جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

حوزه/ اگر آیت الله مصباح یزدی در آلمان بود همچون کانت، حرمت تفلسف او نگه می داشتند و اگر در آمریکا بود، اندیشه او را معیار ایدئولوژی خود می ساختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در یادداشتی به جایگاه مرحوم آیت الله مصباح یزدی پرداخته است که متن آن بدین شرح است:

    

بسم الله الرحمن الرحیم

دوستان و دشمنان در حق علامه استاد مصباح یزدی کوتاهی یا ستم کردند. برخی از دوستان ناآگاهانه تنها چهره سیاسی از وی نشان دادند و او را پدر معنوی حزبی خواندند.

دشمنان هم آگاهانه به تخریب این دانشمند و حکیم برجسته معاصر پرداختند و جاهلان و بیماران ادامه دادند.

اگر آیت الله مصباح یزدی در آلمان بود همچون کانت، حرمت تفلسف او نگه می داشتند و اگر در آمریکا بود، اندیشه او را معیار ایدئولوژی خود می ساختند.

ای کاش شاگردانش به ترویج اندیشه حکمی او می پرداختند.

اما استاد مصباح یزدی کیست؟ بنده از آغاز دهه شصت با معظم له آشنا شدم. ابتدا مباحث معارف قرآن این قرآن شناس عمیق را استماع می کردم و سپس شرکت در جلسات وی در دزفول که روشنگر اهل معرفت بود.

اولین کتاب فلسفی که خواندم فلسفتنا شهید صدر بود که به توصیه معظم له درس هایشان را استماع کردم و ایشان متواضعانه اشکالات این مسکین را برطرف می کرد.

این فقیر تا آخر عمر با برکت این مفسر حکیم، خوشه چین دانش او بود و ممکن نبود دیداری شود و درسی نیاموزد.

علامه مصباح یزدی متفکری حکیم و نظریه پردازی دقیق بود. فلسفه را با روش استدلالی و معارف قرآن را با روش استظهاری و استنطاقی و تفقه را با روش اجتهادی بحث می کرد.

«وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»

حقا که این مجاهد علامه، نظریه پرداز در فلسفه اخلاق و علم النفس و هستی شناسی و معرفت شناسی و دین شناسی و فلسفه الاجتماع بود.

وقتی توفیق دیدار حاصل می شد هویت متواضعانه و متعبدانه او نمایان بود.

چقدر خوش می گذشت وقتی به ایشان در نماز اقتدا می کردم؛ نماز ملکوتی آیت الله العظمی بهجت را تداعی داشت. رکوع و سجودش مملو از توجه بود.«إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ».

درس اخلاق استاد در دفتر مقام معظم رهبری، سیراب کننده اهل اخوت با مومنان بود «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ».

استاد مصباح یزدی ولایت مداری باورمند به مردم بود و نقش مردم در حکومت داری را حداکثری می دانست؛ نقشی که مدعیان مردم داری نه در نظر و نه در عمل بدان اعتقاد نداشتند. ولایتمداری او هم با ولایتمداری سیاسیون متفاوت بود؛ واقعی و حقیقی و خالصانه، زیست ولایتمدار داشت.

مرحوم‌ حکیم مصباح یزدی اهل تجارت نبود؛ اگر بود فقط با خدا بود و لذا اهل ذکر و نماز و انفاق و خشیت الهی بود.

«رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ»

اسلام علامه مصباح، اسلام ناب محمدی و اسلام امام خمینی بود و همین بس است که هرچه متحجران و مرتجعان، تخریب و توهینش کنند؛ اما هیچ تخریبی و توهینی، این حکیم نظریه پرداز را به حاشیه نمی راند.

علامه مصباح یزدی همیشه در متن انقلاب زنده است.

«الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَیٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآب»

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

     

عبدالحسین خسروپناه

شاگرد علامه آیت الله مصباح یزدی

۱۳ تیر ۱۴۰۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هادی US ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    5 62
    هر چه میکشیم از مسئولین حوزوی است. یک موجودی که در هیچ جای دنیا هیچ وقعی برایش قائل نیستند به یکی از بزرگترین علمای تاریخ جهان توهین می‌کند و سیاست مسئولین حوزه دقیقا همان سیاست برجامیست.
    • CA ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
      0 3
      چه کرده این برجام!! که شده ضرب‌المثل هر محفل و مجلس و بحث و گفت‌وگوی سیاسی و اجتماعی در این کشور!! عجله نکنید، سیاست برجامی را از این به‌بعد هم می‌بینید و می‌بینیم؛ تا بدانید و بدانیم که سیاست‌های کلان کشور در سطوح عالی نظام تدبیر و ابلاغ می‌شود. بنابراین، بی‌جهت در کف جامعه به جان هم افتادن در طرفداری یا مخالفت این موضوعات، نشان از ساده‌انگاری رویکردهای استراتژیک نظام خواهد بود.
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      1 1
      پاسخ به هر سخن و موضعی باید علاوه‌بر اهمیت موضوع سخن، متناسب با حد و اندازه گوینده آن هم باشد. بعضی وقت‌ها پاسخ دادن به یک موضع‌گیری غلط و سخن نادرست، که از سوی شخصی با موقعیت و جایگاه محدود سیاسی و اجتماعی ابراز شده، پیش و بیش‌از آن‌که به رفع ابهام و دفاع از شخصیت محترم مورد هجمه قرارگرفته کمکی کند، به تخریب‌ها و فضاسازی‌های انحرافی دامن می‌زند. وقتی به قول شما، فردی با جایگاه نه‌چندان مهم اجتماعی به یک عالم بزرگوار جسارت می‌کند، اگر مسئولان محترم حوزه موضع‌گیری کنند، در واقع به بازنشر همین حاشیه‌سازی مخالفان کمک کرده‌اند. باید عنایت داشت که همیشه «فریاد زدن» مطلوب نیست، بلکه خیلی وقت‌ها «سکوت حکیمانه» بهترین پاسخ است.
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 0
    جل الخالق
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    91 6
    «یکی از بزرگترین علمای تاریخ جهان»؛ دقیقاً همین توصیف‌های غلوآمیز و افراطی است که زمینه‌ساز آن توهین‌های جاهلانه و تفریطی می‌شود. کاش روزی در این مُلک، افراط و تفریط جای خود را به واقع‌بینی و انصاف دهد.
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      7 72
      خب اگه واقعا علامه مصباح ما، درخارج ازکشور بود فکرمیکنید یکی از برترینهای جهان محسوب نمیشد؟ براستی که تفکر مرغ خارجی غازه در عمق جانهامون نفوذ کرده و هرچیزغرب رو بهش استنادمیکنیم واز ریشه های خودمون بی خبریم ودلزده! اگرمتفکر هست ،خارجیش قدیسه ومتفکر! اگر هنره ،هالیوودیش بی همتاست ! واقعا چرا مااینقدر با هویت وداشته های خودمون بیگانه ایم؟ اگرعلامه مال خارجیها بود الان نظریه هاش صادرمیشد به کل جهان وکسی نمیتونست حرفهاش رو رد یا نقض کنه ،کسی به خودش جرات توهین به اون رو نمیداد، اما چون مال ایرانه ،دیگه کسی تره هم خورد نمیکنه همونطور که برای تولیدات ایرانی تره خورد نمیکنیم وخارجیش" قشنگتر وبهتره" امروز استعمار درعمق زندگی ما ریشه دوانده ...
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 75
    حرفهای یامین پور درباره علامه مصباح ،واقعا زیباست وروشنگر که علامه که بودوچرا اینقدر تخریب وتوهین میکنن ایشون رو ... روحش شاد وراهش پر رهرو باد
  • فاطمه IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    5 11
    از نزدیک ایشون را دیدم الحق والانصاف انسان فوق العاده ای بودند خدا رحمتشان کند و البته ما و ... را نیز عاقبت به خیر کند
  • موسوی CA ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    26 9
    آیت الله مصباح مدرس و آموزگار بزرگ فلسفه بود و به حق از بهترین‌ها بود؛ اما نوآوری خاص فلسفی نداشت که بگوییم نظام نوی فلسفی ایجاد کرد. از این جهت نمی‌توان او را با کانت مقایسه کرد. کانت در مسیر فلسفه تأثیرگذار بود و این مسیر را تغییر داد. اما حضرت مصباح مدرس و شارح حکمت صدرایی و حکمت سینوی بود.
  • عبدالله/1 IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    75 1
    «خب اگه واقعا علامه مصباح ما، درخارج ازکشور بود فکرمیکنید یکی از برترینهای جهان محسوب نمیشد؟»؛ بزرگوار! اگر با دقت می‌خواندید متوجه می‌شدید که «یکی از برترینهای جهان»، با «یکی از بزرگترین علمای تاریخ جهان» متفاوت است. شاید ایشان در عصر خود «به‌تعبیر شما» از برترین‌های جهان محسوب شوند، ولی «تاریخ جهان» یعنی صدها و بلکه هزاران دانشمند بزرگ که بنده و شما حتی اسم آن‌ها را نیز نخوانده و نشنیده‌ایم و طبعاً با آثار و تأثیرات‌شان بر تاریخ علم جهان آشنایی نداریم؛ بنابراین، اگر به صرف علاقه به عالم جلیل‌القدری چون آیةالله مصباح یزدی رحمةالله‌علیه، ایشان را «یکی از بزرگترین علمای تاریخ جهان» معرفی کنیم، بی‌خود و بی‌جهت زمینه نقد و تخریب شخصیت آن‌مرحوم را فراهم کرده‌ایم. بله! آیةالله مصباح یزدی با بهره‌گیری از فیوضات علمی و معنوی مراجع و اساتید بزرگ‌شان، خود نیز به مراتب علمی خوبی رسیده و با تألیف ده‌ها جلد کتاب، تأسیس موسسه آموزشی و پژوهشی، تربیت شاگردان و... خدمات ارزشمندی داشته‌اند که باید واقع‌بینانه به منتقدان یادآوری کرد. اما این کجا و این‌که بدون تحقیق و بی‌حساب و کتاب از خودمان حکم برتری تاریخی صادر کرده و بر صدر تاریخ علم جهان بنشانیم کجا؟! چرا بی‌دلیل زمینه مقایسه و نقدهای آن‌چنانی را به‌وجود آوریم؟ اگر آن‌مرحوم را «از بزرگترین علمای تاریخ جهان» بدانیم و معرفی کنیم، «بزرگ‌ترین» یعنی چند نفر مد نظرمان هستند؟ مثلاً آیا جزو 10 عالم بزرگ «تاریخ» می‌دانیم؟ جزو 100 عالم بزرگ؟، 1000؟ اگر عدد و رقم بالایی مدنظر باشد که دیگر بزرگترین معنا ندارد، و اگر جزو معدود علمای بزرگ تاریخ بدانیم، در این‌صورت باید گفت: دانشمندان و علمای ملل و نحل جای خود، در بین علمای بزرگ خودمان، صدها مرجع تقلید و فقیه، مفسر، فیلسوف و متکلم بزرگ را چه بگوییم؟ به این بهانه اسامی مبارک تعدادی از این بزرگان را از باب تبرک و تیمن ذکر نموده و تمنا می‌کنم با صرف اندکی وقت در روزگاری که چون ابروباد می‌گذرد، در آثار و برکات شگرف ایشان در تاریخ علمی جهان تشیع بیاندیشیم و با ستارگان درخشان سپهر علم و معرفت شیعه بیش‌تر آشنا شویم.
  • عبدالله/2 IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    74 1
    آیات عظام و علمای اعلام: علی‌بن مهزیار اهوازی (متوفای254ق)؛ ابراهیم‌بن هلال ثقفی (م283ق)؛ علی‌بن ابراهیم قمی (م307ق)؛ شیخ کلینی (صاحب الکافی، م329)؛ علی‌بن حسین مسعودی (م346ق)؛ ابن‌قولویه قمی (م368ق)؛ شیخ صدوق (م381ق)؛ ابن‌جنید اسکافی (م381ق)؛ سیدرضی (م406ق)؛ شیخ مفید (م413ق)؛ ابن‌شاذان قمی (م420ق)؛ ابن‌سینا (م428ق)؛ سیدمرتضی (م436ق)؛ شیخ طوسی (شیخ‌الطائفه، م460ق)؛ نجاشی (م463ق)؛ سلار دیلمی (م463ق)؛ امین الاسلام، فضل‌بن حسن طبرسی (صاحب مجمع‌البیان و جوامع‌الجامع، م548ق)؛ ابوالفتوح رازی (صاحب روض‌الجنان، م556ق)؛ قطب‌الدین راوندی (م573ق)؛ ابن‌زهره حلبی (صاحب الغنیة، م585ق)؛ ابن‌شهرآشوب مازندرانی (صاحب مناقب آل ابی‌طالب و معالم‌العلماء، م588ق)؛ ابن‌ادریس حلی (م598ق)؛ سیدبن طاووس (م664ق)؛ خواجه نصیرالدین طوسی (استادالبشر و عقل حادی‌عشر، م672ق)؛ محقق حلی (صاحب شرائع‌الاسلام، م676ق)؛ ابن‌میثم بحرانی (م699ق)؛ علامه حلی (م726ق)؛ فخرالمحققین (فرزند علامه حلی، م771ق)؛ شهید اول (ش786ق)؛ سیدحیدر آملی (م787ق)؛ فاضل مقداد (م826ق)؛ ابن‌فهد حلی (م841ق)؛ کفعمی (صاحب المصباح و البلدالامین، م905ق)؛ محقق کرکی (م940ق)؛ شهید ثانی (ش965ق)؛ محقق (مقدس) اردبیلی (م993ق)؛ شهید ثالث (ش1019ق)؛ شیخ بهایی (م1031ق)؛ میرداماد (معلم ثالث، م1041ق)؛ صدرالمتألهین (ملاصدرا) شیرازی (م1050ق)؛ مجلسی اول (م1070ق)؛ ملاصالح مازندرانی (م1081ق)؛ فیض کاشانی (م1091ق)؛ محقق خوانساری (م1098ق)؛ شیخ حر عاملی (م1104ق)؛ علامه سیدهاشم بحرانی (م1109ق)؛ علامه مجلسی (م1110ق)؛ سیدنعمت‌الله جزایری (م۱۱۱۲ق)؛ شیخ یوسف محقق بحرانی (م1186ق)؛ علامه وحید بهبهانی (م1205ق)؛ ملامهدی نراقی (صاحب جامع‌السعادات، م1209ق)؛ سیدبحرالعلوم (م1212ق)؛ شیخ جعفر کاشف‌الغطاء (صاحب کشف‌الغطاء، م۱228ق)؛ میرزای قمی (م1231ق)؛ سیدعبدالله شُبّر (م1242ق)؛ ملااحمد نراقی (صاحب معراج‌السعادة، م1245ق)؛ شریف‌العلماء مازندرانی (م1246ق)؛ سیدمحمدباقر شفتی (م1260ق)؛ محقق نجفی (صاحب‌جواهر، م1266ق)؛ سعیدالعلماء مازندرانی (م1270ق)؛ شیخ مرتضی انصاری (م1281ق)؛ حاج‌ملاهادی سبزواری (م1289ق)؛ آقانجفی اصفهانی (م1301ق)؛ شیخ جعفر شوشتری (م1303ق)؛ ملاعلی کنی (م1306ق)؛ میرحامد حسین هندی (صاحب عبقات‌الانوار، م1306ق)؛ مدرس زنوزی (م1307ق)؛ ... ادامه دارد
  • عبدالله/3 IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    72 0
    زین‌العابدین مازندرانی (م1309ق)؛ ملاحسینقلی همدانی (م1311ق)؛ میرزا محمدحسن شیرازی (م1312ق)؛ میرزا حبیب‌الله رشتی (1312ق)؛ میرزاحسین (محدث) نوری (صاحب مستدرک‌الوسائل و النجم‌الثاقب، م1320ق)؛ محقق همدانی (م1322ق)؛ بهاری همدانی (م1325ق)؛ میرزا جهانگیرخان قشقایی (م1328ق)؛ آخوند ملامحمدکاظم خراسانی (صاحب کفایةالاصول، م1329ق)؛ سیدکاظم طباطبایی یزدی (م1337ق)؛ میرزا محمدتقی شیرازی (م1338ق)؛ ملاحبیب‌الله شریف کاشانی (م1340ق)؛ سیدعبدالحسین لاری (م1342ق)؛ میرزاجوادآقا ملکی تبریزی (م1343ق)؛ حائری یزدی (م1355ق)؛ میرزای نایینی (م1355ق)؛ حاج شیخ عباس قمی (م1359ق)؛ آقا ضیاء عراقی (م1361ق)؛ شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (م1361ق)؛ شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی (م۱۳۶۱ق)؛ سیدابوالحسن اصفهانی (م1365ق)؛ سیدعلی‌آقا قاضی طباطبایی (م1366ق)؛ میرزامحمد فیض قمی (م1370ق)؛ علامه سیدمحسن امین (صاحب اعیان‌الشیعه، م1371ق)؛ سیدمحمدتقی خوانساری (م1371ق)؛ شیخ محمدعلی شاه‌آبادی (م1328ش)؛ سیدمحمد حجت کوه‌کمری (م1372ق)؛ شیخ محمدحسین کاشف‌الغطاء (م۱۳۷۳ق)؛ شیخ محمدجواد انصاری همدانی (م1339ش)؛ فاضل تونی (م1339ش)؛ حاج‌سیدحسین طباطبایی بروجردی (م1340ش)؛ سیدمحمد محقق داماد (م1388ق)؛ شیخ آقابزرگ تهرانی (1389ق)؛ سیدمحسن حکیم (م1390ق)؛ علامه محمدصالح سمنانی (م1391ق)؛ علامه میرزا ابوالحسن شعرانی (م1393ق)؛ علامه شیخ عبدالحسین امینی (صاحب الغدیر، م1349ش)؛ شیخ محمد کوهستانی (1351ش/1392ق)؛ شیخ حسین حلی (م1394ق)؛ سیدمحمود حسینی شاهرودی (م1353ش/1394ق)؛ علامه سیدابوالحسن رفیعی قزوینی (م1353ش)؛ سیدمحمدهادی میلانی (م1354ش/1395ق)؛ حاج‌آقارحیم ارباب (م1355ش)؛ آخوند ملاعلی همدانی (م1357ش)؛ شهید مطهری (ش12اردیبهشت1358ش)؛ سیدمحمود طالقانی (م1358ش)؛ شهید سیدمحمدباقر صدر (ش1359ش)؛ شهید بهشتی (ش7تیر1360ش)؛ علامه طباطبایی (مفسر کبیر قرآن و صاحب المیزان، م24آبان1360ش)؛ سیداحمد خوانساری (م1405ق)؛ شیخ مرتضی حائری یزدی (م1364ش)؛ سیدمحمدکاظم شریعتمداری (م1365ش)؛ ... ادامه دارد
  • عبدالله/4 IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    73 0
    امام خمینی (م14خرداد1368ش)؛ مرعشی نجفی (م1369ش)؛ خویی (م1371ش/1413ق)؛ سیدعبدالاعلی سبزواری (م1372ش/1414ق)؛ موسوی گلپایگانی (م1372ش)؛ شیخ محمدعلی اراکی (م1373ش)؛ علامه شوشتری (م1374ش)؛ سیدرضا بهاءالدینی (م1376ش)؛ سیدمحمدباقر سلطانی طباطبایی (م1376ش)؛ علامه جعفری (شارح نهج البلاغه و فیلسوف شرق، م25آبان1377ش)؛ میرزا حسنعلی مروارید (م1383ش)؛ شیخ علی پهلوانی تهرانی (م1383ش)؛ شیخ جواد تبریزی (م1385ش)؛ محمدهادی معرفت (م1385ش)؛ فاضل لنکرانی (م1386ش)؛ بهجت (م27اردیبهشت1388ش)؛ شیخ حسینعلی منتظری (م1388ش)؛ موسوی اردبیلی (م1395ش)؛ هاشمی رفسنجانی (م1395ش)؛ سیدمحمود شاهرودی (م1397ش)؛ (قدس‌سرهم) و صافی گلپایگانی (ز1297ش)؛ وحید خراسانی (ز1300ش)؛ مکارم شیرازی (ز1304ش)؛ شبیری زنجانی (ز1306ش)؛ امام موسی صدر (ز1307ش)؛ علامه حسن‌زاده آملی (ز1307ش)؛ شیخ جعفر سبحانی (ز1308ش)؛ سیستانی (ز1309ش)؛ علامه جوادی آملی (ز1312ش)؛ حاج سیدعلی حسینی خامنه‌ای (ز1318ش) (حفظهم‌الله) و صدها دانشمند بزرگ دیگر؛ هریک از این بزرگان در طول زندگی پربرکت خود با تألیف آثار، تأسیس مراکز، مدارس و مؤسسات علمی، تربیت شاگردان و... خدمات بسیار ارزشمندی ارائه کرده‌اند. آیا واقعاً مرحوم آیةالله مصباح یزدی برتر از این بزرگان یا حتی هم‌ردیف ایشان بود؟ توصیفات غلوآمیز واقعاً چه سودی به‌حال شخصیت محترم مورد علاقه‌مان دارد؟ فتأمل!
    • منصف IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      1 1
      به شما حق می دهم که چون علامه مصباح را نمی شناسید اورا همردیف هاشمی رفسنجانی یا شیخ منتظری بدانید .رهبر عظیم الشان ما ایشان را مانند علامه طباطبایی دانستند . قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری .......
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    4 65
    حضرت آیة الله علامه مصباح یزدی اعلی الله مقامه ، بزرگمردی الهی بود که همواره با استدلال و حکیمانه به رد شبهات پرداخته و مشکلات فکری مطروحه را بر طرف می کردند . امید است که ان شاءالله ما نیز در سخن گفتن با دوستان و نیز با مخالفین همان شیوه ی کریمانه ی آن مرد خدا رضوان الله تعالی علیه را در نظر داشته و با دنبال کردن همان روش آن بزرگوار ، صبر و مهربانی ( حسن خلق )با دوستان عزیزمان و نیز با مخالفین خود گفتگو کنیم . بنده ی حقیر گاهی با خود می گویم ای کاش می توانستم یک از هزار خلق نیکو و منش آن عزیز را در خود ایجاد کنم . کمتر از خود ندیده ام به جهان ___از چه آرم کلام زشت به دهان __هر که را دیدم او ز من به بود _ حتی در سن اگر ز من که بود _گر توان نیست نکو بیاموزم __ بهتر است این دهان را دوزم __ مردم از لحن بد گریزانند ___بد دهان را شریف کی دانند ؟__ بی بها حرف او چو یک ارزن __بحساب آورند چه مرد و چه زن _ با ادب پس سخن بپردازیم __ گر به علم و به عقل می نازیم __
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 61
    با سلام و احترام بر جناب شما سر کار علیه عرض میکنم : بخیر می شود عاقبت کارمان __ اگر عالمان را کنیم یارمان یارمان __ بمصباح و علامه ها رو کنیم __دل و فکر خود را به آن سو کنیم __ بدانیم که با وحدت و یکدلی _شویم قادر حل هر مشکلی _ دهیم دست ،در دست ،همه دوستان __کنیم گیتی و آخرت بوستان _ خدای تعالی همه ی دوستان موافق و مخالف را توفیق وحدت عطاء و سربلندشان کند . با عرض ادب ،محمد مهدی اسلامی .
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    0 49
    با سلام و احترام بر جناب شما سر کار علیه عرض میکنم : لطفاََ اصلاح بفرمائید __« اگر عالمان را کنیم یارمان» __ درست است که سهواََ کلمه ی «یارمان » تکرارشده است . متشکرم .