جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با موضوع «بررسی تطبیقی اخلاق اجتماعی میان دین  اسلام و آیین زرتشت»، دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آسیه جلالی طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، پیش از ظهر امروز، از پایان نامه خود با موضوع «بررسی تطبیقی اخلاق اجتماعی در دین اسلام و آیین زرتشت»، با راهنمایی دکتر روح الله موسوی زاده  دفاع کرد.

جلالی در دفاع از پایان نامه خود گفت: ادیان الهی با هدف روشنگری بشریت جهت هدایت او به سوی سعادت نازل شده است. تهذیب اخلاق از مهم‌ترین مسائلی است که در کتب آسمانی و متون مقدس مورد توجه قرار گرفته و کتاب‌های آسمانی در عرصه بیان معیارها و ملاک‌ها برای رسیدن به فضائل اخلاقی افقی گسترده و بی‌انتها را گشوده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در ادیان الهی جهت هدایت بشریت به سوی سعادت مورد توجه قرار گرفته مسأله تهذیب اخلاق می‌باشد و از پر اهمیت‌ترین بخش‌های اخلاق، اخلاق اجتماعی است.

طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان یادآور شد: در عصر حاضر شبهات مختلف از سوی اکثر ادیان جهت تخریب چهره اسلام به کار می‌رود یکی از این ادیان آیین زرتشت می‌باشد که آیین خود را خرد محور می‌دانند و قائلند خرد چیزی است که در همه اعصار والا و باقی است، بنابراین آیین زرتشت آیینی کامل و برتر می‌باشد. لذا در این پایان نامه اخلاق اجتماعی به عنوان ارزش و رفتارهای اختیاری فرد در مقابل دیگران از دیدگاه اسلام و زرتشت مورد بررسی و تطبیق قرار می‌گیرد.

وی هدف از این پژوهش را آشنایی بیشتر با مسائل اخلاقی – اجتماعی اسلام و زرتشت و  پی بردن به مشترکات و وجوه تمایز رفتاری و اخلاقی دین اسلام و آیین زرتشت دانست و افزود:  این پژوهش در دو حیطه اخلاق در جامعه و اخلاق در خانواده بررسی شده است. روش تحقیق و گردآوری اطلاعات در این پایان نامه به صورت مطالعه کتابخانه‌ای و پردازش اطلاعات تطبیقی می‌باشد.

جلالی مباحث مطرح شده در این پژوهش را مصادیق اخلاق اجتماعی از جمله اخلاق معاشرت، آزادی اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر، شادی و نشاط،  ازدواج و تربیت فرزند و پرداختن به آنها با توجه به آیات و روایات و آموزه‌های زرتشتی بیان کرد.

طلبه موسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا(س) اصفهان گفت: نتیجه‌ای که از مطالب حاصل گردید این است که ارزش‌های اخلاقی در هر دو دین و آیین نقش بسزایی دارد اما دین اسلام جامع‌تر و کامل‌تر به مباحث پرداخته است به عنوان نمونه در بحث اخلاق معاشرت به این نکته رسیدیم که اسلام در مورد ارتباط با همنوعان در زمینه های مختلف مانند تواضع و فروتنی و احترام به دیگران جوانب و زوایای گوناگونی را در نظر گرفته و این جامعیت اسلام را آشکار می سازد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha