جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 966416
۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حوزویان می‌بایست نسبت به گذشته بیشتر فعالیت کنند و با توجه به شبهات کنونی، به ویژه در فضای مجازی پاسخگو باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه اسلام، دین پاسخگوست ولی برخی سکولارها آن را پاسخگوی نیازهای امروز نمی دانند، بیان کرد: حوزویان می‌بایست نسبت به گذشته بیشتر فعالیت کنند و با توجه به شبهات کنونی، به ویژه در فضای مجازی پاسخگو باشند.

وی به خاطره ای از مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره اهمیت و لزوم فعالیت زیاد در خدمت به اسلام اشاره و خاطرنشان کرد: هر هزینه ای برای طلبه شود، جای درستی استفاده شده و به هدر نمی‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی برای همکاری بیشتر میان حوزه علمیه خراسان و مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرد.

همچنین در این نشست حجت الاسلام سید حمید علوی، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، گزارشی از اساتید، طلاب، مدارس و مراکز تخصصی این حوزه ارائه کرد و از فعالیت ۶۲ کرسی رسمی درس خارج، توجه به فقه های مضاف و دقت در پاسخگویی بروز در رساله ها و پایان نامه های طلاب این حوزه گفت.

وی بر پشتوانه علمی برای اداره علمی حوزه تاکید و ابراز کرد: المپیادهای علمی به طور جدی دنبال می شود و طرح رتبه بندی اساتید در این حوزه مد نظر و در حال اجراست.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، از سامانه آموزش مجازی حوزه علمیه خراسان و برپایی ۱۶۰ مدرسه مجازی در ایام همه گیری ویروس کرونا گفت و خاطر نشان کرد که برای پاسخگویی به نیاز ها باید به نیروی انسانی و اساتید بیش از پیش توجه شود.

همچنین حجت الاسلام حسین کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان درباره هیئت‌های اندیشه ورز گزارشی ارائه داد و اظهار کرد: این معاونت در عرصه های تربیت نیروی انسانی پژوهشگر، انتشارات، نشست ها، حمایت های علمی، راه اندازی سایت و کانال در راستای پاسخگویی با دو رویکرد برونگرا و درونگرا فعالیت دارد.

وی از رونمایی ۶۵ عنوان کتاب که محصول فکر و اندیشه اساتید و طلاب به این حوزه در سال های اخیر است، گفت و ابراز امیدواری کرد که این تالیفات، در عرصه علمی و پژوهشی جامعه و نظام اسلامی بدرخشد.

حجت الاسلام سید ابوالفضل کاظمی، مسئول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان نیز با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر میان مجلس شورای اسلامی و حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد که می‌تواند به نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره پاسخ دهد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جمعی از طلاب سطح 2 خراسانی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    سلام شما را به خدا قسم می دهم یک سال تحصیلی تشریف بیارید حوزه خراسان و همراه با یک طلبه مشغول به تحصیل شوید ملاحظه خواهید کرد که حوزه خراسان جز برخوردهای سلبی با طلبه، فضای تحول را برای طلاب فراهم نمی کند و عمر طلاب خراسانی ضایع می شود. چرا صدای ما شنیده نمی شود، چرا پیام ما دیده نمی شود. از رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم و مدیران حوزه قم عاجزانه درخواست می کنیم که حوزه خراسان را تحت مدیریت قم قرار بدهند تا سالانه اینقدر برای انتقال به قم اذیت نشویم، آقایان محترم، یک طلبه خراسانی اگر بخواهد به قم برود مورد ملامت مسئولین خراسان قرار می گیرد، آیا این درد کمی است؟ یک طلبه برای علم بیشتر و طی مراحل عالیه می خواهد به قم برود، غربت هست، اجاره های سنگین هست، خواسته های همسر و فرزندان هست، و کلی مشکل دیگر... به جای اینکه طلبه را تشویق کنن مسئولین مشهدی می گویند نباید از خراسان بروی که اگر رفتی به راحتی دیگر قبولت نخواهیم کرد... آیا این تهدیدها به گوش حضرت آقا و مراجع رسیده است؟ چرا یک طلبه به قم که می رود استاد که می شود می خواهد برگردد مشهد هیچ جایگاهی برایش قائل نمی شوند... شما را به خدا این پیام را منتشر کنید تا إن شاء الله فرجی شود. عمر ما طلاب در حال ضایع شدن است.
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      کاملاً درسته واقعا ما طلاب خراسانی حیران هستیم که در خراسان بمانیم یا برویم قم. اگر بمانیم پیشرفتی نداریم و اگر برویم قم راه برگشتی نداریم.امیدمان به پیگیری رهبر معظم انقلاب است. در خراسان صدای ما شنیده نمی شود
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      0 0
      آقا جان فکر نکنید قم خیلی ... شما همانجا اگر کنار تحصیل تدریس (هر چند تدریس غیر رسمی) و مباحثه داشته باشید از نظر حقیر و با توجه به تجاربم خیلی مفیدتر خواهد بود ایدکم الله تعالی
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      0 0
      اگر واقعاً به این نتیجه رسیدید که خراسان پیشرفتی ندارد حتماً به قم رجعت کنید چون قم هم دروس آزاد داره و هم موسسات علمی فراوان و هم مراکز تخصصی زیاد و دانشگاه های حوزوی. در یک کلمه قم دریاست.
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    سلام و درود چگونه پاسخگوی شبهات باشیم ولی در اولیات و بدیهیات دهان طلاب خراسانی را بسته نگاه داشته اند؟! بروید حرم امام رضا(ع) و اوضاع بی حیایی و بی عفتی در داخل حرم را از نزدیک ملاحظه کنید. خانم با چادر وارد حرم می شود و داخل حرم با مانتو راه می رود. با ناخن لاک زده وارد می شوند. آرایش های زننده در صورت دارن و وارد می شون و.... اخیراً به عنوان یک روحانی به یک زائر آرایش کرده و بی حیا تذکر دادم در جواب گفت به شما ربطی ندارد خادمین حرم به من چیزی نگفته اند اونوقت تو تذکر می دهی؟! عاجزانه می خواهم که این پیام را نشر دهید. اخیراً یه یک خادم تذکر دادم گفتم چرا مثل گذشته به زائر تذکر نمی دهید که آرایشش را پاک کند. چرا یک خانم جرأت کند با ناخن لاک قرمز زده وارد حرم بشود؟ این خادم تبسمی کرد و گفت تازه اینکه خوب است گاهی خانم ها ناخن مصنوعی می گذارند و ما نمی توانیم تذکر بدهیم! ما جمعی از طلاب خراسانی از مدیریت حوزه خراسان و همچنین تولیت آستان قدس به حضرت آقا و مراجع تقلید و مدیران حوزه قم شکایت می کنیم. لطفا رسیدگی کنید
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 0
    متاسفانه نظام آموزشی حوزه ها تکافوی دانش لازم برای پاسخ گویی به شبهات را نمی کند!! در حوزه ها به ادبیات عرب و اصول بیش از میزان مورد نیاز توجه می شود، در حالی که برخی از علوم کمتر مورد توجه قرار می گیرد به عنوان نمونه ماده شبهت و ردود است آن هم در شرایطی که سالانه صدها شبهه از سوی وهابیت بر شبهه های موجود افزوده می گردد و سالانه ده ها پایان نامه دانش آموختگان مراکز آموزشی وهابیت در عربستان و سایر کشورها علیه شیعه تدوین و سپس به چاپ می رسد، آنگاه در حوزه های شیعی باید در این خصوص بسیج همه جانبه صورت گیرد که متاسفانه حرکتی در این جهت دیده نمی شود!!
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 1
      اتفاقا یکی از مشکلات ضعف مفرط در ادبیات عرب هست ادبیات دالان ورود به علوم و کتب مختلف عربی و ابزار مهم استفاده از قرآن و احادیث است . خیلی مایه تاسف است که گاه کارشناسان یا مبلغان مشهور اشتباهات فاحش ادبیاتی دارند که هم وجهه بدی دارد و هم مانع از ادراک یا باعث انحراف برداشتی از متون دینی است
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    با سلام و خدا قوتی خدمت شما،بزرگوار کدوم حوزه کدوم طلبه کدوم فضای مجازی؟طلبه داره اسنپ کار می‌کنه پیک موتوری شده مگه دل و دماغی مونده حوزه داره از درون میترکه حوزه ای که طلبه اش هنوز باید دغدغه قسط و اجاره خونه و بدهکاریشو داشته باشه دیگه می‌تونه فکر آزادی داشته باشه برا درس خوندن، حوزه ای که حتی پویش(کمپین)مشکلات مالی طلبه هاش رو خبرگزاری فارس داره دنبال می‌کنه نه خبرگزاری ها و کانال های حوزوی،برید ببینید همین چند روز اخیر خبرگزاری فارس چند بار مطرح کرده و اونوقت برخی نظریات رو ببینید البته هستن این وسط طلبه هایی که کاری به این کمبودها ندارن و کار خودشون رو میکنن،بزرگوارا به خدا درده که من برا اینکه بخوام تو شهرستان تدریس کنم باید مدیر اونجا منو معرفی کنه خب مدیر منو از کجا می‌شناسه حتما باید کسی معرفی کنه دیگه حالا اگه من نخوام به کسی رو بندازم تکلیفم چیه؟من رفیقی دارم تو همین قم با معرفی همشهریش شده استاد،به جون دو تا بچه ام قسم بعد از بیست سال تو حوزه بودن به این نتیجه رسیدم که فقط و فقط خودم کار علمی و تبلیغی ام رو انجام بدم کاری به کار کسی هم تو حوزه نداشته باشم چون ثمره این بیست سال چیزی نبوده جز دیدن و شنیدن انا رجل های فراوان،در پناه امام زمان موفق باشید.
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      فرمایش شما صحیح هست ولی زمانی که ما تحصیل می کردیم، پس از جامع المقدمات، سیوطی می خوندیم و سپس مغنی تا حرف اللام و باب چهارم مغنی و مطول یا مختصر را و در منطق حاشیه ملا عبد الله یا شمسیه و اون اواخر المنطق مظفر و همینطور سپس معالم و قوانین و یا اصول فقه و لمعه و مکاسب و رسائل و کفایه و منظومه و .. خوب کسانی هم بودند که در کنار اینها بدایه و نهایه الحکمه و یا فلسفتنا و اقتصادنا و شفای ابن سینا و اسفار می خوندند سپس وارد درس خارج می شدند خوب اکنون هم که کتاب ها تغییر کرده و ساده تر شده و و متنوع تر ولی موضوع شبهات و ردود جای محکمی در حوزه ها ندارد و نیز تکلم به زبان های خارجی به ویژه عربی یعنی زبان قرآن نیز در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند. از این رو این دروس جوابگوی نیاز های امروزی در پاسخگویی به شبهات علیه شیعه نیستند. متشکرم