چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
علی عباسی

حوزه/ همزمان با آغاز به کار دومین همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه پیامی به این همایش، ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعةالمصطفی به دومین همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل،‌به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ

قرآن کریم و آموزه های مکتب اهل بیت(علیهم السلام)، بر تعامل و ارتباط میان اندیشه ها و فرهنگ ها و تبادل نظر و گفت‌وگو تأکید دارد، در این آیه شریفه خداوند به خلقت گوناگون امتها و ملتها اشاره کرده و دلیل این گوناگونی را شناخت آنها از یکدیگر معرفی می کند. در جهان معاصر، شناخت صحیح مسائل و تحلیل درست حوادث، بدون شناخت جریان های فکری و گروه ها، به عنوان حلقه وصل میان فرهنگ و جامعه میسر نیست. 

از سویی دیگر، مشکلات کنونی جهان اسلام، ناشی از جریان های فکری و فرهنگی است که زمینه را برای ظهور و رشد گروه های افراطی فراهم کرده است. در شرایط کنونی که برخی کشورهای اسلامی در وضعیت دشواری قرار دارند، شناخت جریان های فرهنگی و فکری، و بررسی آسیب ها و تحلیل وقایع و همچنین مساعدت و راهبری در اتخاذ شیوه صحیح سلوک و رفتار مطابق با کتاب و سنت و معرفی الگوهای برجسته از شخصیت های بزرگ و جریان ساز دینی در جهان اسلام از اهمیتی ویژه برخوردار است، تا بتوان از پدیده افراط گرایی و تکفیر رهایی جست. 

شناسایی عوامل شکل گیری جریان های فرهنگی درون دینی و نیز گفتمان سازی و نهادینه نمودن آن به منظور بستر سازی بازتولید تمدن اسلامی در دنیای معاصر از مسئولیت های مهم پژوهشگران و تصمیم سازان عرصه فرهنگی و بین المللی به شمار می آید.  

انقلاب شکوهمند اسلامی که بر پایه آموزه های الهی شکل گرفت توانست حضور دین در عرصه های اجتماعی و سیاسی را حیاتی دوباره بخشد و ارزش های اصیل دینی را بار دیگر زنده کند. انقلاب اسلامی ایران طی چهار دهه فعالیت در عرصه داخلی و بین المللی، نقش بسزایی در الگوسازی حرکت های گفتمانی معاصر به خصوص در جریان سازی دینی و فرهنگی در جهان  اسلام ایفا نموده است. 

جامعة المصطفی العالمیه به عنوان نهادی علمی و برآمده از انقلاب اسلامی است که گستره حضورش در کشورهای مختلف جهان و نقش بی بدیل دانش آموختگان آن در جریان سازی علمی و معنوی در پهنه گیتی به منظور ایجاد صلح، دوستی و تعامل و تفاهم با پیروان نحله های فکری و دینی بر کسی پوشیده نیست. از این رو  یکی از رویکردهای اساسی جامعه المصطفی در برنامه های آموزشی و پژوهشی، مبنا قراردادن نگاه تمدنی و جهان شمول است. 

بدون تردید برگزاری نشست ها، همایش ها و سمینارها از جمله همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل، نقش مؤثری در همفکری و هم افزایی علمی پژوهشگران و دانشوران اسلامی دارد و استمرار ارتباط عالمان و پژوهشگران دنیای اسلام در قالب های مختلف همچون این سمینار فاخر زمینه و فضای مناسبی را فراروی آنها قرار خواهد داد تا از این رهگذر به غنای هر چه بیشتر آثار علمی در این عرصه افزوده و به رسالت خطیر خود در فراهم ساختن زیرساخت های معرفتی تمدن اسلامی عمل کنند. 

در پایان لازم می دانم تشکر و امتنان خویش را از تمامی دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این محفل علمی و نیز کسانی که در برگزاری این همایش بین المللی و خلق این فرصت ارزشمند نقش ایفا کرده اند ابراز نمایم و از خدای بزرگ آینده ای تابناک و پر از امید و موفقیت برای آنان و عموم مسلمانان مسألت نمایم.

علی عباسی

خرداد ۱۴۰۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha