پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حکیم باشی

حوزه/ عضو قرارگاه علمی آموزشی قرآن و عترت معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: تشکیل قرارگاه‌ها علمی آموزشی، حرکتی در جهت پاسخ به بایسته‌ها، نیازها، وظایف و آسیب‌های جامعه است.

حسن حکیم‌باشی در گفت‌و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد در حاشیه اولین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی قرارگاه‌های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان، گفت: حوزه قائم به افراد است و با توجه به پذیرش جایگاه روحانیت در جامعه و عقیده و باور دینی و انقلابی مردم به روحانیت، اگر کادر و افراد قوی در حوزه تربیت شود، مرجعیت خودبه‌خود پیدا می‌شود.

مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه مراجعه مردمی، مرجعیت ایجاد می‌کند، تشریح کرد: ضامن رسیدن به مرجعیت علمی این است که شایستگی برای مراجعه مردمی حاصل شود که با تحصیل توانمندی‌های مختلف توسط طلبه صورت می‌پذیرد و قرارگاه‌های پنج‌گانه حوزه علمیه خراسان، آمده است که توانمندی‌های کلی و تخصصی در این زمینه را تعریف کند.

وی افزود: اقدامات ارزشمندی در حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب اسلامی ایران، انجام و نهادها و ساختارهای مفیدی ایجادشده است و در جهت رسالت‌هایی که رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب مدیر و اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان فرمودند، تشکیل قرارگاه‌ها علمی آموزشی، حرکتی در جهت پاسخ به بایسته‌ها، نیازها، وظایف و آسیب‌های جامعه است.

عضو قرارگاه علمی آموزشی قرآن و عترت معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان ادامه فعالیت قرارگاه‌ها و جلسات هم‌اندیشی را بسیار مهم دانست و گفت: موانعی مثل وضعیت کرونا نباید باعث آسیب به جلسات شود؛ همچنین جلسه‌های اختصاصی هر قرارگاه‌ که به‌صورت مجزا برگزار می‌شود، بهتر، مفیدتر، عینی‌تر و با نتیجه محکم‌تری است.

حکیم‌باشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص وضعیت تحصیلی در ایام همه‌گیری بیماری، گفت: اگر فرد به معنی واقعی طلبه باشد از فرصت‌هایی مثل شیوع بیماری کووید۱۹ استفاده بهتری می‌کند، زیرا کرونا چیزی شبیه ورود به تعطیلات تابستانی سال‌های تحصیلی است که در آن ایام برخی از افراد استفاده بهتر و مضاعف می‌کنند و تعدادی هم در جهت تفریح و برخی به بطالت وقت خود را می‌گذرانند. بنابراین حوزه علمیه باید طوری طلبه را تربیت کند که کرونا و آسیب‌های بدتر از آن‌هم ضرری وارد نکند.

 پژوهشگر حوزوی در پایان درباره انسجام و نظام بیشتر دروس خارج، گفت: قطعاً تحت برنامه بودن دروس خارج، ظرفیت خوبی ایجاد می‌کند ولی باید این امکان فراهم شود که مانع روش‌های دیگر نشود. یعنی هم از نقاط مثبت و ظرفیت‌سازی و امکان آفرینی استفاده کنیم و هم مانع سنت‌های صحیح نباشیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha