جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 963693
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
انتخابات

حوزه/ یکی از تبلیغات امروزه‌ی دشمن در انتخابات این است که آزادی در انتخابات وجود ندارد. دشمن در این راستا تمام ابزارهای عملیاتی خودش را به کار گرفته تا با این شعار انتخابات ما را بی‌رونق جلوه دهد.

خبرگزاری حوزه | به مجموعه‌ای از اطلاعات هماهنگ و جهت‌دار، برای بسیج کردن افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی، با هدفِ نفوذ بر مخاطب را پروپاگاندا می‌گویند.

در این راستا واقعیت‌ها به طور گزینشی بازنمایی می‌شوند تا از سوی مخاطب، واکنش و رفتاری احساسی و نه آگاهانه و خردمندانه سر بزند.

افرادی که از این ترفند استفاده می‌کنند اصولا آن‌هایی هستند که صفت نفاق را در وجود خویش می‌پرورانند؛ زیرا در ذات پروپاگاندا نفاق و دوروئی وجود دارد.

بسیاری از افراد از طریقِ همین پروپاگاندای سیاسی به اهداف پلیدشان می‌رسند که در تاریخ نیز نمونه‌هایش فراوان است.

آدم‌هایی که از روش پروپاگاندای سیاسی استفاده می‌کنند، در اصل با یک عملیات روانی کاملاً از پیش طراحی شده افکار عمومی مردمِ را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

برای نمونه در زمان حضرت موسی، سامری که یک فرد زرگر بود یک قالبی به شکل گوساله از گِل درست کرد و آن را در زیر زمین قرار داد و مقداری هیزم روی آن گذاشت و به بنی‌اسرائیل گفت: هر یک از شما دیناری به آتش بیندازد و لحظاتی بعد که آتش می‌گداخت طلاها به درون قالب نفوذ می‌کردند، تا آنکه سرانجام سامری رفت و گوساله را بیرون آورد، و با این ترفند  مردم بنی‌سرائیل را به گوساله‌پرستی دعوت کرد. در واقع سامری منافقانه یک پروپاگاندای سیاسی راه انداخت و نظر مردم را عوض کرد.

 در صدر اسلام نیز عده‌ای بعد از درگذشت پیغمبر برای تعیین خلیفه در مکانی به نام سقیفه جمع شدند  با  پروپاگاندایی که به راه انداختند کمر اسلام را شکستند.

معاویه‌ی مکار نیز از طریقِ قرآن سر نیزه کردن، مردم زمانه‌ی خود را فریب داد و حکمیت را به حضرت علی علیه‌السلام تحمیل کرد و اینگونه به اهداف سیاسی خود رسید.

در عصر ما نیز این پروپاگاندا از طریق دشمنان داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته و گاهی کارساز بوده است. مثلاً در موضوع برجام با توجه به اینکه خسارت‌های زیادی برای مردم داشت اما در عین حال از طریقِ همین پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی قصد داشتند نگاه مردم را نسبت به آن  عوض کنند.

در واقع، حامیان برجام با عملیات روانی سنگینی که ایجاد کرده بودند اینگونه القاء می‌کردند که برجام فتح‌الفتوحی بزرگ در کشور خواهد بود در صورتی که رهبر انقلاب آن را خسارت محض بیان کرده بودند. آن‌ها تمام تلاششان این بود که عیوب برجام را برملا نکنند و آن را در قالب یک برنامه‌ی آراسته شده به مردم ارائه نمایند.

نه تنها دشمنان داخلی از پروپاگاندا برای اهداف سیاسی‌شان استفاده می‌کنند، بلکه دشمنان خارجی  نیز از این حربه‌ها در موقعیت‌های حساس کشوری بهره می‌برند.

به عنوان مثال یکی از تبلیغات امروزه‌ی دشمن در انتخابات این است که آزادی در انتخابات وجود ندارد. دشمن در این راستا تمام ابزارهای عملیاتی خودش را به کار گرفته تا با این شعار انتخابات ما را بی‌رونق جلوه دهد.

 آبرام شولسکی دانشمند نو محافظه‌کار، در رابطه‌ی بین تبلیغات و فریب می‌نویسد: «باید بین فریب و تبلیغات تمیز قائل شد. هدف فریب اغوای "هدف" به انجام چیزی است که به نفع فریب‌دهنده است؛ اما نه ضرورتاً به نفع هدف. [اما] تبلیغات تلاش می‌کند تا باورها و عقاید یک بازیگر یا هدف را به طور کلی تحت تأثیر قرار دهد».

پس فرق بین تبلیغات صحیح و تبلیغات نادرست یا پروپاگاندا این است که در تبلیغات درست همه‌چیز حول محور یک هدف مشخص می‌چرخد و همه‌ی کارها انجام می‌گیرد تا به یک هدف درست برسیم، ولی در تبلیغات نادرست همه چیز حول محور منافع تبلیغ‌کننده می‌گردد.

رهبر انقلاب نیز نقشه‌ی دشمن را  در رابطه با انتخابات امسال چنین تبیین کردند که دشمن می‌خواهد انتخابات را بی‌رونق کند و با ایجاد یأس و ناامیدی، مشارکت مردمی را کاهش دهد و در این مسیر ابزاری که دشمن استفاده می‌کند، ایجاد جنگ روانی و استفاده‌ی حداکثری از فضای مجازی است.

بنابراین وظیفه‌ی ما این است تا بصیرت‌مان را افزایش دهیم و تحت تأثیر پروپاگاندا قرار نگیریم.

 قرآن نیز برای خنثی‌کردن طرح‌واره‌های دشمنان، سنگرسازی‌های گوناگونی دارد. قرآن یکی از بهترین راهکارهای عملی برای برون‌رفت از طرح‌واره‌های منافقان را شکل‌گیری تشکیلات معرفی می‌نماید.

خداوند در سوره‌ی آل عمران آیه‌ی ۲۰۰می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ای کسانی که ایمان آورده اید! (در برابر مشکلات و هوسها)، استقامت کنید. و در برابر دشمنان، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از (مخالفت فرمان) خدابپرهیزید، شاید رستگار شوید!

پس خداوند در زمینه‌های مختلف، به تشکل و حرکت جمعی توصیه و امر فرموده است. حضرت علی علیه‌السلام نیز راهِ مقابله با عملیات روانی دشمنان را، حفظ وحدت معرفی می‌کنند و می‌فرمایند: بپرهیزید از گسستگی و پشت‌کردن به یکدیگر و جدایی و تفرقه افکنی.

 پس زمانی که مانند دانه‌های انار کنار یکدیگر قرار گرفتیم، آن زمان است که به یکدیگر شکل و هویت می‌بخشیم.   ۲۸ خرداد اولین انتخابات ریاست جمهوری بدون سلیمانی است، دشمنان سلیمانی از ما دعوت می‌کنند که در انتخابات شرکت نکنیم، حاج قاسم سلیمانی که شاهد ماست، ما را به مشارکت آگاهانه و اخلاق‌مدارانه دعوت می کند، شما به کدام دعوت پاسخ مثبت می‌دهید؟ دعوت دشمنان نظام یا دعوت شهید سلیمانی؟

 اگر مردم حضور خود را صمیمانه و صادقانه نشان دهند به حول و قوه‌ی الهی، دشمن را نابود خواهند کرد و دشمن هم به این نتیجه می‌رسد که نمی‌تواند برای آینده‌ و مصالح این کشور تصمیم‌گیری کند.

    

سلاله اخلاقی، عضو گروه نویسندگی صریر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رهنما IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    یادداشت خوبی بود به نکته مهمی اشاره فرمودید موفق باشید
  • یاحسین IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    0 0
    سلام انشاءالله به یاری حق‌تعالی با بهترین انتخاب، مکر دشمن را به خودش باز می‌گردانیم. مطالب مفید بود. موفق باشید.