دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کارگاه آموزش اصول کاشت زعفران ویژه دانش آموختگان طلاب خواهر برگزار شد

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهراء(س) فامنین گفت: در راستای اشتغال زایی بانوان، کارگاه آموزش اصول کاشت زعفران ویژه دانش آموختگان طلاب خواهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از همدان، نرگس کریمی، از برگزاری کارگاه آموزش اصول کاشت زعفران، در مدرسه علمیه الزهراء(س) شهرستان فامنین خبر داد و گفت: کاشت زعفران یکی از کسب و کارهای پرسود است که با شرایط اقلیمی ایران سازگاری دارد و برای ایجاد اشتغال، کارگاه کشت زعفران در راستای اقتصاد مقاومتی در سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها، ویژه دانش آموختگان برگزار شد.

وی عنوان کرد: در این کارگاه، دانش آموختگان با روش‌ها و اصول صحیح کاشت و برداشت زعفران، با توجه به شرایط منطقه از جمله حاصلخیز بودن و مرغوبیت زمین با حضور مربی جهاد کشاورزی شهرستان فامنین، زهرا روحی آشنا شدند.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهراء(س) شهرستان فامنین افزود: زعفران گیاهی است گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی باشد و پاییز و زمستان نسبتا ملایم داشته باشد، به خوبی رشد می کند و می شود در این مناطق کاشت زعفران را انجام داد.

وی افزود: در راستای افزایش تولید محصولات خانگی خانواده های طلاب این دوره برگزار می شود.

قابل ذکر است، در ادامه کارگاه، زهرا روحی، کارشناس جهاد کشاورزی، بیان کرد: پیاز زعفران تابستان فعالیت ندارد، دوره بیداری و فعالیت آن از حدود آبان تا اردیبهشت است و با شروع فصل گرما برگ هایش زرد شده و می خشکد و پیاز آن به خواب می رود. اما زعفران از گیاهان با ارزش و پر فایده ای است که از آن در ایران به عنوان " طلای سرخ " نام برده می شود و برای درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می شود.

وی با بیان اینکه روی زمین های گرم و خشک جای مناسبی برای کشت زعفران است، گفت: زعفران آرام بخش و اشتها آوراست که موجب جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و درمان برخی از بیماری ها مانند؛ بیماری آسم، بیماریهای پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، یرقان،  رفع نفخ شکم ، درمان معده درد و درمان کم خونی می شود.

خانم روحی اذعان کرد: این ماده غذایی معروف به طلای سرخ موجب کاهش چربی و کلسترول خون و فشار خون می شود و حافظه را تقویت می کند. فصل مناسب برای کاشت زعفران از مرداد ماه تا مهر است، بعد از کاشت پیاز زعفران در زمین احتیاج به کاشت مجدد زعفران در سال های بعد نیست و پیاز زعفران در زمین به مدت ۷ ـ ۴ و در بعضی مناطق تا ۱۰ سال باقی می ماند.

وی در پایان تصریح کرد: تولید زعفران باکیفیت با تلاش‌های مستمر علاقمندان به این کار پرسود، منجر به توسعه ی اقتصادی خانواده ها خواهد بود. آموزش صحیح همراه با انگیزه ی تولید زعفران در این منطقه باعث ایجاد اشتغال مناسب برای جوانان خواهد بود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha