پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نخبگان جوان

حوزه/ شرایط امروز کشور در ساحت های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بهداشت و درمان، ورزش و اوقات فراغت و ... می طلبد که بیش از پیش از قوه فکر و اندیشه نخبگان و از سوی دیگر مهارت و توانمندی بالای جوانان مؤمن و انقلابی استفاده شود.

خبرگزاری حوزه/  رئیس جمهور منتخب، در نخستین نشست خبری خود پس از انتخابات، یکی از سیاست های محوری دولتش را دعوت از نخبگان و بهره گیری از ایده ها و نظرات آنان عنوان کرد.

آن چه مسلم است این که دولت های مختلف همواره – دست کم در حد حرف و شعار- بر لزوم بهره گیری از اندیشه ها و ایده های نخبگانی تأکید کرده اند اما شرایط امروز کشور می طلبد که در این زمینه دولت تازه کار، جدیت و اهتمام مضاعفی داشته باشد.

با توجه به شناخت و سابقه ای که از عملکرد و کارنامه حجت الاسلام و المسلمین رئیسی سراغ داریم، نسبت به تحقق این امر بسیار خوشبین هستیم، چه آن که ایشان در قوه قضاییه و تولیت آستان قدس رضوی، تا حدود بسیاری اعتقاد و باور به بهره گیری از نخبگان جوان و انقلابی داشته و ان شاءالله این رویه ی ارزشمند و مبارک به صورت جدی تر و هدفمندتر در بدنه دولت سیزدهم به خصوص در بخش تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های قوه مجریه ادامه خواهد یافت و کشور ما از برکات آن متنعم خواهند شد.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از الزامات مهم موفقیت در امر مدیریت به خصوص مدیریت کلان کشور، بهره گیری از نظرات و ایده های صاحب نظران به ویژه نخبگان جوان و خلاق و متعهد است.

ناگفته پیداست که تضارب آرا و اندیشه ها، آن هم به شکل درست و منطقی خود به تعدیل تصمیم گیری ها منجر می شود و بی شک ماحصل این رویکرد، کسب بهترین و مطلوب ترین نتایج خواهد بود.

در آموزه های دینی خود نیز که با دقت بنگریم، متوجه می شویم که تأکید بر مشورت با انسان های آگاه و خبره از جمله نشانه های تعالی جامعه ایمانی است، چه آن که قرآن مجید جدای از آن که انجام کارها با مشورت را یکی از نشانه های اصلی ایمان می‌شمارد، آن را حتی در ردیف اعمالی چون نماز، زکات و انفاق قرار می دهد(برگرفته از آیه ۳۸ سوره شوری)

از جمله آثار و برکات مشورت با نخبگان و بهره گیری از ایده های خلاقانه جوانان متفکر و انقلابی، بر اساس رهنمود امیرالمؤمنین علی (ع) این است که به این طریق حاکم و کارگزار دولت، پشتیبان محکمی برای اجرای بهتر طرح ها و برنامه های خود پیدا می کند

از سوی دیگر این مساله به شناخت دقیق موانع و پیشگیری از تکرار خطاها، کمک شایان توجهی می کند، ضمن آن که به تعبیر مولای متقیان، "کسی که با مردان مشورت کند در عقلای آنان شرکت جسته است"

واقعیت آن است که شرایط امروز کشور در ساحت های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بهداشت و درمان، ورزش و اوقات فراغت و ... می طلبد که بیش از پیش از قوه فکر و اندیشه نخبگان و از سوی دیگر مهارت و توانمندی بالای جوانان مؤمن و انقلابی استفاده شود و این مهم تنها به بیان یک سری شعارها و حرف های شیک و به اصطلاح همایش پسند، محدود نشود بلکه در عمل، جامعه ی ما طعم شیرین استفاده از اندیشه ها و آراء نخبگان را در امور گوناگون بچشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha