شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی

حوزه/ تنی چند از کارشناسان فرهنگی و حوزوی با تأکید بر این که باور دینی و روحیه انقلابی، لازمه توفیق در عرصه جهاد فرهنگی است، از دولت سیزدهم خواستند به صورت جدی و هدفمند از جوانان مؤمن و انقلابی در عرصه فرهنگ حمایت نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حدود چهار هفته دیگر به آغاز فعالیت دولت سیزدهم باقی مانده و در این ایام، به جهت شرایط خاص کشور و مسایل و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، عمده ی مطالبات که در رسانه ها نیز انعکاس پیدا می کند، ناظر به اقتصاد است و البته همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند مسایل اقتصادی و معیشتی در مقطع فعلی دارای فوریت و اولویت خاصی است و دولت آقای رئیسی نیز علی القاعده باید برنامه هوشمندانه و قوی برای حل این مباحث به افکار عمومی ارایه دهد.

با این حال، یکی از نگرانی ها در شرایط کنونی آن است که اهمیت خاص مسایل و اولویت های اقتصادی باعث کمرنگ شدن مطالبات فرهنگی از دولت مردمی و انقلابی شود.

البته این سخن به معنای نفی نگاه ها و باورهای مسئولان به اهمیت و ضرورت مباحث فرهنگی نیست بلکه احساس می شود که شاید به جهت تنگناهای بودجه ای و برخی مسایل دیگر، امور فرهنگی در اولویت قرار نگیرد.

در همین راستا با سه تن از صاحب نظران و کارشناسان مسایل فرهنگی به گفت و گو پرداخته ایم که چکیده نظرات آن ها را در ادامه ملاحظه می کنید؛

لزوم مطالبه گری از مسئولان درباره مسایل فرهنگی

حجت الاسلام سید رضا حسینی نسب، استاد حوزه و پژوهشگر عرصه فرهنگی با تأکید بر این که مطالبه از مسئولان در راستای تلاش به منظور تحقق فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی باید به طور کاملاً جدی از طریق رسانه ها دنبال شود، ابراز داشت: چنانچه حقیقتاً بخواهیم موانع تحقق فرهنگ اسلامی- انقلابی را در جامعه مرتفع کنیم، ضمن التزام به شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگ ناب اسلامی و تقویت روحیه انقلابی در این زمینه، اُمید خود را از غرب به طور کامل قطع کنیم و به این باور برسیم که اتکا به نیروهای داخلی، حمایت از فرهنگ دینی و تلاش برای تحقق سبک زندگی ایرانی- اسلامی، همچنین التزام عملی به مطالبات شرع مقدس اسلام در سایه ترویج بصیرت دینی و انقلابی، حلال مشکلات فعلی ماست.

وی افزود: از سویی باید توجه داشت که از جمله موانع عمده تحقق فرهنگ اسلامی و انقلابی در جامعه حضور افکار منحط و دخالت افراد نفوذی است که خطر این ها گاه به مراتب بالاتر از دشمن بیرونی است. در این راستا از دولت سیزدهم و به خصوص مسئولان فرهنگی آن انتظار می رود که ضمن شناسایی و طرد افراد نفوذی و منافق صفت، زمینه بهره گیری از جوانان مؤمن و انقلابی که در عین حال خوش ذوق و مبتکر هستند را فراهم کنند.

از اهمیت جهاد تبیینی غافل نشویم

این استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات ما، ضعف و کم تحرکی در عرصه فعالیت های تبیینی و روشنگری است و این که فکر می کنیم صرفاً در مقاطعی چون انتخابات و یا دهه فجر و ... باید دست به تبیین و بصیرت افزایی بزنیم و حال آن که فعالیت های تبیینی در راستای بیانات و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و آرمان های دینی و انقلابی این ملت به عنوان یک جهاد همیشگی باید در اذهان جا بیفتد.

وی افزود: از سویی اگر به آموزه ها و تعالیم قرآنی و بیانات نورانی ائمه اطهار(ع) نگاهی بیندازیم، به خوبی متوجه می شویم که یکی از تکالیف دینی و قرآنی ما ناظر به همین جهاد تبیینی و بصیرت افزایی خصوصاً در عرصه مباحث فرهنگی است.

عمل به رهنمودهای رهبری، راهگشاست

نرجس شکرزاده، فعال و پژوهشگر فرهنگی نیز با بیان این که تلاش در جهت عمل به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، راهگشای موانع تحقق فرهنگ انقلابی است، اظهار داشت: یکی از عرصه های مهم ایجاد تحول فرهنگی ناظر به تولید محتوای مناسب و جذاب است که در این باره البته باید حداکثر بهره برداری را از علوم انسانی و اسلامی خودمان داشته باشیم.

وی افزود: در این زمینه نخبگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی، نقش اول را ایفا می کنند و بی شک ارتباط حوزه و دانشگاه می تواند زمینه ساز تحولی مورد انتظار در این قضیه باشد.

نگاهی به مهم ترین مؤلفه های فرهنگ انقلابی

وی همچنین گفت: از سوی دیگر ما باید در برهه حساس کنونی به دنبال بازخوانی و تبیین شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگ انقلابی بر اساس فرمایشات و رهنمودهای امامین انقلاب باشیم که در این خصوص می توان به محورهایی چون پایبندی به مبانی و ارزش های دینی و انقلابی، داشتن همت و عزم راسخ برای پیگیری آرمان های انقلابی، خستگی ناپذیری در دنبال کردن اهداف و آرمان های متعالی، تأکید بر استقلال فرهنگی، حساسیت و هوشیاری همیشگی در برابر توطئه ها و نقشه های دشمن خصوصاً در ساحت فرهنگ و باورها و اعتقادات، باور داشتن به جنگ نرم فرهنگی و اعتقاد به مقابله در این راستا و ... اشاره کرد.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران اضافه کرد: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در این راستا از جوانان مؤمن و انقلابی، صلابت و استمرار در مسیر هدف مقدسی است که انتخاب کرده اند؛ توضیح آن که در مسیر فعالیت های فرهنگی با رویکرد انقلابی و دینی، به دور از تعصبات و تعلقات حزبی و جناحی، عمارگونه و مقاوم و با بصیرت بالا در میدان حاضر باشند و با تقوای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به انجام تکلیف بپردازند که اگر این گونه باشند در ساحت جهاد اکبر، مشمول عنایات و لطف حضرت باریتعالی قرار خواهند گرفت.

هر جا انقلابی عمل کرده ایم، موفق بوده ایم

حجت الاسلام محمدرسول بهرامیان، مدرس و فعال فضای مجازی با اشاره به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که هر کجا جهادی و انقلابی عمل کرده ایم، موفق بوده ایم، اظهار داشت: انقلاب اسلامی احیاگر دین به معنای اعم و اسلام به معنای اخص در دنیا شد و ایران اسلامی را به عنوان یک الگو موفق مطرح کرد که خود این مساله باید با ظرافت و با بهره گیری صحیح از ابزار هنر و رسانه به آحاد مردم به خصوص نسل جدید تبیین شود و تلاش در این جهت عمدتاً در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می گنجد.

وی افزود: به عقیده بنده ترس دشمن از ایران اسلامی به خاطر روحیه و بینش دینی و انقلابی ملت ماست و این که چنین ملتی تحت هدایت رهبری حکیم و خردمند، نگاهش به افق های پیش روست و از مشکلات و سختی ها و تهدیدها و تحریم ها عبور کرده و در پرتو همین روحیه انقلابی و دینی به اهداف مدنظرش به حول و قوه الهی، دست خواهد یافت.

این فعال فرهنگی همچنین بیان داشت: مقام معظم رهبری در یکی از سخنان خویش خطاب به فعالان جبهه انقلاب اسلامی و نهادهای فرهنگی می فرمایند که ما باید در دل ها نفوذ کنیم و باید کارهایمان را ارزیابی کنیم که چقدر دل ها را جذب کرده ایم که این سخن ایشان به عقیده بنده، حجت را بر همه ما مبنی بر جذب حداکثری تمام می کند.

از ظرفیت رسانه و فضای مجازی، حداکثر استفاده را داشته باشیم

وی افزود: امروز به خصوص با توجه به تأثیرگذاری فوق العاده رسانه و فضای مجازی، ما باید از این ظرفیت هایی که در اختیار داریم نهایت استفاده را جهت تبیین اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع از داشته ها و دستاوردهای آن ببریم و از خمودگی، انفعال، سستی و بی تفاوتی و کم تفاوتی در این جهت به شدت بپرهیزیم.

وی گفت: در این راستا دولت سیزدهم با منش و تفکر انقلابی و روحیه مردمی می تواند بهترین خدمت را به فرهنگ انقلابی و دینی بکند از این حیث که بسترهای لازم برای رشد و تحول فرهنگی را فراهم سازد و از سویی از فعالان و کنشگران این عرصه که دارای روحیه انقلابی و باورمند به ارزش های اسلامی هستند، حمایت مطلوبی انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha