جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
قمی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قمی مسئله اخراج آمریکا از عراق و افغانستان را سیاست تغییرناپذیر کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: آمریکایی‌ها خواسته و ناخواسته مجبور هستند نیروهای خود را از سرزمین‌های اسلامی فرابخوانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی در پانزدهمین نشست اداری هیئت رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج کشور به شرایط خاص اقتصادی و تحریم‌ها و اقتضائات دوران کرونا اشاره و تصریح کرد: همواره قدردان، نشاط و اراده محکم و گام‌های استوار شما در انجام رسالت تبیین معارف ناب الهی در گستره جهانی هستیم.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ، با اشاره به اینکه در این جمع، افسران فرهنگی و معرفتی مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از گوشه و کنار دنیا کنار هم جمع شده‌اند تا روش‌های تبیین بهتر و مؤثرتر معارف ناب الهی را بررسی نمایند، اظهار داشت: حضور در جمع شما عزیزان و بهره‌مندی از فضای معنوی و استفاده از پیشنهادها و نکات ارزشمند شما عزیزان، بسیار مایه مباهات و خرسندی است.

وی مسئله تحول را از پربسامدترین مباحث رهبر معظم انقلاب اسلامی  در این ایام دانست و با بیان اینکه تحول باید به گفتمانی عمومی تبدیل شود، خاطرنشان ساخت: همگان باید تحولات و الزامات آن را، که ناظر به حفظ اصول و تغییر برنامه‌ها و روش‌هاست، در حیطه وظیفه ای خویش دنبال نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی ادامه داد: اگر ما در جاهایی پیشرفت داشته‌ایم، نباید به آنچه داریم، راضی باشیم و از سوی دیگر، در جاهایی که با عقب‌ماندگی روبه‌رو هستیم، باید با تحول، به دنبال جبران کاستی‌ها و عقب‌افتادگی ها باشیم، زیرا اگر تحول نباشد، انقلاب اسلامی نمی‌تواند به پیش برود.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، با تأکید بر اینکه تحول باید در قالب چارچوب‌ها دنبال شود، بیان کرد: هر تحولی، الزاماتی دارد و تولید فکر، یکی از این منظرهاست؛ هیچ زمانی نمی‌توانیم تحولی ایجاد نماییم که مبتنی بر فکر و اندیشه پیشین نباشد. اصل انتخاب جهت، بسیار مهم‌تر از اهتمام به شتاب مضاعف است.

وی، در ادامه، ضمن اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) در خصوص امام خمینی(قدس سره) ابراز داشت: طبق فرمایش رهبر انقلاب تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی، از ویژگی‌های بارز امام خمینی(قدس سره) بود، ایشان در درس‌های خود نیز مباحث عرفانی و اخلاقی را ناظر به تحولات درونی و اجتماعی مورد توجه قرار می‌دادند. امام خمینی(قدس سره) موج تحولی عمیق و پایداری در اقیانوس بیکران تاریخ بشریت ایجاد نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی، با تأکید بر اینکه پژوهش باید پشتوانه همه تحولات در جامعةالمصطفی باشد، اظهار داشت: برای تبدیل شدن گفتمان تحول به گفتمان عمومی در همه سطوح جامعةالمصطفی، به ویژه در میان طلاب و دانش‌پژوهان، باید چاره‌اندیشی کرد و طرح‌های عملیاتی ناظر به شرایط و اقتضائات ارائه نمود.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ، ضمن تأکید بر پایداری اصول ثابت رسالتی جامعةالمصطفی، به اهمیت تحول در اهداف میانی این نهاد فاخر بین‌المللی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: باید مشخص باشد که خواسته ما چیست؛ می‌خواهیم افرادی تربیت کنیم که فقط اطلاعاتی در زمینه‌های اسلامی داشته باشند یا برآنیم عالم ربانی به معنای واقعی کلمه تربیت کنیم تا چراغ و ستاره درخشانی برای هدایت جامعه به سمت تعالی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قمی، با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کنونی در حوزه آموزش و پرورش، تربیت افراد در قالب کارخانه مهارت تست‌زنی است، اظهار داشت: باید برای پرهیز از ابتلا به کارخانه تولید مدرک، برنامه های متقن تحولی ارائه نماییم.

وی، در ادامه، تحول در اهداف میانی جامعةالمصطفی را نیازمند پژوهش جدی دانست و آن را از وظایف ستادی و صفی برشمرد و ابراز داشت: رصد میدانی تأثیر عملکردهای جامعةالمصطفی، وظیفه‌ای حساس بر عهده نمایندگان و صفوف خارج کشور است.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری  بر بازخوانی و تحول در راهکارها و روش‌ها تأکید نمود و اذعان داشت: ناظر به شرایط زمان باید دایره بهره‌گیری هر یک از روش‌های آموزش مستقیم و غیرمستقیم مورد بررسی قرار گیرد. خودسازی، بهترین روش آموزش غیرمستقیم است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی، در ادامه، به حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) اشاره نمود و ابراز داشت: امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: خداوند متعال به پیامبرش(صلی‌الله علیه و آله) ادب آموخت و او را نیکو تربیت کرد؛ باید در خودسازی، علمای سلف را الگوی خود قرار دهیم.

وی، با بیان اینکه مسئولان و استادان باید به «احسن تأدیب» آراسته شوند، اظهار داشت: «نگاه به جامعةالمصطفی» با «نگاه با المصطفی» فرق دارد؛ باید با المصطفی، به اهداف بلند نگاه کنیم و از ماندگاری در داشته‌های ارزشمند کنونی رهایی یابیم و به سمت تحول پیش برویم.

سخنران نشست، ترسیم روش‌ها و راهکارهای مناسب برای رسیدن به اهداف اصلی را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: لازم است تأثیرات کرونا و دوران سختی و مصائب، بر گرایش مردم و انسان‌ها به معنویت بررسی شود، زیرا کرونا با وجود مصیبت‌هایی که داشته است، ظرفیت‌هایی نهفته دارد که باید از آنها استفاده نمود.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ، با بیان اینکه کرونا در ابتدا وضعیت نابسامانی در عرصه جهانی ایجاد نمود که پس از گذر زمان، همکاری توأمان بشریت را برای مقابله با این بیماری تقویت نمود، اظهار داشت: اندیشمندان غربی به این نتیجه رسیدند که انسان باید رابطه خود را با خداوند بازتعریف نماید، زیرا خداوند متعال فراتر از همه علوم و توانایی‌های بشری است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی بازنگری ارتباط انسان با خود را از دیگر موضوعات دوران کرونا توصیف نمود و یادآور شد: سختی‌ها و دشواری‌های دوران بیماری کرونا، بیمار کرونایی را به این نتیجه می‌رساند که انسان باید ارتباطش را با خویشتن در پرتو کرونا بازتعریف نماید.

وی لزوم بازتعریف ارتباط انسان با جهان هستی و اهمیت انس و آشتی دوباره با طبیعت را از دیگر آورده‌های دوران کرونا برای بشریت امروزی دانست و اذعان داشت: توجه دادن بیشتر مردم به مسئله معنویت و تولید محتواهای عرفانی، دینی و اخلاقی ناظر به زبان‌های مختلف بین‌المللی بسیار مهم است و ضرورت دارد آموزه‌های قرآنی را برای مردم جهان بیش از پیش تبیین نماییم.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی از رویدادهای ایران و جهان اشاره نمود و اظهار داشت: برخی از سیاسیون کشور، که در دوره‌ای خود را پیرو خط امام(قدس سره) می‌دانستند، انتخابات را تحریم نمودند و کارنامه خوبی از خود به جای نگذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی، با بیان اینکه پس از انتخابات، همه باید دست در دست هم برای پیشبرد اهداف و رفع آلام و مشکلات مردم در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی همکاری کنیم، خاطرنشان ساخت: همگان باید در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و کمک به این دولت در همه مراحل پیشگام باشیم.

وی افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب ناظر به تأیید صلاحیت‌ها نبود، بلکه بر جبران برخی نسبت‌هایی تأکید می‌ورزید که به برخی از افراد و خانواده‌ها داده شد.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری پیگیری گفت‌وگو و مذاکرات افغانستانی- افغانستانی را سیاست راهبردی جمهوری اسلامی در قبال افغانستان دانست و ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران جنگ مسلمان با مسلمان را دسیسه‌ای امریکایی می‌داند و همواره مردم منطقه و همسایگان و طرفین درگیر را به گفت‌وگو و تعامل دعوت می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی، در پایان، مسئله اخراج آمریکا از عراق و افغانستان را سیاست تغییرناپذیر کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: آمریکایی‌ها خواسته و ناخواسته مجبور هستند نیروهای خود را از سرزمین‌های اسلامی فرابخوانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha