چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عدالت خواه

حوزه / رئیس‌کل دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه رویکرد فساد ستیز قوه قضائیه با قدرت استمرار خواهد داشت، گفت: عده‌ای نگرانند که با رفتن حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رویکرد فساد ستیزی در این قوه کُند و یا به فراموشی سپرده شود، اما از آنجایی که این رویکرد جز برنامه‌های اصلی قوه است، قطعا با حضور رئیس جدید نیز رویکرد فساد ستیزی قوه با قاطعیت و توان بیشتر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، محمدرضا عدالت‌خواه، رئیس کل دادگستری استان همدان بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته قوه قضائیه به تشریح فعالیت‌های دادگستری همدان پرداخت و اظهار داشت: در طول یک سال گذشته در دادگاه‌ها و دادسراهای همدان ۲۷۱ هزار و ۱۶۷ فقره پرونده مختومه شده، که این آمار دارای رشد ۱۵ هزار و ۸۶۷ پرونده‌ای نسبت به سال گذشته است.
 
وی افزود: در طول ۲۱ ماه گذشته، ۷۴۶ هزار و ۷۲۵ پرونده قضایی وارد مراکز و زیرمجموعه‌های دادگستری همدان شده که ۷۴۹ هزار و ۴۲۶ فقره پرونده مختومه شده است که از این بین ۲هزار و ۷۰۱ پرونده متعلق به پرونده‌های معوقه می‌باشد.

رئیس‌کل دادگستری همدان با اشاره به اینکه استان همدان در بخش صلح و سازش رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده، گفت: تمامی فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در این مدت در راستای سند تحول قوه قضاییه بوده و لذا با تغییر ریاست قوه، نه تنها این سند منتفی نمی‌شود، بلکه با قدرت بیشتر راه خود را ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا ۷۰ قاضی و ۱۶۰ کارمند دادگستری همدان به این بیماری منحوس مبتلا شدند، خاطر نشان کرد: با این وجود اما اختلالی در فرایند خدمت‌رسانی به مردم ایجاد نشده است و کارها با قدرت در حال انجام است.

عدالت‌خواه با اعلام این خبر که استان همدان در بخش عفو دارای رتبه نخست می‌باشد، گفت: تعداد افرادی که در طول ۱۰ سال گذشته مورد عفو قرار گرفتند، جمعا ۵۸۸ نفر بودند اما این آمار در استان به عدد هزار و ۵۲۶ نفر افزایش یافت.

وی تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای مدت گذشته در استان همدان کسب رتبه اول در اعطای آزادی‌های مشروط بوده است که مورد تقدیر حجت الاسلام والمسلمین رئیسی قرار گرفت.

رئیس‌کل دادگستری استان همدان همچنین با اشاره به تقدیر رئیس قوه قضائیه از سامانه‌های ابداعی استان، اظهار داشت: سامانه "ساآب" باهدف ارزش‌گذاری آرای بدوی قضات استان و ارائه کارنامه‌ای از عملکرد هر یک از قضات در استان طراحی‌شده و در دسترس افرادی است که با این قوه در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه به‌زودی سه سامانه ابتکاری دیگر به نام‌های سامانه ساتد؛ سانک و سادو نیز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، ابراز کرد: سامانه ساتک در حوزه ارزیابی تحقیقات دادسرا؛ سامانه سانک، در حوزه ارزشیابی نظرات کارشناسی و سامانه سادو نیز در عرصه ارزشیابی دفاعیات وکلا در استان همدان راه‌اندازی خواهد شد.

عدالت‌خواه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دادگستری همدان یکی از وظایف خود را حرکت در مسیر تحقق شعار سال  می‌داند، خاطر نشان کرد: در این مدت با تشکیل ۲۰۷ جلسه با فعالان اقتصادی و انجام ۲۷۷ مورد مکاتبه، تلاش شده تا مشکلات واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان در استان برطرف شود که از این بین تا به حال، مشکلات و موانع ۵۷ واحد تولیدی برطرف شده است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد فساد ستیز قوه قضائیه با قدرت استمرار خواهد داشت، گفت: عده‌ای نگرانند که با رفتن حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، رویکرد فساد ستیزی در این قوه کند و یا به فراموشی سپرده شود، اما از آنجایی که این رویکرد جز برنامه‌های اصلی قوه است، قطعا با حضور رئیس جدید نیز رویکرد فساد ستیز قوه با قاطعیت و توان بیشتر ادامه خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری همدان با اشاره به اینکه کارگروهی به منظور شناسایی و پیشگیری عوامل فسادزا در ادارات تشکیل شده است، یادآور شد: اگر در بررسی‌های این کارگروه مشخص شود مدیری با وجود اطلاع از بروز فساد در مجموعه خود، این مسئله را گزارش نداده، مطابق قانون با او برخورد قضایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مردم افراد سودجو در حوزه قوه قضائیه را به سامانه ۱۵۸۰ اطلاع دهند، گفت: برخی افراد مدعی‌ ارتباط و توان کار در دستگاه قضا هستند، درحالی‌که باید گفت این افراد تنها به فکر سودجویی و سوءاستفاده از مردم هستند و لذا لازم است تا مردم، موارد این چنینی را به شماره ۱۵۸۰ سریعا اطلاع دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha