چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدی فضائلی تحلیلگر مسائل سیاسی

حوزه/ فضائلی گفت: قانون و منطق این اجازه را نمی‌دهد که رهبر معظم انقلاب در رد و یا تایید تصمیم گیری دستگاه ها دخالت کند، چرا که این وظیفه مجلس است. البته در دیدارهای حضوری در موارد خاص بیان می‌کنند و تذکر می‌دهند، اما به معنای دخالت و امر و نهی روزانه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، مهدی فضائلی، شب گذشته در جشن حماسه حضور در انتخابات ۱۴۰۰ که از سوی سازمان بسیج اساتید دانشگاه اصفهان به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار داشت: برای درک منطق مواجهه رهبری با مسائل واتفاقات، باید مبانی رفتاری و گفتاری ایشان را بهتر بشناسیم. اولین مبنا شرع مقدس اسلام است که برای هر رفتار و گفتار رهبری به عنوان شاخص سنجیده می شود.

وی در تشریح این مبنا تصریح کرد: تفاوت نظام ما با بقیه نظام ها در ماهیت دینی آن است و اینکه در راس نظام فقیهی زعامت جامعه را در دست دارد، لذا جامعه باید مبتنی بر شریعت و آداب اسلامی اداره شود.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در ادامه به مراتب نظام اسلامی به تعبیر رهبری اشاره کرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری ابتدا انقلاب اسلامی و سپس نظام اسلامی، سومین مرحله دولت اسلامی و بعد جامعه اسلامی و در مرحله نهایی تمدن اسلامی شکل می‌گیرد و ما اکنون در مرحله دولت اسلامی هستیم.

فضائلی تصریح کرد: در ۲۲ بهمن ۵۷  انقلاب به ثمر نشست و نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت و نظام سیاسی ما مبتنی بر قانون اساسی یک نظام اسلامی تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت اسلامی در نگاه رهبری مجموعه کارمندان و کارگران دولت اسلامی هستند که باید به ضوابط اسلامی نزدیک باشد. اگر امروز کاستی‌هایی می‌بینیم، به این جهت است که بخش قابل توجهی از حکمرانان جامعه ما مسلمان هستند، ولی بر طبق  معیارهای اسلامی رفتار نمی‌کنند.

فضائلی در ادامه از وجود بیش از ۳۰۰ هزار مدیر از مدیران عالی تا مدیران در سطح پایین در دستگاه اجرایی کشور یاد کرد و افزود: اینکه چقدر این مدیران با معیارهای اسلامی آشنا هستند که بخواهند خود را تطبیق دهند، بسیار حائز اهمیت است.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: اگر می‌خواهیم دولت اسلامی تحقق پیدا کند باید حواس همه  دولتمردان به این مسئله باشد که تصمیم آنها چقدر در مسائل جامعه موثر است.

فضائلی ابراز کرد: مبنای قانون؛ مبنای دوم رهبری در مواجهه با مسائل است و صیانت از جایگاه قانونی دستگاه های مختلف از دیگر مبانی مهم رهبری در اتخاذ مواضع می‌باشد.

وی تصریح کرد: دستگاه ها باید وظایف خود را انجام دهند و پاسخگوی عملکرد خود باشند، اگر نیستند، دلیلی بر دخالت رهبری در تصمیم گیری های آنها نیست.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب یادآور شد: قانون و منطق این اجازه را نمی‌دهد که رهبر معظم انقلاب در رد و یا تایید تصمیم گیری دستگاه ها دخالت کند، چرا که این وظیفه مجلس است. البته  در دیدارهای حضوری در موارد خاص بیان می‌کنند و تذکر می‌دهند، اما به معنای دخالت و امر و نهی روزانه نیست و برای این مسائل شرع، قانون و جایگاه دستگاه قانونی؛ عنصری به نام مصلحت عرض اندام می‌کند.

فضائلی اذعان کرد: داشتن حجت شرعی برای فقیهی که می‌خواهد جامعه را اداره کند، یک بحث مبنایی است و رهبری برای تشخیص مصلحت نیاز به حجت شرعی دارد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر می خواهیم ارزش هایی که در جامعه علوی و مهدوی هست، در جامعه ما باشد باید به آن ها نزدیک شویم، گام اول شناخت و سپس پایبندی به این ضوابط است تا مجموعه های ما رنگ و بویی اسلامی بیشتری بگیرد تا به آن نقطه که شایسته است برسیم.

دکتر باقری رئیس بسیج اساتید استان نیز در این جلسه، اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۶۸۸ برنامه رسانه ای اجرا شد و در سه ماهه اول  سال ۱۴۰۰نیز بیش از ۹۲۰عنوان برنامه رسانه ای اجرا شده و برای حل مشکلات مردم با نگاه مطالبه گری و گفتمان سازی ۳۱موضوع ومعضل مهم در استان  دسته بندی و به دولت منتخب عرضه خواهد شد.

همچنین این جلسه با حضور پرچم و خادمیاران امام رضا(ع) عطر معنوی ویژه ای گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha