شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب «فقه استدلالی قصاص»

حوزه/ کتاب «فقه استدلالی قصاص» به عنوان دومین مبحث فقهی از مجموعه «مبانی فقه جزایی»، تألیف حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مرتضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، کتاب «فقه استدلالی قصاص» به عنوان دومین مبحث فقهی از مجموعه «مبانی فقه جزایی»، تألیف حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مرتضوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، آیت الله شیخ مهدی مروارید، عضو شورای عالی و تعدادی دیگر از اساتید این حوزه رونمایی شد.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه درس خارج در قالب پژوهشی، علمی، فقاهتی و اجتهادی است، بر پاسخ گویی به حوادث واقعه، توجه به فقه های مضاف و آموزشِ پژوهش محور تاکید کرد و آن را سه اقدام برنامه ریزی شده در عرصه دروس خارج خواند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه آثار پژوهشی در خدمت به نظام و جامعه با حرکت هایی هدفمند در حوزه کهن خراسان، پاسخ داده شود، به تعبیری از مقام معظم رهبری درباره ظرفیت این حوزه اشاره کرد و گفت: ان‌شاءالله حوزه علمیه خراسان به عنوان حوزه ای مرجع به برکت همجواری با حضرت ثامن الحجج(ع) در این عرصه پیشگام باشد.

چرا متن تحریرالوسیله ملاک شد؟

در این آیین، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالهادی مرتضوی به هر دو کتاب فقه استدلالی دیات و قصاص اشاره و از اقدامات جهادی و تحولی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه اقدام برای نوشتن و تألیف کتاب، کار سختی است، گفت: اینکه متن کتاب را تحریرالوسیله قرار دادم به تاسی از ابوی بوده است. ایشان هم متن درسی خود را تحریرالوسیله قرار داده اند زیرا اولا، کتابی با فروعات زیاد است، دوم اینکه تعظیمی برای استادشان، امام خمینی (ره) باشد که همیشه با عظمت از ایشان یاد می کند و سوم، در کنار زنده نگه داشتن و تبیین مبانی امام راحل در حوزه، تکریمی به خاطر کار بزرگی باشد که بنیانگذار جمهوری اسلامی در زمان خود انجام داده و حکومت اسلامی را تاسیس کردند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: اگر موسوعه کتاب‌های ایشان (آیت الله سید حسن مرتضوی) را ملاحظه کنید، حدود ۴۰ جلد بیشتر می شود اما هنوز جایی چاپ نشده است.

همچنین در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین حسین کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان نیز فعالیت های هیئت های اندیشه ورز و نشریات علمی پژوهشی این حوزه را در جهت پاسخ گویی به نیازهای نظام و جامعه دانست.

وی از اساتید دعوت کرد در موضوعات مختلف مورد نیاز نظام و جامعه ارائه طریق کنند تا در انتشارات حوزه علمیه خراسان چاپ و منتشر شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha