یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین هدایت

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مشروعیت امام با خدا است ولی موجودیت امام با مردم است، گفت: اگر مردم از حاکمی که خداوند قرار داده اطاعت نکنند او نمی‌تواند جامعه تشکیل دهد و حکومت کند بنابراین نقش مردم تشکیل جامعه دینی است و جامعه دینی به دست مردم ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدهادی هدایت طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت که از رسانه ملی منعکس شد، با بیان اینکه خداوند در سوره طه به حضرت موسی(ع) امر کرد که به سمت فرعون برو و مقابل او بایست، اظهار کرد: خواسته حضرت موسی(ع) این بود که خدایا یک وزیر و کمک کار و همراه و مسئول برای امت اسلامی به عنوان جانشین و بازوی اجرایی من قرار ده.

وی گفت: در حالی که خود حضرت موسی(ع) می‌توانست وزیر خود را انتخاب کند اما این کار را نکرد و از خداوند طلب کرد و خداوند مسئول جامعه دینی را قرار داد و این نشان می‌دهد که مسئول جامعه اسلامی باید از سمت خدا قرار داده شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت موسی(ع) نظر خود را برای وزیر اعلام کرد، و خداوند پیشنهاد او را پذیرفت، افزود: همانطور که پیامبر(ص) خود را بنده خدا می دانستند و حرف کسی غیر از خدا را اطاعت نمی‌کردند ما نیز باید فقط از خدا اطاعت کنیم و از هر کسی که خدا گفته اطاعت کنیم.

وی با بیان اینکه خداوند افرادی را برای اطاعت کردن مردم از آنها انتخاب کرده است، گفت: امامت و حاکمیت الهی بر مردم نیازمند انتصاب از جانب خدا است و خدا در قرآن به حضرت داوود(ع) می فرماید من تو را به عنوان جانشین خودم قرار دادم.

حجت الاسلام هدایت با اشاره به نقش مردم در حکومت الهی، گفت: اگر مردم از حاکمی که خداوند قرار می‌دهد اطاعت نکنند نمی توانند او جامعه تشکیل دهد و حکومت کند بنابراین نقش مردم تشکیل جامعه دینی است و جامعه دینی به دست مردم ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع)، امامی از جانب خداوند بودند، افزود: خداوند ایشان را قرار داد اما مردم بعد از پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) پشت کردند و جامعه دینی ایجاد نشد اما ۲۵ سال بعد مردم با پذیرش امامت امیرالمؤمنین(ع) جامعه دینی را ایجاد کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تا مردم نخواهند جامعه دینی ایجاد نمی‌شود، گفت: امام باقر علیه السلام در روایتی قدسی فرمودند هر گروهی در اسلام که زیر فرمان امامی که از جانب خدا نیست و حرف خدا را نمی زند بروند عذاب خواهند شد حتی اگر خود مردم در رفتار فردی خود مؤمن باشند اما در نقطه مقابل مردمی که امام از جانب خدا که قانون خدا را بیان و اجرا می‌کند را اطاعت کنند هرچه در رفتار فردی اشتباه کرده باشند و پشیمان باشند خداوند همه این جامعه را می‌بخشد و سعادتمند می‌شوند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) برای ما قانون قرآن و اهل بیت(ع) را حاکم کردند، افزود: ولی فقیه حرف خودش را نمی‌زند بلکه حرف خدا را از قرآن و روایات استنباط می‌کند بنابراین ما در دوران غیبت امام زمان(عج) از زبان ولی فقیه حرف خدا را می شنویم  و باید مجریان جامعه اسلامی هم حرف خدا را از فقیه بشنوند و اجرا کنند.

حجت الاسلام هدایت با بیان اینکه مشروعیت امام با خدا است ولی موجودیت امام با مردم است، گفت: انتخابات به معنی نظر دادن برای تعیین مجری اوامر الهی است و یک حق به تنهایی نیست که ما بتوانیم از حق خود صرف‌نظر کنیم بلکه در کنار حق تکلیف هم است و اتفاقاتی که به واسطه این مسئول در جامعه می افتد ما هم در پیشگاه خداوند مسئول خواهیم بود و از ما سؤال می شود که چرا ولی خدا را یاری نکردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha