پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بنیاد 15 خرداد

حوزه/ تفاهم نامه برنامه تحول جوانی جمعیت استان قم بین بنیاد ۱۵ خردادِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیین امضای تفاهم نامه برنامه تحول جوانی جمعیت استان قم بین بنیاد ۱۵ خردادِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره و استانداری قم با حضور مدیر عامل این بنیاد، استاندار قم و سایر مدیران این استان برگزار شد.

در این نشست دکتر سید عبدالله ارجائی مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد به تشریح برنامه ارائه شده از سوی این بنیاد پرداخت و گفت: مبنای ما رسیدگی به چالش ها و مسائل مختلف قشر ولی نعمت انقلاب یعنی محرومین و مستضعفین است.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با اشاره به بر سه برنامه محوری این بنیاد خاطرنشان کرد: جمعیت، تحکیم بنیان خانواده و سلامت سه موضوع محوری بنیاد ۱۵ خرداد در حال حاضر است؛ این بنیاد در زمینه جمعیت جهت تحول در نرخ جایگزینی از ۱/۶ به ۲/۵ با سرمایه گذاری ۱۴۰۰ میلیارد ریالی و با حمایت از ۷۰۰۰ فرزند سوم به بعد برنامه ریزی نموده است.

وی گفت: «باشگاه ۳+» عنوان طرحی است که از سوی بنیاد ۱۵ خرداد و در راستای کمک به رشد جمعیت کشور ارائه شده است؛ طی این طرح در سطح کشور تمامی عزیزانی که فرزند چهارم به دنیا بیاورند مورد حمایت های مختلفی از سوی این بنیاد قرار خواهند گرفت؛ آغاز این طرح از شهر قم خواهد بود.

ارجائی تصریح کرد: طی این طرح به کمک دستگاه های فرهنگی و حمایتی مختلف عزیزانی که شناسایی شوند در سامانه  www.۱۵۴۲.ir اطلاعاتشان ثبت گردد وارد این طرح می شوند.

 دکتر بهرام سرمست، استاندار قم در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از اقدام خوب ستاد اجرایی فرمان امام و بویژه بنیاد ۱۵ خرداد در برنامه ریزی برای مقابله با بحران جمعیت گفت: ما آمادگی همکاری با بنیاد پانزده خرداد را داریم و در اجرایی شدن طرح ارائه شده از سوی این بنیاد تلاش های لازم را اجرایی خواهیم کرد.

استاندار قم خاطرنشان کرد: از همه مسائل و زیرساخت های مربوط به تشویق زوج ها به فرزندآوری مهمتر همان انگیزه و نگرش خود افراد است.

وی گفت: تمام مراکز و خانه های بهداشت می بایست مردم را به فرزندآوری تشویق نمایند.

سرمست تصریح کرد: همه ما در مورد صورت مسئله جمعیت اجماع داریم؛ پس به یک تغییر پارادایم از فرزند کم به فرزند زیاد نیازمند هستیم.

دکتر بیژن سلیمان پور معاون استاندار قم در ابتدای این آیین به ایراد سخن پرداخت و گفت: پنج برنامه عملیاتی در سند مربوط به مسائل راهبردی استان قم آمده است که یکی از آنها در موضوع افزایش جمعیت می باشد.

معاون استاندار قم خاطرنشان کرد: در راستای برنامه های بحران جمعیت شورای راهبردی جمعیت در استان قم را تشکیل دادیم؛ ماحصل جلسات این شوری تدوین سندی می باشد که بر اساس آن راهکارهای مختلفی برای حل بحران جمعیت ارائه شده است.

وی گفت: ما پای کار هستیم و همگام با جامعه انقلابی برای حل مشکلات اجتماعی تلاش می نماییم.

دکتر محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی استان قم در ادامه ضمن بیان ظرفیت های قابل ارائه از سوی این نهاد به موضوع ناباروری به عنوان یکی از موانع مهم در رشد جمعیت اشاره کرد و گفت: ما می بایست به افراد نابارور همچون سایر افراد ناتوان کمک کنیم؛ در تمام کشورها به طور میانگین در حدود ۱۵ درصد زوج ها به این ناتوانی مبتلا هستند و قطعاً مدیران جوامع می بایست برای حل آن برنامه ریزی داشته باشند.

وی افزود: قطعاً در حل مسئله جمعیت ابزارهای تشویقی بویژه از نوع مادی می تواند تا حدی جوابگو باشد؛ اما این ابزار که از ابزارهای لازم است، به تنهایی کافی نمی باشد.

حیدری خاطرنشان کرد: نباید همه برنامه ها را مبتنی بر ابزارهای مادی تشویقی متمرکز نماییم و به مسائل دیگر نیز هم تراز مسائل مادی توجه داشته باشیم.

سایر مدیران استانی حاضر در جلسه نیز همکاری خود را در اجرای طرح ارائه شده از سوی بنیاد ۱۵ خرداد را اعلام نمودند.

در پایان این نشست تفاهم نامه برنامه تحول جوانیِ جمعیت استان قم بین بنیاد ۱۵ خردادِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره و استانداری قم به امضا رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha