جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فروپاشی اسرائیل

حوزه/ دولتی که در این روزها تشکیل شد نامتجانس‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل بوده که از چپ‌گراترین تا دست راستی‌ترین‌ها را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا در یادداشت تحت عنوان «شکننده‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل» آورده است: 

امروز دشمنان نتانیاهو به یک پیروزی بزرگ دست یافتند و توانستند پس از سالها مبارزه وی را از نخست وزیری خلع کنند.

دولتی که امروز تشکیل شد نامتجانس‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل بوده که از چپ‌گراترین تا دست راستی‌ترین‌ها را در خود جای داده است.

نکته خنده‌دار و عجیب دیگر این بوده که «نفتالی بنت»؛ رهبر حزب تندروی «یمینا» که ۷ کرسی در «کنست» اسرائیل دارد، توانست تنها ۶ نماینده حزبش را با خود همراه کرده و نخست وزیر شود.

به عبارت دیگر فردی که تنها یک بیستم پارلمان را در اختیار داشت دولت تشکیل داد. چنین چیزی در دنیا سابقه ندارد یا حداقل به گوش نگارنده نرسیده است‌.

از طرفی «یائیر لاپید»؛ رهبر حزب «یش عتید» با ۱۷ کرسی در پارلمان پذیرفت ۲ سال نخست وزیری را به نفتالی بنت بسپارد تا فقط از شر دیکتاتوری نتانیاهو خلاص شوند.

نکته مهم دیگر این است که «گیدئون صعر» مخالف جاه طلبی‌های نتانیاهو که اخیرا از «لیکود» جدا گشت و حزب «امید نوین» تشکیل داد به عنوان وزیر دادگستری انتخاب شده که مشخص است به زودی پرونده فساد نخست وزیر سابق را به جریان خواهد انداخت و احتمال بسیار قوی وی را به زندان می فرستد.

با توجه به قرائن پیش‌بینی می‌شود دولت جدید اسرائیل با توجه ترکیبش نمی‌تواند راستگرایانه عمل کند بلکه مجبور است میانه‌روی پیشه کرده و با رئیس جمهور آمریکا همراهی نماید.

از طرفی با عطف به اختلافات داخلی آنها احتمال فروپاشی کابینه نیز وجود دارد اما اگر دولت فرو بپاشد نیز همچنان نفتالی بنت نخست وزیر خواهد بود و انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود و به همین دلیل باید گفت فعلا چشم‌اندازی برای بازگشت نتانیاهو به قدرت دیده نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha