جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرهنگ خانواده

حوزه/ هر کاری نیازمند آموزش است؛ این ضرورت را هم عقل به آن حکم می‌کند، هم دین به آن فرمان می‌دهد و هم تجربه‌های بشری آن را می‌نمایاند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، از آنجا که خانواده به عنوان اولین نظام اجتماعی بشریت از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است، کتاب «فرهنگ خانواده» نوشته حجت الاسلام علی اکبر مظاهری با بررسی همه جانبۀ مسائل خانواده به تبیین بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی می پردازد؛ در شماره های مختلف بخشی از متن این کتاب با هدف ارتقای دانش مخاطبین در مدیریت هرچه بهتر خانواده ها منتشر می شود:

ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی خانوادگی

هر کاری نیازمند آموزش است؛ «هیچکس از پیش خود چیزی نشد» این ضرورت را هم عقل به آن حکم می‌کند و هم دین به آن فرمان می‌دهد و هم تجربه‌های بشری آن را می‌نمایاند.

همۀ ما باور داریم که کارهای مهمّ، نیاز به آموزش دارند؛ امّا برخی‌مان عقیده داریم که کارهای کوچک، نیازمند آموزش نیستند و آدمی به خودیِ خود آن‌ها را یاد می‌گیرد. آنگاه کارهای بزرگ و نیازمند آموزش و کارهای کوچک و بی‌نیاز به تعلیم را در ذهنمان تقسیم‌بندی و معیّن می‌کنیم و برابر عقیده‌مان عمل می‌نماییم؛ بزرگ‌ها و مهمّ‌ها را آموزش می‌بینیم و کوچک‌ها و غیرمهم‌ها را بی تعلیم و تعلّم انجام می‌دهیم، و چون معیار و ملاک درستی در این تقسیم‌بندی نداریم، گاهی امور بزرگ و مهمّ را در بخش کوچک‌ها می‌نهیم و کوچک‌ها را در بخش بزرگ‌ها می‌گذاریم. اصل این تقسیم‌بندی و دوگانه کردن، درست نیست. حقیقت آن است که همۀ کارها نیازمند آموزش‌اند.

از کارهای بسیار مهمّ و دانه درشتی که نیازمند آموزش است، «مدیریت زندگی مشترک» است. همسرداری و ادارۀ زندگانی زن و شوهری، دارای راز و رمزها و فوت و فنّ‌ها و چم و خم‌هاست. «هزار نکتۀ باریک‌تر ز مو اینجاست».

یکی از شگفتی‌های افسوس‌ناک، این است که برخی از مردمان، در آن تقسیم‌بندی دوگانۀ بالا، مدیریت زندگی زن و شوهری را در بخش کوچک‌ها و غیرمهم‌ها می‌آورند و خود را به ظاهر راحت می‌کنند، امّا به واقع خویشتن را به هلاکت می‌افکنند.

اگر دانشمندی را که در رشته‌ای از دانش‌ها به بالاترین مرتبه رسیده باشد، امّا در کار کشاورزی تعلیمی ندیده باشد و دانش و تجربه‌ای نداشته باشد، به باغی ببریم و از او بخواهیم نهالی را به نهال دیگر پیوند بزند، از عهدۀ آن بر نمی‌آید. با این‌که کار کشاورزی به نظر آسان می‌آید این خردمندانه نیست که ما، در راهی که تاکنون نرفته‌ایم، سرمان را پایین بیندازیم و بی‌راهْ‌بلد و بی‌پروا پیش برویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha