دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: کارکرد اصلی مدرسه عالی قضاوت، تربیت طلاب و دانش‌پژوهانی است که علاقه دارند در زمینه قضاوت یا زمینه های مشابه مشغول به کار شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین جواد رفیعی در جمع مدیران واحدهای استانی مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی از استان های گلستان، فارس، یزد، چهارمحال و بختیاری، مازندران (نوشهر و بابل)، قزوین که در این مجتمع در قم برگزار شد،گفت:  این مجتمع در سال ۹۹ از تجمیع دو مرکز حقوق و قضای اسلامی و  فقه و حقوق با هدف تربیت طلاب قاضی در مدرسه عالی قضاوت و توجه به فقه وحقوق شکل گرفت.

قائم مقام مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی افزود: در این مجتمع بخش های وجود دارد که از جمله مدرسه عالی قضاوت است. کارکرد اصلی مدرسه عالی قضاوت، تربیت طلاب و دانش‌پژوهانی است که علاقه دارند در زمینه قضاوت یا زمینه های مشابه  مشغول به کار شوند. افرادی که وارد مدرسه عالی قضاوت می‌شوند عمدتا در سطح دو حوزه در حال تحصیل علوم حوزوی هستند.

وی بیان داشت: در کنار مدرسه عالی قضاوت یک مرکز تخصصی فقه و حقوق قرار دارد. این مجموعه دیگر عنوان قضاوت ندارد و کلی است و به آموزش رشته‌های «فقه با گرایش حقوق» یا «فقه مضاف به حقوق» می پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی  گفت: مجتمع در تلاش است در مجموعه رشته‌ها، بینا رشته ها و گرایش های مرتبط با فقه و حقوق را بر اساس درختواره رشته های حوزوی در حوزه علمیه قم  به فعالیت بپردازد تا طلاب علاقه‌مند به مباحث فقه و حقوق بتوانند در  رشته هایی مانند فقه و حقوق خانواده، فقه و حقوق تجارت، فقه و حقوق خصوصی، فقه و حقوق جزا، فقه و حقوق قضا و فقه و حقوق معاملات و گرایش های آنها ادامه تحصیل دهند.

قائم مقام مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی افزود: در حال حاضر این مجتمع درسطح ۲ به عنوان سطح دو حقوق و قضای اسلامی، فقه و حقوق و سطح سه حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، فقه و حقوق خصوصی، فقه و حقوق جزا و جرم شناسی، فقه و حقوق خانواده و فقه و حقوق عمومی دانش پژوه طلبه می پذیرد.

وی افزود: یکی دیگر از مراکز زیر مجموعه مجتمع، مرکز آموزش‌های کاربردی و کوتاه مدت است. این مرکز هم چند غرض را تعقیب می‌کند. هدف اول این است که خیلی از فضلا و دانش آموختگان حوزه هستند که سطح دو حوزه دارند و مایلند کار قضایی انجام دهند و به هر دلیلی دوست دارند یک دوره آشنایی با دانش حقوق پیدا کنند. این افراد می توانند در دوره‌های کوتاه مدت مانند دوره پودمانی قضا یا حقوق خانواده، این مباحث را بگذرانند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: در کنار این سه مجموعه، یک مرکز پژوهشی نیز در دستور کار قرار گرفته است که رسالتش پژوهش در دانش فقه، حقوق و قضا است. یعنی ما موضوعاتی را می‌توانیم در آنجا تعقیب کنیم و طلاب و فضلای حوزه می‌توانند در این مرکز فعالیت‌های پژوهشی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha