پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضور مردم در صف رای

حوزه/ برخی گزارش های دریافتی حاکی از آن است که روند اخذ رأی در برخی شعب برخی استانها به کندی انجام می شود و با اختلال مواجه شده که این مسئله گلایه ها و واکنش هایی شدید مردمی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی روز چهارشنبه ۲۷ خرداد در توصیه ای مهم به دست‌اندرکاران انتخابات، موضوع کمبود تعرفه یا تأخیر در رسیدن آن  را یکی از مشکلات دوره‌های قبل در انتخابات دانستند و بر ضرورت رفع این مشکل تاکید کردند.

پس از تاکید مقام معظم رهبری بر رفع مشکل تعرفه در این دوره از انتخابات، انتظار می رفت که مسئولان تمهیدات لازم را برای حل مشکل و سرعت در برگزاری روند انتخابات که منجر به حضور حداکثری مردم خواهد شد، اندیشیده باشند، اما گزارش های دریافتی حاکی از آن است که روند اخذ رأی در برخی شعب استان ها به کندی انجام می شود و با اختلال مواجه شده که این مسئله گلایه ها و واکنش های شدیدی را را به همراه داشته است.

معطلی مردم در صف اخذ رای

در حالی که برخی از مردم حتی قبل از ساعت ۷ صبح در شعب اخذی رای حضور یافته بودند تا به تکلیف شرعی و ملی خود عمل کنند، اما با تاخیر در آغاز رای گیری  و کندی زیاد اخذ رای، شاید ساعت ها در صف معطل شدند.

هیچ کسی جوابگوی مشکل نبود

یکی از اهالی قم که به شعبه اخذ رای مسجد المهدی(عج) مراجعه کرده بود، می گوید: روند اخذ رای به کندی زیادی انجام شد و بیش از ۲ ساعت در صف معطل شدم و هیچ کسی هم جوابگوی این مشکل نبود.

۲:۳۰ ساعت در گرمای شدید معطل ماندم

یکی از بانوان هم که قبل آغاز رای گیری برای دادن رای به یکی از شعب رای گیری مراجعه کرده بود با عصبانیت ناشی از معطلی زیاد، می گوید: قبل از ساعت ۷ صبح به شعبه اخذ رای مراجعه کردم تا زودتربه وظیفه خود عمل کنم، اما متاسفانه بیش از ۲:۳۰ ساعت در گرمای شدید معطل ماندم و مسئولان شعبه، کار اخذ رای را انجام نمی دادند.

صدای برخی ستادها هم در آمد

کندی و اخلال در برخی شعب انتخاباتی، صدای برخی ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری هم در آورده و اعتراض رسمی و شکایت خود از این مسئله را به رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ارائه کرده و خواستار رسیدگی سریع به این مشکل شده اند.

آل هاشم: به وزیر کشور گفتم چرا مردم را اذیت می کنید

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، در خطبه ها نماز جمعه  تبریز به برخی مشکلات در اخذ رأی مردم، اشاره کرد و گفت: مردم از روند انتخابات ناراحت هستند و به وزیر کشور پیام دادم، این همه مردم از از ساعت ۷ صبح با عشق پای صندوق‌های رأی آمدند، چرا آنها را اذیت کنیم.

وی ادامه داد: سه ساعت بعد از شروع انتخابات، اعلام کردند که امکان رای دستی وجود دارد. نمی دانم این مردم عزیز را چه حساب کرده اند؟ باید دستگاه نظارتی بررسی کند تا اگر عمدی در کار بوده، برخورد شود.

انتقاد حجت الاسلام نبویان از عدم آغاز اخذ رای تا ساعت ۱۰:۲۰

حجت الاسلام محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در یک کلیپ ویدئویی با انتقاد شدید از تعلل در رای گیری و معطلی مردم در شعبه های اخذ رای، می گوید: در حالی‌که ساعت ۱۰:۲۰ است هنوز در برخی شعبات اخذ رای استان مازندران انتخابات آغاز نشده است.

وی این را هم گفته که متاسفانه وزارت کشور در اجرای انتخابات کاهلی می کند باید پاسخگو باشد. این کار یک تخلف است و حتما باید برخورد شود.

گزارش تلخ خبرنگار حوزه از کهگیلویه و بویراحمد

خبرنگار خبرگزاری حوزه در کهگیلویه و بویراحمد هم گزارش داده، در حالی که مردم از اولین ساعات و برخی از آن ها از ساعت ۶ صبح در محل دبیرستان تیزهوشان یاسوج حضور داشتند، اما مسئولان هنوز به دنبال رفع مشکلات ریز و درشت شعبه انتخاباتی بودند.

از برخی شهرهای کوچک و بزرگ و دهستان‌ها و روستاهای استان گزارش می رسد که در روند برگزاری انتخابات اختلال ایجاد شده و هنوز صندوق‌های رای به برخی از روستاها نرفته است.

برخی مخاطبان خبرگزاری از روستاهای استان با ارسال پیامک هایی به خبرنگار ما از روند رای گیری در روستاهای خودشان گلایه کردند. آنها می گویند در حالی که ۸۰ درصد مردم روستا رای نداده‌اند صندوق‌های رای به روستاهای دیگر منتقل شده است.

حاجی دلیگانی: تماس‌های فراوانی از برخی استان ها درباره کندی اخذ رای داشتیم

حسینعلی حاجی دلیگانی که عضو هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری است، هم به تسنیم گفته که تماس‌های فراوانی از برخی استان ها داشتیم که روند برگزاری اخذ رأی با کندی انجام می‌شده است.

وی در تشریح برخی از گزارشات واصله درباره اختلالات به وجود آمده در روند برگزاری انتخابات در برخی از شعب بیان کرد: عموما قطعی سیستم آنلاین دستگاه‌های رأی‌گیری در برخی از شعب را داشتیم که علی‌رغم اینکه به مجریان گفته شده بود که می‌توانند کار خود را به صورت آفلاین ادامه دهند اما  بی‌توجهی به این مسئله، معطلی مردم را در پی داشت.

عضو هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مشکل دیگر، دیر شروع کردن برخی از شعب بوده که علی‌رغم اینکه باید از ساعت ۷ پذیرای مردم می‌بودند در برخی از شعب تا ساعت ۹ هم آمادگی پذیرش مردم را نداشتند و همچنین در اهواز مشکلی وجود داشت که تعدادی از دستگاه‌هایی که برای شناسایی هویت است، دچار اشکال شده بود که در شهر اصفهان هم همین مشکل وجود داشت.

حاجی‌دلیگانی اضافه کرد: طبق گزارش‌های واصله، در برخی موارد، کارت‌های شارژی که برای انتخابات شوراهاست، دچار مشکل شده و یا به موقع شارژ نشدند و همچنین در یکی از مراکز استان‌ها که انتخابات به صورت الکترونیک برگزار می‌شده، تعرفه الکترونیکی اختلال داشته است.

وی تصریح کرد: گزارش‌هایی نیز از شیراز و مشهد و برخی از نقاط دیگر کشور داشتیم که در این شهرها شاهد حضور پرشور مردم در شعب بودیم اما متاسفانه در برخی از شعب، شاهد کندی در روند اخذ رأی هستیم.

هشدار زهره الهیان به وزیر کشور | شکایت می کنیم

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم به در حاشیه شرکت در انتخابات  در حسینیه جماران به کندی اخلال در روند رای گیری و اشاره کرده و گفته با توجه به گزارش هایی که رسیده، در بعضی ار حوزه‌های رای‌گیری در تهران تعرفه با تاخیر ارائه شده و در ساعات اولیه تعرفه در این حوزه های رای‌گیری در تهران وجود نداشته است. 

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر تامین تعرفه برای کل کشور، تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که الان در پایتخت در برخی از حوزه‌های رای گیری تعرفه وجود ندارد؛ چگونه وزارت کشور می‌خواهد تعرفه شهرستان و روستاهای دورافتاده را تامین کند؟! به نظر می رسد سوء مدیریت در این رابطه وجود دارد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: گزارش های مبنی بر نبود دستگاه احراز هویت در برای شعب اخذ رای داشته‌ایم؛ برای پیگیری این موضوع با معاون پارلمانی و مدیرکل وزارت کشور تماس گرفتیم که پاسخگو نبودند، بنابراین موضوع را به معاون پارلمانی رئیس جمهور اطلاع دادیم و این پیام را دادیم که اگر نبود تعرفه ادامه داشته باشد شکایت نمایندگان از وزیر کشور قطعی است و هرچه سریع‌تر فکری برای این قضیه شود و باید تدبیر جدی صورت بگیرد.

پاسخ رئیس ستاد انتخابات کشور

 اما، جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت و گو با شبکه خبر مباحث مطرح شده در خصوص اخلال در روند رای گیری را مربوط به دستگاههای فنی دانسته و گفته که  به استانداران و فرمانداران ابلاغ شده هر جا مشکل فنی دارند؛ حتما رای گیری به صورت دستی اخذ شود.
 

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه در این شرایط خاص بار سنگین به سیستم الکترونیکی وارد می شود، اظهار کرده این موضوع باعث شده که نواقصی ایجاد شود که البته بلافاصله موضوع مورد پیگیری و حل شد و اکنون به اذعان رئیس هیات نظارت مرکزی، مشکلی در فرایندهای  برگزاری انتخابات وجود ندارد.

امیر شجاعان حرف های رئیس خود را رد کرد

در این بین اما امیر شجاعان، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در گفتگو با مهر برخی گزارشات مبنی بر کُندی دستگاه‌های احراز هویت و تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در شعب اخذ رأی را رد کرده و گفته دستگاه‌های احراز هویت به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارند و تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در برخی شعب ارتباطی به دستگاه‌های احراز هویت ندارد و ممکن است نمایندگان هیئت اجرایی و ناظر با تاخیر در شعبه حضور پیدا کرده باشند.

وی به این نکته هم اشاره کرده که در فرآیند جدید انتخابات، دستگاه‌های احراز هویت زمانی آغاز به کار می‌کنند که نماینده هیئت اجرایی و هیئت نظارت بر انتخابات به صورت همزمان در شعبه اخذ رأی حضور داشته باشند و قفل دستگاه را باز کنند.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشورالبته تاخیر در تحویل دستگاه‌های احراز هویت دیر به شعب اخذ رأی را به لحاظ رعایت موارد امنیتی یک امر طبیعی اعلام کرده، چراکه این دستگاه‌ها باید در نزدیکترین زمان به ساعات آغاز رأی گیری تحویل شعب داده شود.

سخن پایانی

مردم انقلابی ایران اسلامی همیشه در بزنگاه ها از انقلاب و خون شهدا صیانت کرده و با تمام وجود پای انقلاب ایستاده و هزینه های آن را هم هر چه بوده با جان و دل پرداخته اند.

در این دوره از انتخابات نیز علی رغم همه مشکلات و موانع با حضور حداکثری پای صندوق های رای به دنیا ثابت می کنند که همدل و منسجم با لبیک به فرمان ولی امر مسلمینن، حماسه ای ماندگار را خلق خواهند کرد «تا کور شود هر آن که نتواند دید».

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha