پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین ولی‌الله لونی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام رضا علیه‌السلام با رفتارهای فردی و اجتماعی دینی تفاوت میان خود و مأمون را برای مردم به نمایش گذاشتند، گفت: احساس هم نوعی و هم درجه‌ بودن زندگی مردم با مسئولان جامعه عامل مهمی در کرامت بخشیدن به جامعه و مردم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی الیگودرزی در محفل سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به نقش مردم ایران در همراهی و پذیرش امام رضا علیه‌السلام و اینکه چرا ایران به کانون و پایگاه تشیع تبدیل شد، گفت: پاسخ این سوال به روان‌شناسی و شخصیت‌شناسی مردم ایران و نوع تعامل امام هشتم(ع) و مأمون در ظاهر و باطن و نوع تعامل و ارتباط امام و مردم بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه مأمون از دعوت امام هشتم(ع) به ایران سه هدف اصلی داشت، گفت: اختلاف بین مأمون در خراسان و امین که در بغداد بود باعث شد که مأمون به این فکر بیفتد که با آوردن امام رضا علیه السلام نفوذ در میان مردم پیدا کند و پایه‌های حکومت خود را تقویت و از طرف دیگر امام را مدیریت کند.

استاد حوزه علمیه گفت: وقتی مأمون ولی عهدی را به امام تحمیل کرد به بنی عباس در بغداد پیغام داد که من شیعیان را به خود جذب کردم و شما نمی توانید علیه من اقدام کنید و نکته دوم اینکه دادن ولایت عهدی به امام هشتم(ع) که در میان مردم به عالمان آل محمد صلوات الله علیه معروف بودند مشروعیت دینی و به دنبال آن مشروعت سیاسی اجتماعی به وجود آورد و به نوعی تضعیف امین در بغداد بود.

وی با بیان اینکه شکل حرکت مأمون احترام و باطنش کنترل امام رضا علیه السلام است، افزود: امام در قالب طراحی مأمون قرار نگرفتند و و تدابیر امام بر تدابیر مأمون غلبه پیدا کرد؛ برای مثال وقتی مأمون ولایت عهدی را تحمیل کرد امام رضا علیه السلام با شروطی ولایت عهدی را قبول کرد که اول اینکه در هیچ عزل و نصبی دخالت نکنند، هیچ حکم حکومتی صادر نکنند و سوم به سیره و سنت پیامبر(ع) و امیرالمؤمنین(ع) عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین لونی الیگودرزی گفت: امام هشتم(ع) با بردگان هم سفره و هم صحبت می‌شد و با مردم ملاقات می کردند و به وسیله عوامل حکومت سیره معصومانه خود را به بیرون از دارالحکومه منتقل می کردند و دارالحکومه را تبدیل به رسانه برای تبلیغ سیره زندگی امیرالمؤمنین(ع) کردند.

وی با بیان اینکه احساس هم نوعی و هم درجه ای مردم با حاکم جامعه در بعد انسانی عامل مهمی در کرامت بخشیدن به جامعه و مردم است، ادامه داد: امام با سیره عملی و رفتار فردی و اجتماعی شان تفاوت بنیادی و اساسی خود و مأمون را به جامعه نشان دادند و جامعه متوجه شدند که این آدم غیر از حکومت است و مأمون  که می خواست با مهر حکومت زدن به امام ایشان را مانند خود جلوه دهد تدابیرش شکست خورد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اقدامات مأمون که با هدف کوچک کردن شخصیت امام هشتم(ع) صورت می گرفت همگی سبب معرفی علم، حلم، تدبیر و بصیرت امام به جامعه شد، افزود: اینکه جامعه ایران در مدت دو سال امام را پذیرفتند به خاطر این ویژگی مردم ایران بود که سابقه بت پرستی نداشتند، حق‌جو و حق‌طلب بوده و تعصب کورکورانه نداشتند و سوم اینکه ظلم ستیز بودند که ریشه همه این موارد به عواطف و احساسات قوی انسانی مردم ایران بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه مردم ایران وقتی از سرچشمه عصمت کلام خدا را شنیدند آن را پذیرفتند، ادامه داد: پذیرش کلام امام توسط مردم ایران به خاطر آن روحیه عاطفی و حق طلبی مردم ایران بود که سبب شد که امام توحید را بر اساس مکتب اهل بیت(ع) به آنها تزریق کنند و مورد پذیرش مردم واقع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha