمی توانند اعتراض و مطالبه گری داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه مردم به خاطر آینده خود باید حتما در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند افزود: از مردم انتظار و درخواست می شود که به صورت واقع بینانه به قضیه نگاه کنند و بدانند که قهر کردن هیچ مشکلی را دوا نمی کند، اما اینکه کدام گزینه انتخاب اصلح است امری مهم به شمار می رود و مردم باید به عملکرد افراد در گذشته توجه کنند.

منبع:ایسنا

لیست انتخاباتی جمعیت جوانان انقلاب اعلام شد

اعرافی، مظاهری و مصلحی سه نامزد مورد حمایت جمعیت جوانان انقلاب اسلامی در انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری حوزه استان تهران شدند.محمد جواد محمدی نوری دبیرکل این حزب اعلام کرد با توجه به برگزاری انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ در حوزه استان تهران و پس از بررسی سوابق نامزدهای مورد تائید در این دوره از انتخابات سرانجام فهرست نامزدهای مورد حمایت این حزب در استان تهران آیت الله علیرضا اعرافی، آیت الله منصور مظاهری و حجت السلام والمسلمین حیدر مصلحی هستند.

منبع:ایسنا

مهرعلیزاده تحول را شرط گذاشت

رئیس ستاد محسن مهرعلیزاده در استان هرمزگان در مناظرات انتخاباتی مشاهده کردیم که مهرعلیزاده موضوعی پنهان ندارد و شفاف دیدگاهیش را ارائه می کند، اظهار کرد: نگاه وی به سمت اصلاحات اقتصادی و فرهنگی است تا شاهد رفاه و آسایش مردم باشیم. علیرضا درویش نژاد افزود: محسن مهرعلیزاده از نامزدهای برجسته این دوره انتخابات ریاست جمهوری است که با نگاه تحول خواه به میدان آمده است و به طور حتم از وی حمایت خواهیم کرد. وی با بیان اینکه به دلیل تجارب بالای اجرایی و مدیریتی در مهرعلیزاده به طور حتم در صورت انتخابش شاهد نگاهی جدید در حوزه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ورزش خواهیم بود، تصریح کرد: امیدواریم حضور افرادی همچون محسن مهرعلیزاده علاوه بر شور انتخاباتی سبب بالارفتن مشارکت مردم در روز انتخابات شود. رئیس ستاد محسن مهرعلیزاده در استان هرمزگان با اشاره به اینکه در مناظرات انتخاباتی مشاهده کردیم که مهرعلیزاده موضوعی پنهان ندارد و شفاف دیدگاهیش را ارائه می کند، اظهار کرد: نگاه وی به سمت اصلاحات اقتصادی و فرهنگی است تا شاهد رفاه و آسایش مردم باشیم. وی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا علاوه بر افزایش مشارکت اقبال عمومی را به محسن مهرعلیزاده در هرمزگان بالا ببریم، تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون اقبال عمومی به مهرعلیزاده در هرمزگان به ویژه پس از مناظرات مناسب بوده است و باید تا پایان زمان تبلیغات انتخاباتی به ارائه برنامه هایش در استان هرمزگان بپردازیم. درویش نژاد در پایان با اشاره به اینکه امروز حکم روسای ستاد انتخاباتی محسن مهرعلیزاده در شهرستان های هرمزگان زده خواهد شد، عنوان کرد: امیدواریم در روز ۲۸ خرداد شاهد حضور پرشور مردم در پای صندوق های رأی و انتخاب آگاهانه و اصلح باشیم.

منبع:ایسنا

حزب ندای ایرانیان به «جبهه اصلاحات ایران» دعوت نامه زد

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حزب ندای ایرانیان طی بیانیه‌ای دلایل خود برای شرکت در انتخابات را تشریح کرد.متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: در واپسین روزهای بهار سیاست‌ورزی و ایام خاطره‌انگیز خرداد پررخداد، امسال در حالی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برای تعیین هشتمین رئیس‌جمهور تاریخ ایران می‌رویم که متأسفانه برخی از بدیهیّاتِ گفتمانِ انقلابِ اسلامی بعضاً در شُبهه و مُخاطره افتاده است. نهال انقلاب اسلامی ۵۷ از دو ریشۀ الهیِ اسلامیت و جمهوریّت رویید و تاکنون نیز همواره به آن‌ها مفتخر بوده و همان ریشه‌ها نیز در تمام این سال‌ها نگهبانان واقعی آن بوده‌اند. لذا در این ایام سخت که از منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارد، به‌جاست تا بر اهمیت اصل انتخابات و صندوق رأی و ضرورتِ حیاتی جمهوریّتِ نظام تأکیدی مُوّکد داشته باشیم و برآیند نیروهایی که خواسته و ناخواسته موجب تضعیف این رکنِ رکین می‌شوند را به نقد بکشیم. هرچند بر جریان تحریم‌طلب و اپوزیسیون خارج نشین، حَرجی نیست؛ اما باید از دست اعضای شورای نگهبان که با چنین رفتاری عملاً آب به آسیاب‌ کاهش مشارکت و دلسردی مردم ریختند، جداً گلایه‌مند باشیم و مَلول. چراکه با اعلام اسامیِ تائید ‌صلاحیت‌شدگان، نه تنها اصلاح‌طلبان، بلکه جریان‌های همسو با شورای نگهبان نیز در بُهت و حیرتی عظیم فرو رفتند. ظاهراً منطقِ خودی و غیرخودی تعمیم‌های وحشتناکی پیدا کرده تا جایی که حتی برخی از اعضای شورا را نیز به جایگاه منتقد کشانده است. اکنون باید جداً هشدار داد که این رفتارها اصل اساسیِ جمهوریت نظام را که بنیاد خدشه‌ناپذیر جمهوری اسلامی است به پرتگاه می‌کشاند و نقش انتخابات و حضور همیشگی مردم در صحنه را که مبنای امنیت ملی کشور است، نابود می‌کند. دلسوزان نظام و دغدغه‌مند این آب و خاک بارها، مشفقانه، عملکرد شورای نگهبان را در رد صلاحیت‌ها و گرفتن حق انتخابات و محدود کردن دامنۀ مشارکت و بستن دست یک جریان سیاسی و هم‌زمان مبسوط‌الید ساختن جناحی دیگر، به نقد گرفتند، ولی شوربختانه نه تنها گوش شنوایی نبود، بلکه امروزه شاهدیم که خروجی شورا به نحوِ سامانمند انتخابات را به سوی عدم مشارکت بخش‌های بزرگی از جامعه سوق می‌دهد. با همۀ این احوال و با وجود تمامی دلخوری‌ها و نگرانی‌ها و انتقادها، حزب ندای ایرانیان اعلام می‌دارد جداً مخالفِ قهر با صندوق رأی و کناره‌جویی از انتخابات بوده و پشت کردن به صندوق رأی را کنشی منفعلانه و بی‌ثمر می‌داند، لذا به قدر وسع، برای بر هم زدن سناریوهای خطرناک حذف مردم و در جهت حفظ جمهوریت نظام و در نهایت بهبود و تغییر شرایط به نفع مردم‌، مشارکت را بر کناره‌گیری از عرصه انتخابات و تحریم ترجیح می‌دهد. باشد که با این راهبرد فداکارانه، آخرین روزنۀ امید و اصلاح در سال‌های آینده بسته نشود. در پایان حزب ندای ایرانیان از «جبهه اصلاحات ایران» و احزاب اثرگذار جریان اصلاحات درخواست می‌کند با اتخاذ نگاهی بلندمدت، فعالانه وارد عرصه انتخابات شده و ضمن طرح مطالبات مردم ایران، تلاش کنند با اتکا بر اراده و توان جمعی، یک بازی به ظاهر تشریفاتی را بر هم زنند. هم‌چنین از آحاد ایرانیانی که دل در گرو این آب و خاک دارند، از شرایط موجود آزرده‌اند و تغییر را راهکار کلیدی حل بحران‌های چندوجهی ایران معاصر قلمداد می‌کنند، درخواست دارد بر خواست‌های خود از مسیر صندوق رأی پافشاری کنند و نتیجه را تغییر دهند. چرا که معتقدیم: «اگر داور به نفع حریف سوت می‌زند، به جای ترک زمین، باید با تمام وجود ماند و مبارزه کرد.»

منبع:ایسنا

حوزه به نامزدها تذکر داد

استاد حوزه علمیه گفت: اکثر ملت ایران در مباحث مختلف خردمند، هوشیار و دقیق هستند؛ اما رسانه‌های بیگانه و بوق‌های تبلیغاتی دشمن آنقدر وسیع روی افکار جامعه کار می‌کنند که افرادی که قدرت تحلیل سیاسی و مدیریتی ندارند ممکن است تحت تأثیر این بوق‌های آلوده تبلیغاتی دشمن و استکبار قرار بگیرند، به ویژه در فضای مجازی گاهی انقدر با شیوه‌های پیچیده تبلیغاتی را شروع می‌کنند که برای افرادی که نمی‌توانند ورود مستدل و تحلیل واقع‌بینانه داشته باشند مشتبه می‌کنند. آیت‌الله احمد فرخ فال عنوان کرد: کاندیدها در انتخابات وظیفه دارند که برنامه‌ها و روش‌های مدیریتی خود را برای اداره دولت در مقام اجرا بیان کنند؛ یعنی کاندیدها باید بگویند با چه سیاست و اصولی می‌خواهند قوه مجریه را در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... در ایران اسلامی مستقر کنند. وی ادامه داد: آنچه در این انتخابات می‌تواند نقطه عطفی در تعامل نامزدها با مردم و نظام باشد این است که به‌گونه‌ای امیدواری ایجاد کنند که شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشیم؛ اما اگر اصول لازم و اخلاقی در برنامه‌های تبلیغاتی کاندیدا رعایت نشود عکس این موضوع تحقق پیدا می‌کند و مردم از شرکت حداکثری در انتخابات ناامید می‌شوند. وی ادامه داد: اکثر ملت ایران در مباحث مختلف خردمند، هوشیار و دقیق هستند؛ اما رسانه‌های بیگانه و بوق‌های تبلیغاتی دشمن آنقدر وسیع روی افکار جامعه کار می‌کنند که افرادی که قدرت تحلیل سیاسی و مدیریتی ندارند ممکن است تحت تأثیر این بوق‌های آلوده تبلیغاتی دشمن و استکبار قرار بگیرند، به ویژه در فضای مجازی گاهی انقدر با شیوه‌های پیچیده تبلیغاتی را شروع می‌کنند که برای افرادی که نمی‌توانند ورود مستدل و تحلیل واقع‌بینانه داشته باشند مشتبه می‌کنند. استاد حوزه علمیه افزود: در طول تاریخ اسلام شاهد بوده‌ایم که برخی کار را مشتبه (شبهه‌ناک) می‌کردند و زمانی که افراد قدرت تحلیل خود را از دست می‌دادند به کسانی که لایق این سمت‌ها و سکان‌داری‌ها نبودند تمسک می‌کردند.

منبع:ایسنا

آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری به ساعات پایانی رسید

سومین و آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امروز شنبه ساعت ۱۷ با موضوع «دغدغه‌های مردم» برگزار می‌شود. مناظره اول نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شنبه ۱۵ خرداد با موضوع «اقتصادی» و مناظره دوم سه‌شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد و هر کدام بیش از سه ساعت طول کشید. علیرضا زاکانی،  محسن رضایی میرقائد، محسن مهرعلیزاده، سیدابراهیم رئیسی، عبدالناصر همتی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی و  سعید جلیلی در این مناظرات به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، نخستین میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

ثبت احوال تهران اعلام آماده‌باش کرد

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به الزامی بودن همراه داشتن شناسنامه و ارائه کد ملی برای رای دهندگان در روز انتخابات، از آماده باش ادارات ثبت احوال جهت ارائه کد ملی شهروندان خبر داد. شکراله حسن بیگی در مورد شرایط رای دهندگان انتخابات پیش رو، اظهار داشت: در چهار انتخابات ۲۸ خرداد ماه سال جاری، طبق ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری؛ انتخاب کنندگان باید شرایطی داشته باشند. وی در تشریح این شرایط افزود: داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران یعنی ایرانی باشند و به لحاظ سنی ۱۸ سال تمام یعنی متولدین ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ و ماقبل آن می توانند رای دهند. رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: افراد حتما در روز انتخابات شناسنامه همراه داشته باشند و داشتن کدملی نیز الزامی است، اگر کارت ملی همراهشان باشد که بسیار خوب است اما کد ملی حتما باید بگیرند. حسن بیگی گفت: با مدیرکل ثبت احوال که عضو ستاد انتخابات است هماهنگی شده و ادارات ثبت احوال این هفته در آماده باش کامل هستند و مردم می توانند مراجعه کنند که اگر کارت ملی آنها آماده بود، بگیرند در غیر این صورت برگه ای داده می شود که حاوی کد ملی تایید شده است.

منبع:ایرنا

همتی قول برجامی داد

همتی عصر جمعه در گفت وگو با رادیو جوان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه مدونی در صیانت از خانواده ایرانی دارید، اظهار کرد: ما نیاز به تعامل داریم و مردم ما همه دین باور هستند، ما نمی توانیم به کسی بگوییم چگونه زندگی کند. مردم ما مومن هستند و ما فکر نمی‌کنیم رشد و توسعه جامعه خلاف باور باشد و شعار من این است باید در منزل تعامل داشته باشیم و نمی‌توانیم به دهه ٧٠ یا ٨٠ بگوییم چگونه زندگی کند و اجازه دهیم با این فضاها خود را تطبیق دهند و اختلال را از خانه تا جامعه حل کنیم و مسیری داشته باشیم تا مسیر توسعه را به شکل بهتر در بیاوریم. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه مهمترین برنامه شما برای رفع معضل بیکاری به ویژه برای جوانان و تحصیلکرده ها چیست، همتی هچنین درخصوص برجام و مذاکرات گفت: فعلا مذاکرات روی اجرای برجام است و سیاست دولت من هم همین است و احتمال دارد در این دولت اجرا شود و برجام مقدمه ای برای رفع تحریم ها است و رفع تحریم ها نیز رشد اقتصادی را به دنبال دارد و من نوید می دهم که آغاز دولت من با رفع تحریم ها همراه باشد. وی تصریح کرد: احتمالا توافق برجام در دولت فعلی اجرا خواهد شد. برجام مقدمه رفع تحریم‌هاست و می‌توان به این وسیله مبادلات بین المللی را با هزینه کمتری انجام دهیم. نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه می‌توانیم با شرق و غرب روابط خوبی داشته باشیم افزود: با شرق با تمرکز بر ۳ کشور چین، روسیه و هند می‌توانیم روابط راهبردی داشته باشیم. هیچ رابطه‌ای فی نفسه فایده‌ای ندارد مگر اینکه به بهبود شرایط مردم بینجامد. در تجارت با همسایگان هنوز به حد لازم نرسیده ایم و با رفع تحریم‌ها این ارتباطات می‌تواند خیلی رشد کند. وی ادامه داد: با عربستان ۳ دوره مذاکره داشته ایم و این مذاکرات در حال پیشرفت است و امیدواریم روابط حسنه با عربستان داشته باشیم. اگر مسئولین این کشور اعتقادی به تعامل و همکاری داشته باشند می‌توانیم روابط خوب با حسن همجواری داشته باشیم.

منبع:ایرنا

دولت سلام صندوق اعتباری ازدواج تشکیل داد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی عصر جمعه در گفت‌وگو با رادیو فرهنگ در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه به نظر شما علت اصلی آمار بالای تجرد جوانان در سنین ازدواج چیست و دولت شما چه راهکاری برای تسهیل ازدواج جوانان خواهد داشت؟ اظهار کرد: از ۱۲ سال پیش یک کارگروه در مجلس راه اندازی شد که رییس آن کارگروه من بودم و موضوع آن حل مشکل جوانان و فرزندآوری بود وی ادامه داد: موانع ازدواج و فرزندآوری را بررسی کردیم که  یکی از مقولات افزایش سن ازدواج بود. با اینکه تمایل به ازدواج بیش از ۹۵ درصد در جامعه وجود دارد اما موانعی نیز بر سر این راه است. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که نخستین مساله اشتغال و در ادامه سربازی، تحصیلات و هزینه‌های ازدواج است،  اظهار داشت: قانون تسهیل ازدواج اجرا نشده است. ولی ما با کمک مرکز عملی- اسلامی پیشرفت به یک مدلی رسیدیم که یک وزارتخانه به نام خانواده با موضوع ازدواج تشکیل داده که سبب پایدارسازی ازدواج است و موضوع آن فرزندآوری و موضوع رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی است. قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: دریچه نگاه دولت سلام به خانواده است. از زاویه خانواده به برنامه و بودجه، سیاست و سیاست خارجی نگاه می‌کند و از زاویه خانواده اشتغال ایجاد خواهد کرد تا سبب  پشتیبان خانواده است. وی ادامه داد: صندوق اعتباری برای ازدواج، تامین جهیزیه، ازدواج و اشتغال خانواده در نظر گرفته شده است. زیرا حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار ازدواج در سال انجام می شود که با این طرح تعداد ازدوارج‌ها  سه برابر خواهد شد.

منبع:ایرنا

جلیلی راه جهش کشور را تشریح کرد

سعید جلیلی عصر جمعه در گفت و گوی تلویزیونی با مردم استان یزد افزود: یک نگاه حداقلی برای دولت، اداره کشور و حل چندین مشکل را متصور است ولی ما معتقدیم دولت باید با برنامه و اراده قوی در جهت جهش کشور گام بردارد. وی ادامه داد: یزد می تواند با قابلیت ها، توانمندی ها و فرهنگ اصیل خود الگوی جهش قرار گیرد؛ همان گونه که در عرصه های مختلف گردشگری، علم و فناوری، کشاورزی و صنعت حرف برای گفتن دارد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای جهش، همه دستگاه های شهرستان ها و استان ها باید تلاش کنند، تصریح کرد: لازمه اشتغال، تولید و صادرات است و باید بازارهای جهانی برای محصولات تولیدی استان یزد ایجاد شود. وی اضافه کرد: نباید صادرات محصولات یزد به چند کشور محدود شود و کالاها در انبارهای یزد بماند بلکه باید وزارت خارجه مأموریت ایجاد بازارهای صادراتی برای کشورهای مختلف را بیاید تا در سایه صادرات و تولید بیشتر، اشتغال رونق گیرد. جلیلی زمینه های پیشرفت استان یزد را شرکت های دانش بنیان، نیروگاه های خورشیدی، کاشی و سرامیک و گردشگری عنوان کرد و گفت: مردم عزیز یزد می توانند الگویی برای معنویت اقتصاد و صنعت کشور باشند و زمینه جهش بزرگ ایران را فراهم کنند. وی با اشاره به اینکه یزد با شرایط سخت محیطی در عرصه های مختلفی در کشور پیشتاز است، اظهار داشت: مردم یزد نشان داده اند که در شرایط سخت می توانند به پیشرفت امید داشته باشند و این هنری است که در دوره های مختلف، فرزندان این مرز و بوم نقش آفرینی کردند.

منبع:ایرنا

رضایی نهضت بزرگ خانه‌سازی ایرانیان را راه انداخت

محسن رضایی میرقائد عصر روز جمعه در گفت و گوی استانی با مردم گیلان از شبکه باران اظهار داشت: در اجرای نهضت بزرگ خانه سازی ایرانیان هر فردی با ۱۰ درصد صاحب خانه می شود، ۹۰ درصد را دولت به متقاضی وام داده و سود را هم دولت پرداخت می کند. وی با بیان اینکه هزینه هر مترمربع ساختمان ۳.۵ تا پنج میلیون تومان است، گفت: یک منزل ۸۰ متری حداقل ۳۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، هر فردی با ۱۰ درصد این هزینه یعنی ۳۰ میلیون تومان می تواند، خانه دار شود. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: وثیقه و ضامن برای دریافت وام هم لازم نیست، همان خانه ای که قرار است ساخته شود در وثیقه بانک می ماند یعنی همان سندی که برای مردم است تا پایان پرداخت وام در اختیار بانک می ماند. رضایی با بیان اینکه خانه سازان را در بازار سرمایه برده تا از این طریق نقدینگی برای ساختن منزل و فروش به مردم را جذب کنند، اضافه کرد: اگر نهضت مسکن راه بیندازیم ۳۰۰ صنعت پشت سر آن شامل در و پنجره سازی، موزایک و غیره راه می افتد. وی در ادامه با تشریح ایران بزرگ به اقلیم های متنوع ، پوشش گیاهی و چهار فصل آن اشاره و اظهار داشت: ایران سرزمین اقوام، قبلیه ها و مردمی پاک نهاد به زلالی چشمه های جوشان است.

منبع:ایرنا

میرسلیم از هیات نظارت استعفا کرد

سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با صدور نامه‌ای از عضویت در این هیات استعفا کرد. میرسلیم در این نامه ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر اعتمادی که به وی برای عضویت او در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا کرده بودند، نوشت: به استحضار می رسانم که اینجانب به امید دقت ورزیدن در بررسی صلاحیت نامزدها با هدف کوتاه کردن دست تبهکاران و جلوگیری از تشدید انحرافات در شهرداری ها که تخلفات و جرائمی نظیر زمین خواری و کوه خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری‌ها و تراکم فروشی ها و زیرپا گذاشتن حقوق عمومی را ابزار سوء استفاده و اجحاف به مردم قرارداده اند، این بار سنگین را پذیرفتم ولی به دلیل اعمال نفوذهای متعدد، استعفای خود را از عضویت در آن شورا رسماً اعلام می کنم. وی افزود: لازم می دانم از زحماتی که همکاران سختکوش ما در این مدت کشیدند و بعضاً تا سحرگاهان برای پیشبرد صحیح روند بررسی صلاحیت‌ها وقت گذاشتند تشکر کنم و از این که به نتیجه آن زحمات خدشه وارد آمده است، اظهار تأسف می کنم.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha