پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ولادت امام رضا

حوزه/ خانم آمنه منصوری گفت: مبلغان با روش‌های تربیتی امام رضا(علیه السلام) آشنا شده و از آن‌ها برای رشد و بالندگی افراد جامعه بهره گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم آمنه منصوری در نشست پژوهشی که با محوریت «روش­‌های تربیت اخلاقی در سیره رضوی» به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: امام رضا(علیه السلام) به عنوان یک انسان نمونه، احیاکننده صفات برجسته اخلاقی بوده و تمام رفتارها و گفتارهای ایشان بهترین الگو برای ساخت زندگی اسلامی است.

وی با اشاره به تربیت اخلاقی امام رضا(علیه السلام) در حوزه فردی، خوش خلقی را از ویژگی­‌های ایشان معرفی کرد و افزود: امام رضا(علیه السلام) فردی خوشرو و خوش برخورد بوده و با هر مسلمانی به سادگی رابطه برقرار می­‌کردند؛ لذا مبلغان با تأسی از آن حضرت برای جذب افراد به دین اسلام باید ارتباط خوبی با آنان داشته باشند.

استاد حوزه خواهران، ساده زیستی و قناعت را از دیگر شاخصه­‌های امام رضا(علیه السلام) برشمرد و تشریح کرد: قناعت از فضائل ارزشمند اخلاقی بوده که مانع طمع‌­ورزی و زیاده­‌خواهی است و امام رضا(علیه السلام) با وجود این که ولیعهد بودند، اما ساده زندگی می­‌کردند و موقعیت سیاسی تأثیری در زندگی آن حضرت نداشته است.

منصوری به سیره اجتماعی حضرت ثامن‌­الحجج(ع) اشاره کرد و تعامل با بستگان را از آن جمله معرفی کرد و توضیح داد: اگر در یکی از بستگان خلاف و انحرافی در مسائل اخلاقی، سیاسی یا اعتقادی مشاهده می­‌کردند، تذکر داده و صرف خویشاوندی مانع از نهی از منکر آن حضرت نمی‌شد.

وی، ارزش نهادن بر نفس انسان را از دیگر شاخصه­‌های امام رضا(علیه السلام) برشمرد و تصریح کرد: ایشان برای هر انسانی ارزش قائل بودند؛ زیرا خداوند انسان را ذاتا صاحب عزت، شرافت و کرامت آفریده و تنها چیزی که موجب فضیلت و برتری انسان­‌ها بر یکدیگر می­‌شود، مجاهدت نفس و تقوای الهی است.

منصوری، با بیان این که انسان به افراد آراسته به فضایل اخلاقی و زیبای­‌های معنوی عشق ورزیده و با الگوگیری از آنان، رفتارهای فردی و اجتماعی خویش را سامان می­‌دهد، خاطرنشان کرد: مبلغان با روش­‌های تربیتی امام رضا(علیه السلام) آشنا شده و از آن­‌ها برای رشد و بالندگی افراد جامعه بهره گیرند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha