جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آئین افتتاح مرکز داوری هدایت با حضور معاون اول قوه قضائیه برگزار شد

حوزه/ مراسم افتتاحیه مرکز داوری هدایت با حضور معاون اول قوه قضائیه و معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، در آئین افتتاح مرکز داوری هدایت که پیش از ظهر امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، نقش آفرینی سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه های مختلف را یادآور شد و گفت: نظام اسلامی مبتنی بر سیره انبیا شکل گرفته است تا مردم اقامه قسط کنند؛ بر این اساس باید شبکه های مردمی و مجموعه ها و نهادهایی که مبتنی بر نظام الهی و وجود مردم شکل گرفته اند، نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی که سازماندهی نهادهای مردمی مانند هیئات و مساجد را بر عهده دارد معتقد است با توجه به نقش محوری مسجد و امامان در جامعه دارند، باید این نقش آفرینی و اثر گذاری از چهاردیواری مساجد فراتر رفته و به محله و محیط پیرامون مسجد تسری یابد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: بنیاد هدایت به عنوان مجموعه سازمان دهنده مساجد با راهبرد تعالی شبکه امامت با محوریت امامان جماعات توانسته است اثرگذاری مساجد و امامان را تقویت کند و بنا دارد تا نقش های اساسی و کلیدی که بنا برعرف و قوانین اسلامی بر دوش روحانیت بوده و بنابر دلایلی به نهادهای دیگر واگذار شده است به مجموعه ریشه دار روحانیت بازگرداند.

حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به تعامل بنیاد هدایت با قوه قضائیه بیان داشت: چند سالی است با همکاری قوه قضائیه و بنیاد هدایت در صدد هستیم تا به طراحی یک نظام داوری مردمی بپردازیم؛ چرا که در عرف و فرهنگ دینی ما همواره حضور مؤمنین و روحانیت را در حل اختلافات و مسائل شاهد بوده ایم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با ابراز خرسندی از ایجاد مرکز داوری هدایت گفت: این مرکز به طور عمده به مسائل خانواده می پردازد و اگر این مجموعه بتواند به شکل موفق به کار خود ادامه دهد کمک بزرگی به قوه قضائیه و حل مشکلات اجتماعی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: امیدواریم با طراحی نظامات مرکز داوری هدایت به عنوان یک نهاد نوپا بتوانیم در حل مسائل اجتماعی جامعه با محوریت مساجد نقشی اثرگذار ایفا کنیم.

در ادامه این برنامه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه ضمن تأکید بر اهمیت میانجی گری، گفت: صلح و سازش و میانجی گری از اهمیت بالایی برخوردار است و چه بسا خیر و برکاتی که در سازش و میانجی گری وجود دارد در حکم قاضی نباشد.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: صلح و سازش یک مبنای عقلایی و شرعی دارد و در مسائلی که به داور ارائه می شود، با توجه به اینکه داور را خود افراد انتخاب می کنند رضایتمندی بیشتری از نتیجه داوری ها بوجود می آید.

وی افزود: مزیت دیگری که داوری ها دارد این است که سرعت رسیدن به نتیجه در داوری ها بیشتر از دستگاه قضا است و در عین حال منافع بیشتری برای طرفین دعوا دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha