سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
حسن نقی زاده

حوزه/ دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: مراکز دین‌شناسی با شناخت علوم دینی در دنیا می‌توانند پاسخگوی نیازهای کنونی باشند و نسبت به آینده حوزه علوم دینی اظهار نظر کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نقی زاده در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد در حاشیه اولین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی قرارگاه‌های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان در اردوگاه مفتاح، گفت: برای اینکه در ارتباط با علوم و دانش‌های دینی بتوانیم پاسخگوی زمانه خود باشیم باید ابتدا به آنچه اکنون در جهان می‌گذرد و نیز به آنچه روند کنونی جهان رو به آن دارد، توجه کرد و آن را مدنظر قرار دهیم.

وی اظهار کرد: حوزه‌های علمیه و مراکز دین‌شناسی تا زمانی که ندانند اندیشه‌ها، افکار و مرزهای دانش، به خصوص آنچه در دنیا با عنوان دانش دینی مطرح می‌شود، در چه شرایطی است و اینکه آینده یعنی حرکت علمی جامعه جهانی به کدام سمت‌وسو است، طبعاً نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای کنونی باشند و نسبت به آینده حوزه علوم دینی اظهار نظر کنند و به تعبیری از قافله عقب خواهند ماند.

عضو قرارگاه قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان، در ادامه گفت: باید مرزهای دانش‌های دینی برای پرورش نیروی متخصص معلوم شود؛ تداخل‌هایی میان مسائل گوناگون علوم اسلامی شاهد هستیم، مثلاً در علوم قرآن و حدیث، مسائلی داریم که مشابه آن در فقه هم مطرح است.

وی با تأکید بر اینکه یک سری دانش‌های مقدماتی داریم که برای همه لازم است، ولی در مقداری که برای تخصص لازم است هنوز آمیختگی‌هایی وجود دارد، افزود: مثلاً برای پرورش متخصص کلامی باید مشخص کنیم که تا کجا به حوزه کلامی وارد شود و از طرفی همین اطلاعات کلامی را در علوم قرآنی هم لازم داریم و اگر بخواهیم فقیه پرورش دهیم، بدون اینکه قرآن و حدیث و کلام بداند ممکن نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین نقی زاده در پایان ابراز کرد: در قرارگاه‌های علمی آموزشی حوزه علمیه خراسان باید کار ترویجی، پرورش پژوهشگر یا مبلغ و مسیر پیش رو برای حرکت، مشخص باشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عزیزی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
    0 0
    سلام. با گفتن باید باید.... کاری انجام نمی شود زمانی در خراسان شاهد پیشرفت خواهیم بود که آقایان فقط از پشت میز نظر ندهند بلکه در میدان عمل خودشان را نشان بدهند و طلاب مظلوم خراسانی را از حیرت و سردرگمی نجات بدهند.